Gå til innhold
Hundesonen.no

"Doodleoppdrett" av hunder - det glade vanvidd


Tuvane
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Akk doodleoppdrett. Før var jeg sterkt imot doodler. Så jeg meldte meg inn i en doodle-gruppe på facebook kun for å se hva som skrives der og hvordan folk kunne forsvare å kjøpe doodler. Etter et

Enig. Han glemmer dog punktet med pelsstell, og at de færreste doodleoppdrettere faktisk VET hva slags pelsstell de påfører valpekjøperne sine. Disse blandingene kan jo få alt fra vanlig puddelpels,

Nei, mange av argumentene blir stående, feks pris og det å skape et marked. Fordi selv om det finnes de som er seriøse, så lenge hvem som helst kan lage en doodle uten at det er krav til testing eller

Enig i det meste her ja, men jeg tror Lasse må holde seg litt oppdatert også. NKK har nå lagt føringer for dette med blandingsvalper og registrering av renrasete kul senere. (klarer ikke finne på det på NKK sine sider nå, finner ikke en dritt på den nye siden...)

At de blir registrert i NOX registeret klarer jeg ikke helt se probelmet med egentlig, det blir ikke utlevert noen stamtavle, de får ikke noe "rasenavn" e.l. Det er jo rett og slett for å kunne delta på konkurranser der blandingshunder kan være deltagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. Jeg synes egentlig problemet er at dette er en avl som i ca 30 år har vist at man IKKE får det man ønsker ;

100% Allergifri, garantert røytefri, garantert godt gemytt, garantert lydig og lett å ha med å gjøe. Ikke minst garantert frisk.

Alikevel, så avles disse mer og mer, og de krysses med fler raser enn aldri før, og alikevel, så klarer dem ikke å få det de vil ha? Joda, kanskje det er et par hundre fornøyde doodle eiere der ute -men disse evner jo ikke å se helheten, når dems argument er at MIN hund røyter IKKE, MIN hudn er frisk, MIN hund bla bla bla. Hjelper ikke det når flertallet faktisk ikke er det disse 'oppdretterene' vil ha.

Når skal dette ende? Når doodler blir forbudt pga crappy mentalitet, sykdom og elendighet? Nå alle sheltere er fulle av doodle-poodle-cheese-doodles?Når de store kennelklubbene ikke engang vil hjelpe til med avle de på en god måte, eller ser positivt på tanken om en 'allergivennelig, stor og snill familiehund', så bør de da hintet om at avlen ikke gir det man vil ha. Doodle-prosjektet er tapt, og problemet er at oppdretterene og eierene ikke evener å se dette.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet jeg har med doodelavl er at selv om jeg er "imot" det mangler jeg gode argumenter. Bortsett fra helsetesting av linjene har jeg lite å komme med...

tja, det er jo ganske mye, egentlig. Ikke bare for doodler, men for blandingshunder generelt(og for å ha sagt det, også for useriøs/uansvarlig raseavl). For akkurat denne typen så har man jo pels som kan skape store utfordringer for hund og eier, det er jo et problem for slike blandinger, men ikke andre. Annet som er ganske eksklusivt for doodler er jo prisen, den er jo med på å skape et fristende marked, og dermed er med å bidrar kraftig til useriøs avl, som igjen fører med seg en hel del dyrevelferdsmessige problemer og også for familiene som evt kjøper syke hunder eller mentalt dårlige hunder, eller som blir lurt til å ta en hund som er for mye/feil for dem, fordi "oppdretter" ikke er ærlig, bare ut etter å selge. Dyrevellferdsmessig så kan det jo være snakk om rovdrift på tispene/valpefabrikker, det er snakk om hunder som kommer til feil hjem og da enten ikke får det de trenger og/eller hunder som blir omplassert/kasteballer av samme årsak og inndirekte at man bidrar til enda flere uønskede/hjemløse hunder i en verden med allerede for mange.. Helsetesting som du selv nevner og kanskje det at avlsmateriale til blandinger gjerne ikke er plukket fra "øverste hylle", som kan føre til økt sykdomsproblematikk m.m., osv, listen er lang.

