Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund skutt på Hellestø


minstemann
 Share

Recommended Posts

Bare spør. Men så du hunden som angrep?

Så du er 100% sikker på at det er en hund??

Siden du sier du fant hun ved en tilfeldighet, så får det meg til å mistenke at du ikke har sett noen hund som angrep henne.

Nei vi var ikke der og så hunden som angrep. Vi bor på en øy uten andre rovdyr enn rev.

Rev dreper vanligvis med mange små bitt i halsen. Reven har et svakt bitt, for å lage den bittskaden som er på mitt lam så må det et mye kraftigere trykk til. Reven gnager som oftest av hodet og henter resten av byttet del for del. Mitt lam var svakt og et enkelt bytte når jeg fant henne for en åtseleter som reven men den var ingen sted å se :)

Det er veldig vanlig at hund biter lam der den kommer til, ofte lavt og i bena. Hunden spiser skjeldent på byttet i ettertid, men forlater det.

Denne er en fin hjelp for å klassifisere hva slags rovdyr som har vært på ferde - som sagt er det eneste rovdyret vi har her rev og vi har aldri opplevd at reven har tatt lam før. Har ikke hørt at reven tar lam på over 20 kg heller :)http://www.naturoppsyn.no/multimedia/48716/Drept-av-rovvilt-1.utg..pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 377
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"- Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø." Sauen lider h

Gjeting av dyr på utmarksbeite eller ikke… Bonden har i dette tilfellet overhode ikke loven på sin side. Om sauer blir jaget må man prøve å stoppe hunden (rope el.l.), tilkalle politi og om det ser ut

Jeg diskuterer ikke fly-greier (og er helt usannsynelig lei av at det blir dratt opp i alle debatter, uavhengig av tema). Jeg diskuterer dyr på utmarksbeite og bruk av folk til å gjete. De har krav på

Guest Gråtass

Ellers var det jo tullete av hundeier å ikke overholde båndtvangen, når han beveget seg i nærheten av Norges helligste dyr.

Du har misforstått, det er ulven du snakker om og den var ikke en del av denne historien. Dette var bare en hund med en ansvarsløs eier.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

JA hunde eier brøt bandt vangen.

Saueeier kan også ha brutt noen lover. Når ladet han våpenet? Var det før transport så er ikke det lov. Ble skuddet avfyrt på en offentlig plass? Var det nok sikring rundt da han avfyrte? Det er ting som blir å ta med. Men ja jeg ønsker at hundeeiere generelt blir flinkere med bandtvangen så bufe på utmark slipper den lidelsen. Og vi som hundeeiere slipepr flere restriksjoner noe som vil komme desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden burde vært i bånd og burde ALDRI ha vært inne hos sauene, punktum. Det spiller ingen rolle om det er en "angrepsrase" (lol.) eller ikke, for den kunne ha påført sauen store skader... Jeg synes ikke det var rett at sauebonden skjøt den HVIS situasjonen var slik media fremstiller det (saken kan være en helt annen...)

Jeg har selv vært eier av hunder som kom seg ut av hundegården og drepte sau. Det var helt jæ*** og jeg hadde hatt full forståelse for om de hadde da blitt skutt. Selv om de kom seg ut av hundegården så tar jeg likefult ansvar for det, for jeg burde ha sikret dem enda bedre. Denne mannen burde hatt bikkja i bånd, i nærheten av sauene. SÅ enkelt hadde det vært.

Jeg har ikke forståelse for hva sauebonden gjorde, men jeg har forståelse for hva han føler mtp hvor mange dritthundeeiere som ikke tar hensyn til sauen.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare lei meg av å lese saken. For alt kunne vært så annerledes om hundeeier kunne hatt bikkja i bånd :icon_cry: Hvor vanskelig kan det være å være bevisst sitt ansvar. Man har da ikke en fremmed hund løs i nærheten av buskap :no:

Skulle spise middag, og tenkte å lese litt på fb. Det var den maten :hmm: Poppet opp bilde av en blodig Border collie, og den var lik min godeste frøken. Fikk vondt. Leste saken, og kjente jeg ble mer og mer sint. Hundeeieren sviktet hunden sin!

