Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen...


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 282
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har skrevet ett innlegg der inne nå, og jeg mener det som står der. Så du, Bølla, *peke dirrende på* har hard hud! Du henger med selv så mye juling du får av og til, både av meg og andre, det står

Jeg synes det er problematisk at noens følelser teller mer enn andres og at moralpekefingeren heves umiddelbart med skadefro undertone dersom noen ikke følger "røkla", sånn at sjølsensuren er høy til

Det er åpenbart flere som tenker det samme

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=142426

Dette har potensiale til å bli en popcorn-tråd. ;)

Ellers synes jeg vedkommende overdriver en smule eller fem, men nå vet jeg ikke hva han/hun har opplevd her inne. Når det er sagt så ser jeg jo hva vedkommende mener. Men jeg vet også at de fleste er fornøyd med den tonen som er her inne og ser ikke problemet, så da må vi nesten bare forholde oss til det. Det er forsøkt flere ganger å ta dette opp både med ledelsen og med andre brukere, og jeg tror ikke enda en runde vil endre noe når ikke de forrige rundene har klart det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er folk vi snakker om, som alle har ulike terskler for hva som er greit og ikke kommer det alltid til å være såre tær, vonbrotne hjerter og panneklaskere på nett. Vi sitter bak en skjerm og er kanskje litt kulere enn vi ville vært irl.

Vi kan ikke se ansiktsutrykk og kroppsspråk når vi skriver og det er jo en fallgruve i seg selv.

Og Canis er ikke akkurat det hyggeligste stedet jeg har satt mine nettbein. Just sayin..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet ett innlegg der inne nå, og jeg mener det som står der. Så du, Bølla, *peke dirrende på* har hard hud! Du henger med selv så mye juling du får av og til, både av meg og andre, det står det respekt av! Du sa det en gang tidligere i år at du har sterke meninger og at du sto for dem. Jeg har en datter av samme kaliber, og stakkars jente, hun kommer ofte gråtende hjem fordi hun møter hard og til tider urettferdig motstand. Hun må dessverre lære seg å enten holde kjeft, eller stå i diskusjonene med rak rygg. Hun får heller komme hjem til meg å øse ut frustrasjonen over hvor dumme resten av verden er! Det står respekt av å ha egne meninger, jeg er ikke alltid enig med henne, men jeg har dyp respekt for henne som menneske som tør stå frem å si hva hun mener høyt om ting og tang. Det samme har jeg for deg og Kangerdamen, jeg er som oftest dønn uenig med dere, og river meg i håret over hvordan dere av og til fremlegger ting, men jeg har dyp respekt for at dere tør å stå i dritten dere av og til får.

Dette skulle vel kanskje ikke være rettet mot deg som person, men følte for å si det til deg :) Håper du tar det positivt, for det var ikke ment som noe annet overhodet, selv ikke mellom linjene eller på pm :P

Men fytti for en tungvindt side å poste på!!!

Endret av Margrete
  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det jo frivillig å være her inne :)

Første gangen jeg ble medlem her for endel år siden følte jeg det sånn, sletta meg som medlem og skulle aldri inn her igjen! Men så tok jeg i å se på hvordan jeg selv oppførte meg, modererte meg og ble medlem på nytt med åpent sinn og en mye mer ydmyk tone, og idag trives jeg veldig godt her inne :) Man skal selvfølgelig ikke være en nikkedukke som ikke har egne meninger, men noen ganger er det lurt å ikke være verdensmester første gangen man entrer et sted ;)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Margrete

Hehe, altså, jeg vet ikke helt om det er rett å sammenligne meg med ungjenter, men selv om jeg har reagert veldig sterkt på hvordan enkelte opererer her inne så verken jeg eller andre offer eller potensielle grinebøtter av den grunn. Møter jeg de jeg har irettegått her inne ansikt til ansikt så klarer jeg fortsatt å si akkurat det samme som jeg har postet her (til og med frityrgrytekommentaren står jeg for og vel så det).

Dette er nå en gang et diskusjonsforum, og jeg hyller stor takhøyde og åpne diskusjoner, ikke subjektiv moderering og sletting etter hva enkelte sarte sjeler kan finne på å la seg støte av (som også er et valg). Alle her inne er her av helt fri vilje.