Dette har for min del ingenting med rene blodslinjer, mindre verdi av liv eller noe annet, grunnen til at jeg er imot uansvarlig avl er nettopp fordi det har så mange negative følger, for både hund og eiere. Finnes en god del dårlig raseavl også, men forskjellen der er jo nettopp muligheten til å sjekke opp ting og tang som man vil og det at det i det hele tatt finnes en viss oversikt over problemer så man har noe å forholde seg til, samt et minimum av krav ( i det minste), selv om jeg helst hadde sett de enda strengere, og ikke minst det med at man kan forutse (i større grad), både utseende/fysikk, mentalitet og egenskaper (noe som ihvertfall er viktig for meg som vil ha hund til et spesielt formål). Hunder som er kommet til liv fortjener det beste de kan få, og en god hund er ikke verdt noe mindre for sin eier samme hvor den kommer fra, den eneste grunnen til at jeg ikke betaler mye for blandingshunder (eller hunder fra raseoppdrettere, evt generelt unngår hele raser) er ikke pga hunden, men fordi jeg ikke vil være med å skape et marked for det/støtte de som driver slik, og alt det igjen fører med seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Han glemmer dog punktet med pelsstell, og at de færreste doodleoppdrettere faktisk VET hva slags pelsstell de påfører valpekjøperne sine. Disse blandingene kan jo få alt fra vanlig puddelpels, til noe lignende med underull, noe som blir til noe lignende pulipels uten stell, og noen strihårede. Felles for alle er at pelsen vokser, og den må stelles og klippes. Felles for mange valpekjøpere er at de har fått null informasjon om vedlikehold av pelsen. Felles for alle de "doodlene" jeg har stelt er at de er helt vanvittig flokete. Kjøper man en labrador, slipper man pelsstell. Kjøper man en puddel, får man stort sett informasjon om pelsstell fra oppdretteren, og i mange tilfeller også oppfølging. Det får man ikke med en blanding.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode argumenter men som du sier gjelder det all useriøs avl, dersom en doddle-oppdretter er "seriøs", eks bruker en puddel og en cocker fra utmerkede helsetestede linjer så blir jeg stående å uten noen gode argumenter mot denne blandingsavlen bortsett fra vanskelig pels (som det også finns på rasehunder), jeg kan mumle noe om at "det er mer enn nok raser å velge mellom" og "unødvendig" men det er ikke veldig hardslående argumenter. Jeg har selvsagt ikke noe problem med å finne mange gode argumenter mot valpefabrikker ol. og jeg er veldig enig med det du skriver videre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode argumenter men som du sier gjelder det all useriøs avl, dersom en doddle-oppdretter er "seriøs", eks bruker en puddel og en cocker fra utmerkede helsetestede linjer så blir jeg stående å uten noen gode argumenter mot denne blandingsavlen bortsett fra vanskelig pels (som det også finns på rasehunder), jeg kan mumle noe om at "det er mer enn nok raser å velge mellom" og "unødvendig" men det er ikke veldig hardslående argumenter. Jeg har selvsagt ikke noe problem med å finne mange gode argumenter mot valpefabrikker ol. og jeg er veldig enig med det du skriver videre.