Hvorfor slipper folk hundene sine i området når dem veit det er en triggerhappy sauebonde som er grunneier der? Hadde det vært meg hadde jeg hatt ett sikkert bånd og aldri i verden sluppet hunden min.

Hundeeier får ikke noe sympati fra meg. Han tok ett valg om å ha hunden løs der det var bufe, og da må man ta konsekvensen. Utrolig leit at en nydelig hund måtte bøte med livet :icon_cry:

Signeres.

Jeg sitter nå på en øy ikke så langt nord for der dette skjedde, her er sauene flyttet vekk fra de mest bebodde holmene og ut til holmer man enten må ta båt eller svømme til, samt en halvøy hvor en må åpne en port til. Allikevel har sauebonden opplevd utallige idioter som oppsøker disse holmene hvor det er sau og slipper hundene sine (selv om lista over de plassene hvor sauene står er navngitt vedsiden av et kart over holmene) - i ordinær båndtvangstid. Det har ikke blitt skutt noen her enda, men hundeeiere er jaggu treiglærte.

Joda, det kan godt være denne bonden er en tosk som opptrer ulovlig, og det er uansett hva som har skjedd jækla synd på bikkja som døde. Men hadde hundeeieren giddi å satt et bånd på hunden sin, så hadde han hatt hund i dag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle på Hundesonen heller som overholder båndtvangen. Til alle dere som poster bilder, eller ikke poster dem, av hund(er) som løper avgårde eller som går uten bånd nå i båndtvangstiden - dette kan faktisk skje dere også dersom dere kommer borti f.eks. saueeieren som i denne artikkelen som har med seg skytevåpen fordi(?) h*n har fått dyr bitt av hund. Selv om ikke hunden din jakter eller er interessert i f.eks. sau.

Bare nevner det helt generelt.

Kalkulert risiko?

Endret av madam mim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli for rutinemessig avliving av alle hunder som jager sau, frataelse av hund fra eiere som bevist slipper hund i saueområder(uavhengig av om den har jaget eller skadet) og at slike fradømmes retten til å ha hund i x antal år fremmover, pluss bøter. Folk kommer ikke til å lære før det svir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle på Hundesonen heller som overholder båndtvangen. Til alle dere som poster bilder, eller ikke poster dem, av hund(er) som løper avgårde eller som går uten bånd nå i båndtvangstiden - dette kan faktisk skje dere også dersom dere kommer borti f.eks. saueeieren som i denne artikkelen som har med seg skytevåpen fordi(?) h*n har fått dyr bitt av hund. Selv om ikke hunden din jakter eller er interessert i f.eks. sau.

Bare nevner det helt generelt.

Derav mitt poeng med å ta ansvar for egne handlinger. Jeg skal ikke påstå at jeg alltid følger loven til punkt og prikke, hverken med hund eller andre ting, og noen ganger så svir konsekvensene, men det tar jeg ansvar for om jeg må, det er jo ingen andre som har skyld i det, kun meg selv. Så får man vurdere konsekvensen opp mot handlingen og tenke over om det er verdt det. Personlig slipper jeg aldri hund i områder med sau, helt uavhengig av hvilken hund, det er bare ikke verdt det og så enkelt å unngå, både for sauen og hunden og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er kjent på hellestø som kan fortelle hvor dette var? Jeg har gått myyyye på hellestø - og "alle" slipper hundene på stranda der, er/var hundestramd. Det har vært sau på innmarksbeiter der i alle år som jeg kan huske, og likevel har det vært opplest og vedtatt av "allmuen" at man kan slippe hund på hellestøstranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under ett av bildene i ene artikkelen står det at hund og eier var ofte på den stranden. Kan jo hende at sauebonden ofte har sett at hunden har trimmet sauen. Kan umulig tro at en person gjør slikt etter kun en gang.