Det jeg derimot ville utheve litt var;

ja, tonen kan være krass, men jeg har vært her i noen år, og aldri opplevd samme type mpbbing som på hundesonen. Kan være fordi det her på canis har vært større andel menn, det er ALLTID mobbing, "rotte seg sammen"-mentalitet og hakking på fora som er kvinnedominerte. Og når moderatorene er med på dritten, er det bare å si takkpg farvel - jeg har bedre ting å bruke tiden på enn å bli utsatt for, eller å være vitne til at andre blir utsatt for, hets, mobbing, utestenging, drittslening, personangrep, løgner osv.

og;

det kommer vel an på hvem man spør også, canis er for meg endel ganger snillere enn hundesonen. Hater det stedet av hele mitt hjerte, og det er så mange slemme og ekle kjerringer der inne. Regner med de vet hvem de er selv, og så er det egne grupper som rotter seg sammen mot andre.

Dette er noe jeg har diskutert med andre, som er enig; hundesonen er fiendtlig. Til og med moderatorene der inne er med på mobbingen!

Det har flere ganger blitt påpekt at debattanter må bli flinkere til å varsle ved regelbrudd, men for min egen del gjør jeg ikke det av to grunner; 1) jeg blir ikke personlig støtt av det, jeg registrerer at det til tider er mye klikkdannelse og baksnakking, og det er et utpreget kvinneproblem. I tillegg byr det meg litt i mot da jeg er for høy takhøyde og da jeg mener at litt temperatur ofte øker interessen for et forum, men strengt tatt så bør enkelte ta seg selv i nakken og innse at nettforum ikke er noens eiendom. 2) jeg finner modereringen dårlig - ikke hva angår sletting/ikke sletting (for meg kan alt stå; la trollet sprekke i solen), men når moderatorer lar seg personlig farge og merkelapper debattanter etter hva de finner subjektivt forgodtbefinnende finner jeg det faktisk useriøst og jeg er nokså enig i akkurat den betraktningen.

Folk må gjerne få drite seg i fullt sollys, det er jo tildels det som er morsomt, men hundesonen har et tildels frynsete rykte pga klikkdannelse og kjerringtendenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare understreke for min egen del:

Jeg mistrives ikke på sonen. Her er det mange koselige og kunnskapsrike folk. Jeg har ALLTID fått masse hjelp, støtte og gode råd i alle tråder jeg har startet, noe jeg setter veldig stor pris på. Generelt sett er det en god tone, hyggelige folk, koselige bilder og et kjekt sted å være med andre hundegeeks.

Så for meg er det et flott sted for råd og tips, og et flott sosialt sted med andre som kan forstå min hundegalskap. Det er bare èn ting som trekker ned: Det er ikke et flott sted å diskutere på. Det handler ikke om såre tær og vonbrotne hjerter, jeg begynner å bli for gammel til å bry meg om slikt. Det handler om å kunne ha en saklig og konstruktiv debatt, noe jeg føler er svært vanskelig her inne. Veldig fort så blir innleggene sarkastiske, syrlige og fulle av hersketeknikker og dårlig retorikk. Det er ikke sårende, det er bare frustrerende for det gjør bare stemningen dårlig og trekker debatten ned på et nivå som ikke lenger er saklig og konstruktivt for min del.

Men, som sagt, noen kaller dette for "temperatur" og trives med det. Jeg er gammel og kjedelig, og synes "temperatur" (les: hersketeknikker og sarkasme) ødelegger debatten. Men jeg er klar over at jeg er i mindretall, og at dette er noe jeg bare må forholde meg til. Så jeg tar sonen for det det er, og er bevisst på hvordan debatter foregår her. Sånn er det bare.