Nei, mange av argumentene blir stående, feks pris og det å skape et marked. Fordi selv om det finnes de som er seriøse, så lenge hvem som helst kan lage en doodle uten at det er krav til testing eller andre ting så vil de seriøse åpne marked for de useriøse. Pelsen er ikke akkurat som på noen rasehunder, på en rase, la oss feks si puddel, så finnes det individer med dårlig(ere) pels, mens hos en doodle vil det være stor sannsynlighet for at pelsen blir dårlig hos de fleste, nettopp pga det at man blander 2 forskjellige typer. Så har man det at blandinger er mer uforutsigbare mtp at man igjen blander to forskjellige typer som kan føre til et vidt spekter av resultater. 2 hunder som er "enkle" hver for seg kan også skape noe helt annet når man blander disse to sine instinkter og får hverken puddel eller cocker. Man har muligheten for enda flere sykdommer og plager om man blander raser som har hver sine å slite med(uavhengig av linjer og helsetesting). Man er fortsatt med og overfylle et marked med en hund som ikke har noe annet å tilby enn noe som allerede finnes, man har ikke samme mulighet til å føre/overvåke statistikk videre etter første generasjon, og så lenge det ikke er registrerte kull så har man ingen mulighet til å følge med på hvorvidt "oppdretter" bedriver etisk avl og om det er noe man ønsker å støtte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte å bo med en doodle. Eierene hadde fått beskjed om at valpen ville bli en søt og litt hårete sak som var bra for folk med allergier.

Og joda, allergiske folk reagerte så å si ikke på han. Men hunden var supersmart! En alt for smart hund for eierene sine som ikke hadde blitt inormert om den siden med pudlene... eller at mynden han og var blandet med trengte å løpe.

Den totale mangelen på informasjon rundt hva hunden kunne bli og hvilke egenskaper foreldrene hadde latent førte til ett ganske problematisk hundehold.

Pelsen de fleste doodler har er også ett problem, den er utrolig krevende og omtrent umulig å holde pen.

redigert: men doodlene jeg har møtt har stort sett blitt fantastiske hunder, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kjenner en goldendoodle jeg. Bikkja er fantastisk snill den, hyggelig hund. Og pga det har de valgt å parre den med en 10! mnd gamel strorpuddel. Det ble 8 valper det.

Ingen av foreldredyra er helsesjekket, annet enn en vanlig helsesjekk hos veterinær -ikke godt nok. Veterinæren kan ikke med det blotte øye se HD/AA/AD eller øyesykdom.

Bare fordi den er en så fantastisk hund...

:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kryr det av doodler i alle varianter og er mye rart i hodet på dem. Ene borti gata her var snill som et lam og så valgte de etter anbefaling fra oppdretter å kastrere hunden og nå har de en hund som flyr på andre hunder uten forvarsel. Husker Balder snuste i grøfta rett ved der de bor og plutselig sitter bikkja fast i Balder og måtte rives løs. Skjedd når hunden har gått i bånd også, utrolig synd at folk fortsetter å skryte og anbefale doodler og valpefabrikker som hvertfall en av oppdretterene er blitt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De doodlene jeg har møtt har vært snille og sosiale :) Men de fleste er absolutt en håndfull... Både psykisk og i pelsen!

På valpekurs møtte jeg to stk fra samme kull. Den ene var en rolig sjel, svært bedagelig og ikke den tøffeste valpen. Pelsen var røytefri og lettstelt. Den andre valpen var en energisk sak, veldig energisk sak :P pelsen var lang, tykk, røytet og floket.

Samtlige andre doodler jeg har møtt har hatt umulig pels og vært aktive hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte å bo med en doodle. Eierene hadde fått beskjed om at valpen ville bli en søt og litt hårete sak som var bra for folk med allergier.

Og joda, allergiske folk reagerte så å si ikke på han. Men hunden var supersmart! En alt for smart hund for eierene sine som ikke hadde blitt inormert om den siden med pudlene... eller at mynden han og var blandet med trengte å løpe.

Den totale mangelen på informasjon rundt hva hunden kunne bli og hvilke egenskaper foreldrene hadde latent førte til ett ganske problematisk hundehold.

Pelsen de fleste doodler har er også ett problem, den er utrolig krevende og omtrent umulig å holde pen.

redigert: men doodlene jeg har møtt har stort sett blitt fantastiske hunder, uansett.