Det er flere titalls hunder som går tur der hver eneste dag, de aller fleste løse. Sikkert flere 100 mennesker der og garantert et par hester som blir ridd der. Hver eneste dag. Om denne mannen (som ikke er bonde, faren hans driver gården, ikke sønnen) skulle klare å holde følge med alle som går der har han veldig lite annet å gjøre gitt.

@raksha svjv så er det ikke så langt fra hellestø brygga, du kan se området derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at sauebønder blir frustrerte, og jeg skjønner godt at hunder må skytes noen ganger for å beskytte sau mot jaging. Jeg blir sint over hvor lite hensyn noen mennesker tar til sau (og vilt, for den saks skyld), og jeg synes det er tragisk at sauer og lam må lide fordi noen mennesker er hensynsløse idioter.

MEN bonden har sagt til Aftenposten at han skjøt hunden før den kunne jage sau, altså skjøt han en tilfeldig hund fordi han var lei av uansvarlige hundeeiere. Skummelt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle på Hundesonen heller som overholder båndtvangen. Til alle dere som poster bilder, eller ikke poster dem, av hund(er) som løper avgårde eller som går uten bånd nå i båndtvangstiden - dette kan faktisk skje dere også dersom dere kommer borti f.eks. saueeieren som i denne artikkelen som har med seg skytevåpen fordi(?) h*n har fått dyr bitt av hund. Selv om ikke hunden din jakter eller er interessert i f.eks. sau.

Bare nevner det helt generelt.

Kalkulert risiko?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skumlest gjennom tråden, og jeg mener man snakker mye forbi hverandre, spesielt om det juridiske.

At det var båndtvang (slik jeg forstår det, var det ikke tvist om dette mellom bonden og hundeeieren), betyr ikke at bonden har rett til å skyte hunder hvis eiere bryter denne. De etiske rammene rundt vurderingen av hvorvidt dette var "riktig", eller om "man hadde gjort det selv", får være opp til den enkelte å fastsette. Man må imidlertid forholde seg til norsk rett. Avliving krever naturligvis hjemmel i lov, annet ville være selvtekt i dette tilfellet.

Ellers er hul. §§ 14-15 og 18 nevnt i forbindelse med avlivingen, med diverse feilsitater.

§ 18 kommer overhodet ikke til anvendelse, da bestemmelsen omhandler politivedtak om avliving i etterkant.

Etter § 14 tredje ledd bokstav b kreves det at inngrepet på hunden ikke må gå "lenger enn nødvendig og ikke utover det forsvarlige". Det er vanskelig eller umulig å vurdere basert på partenes sprikende forklaringer, og informasjonen som er kommet frem i media ellers.

§ 14 tredje ledd bokstav d omhandler hund som allerede har forårsaket "vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt", og kommer derfor heller ikke til anvendelse.

Til slutt krever bestemmelsen i § 15 at avliving har som vilkår at det ikke lar seg gjøre å "oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever". I tillegg må hunden utgjøre "klar fare for husdyr og tamrein". Både "klar" og "fare" må vurderes konkret (se Ot.prp. nr. 48 (2002-2003) s.132), hvilket også er tilnærmet umulig basert på partenes fremstilling av saken.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jo ikke du noe om all den tid du ikke vet hva som har skjedd(for alt vi vet så skjøt bonden i nødverge og har loven på sin side). Dessuten er det derfor man har loven, for at hvermansen skal få slippe å bestemme hva som er greit og ikke, fordi det vil alltid være forskjellig fra person til person. På mange måter er løs hund på sauejordet mye verre enn en hund som dør kjapt av et skudd, også i flere tilfeller hvor hunden ikke jager eller skader sau. Den kan fortsatt være en stor stressfaktor, med mindre den går "fot" ved eier. Igjen, nei det er ikke lov å ta loven i egne hender, men om man bryter loven så er man selv ansvarlig for hva som blir konsekvensen av det på seg selv og på andre, og bryter man loven selv så bør det jo ikke være utenkelig at andre også kan og vil gjøre det. At andre part bryter loven for å "straffe" første part eller passe på seg og sitt, betyr ikke at det er greit, men det var nå en gang det som ble konsekvensen for førstepart av å bryte loven i utgangspunktet, så får andre part ta sin straff om/når den kommer. Det er ikke mer greit å bryte loven bare fordi noen andre bryter den etter deg, da er begge ansvarlige for sine handlinger, ikke den som handlet sist.