Utenom den biten så er jo sonen det beste hundeforumet jeg har vært på, og jeg tilbringer mye mer tid her enn jeg noengang har gjort på Canis-forumet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Margretemor, jeg kan sette pris på ting uten å si takk eller sende 20 røde hjerter. Jeg føler meg veldig elsket på sonen selv om ting er som de er ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Margrete

Hehe, altså, jeg vet ikke helt om det er rett å sammenligne meg med ungjenter, men selv om jeg har reagert veldig sterkt på hvordan enkelte opererer her inne så verken jeg eller andre offer eller potensielle grinebøtter av den grunn. Møter jeg de jeg har irettegått her inne ansikt til ansikt så klarer jeg fortsatt å si akkurat det samme som jeg har postet her (til og med frityrgrytekommentaren står jeg for og vel så det).

Når jeg leser dette så forstår jeg at noen folk ikke føler seg inkludert, føler at folk rotter seg sammen og har "kjerringmentalitet". Margrete prøvde å si noe hyggelig til deg, men ikke engang det ble tatt særlig godt imot. Kanskje man må se at det er en selv som er problemet, og ikke bare resten av brukerne ;)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margretemor, jeg kan sette pris på ting uten å si takk eller sende 20 røde hjerter. Jeg føler meg veldig elsket på sonen selv om ting er som de er ;-)

Jeg slettet for det var ikke verdt det rett og slett. Men en ting vil jeg ha meg frabedt og det er den type hersketeknikker og slik kan man stappe det stedet der sola skinner når en plukker opp dritten etter bikkja si!

Endret av Margrete
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Margrete

Sånn at vi oppklarer ting, det første avsnittet er et svar til deg, resten (utklippene mm) er mer en tilføyelse til åpningsinnlegget. Dere trenger ikke tolke alt negativt, det var overhodet ikke ment slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er problematisk at noens følelser teller mer enn andres og at moralpekefingeren heves umiddelbart med skadefro undertone dersom noen ikke følger "røkla", sånn at sjølsensuren er høy til tider, men synes samtidig (både sosialantropologisk og emosjonelt) at dette forumet er fascinerende og rørende mtp medlemmenes omsorg og engasjement for alle hundene, livssituasjoner og ikke minst hverandre.

Jeg er ikke i tvil om at vi her har tilgang på noen av de fremste atferds- og treningsekspertene i Norge, men kunne spart meg for all nebbinga.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er problematisk at noens følelser teller mer enn andres og at moralpekefingeren heves umiddelbart med skadefro undertone dersom noen ikke følger "røkla", sånn at sjølsensuren er høy til tider, men synes samtidig (både sosialantropologisk og emosjonelt) at dette forumet er fascinerende og rørende mtp medlemmenes omsorg og engasjement for alle hundene, livssituasjoner og ikke minst hverandre.

Jeg er ikke i tvil om at vi her har tilgang på noen av de fremste atferds- og treningsekspertene i Norge, men kunne spart meg for all nebbinga.

Synes dette var en kjempeflott oppsummering av sonen, jeg. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er spise-popcorn-smileyen når du trenger den?

Fatter ikke poenget med dette popcorn-gnellet. Husker enda aller første gangen jeg var her inne på hundesonen, og stilte et åpent spørsmål om hvorvidt jeg skulle gå for en schäferhund eller labrador. Jeg ble latterliggjort med at det var to vidt forskjellige hunderaser og min evne til hundekunnskap ble hakket på - fram til Gråtass og noen andre framstilte spørsmål om hvor popcornet var. Er dette noe konstruktivt synes du? Var det en fin måte å inkludere noen nye på forumet på? Gav det et godt inntrykk tror du? Er dette et forum som er "hyggelig og med bra miljsø"? Som du skreiv på canis: "Jeg har forøvrig vært mye på både hundesonen og canis, hundesonen er definitvt forumet med best miljø. Det kryr også av kunnskapsrike, hyggelige mennesker - og nei, de er ikke mobbere" - du er ikke mye enig med deg selv. Jeg synes det er på grensen til mobbing når noen blir hakket og hakket og hakket på, for så at andre som ikke en gang har vært med i tråden kommer og er så nedlatende som "hvor er popcornet". Sånn apropo klikkdannelse….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt så kan spørsmålet om hvor popcorn-smileyen er være et tegn på at man skjønner at dette er en tråd som det kommer til å bli bruduljer av. Derfra til å bli personlig er vel et stykke..