Var det en av borzoi/pudlene du bodde med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg må bare først si at jeg er ikke for doodle avl. Jeg er ikke for uplanlagt avl i det hele tatt. Hverken renrasa eller blanding. Men om man skal argumentere mot doodler, så syns jeg man bør passe seg for å gå i fella og bruke like uriktige argumenter mot doodler, som doodleoppdretterne bruker mot renrasa hunder.

For det første. Finnes det noen som helst dokumentasjon på at doodler omplasseres oftere enn renrasa hunder? Jeg syns unge hannhunder av litt krevende raser omplasseres relativt ofte jeg.

For det andre, så er ikke problemet at det er vanskelig pels på dem. Det er mange renrasa hunder som blir tova klumper også om de ikke stelles skikkelig. Problemet er at oppdretterne ikke gir valpekjøperne riktig informasjon. På rasehunder som krever den mengden pelsstell, så er det en del av pakka man kjøper. Man vet at man må stelle pelsen.

Gemyttmessig, så syns jeg labradoodler og goldendoodler og andre doodler blanda med passende raser er vel så bra som renrasa hunder av disse rasene jeg. Jeg har møtt få itrivelige labradoodler. Men både golden og labrador har ett gemytt som på mange måter er ganske nær puddel. De har omtrent samme bruksområde fra gammelt av og har ingen veldig motdtridende egenskaper. Gemyttet og egenskapene kan derimot begynne å bli ett problem når man begynner å blande puddelen med raser som f.eks. korthårshollendern som ligger på finn nå. Da kan man få mye forskjellig som neppe de som skal ha en enkel allergivennlig familiehund er forberedt på. Eller borzoi-puddel. Er nok noen som kan få seg en overraskelse når søte vofsen drar på jakt i blodig alvor.

Pris. Joda. Jeg syns det er galskap. Men er det egentlig noe værre å betale 15.000 for en blandingshund enn å betale 20.000 for en syk engelsk bulldog?

Rovdrift på tisper er selvfølgelig ikke bra på noen måte. Men det er ikke blandingen som er skyld i det. Det er at det er noen idioter uten tanke på dyrevelferd som står ganske sentralt i avlen av disse blandingene. Det betyr ikke at alle som avle disse blandingene driver rovdrift. Det er ikke ett problem på blandingen. Det er ett problem hos disse menneskene. Da får man heller advare mot disse, ikke blandingen i seg selv.

Det jeg har størst problemer med med doodler er rett og slett at valpekjøperne veldig ofte blir lurt. Jeg tror til og med en del oppdrettere lurer andre videre i god tro. Det sies at dette snart blir en registrert rase. Det kommer det aldri til å bli så lenge man avler nye blandinger mellom de opprinnelige rasene hele tida. Det er ingen ting som tyder på at dette er organisert nok til å kunne bli en helhetlig rase noen gang. Valpekjøpere blir informert om at de kjøper en allergivennlig hund. Det er 50-50 sjangsespill. De blir ikke informert om pelsstellet de kanskje må påberegne. Det er 50-50 sjangsespill om de får en grei pels eller en kjempejobb. De forventer en søt og enkel hund. De blir kjempeoverraska om de får en 35 kg tung gamp med masse egene ideer. De forspeiles en hund som er mye friskere enn sine renrasa foreldre, men glemmer at valpen har gener fra begge raser, og like gjerne kan få sykdommer som er vanlig på begge rasene (men unntak av noen få ressesivt nedarvbare sykdommer som bare finnes på ene rasen). Det er en stor uforutsigbarhet i hvordan disse blandingene blir som veldig få oppdrettere sier noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Nei, det er ikke bare pelsstell og feilinformasjon. Når man får en viss type pels/hår med ull og noe av det som røyter av så er det omtrent umulig å holde fint/flokefritt, litt som ekkel unghundpels som aldri går over. Det finner man vell ikke på mange rasehunder svjv.