Livet har konsekvenser, noen ganger er det rettsvesnet, noen ganger er det sivile og andre ganger karma. Lov eller ikke handlinger har konsekvenser.

Jeg går ut i fra det jeg leser, ikke fra hvisomatte. Og med tanke på at denne bonden har skutt flere hunder tidligere, så vitner det om en triggerhappy, bitter jævel som burde holdes unna både dyr og mennesker.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er ikke alle på Hundesonen heller som overholder båndtvangen. Til alle dere som poster bilder, eller ikke poster dem, av hund(er) som løper avgårde eller som går uten bånd nå i båndtvangstiden - dette kan faktisk skje dere også dersom dere kommer borti f.eks. saueeieren som i denne artikkelen som har med seg skytevåpen fordi(?) h*n har fått dyr bitt av hund. Selv om ikke hunden din jakter eller er interessert i f.eks. sau.

Bare nevner det helt generelt.

Kalkulert risiko?

Jeg er blant de som publiserer bilder av løse hunder - og ja, det er en kalkulert risiko - men, bortsett fra to hester så beiter det ikke ting på fire bein i mils omkrets av der jeg bor. Hadde det vært sauebeite (eller kubeite eller whatever), så hadde mine gått i bånd - i skogen går de i bånd :)

Å slippe hunder løs i områder der det går beitedyr er jo rein skjær idioti etter min mening. Selv jeg - som er den heldige eier av et stykk tervetott som er livredd alt på fire bein som er over schæferstørrelse - holder bikkja i bånd om jeg tror det kan være beitedyr i nærheten. Og da snakker vi hund som er redd store dyr *ler*, en fransk bulldog som er litt som dvergene i Ringenes Herre "very dangerous on short distances" - og en puddel som ikke ser skogen for bare trær foreløpig.

Jeg begynner å bli for rutinemessig avliving av alle hunder som jager sau, frataelse av hund fra eiere som bevist slipper hund i saueområder(uavhengig av om den har jaget eller skadet) og at slike fradømmes retten til å ha hund i x antal år fremmover, pluss bøter. Folk kommer ikke til å lære før det svir.

Her føler jeg at jeg er på samme nivå. Slipper du hunden i beiteområder - javel, da får du ikke ha hund.

Noen som er kjent på hellestø som kan fortelle hvor dette var? Jeg har gått myyyye på hellestø - og "alle" slipper hundene på stranda der, er/var hundestramd. Det har vært sau på innmarksbeiter der i alle år som jeg kan huske, og likevel har det vært opplest og vedtatt av "allmuen" at man kan slippe hund på hellestøstranda.

Men ikke i båndtvangstiden eller?

Joda, jeg slipper hundene når det er båndtvang jeg også - men jeg slipper på steder hvor jeg har koll på omgivelsene - dvs. i sommer har det vært på et gressjorde noen kilometer hjemmefra. Der er ingen beitedyr, og sjelden folk - til og fra går de i bånd.

Det burde være unødvendig å slippe hunder der det beiter sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Hellestø et par ganger, stranden er "kjent" for å være der alle har hundene sine løse. Året rundt, selv om det vel i teorien skal være båndtvang der nå.

Jeg er også en av dem som har Ozu løs året rundt, men det kunne aldri ramle meg inn å ha ham løs på beitemark nær sau. Slike steder unngår jeg så godt jeg kan, og kan jeg ikke unngå dem så er det en SELVFØLGE at Ozu er i bånd. Noe annet hadde jeg aldri turt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... uansett hvor irritert jeg blir så blir jeg også irritert over hatgruppen som nå er opprettet på facebook! Det er å synke for lavt rett og slett :/ Ja jeg synes bonden handlet feil og håpet han blir straffet (da i norsk rettsvesen) men at han burde bli skutt osv er å ta av litt. Drapstrusler ekke greit...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har misforstått, det er ulven du snakker om og den var ikke en del av denne historien. Dette var bare en hund med en ansvarsløs eier.