Så det er en konsktruktiv måte å oppføre seg på? I stedet for å tenke "tja, nå skal jeg oppføre meg profesjonelt og tenke at alle her er mennesker" - så hopper man i stedet ned på ungdomsskole nivå og stiller seg i en ring rundt noen og åpenbart holder med en side mens man "underholdes" av opplegget. Det blir litt på linje med det Bølla sa om utstilling, brød og sirkus til folket ja…

Jeg synes personlig dette er en utrolig uhyggelig måte å oppføre seg på, men heldigvis og/eller dessverre er jo ikke jeg en av de som er i noen klikk eller som har skylappene oppe om hvor hyggelig og bra miljø det er her inne. Lenge leve fornektelsen, blir iallefall ingen forbedring så lenge selvinnsikt ikke er der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg har aldri diskutert på canis fordi jeg synes hele layouten og brukerløsningen er skandaløst dårlig. Men jeg leser fortsatt mye der, og jeg finner veldig mye informativt fra gamle tråder og artikler. I det hele så fremstår canis mye mer saklig enn hundesonen, de trådene som tiltrekker mest folk og flest postinger er jo rene chattetråder som er totalt uinteressant for de som vil diskutere hund og hundehold, og mye av klikkdannelsen har sitt utspring derfra. I tillegg er chattefunksjonen en uting å ha på et forum, de som vil chatte bør kunne finne hverandre på skype og facebook og fortsette det saklige derfra, og ikke sitte åpenlyst og rakke ned på andre her inne.

Jeg er helt enig i at nye brukere ikke alltid mottas med åpne armer her inne og at miljøet langt ifra er så rosenrødt som man vil ha det til, det er jo kun rosenrødt om man legger seg på det allerede eksisterende nivået her inne.

Kjerringer får man dessverre ikke gjort noe med, men forumet hadde helt klart trengt flere menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at jeg har så mye negativt å si om sonen, for hadde jeg det ville jeg ikke vært her, men at det er visse ting som er litt rart kontra andre steder er det definitivt. På den positive siden er det jo knapt et eneste troll her inne (med det mener jeg folk som utelukkende er ute etter å provosere), og hvis det er det virker de å bli luket ut ganske fort. Og det er jo egentlig ganske overraskende, om ikke unikt, for et forum av hundesonens størrelse.

Jeg er litt usikker på om den personen der har et poeng eller ikke. Hvis h*n har et poeng så er det ganske satt på spissen, iallefall. Det som dog er med hundesonen er debattanters evne til å gire seg opp over detaljer, gjerne ord eller fraksjoner av en post tatt ut av kontekst. Samtidig virker det som om at det er vi vs de, men jeg er usikker på om det utelukkende er fordi de samme mener det samme eller om det er fordi man er enig i den ene parten kun fordi man har en slags gruppefølelse rundt det.

Kan noen se på det som mobbing? Tja. Det kan absolutt gå hardt for seg enkelte ganger og selv om jeg ikke har vært utfor det selv, så kan jeg absolutt skjønne at noen får den følelsen. Tror ikke jeg noen gang har brukt "rapporter"-knappen, men jeg burde kanskje begynne å bruke den.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ser innleggene hvor de som liksom er i "klikk" er rykende uenig med hverandre?

Jeg tror ikke jeg vet om noen her inne som alltid er enige faktisk..

På meg virker de som de fleste klarer å skille sak og person. Ironisk nok , bortsett fra de som gjerne hyler om klikker...

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ser innleggene hvor de som liksom er i "klikk" er rykende uenig med hverandre?

Nei, det trur jeg ikke du er. Og jeg liker også nettopp det med at de aller fleste her kan skille sak og person, men det er fortsatt en ganske så uttalt kollektiv bevissthet her, men det har ikke noe med "klikkdannelse" å gjøre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ser innleggene hvor de som liksom er i "klikk" er rykende uenig med hverandre?

Jeg tror ikke jeg vet om noen her inne som alltid er enige faktisk..

På meg virker de som de fleste klarer å skille sak og person. Ironisk nok , bortsett fra de som gjerne hyler om klikker...

Nå er det vel ingen som har sagt det. Det går da fint an å ha en klikk uten at klikken er definert av at det er en gjeng som alltid er enige med hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...