Er det bedre å betale 15000 (eller 18000 som de oftes koster) for en doodle enn 20000 for en syk engelsk bulldog, nei/nja, spørs hvordan man ser det.. Sånn rent praktisk så får en bulldog færre valper, større sannsynlighet for komplikasjoner, man har utgifter på hannhund, man har ihvertfall et minimum av krav fra NKK/FCI (håper jeg), som koster penger og innsats og dermed så skaper man ikke det samme markedet for å "tjene penger", på samme måte som for en blanding med store kull som krever minimum av innsats og utgfter, altså bare å cashe inn penger. Så på den måten så vil jeg si at det er bedre. Men ellers så vil jeg si nei, fordi jeg ikke synes noe om å støtte syke hunder heller.

Rovdrift er selvsagt ikke hunden sin feil, og er ikke hovedsaklig tilknyttet doodleavl, men igjen, uregistrerte hunder vil jo i motsetning til registrerte ikke ha noen mulighet for å følge med og evnt stoppe, for de kull ikke registreres noen plass. Større fortjeneste vil jo lokke til seg slike mennesker, fordi det blir veldig lønnsomt plutselig, og igjen, ingen kvalitetskontroll. Manglende mulighet til å foreta kvalitetskontroll vil jo også gjøre det vanskelig å advare mot slike da man har liten mulighet til å faktisk vite hva som foregår = lettere å skjule slikt. Og det at man ikke trenger å legge ned noe innsats eller penger før man avler er jo enda en faktor som lokker useriøse "oppdrettere".

Og om de blir omplassert eller ikke så er man uansett med på å fylle opp et allerede overfylt marked med en hund som ikke har noe å tilføre på noen områder, ifht det som allerede finnes. (gjelder selvsagt det meste av blandingsavl) Når valper da koster 3-4 ganger så mye som andre blandinger og ganske mye mer enn mange rasehunder skaper det et stort marked noe som nok øker antallet valper ifht "vanlige" blandinger ,ergo et økende problem i et allerede overfylt marked. når man har slike summer inn i bildet så er det også mange som bare tenker cash å ikke bryr seg om hvem de selger til, noe som fører til mye negativt, både for hund og eier ifht problemer, og ifht nevnte overpopulasjon mtp at man sprenger kapasiteten og får fylt inn hunder hos mennekser som kanskje ikke hadde kjøpt den typen om de hadde vist hva de kjøpte, som da igjen fører til en oppdretter som fikk pengene sine og en hund som enten blir omplassert, avlivet eller må finne seg i å leve et dårlig liv(sammen med frustrerte eiere).

Det meste er jo felles argumenter med både blandingsavl forøvrig og dårlig/useriøs raseavl, men det blir aldri bedre av å blande mer penger inn i bildet...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva eksakt man ønsker at NKK skal gjøre? Det er ikke noen lov som sier at du må ha hund registrert i NKK, eller avle etter NKKs regler og ønsker. Du får rett nok ikke registrert hva som helst i NKK, men det finnes flust av uregistrerte hunder i Norge som lever fint med det, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva eksakt man ønsker at NKK skal gjøre? Det er ikke noen lov som sier at du må ha hund registrert i NKK, eller avle etter NKKs regler og ønsker. Du får rett nok ikke registrert hva som helst i NKK, men det finnes flust av uregistrerte hunder i Norge som lever fint med det, liksom.

Det er vell ikke mye konkret NKK kan gjøre, men for de som avler på renrasede, registrerte hunder så kan de jo sette avlsforbud på hunden og sørge for at vedkomende får karantene fra å registrere rasehunder, feks. Det hindrer ikke blandingsavl, men det er ihvertfall et tiltak og et standpunkt, som vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell ikke mye konkret NKK kan gjøre, men for de som avler på renrasede, registrerte hunder så kan de jo sette avlsforbud på hunden og sørge for at vedkomende får karantene fra å registrere rasehunder, feks. Det hindrer ikke blandingsavl, men det er ihvertfall et tiltak og et standpunkt, som vises.

Har de ikke fått noen sånne regler nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...