Dette var bare... Unnskyld, men når ble det normalt - dvs "ikke" ansvarsløst å kjøre rundt på en ATV med hagle? Siden når ble det ansett som ansvarsfullt å skyte levende dyr i låret med hagle, før du skyter de i magen? Hvis det er så ansvarsfullt å avlive dyr på denne måten, kanskje all sau heretter bør avlives på den måten? Hadde det vært så mye bedre? Er det ansvarsfullt å skyte to skudd med hagle (som jeg regler med iallefall du vet hvordan har spredning i skuddet) i nærheten av et annet menneske?

Dette var ikke BARE en hund, og ikke BARE en ansvarsløs eier, her var det en ***** tulling på ATV som har store personlige problemer og som overhodet ikke bør ha ansvaret av en våpentillatelse. Om han nå engang har det.... Hva vet vi. Kanskje han plaffet løs uten våpentillatelse. Hadde han korrekt oppbevaringsboks for hagla på ATV'en? Personlig anser jeg våpenhåndtering for å være hakket mer ansvarstungt enn en mann med en Border Collie, men herregud vi skal få det fint i Norge om bondenæringen alvorlig og helt edru mener at en Border Collie er like farlig som et skytevåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle på Hundesonen heller som overholder båndtvangen. Til alle dere som poster bilder, eller ikke poster dem, av hund(er) som løper avgårde eller som går uten bånd nå i båndtvangstiden - dette kan faktisk skje dere også dersom dere kommer borti f.eks. saueeieren som i denne artikkelen som har med seg skytevåpen fordi(?) h*n har fått dyr bitt av hund. Selv om ikke hunden din jakter eller er interessert i f.eks. sau.

Bare nevner det helt generelt.

Kalkulert risiko?

Ja.

Men jeg er så heldig at jeg vet om skog UTEN beitedyr. Og jeg slipper ikke hunder der heller før på seinsommeren,unntaket er når jeg har liten valp. Den går løs i skogen uansett,rase og størrelse tilsier at den ikke får tak i en mus en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Som vanlig er fb hevet over norsk lovgivning. Man håper bonden blir skutt, mener han må fratas omsorgen for sine barn, miste retten til å ha dyr (!!!) og andre trivelige kallenavn som hæstkuk og skitpeis og jeg vet ikke hva. Trenger ingen rettsak her, mannen er jo allerede dømt.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

 

Dette var bare... Unnskyld, men når ble det normalt - dvs "ikke" ansvarsløst å kjøre rundt på en ATV med hagle? Siden når ble det ansett som ansvarsfullt å skyte levende dyr i låret med hagle, før du skyter de i magen? Hvis det er så ansvarsfullt å avlive dyr på denne måten, kanskje all sau heretter bør avlives på den måten? Hadde det vært så mye bedre? Er det ansvarsfullt å skyte to skudd med hagle (som jeg regler med iallefall du vet hvordan har spredning i skuddet) i nærheten av et annet menneske?

Dette var ikke BARE en hund, og ikke BARE en ansvarsløs eier, her var det en ***** tulling på ATV som har store personlige problemer og som overhodet ikke bør ha ansvaret av en våpentillatelse. Om han nå engang har det.... Hva vet vi. Kanskje han plaffet løs uten våpentillatelse. Hadde han korrekt oppbevaringsboks for hagla på ATV'en? Personlig anser jeg våpenhåndtering for å være hakket mer ansvarstungt enn en mann med en Border Collie, men herregud vi skal få det fint i Norge om bondenæringen alvorlig og helt edru mener at en Border Collie er like farlig som et skytevåpen.

Sorry, men dette er så far fetched at jeg gidder ikke komnentere det en gang.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...