Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund skutt på Hellestø


minstemann
 Share

Recommended Posts

"- Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø."

Sauen lider hver dag? Hva med å slakte den nå da, istedenfor å vente? Ikke noe glad i dyr iallefall, denne gnomen.

Takk for at du fant sitatet. Dette sier i seg selv ganske mye om bonden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 377
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"- Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø." Sauen lider h

Gjeting av dyr på utmarksbeite eller ikke… Bonden har i dette tilfellet overhode ikke loven på sin side. Om sauer blir jaget må man prøve å stoppe hunden (rope el.l.), tilkalle politi og om det ser ut

Jeg diskuterer ikke fly-greier (og er helt usannsynelig lei av at det blir dratt opp i alle debatter, uavhengig av tema). Jeg diskuterer dyr på utmarksbeite og bruk av folk til å gjete. De har krav på

Men du ser det allikevel som din oppgave å fortelle dette videre??

Jeg tenkte det var grei informasjon å komme med. Jeg la bare vekt på at dette ikke var noe jeg kunne konstantere som fakta. Og jeg er tydeligvis ikke den eneste som har fått lignende informasjon.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne triggerhappy idioten har forbrutt seg mot våpenloven, og kan risikere inntil 2 års fengsel. Det er bl- a- forbudt å kjøre med et ladd våpen i bilen ( eller traktoren), og det er på det strengeste forbudt å fyre av i nærheten av mennesker. At han kom tilbake med sin 6 år gamle sønn for å vise hva som er straffen for å ha hund løs, og tilbød hundeeier en plastpose å ha hundeliket i, tyder ikke akkurat på en person i balanse. Han bør snarest fratas både lisens og våpen.

Ellers var det jo tullete av hundeier å ikke overholde båndtvangen, når han beveget seg i nærheten av Norges helligste dyr.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne triggerhappy idioten har forbrutt seg mot våpenloven, og kan risikere inntil 2 års fengsel. Det er bl- a- forbudt å kjøre med et ladd våpen i bilen ( eller traktoren), og det er på det strengeste forbudt å fyre av i nærheten av mennesker. At han kom tilbake med sin 6 år gamle sønn for å vise hva som er straffen for å ha hund løs, og tilbød hundeeier en plastpose å ha hundeliket i, tyder ikke akkurat på en person i balanse. Han bør snarest fratas både lisens og våpen.

Ellers var det jo tullete av hundeier å ikke overholde båndtvangen, når han beveget seg i nærheten av Norges helligste dyr.

Trodde Norges helligste dyr var hund jeg, ser ihvertfall slik ut i alle saker hvor det er hund mot sau. Til og med der hunden får leve pga snill bonde å mange sauer er drept så er jo folk sinte på sauen og bonden...

(eller hund mot barn, hund mot hjort, hund mot rådyr osv)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg lov å skyte en løshund som kommer inn i hagen min å jager kattene mine? Eller gjelder dette bare sau/rein? Spør fordi jeg ikke forstår hvor grensa går... (ikke fordi jeg faktisk ville skutt en hund i hagen min)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten kuriositet lurer jeg på hvor mange sauer som må bøte med livet og/eller ha store skader og smerter pga hunder hvert år, sammenlignet med hvor mange hunder som mister livet fordi de blir skutt av bønder eller blir avlivet i ettertid som følger av sak (jaging av sau)

Noe sier meg at det ikke er hunder som lider mest eller flest, til tross for det er det sauen og bonden vi hater.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hvis en fyr voldtar søsteren min, så har jeg min fulle rett til å gå og hente hagla og drepe voltektsforbryteren? Kjekt å vite.

Nei, men han som velger å voldta noen er ikke fritatt konsekvensen det måtte ha, og har han ikke tenkt igjennom at det kan være risikosport, javell, synd for han. Om bonden her har skutt hunden uten å ha loven på sin side så er ikke han fritatt sitt ansvar, men det fritar heller ikke hundeeier sitt ansvar ovenfor sin hund og det hjelper vell ikke en døyt for hunden hvem som får skylda, den får jo ikke komme tilbake uansett. Så uavhengig av hva bonden er skyld i (etter loven) så har hundeeier sviktet sitt ansvar og sin hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånne amerikanske holdninger fra sauebønda dette :ahappy:

? Synes det er mye mer amerikanske holdninger over alle de som kommenterer på landets nettaviser... Så å drepe en hund er fy fy men å brenne ned gården til bonden med sauene inni fjøset, voldta og sodomere han, få barnevernet til å ta barna fra han og å utlove skuddpremie på sauene hans er mindre amerikanskt? :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Synes det er mye mer amerikanske holdninger over alle de som kommenterer på landets nettaviser... Så å drepe en hund er fy fy men å brenne ned gården til bonden med sauene inni fjøset, voldta og sodomere han, få barnevernet til å ta barna fra han og å utlove skuddpremie på sauene hans er mindre amerikanskt? :P

Jeg har ikke lest det her inne på hundesonen, tvert i mot leser jeg folk som mener helt ærlig at det er innafor å skyte i selvforsvar mot noe som er en potensiell trussel/noe som er av samme art som evt har skadet din eiendom tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men han som velger å voldta noen er ikke fritatt konsekvensen det måtte ha, og har han ikke tenkt igjennom at det kan være risikosport, javell, synd for han. Om bonden her har skutt hunden uten å ha loven på sin side så er ikke han fritatt sitt ansvar, men det fritar heller ikke hundeeier sitt ansvar ovenfor sin hund og det hjelper vell ikke en døyt for hunden hvem som får skylda, den får jo ikke komme tilbake uansett. Så uavhengig av hva bonden er skyld i (etter loven) så har hundeeier sviktet sitt ansvar og sin hund.

Det er uansett ikke bondens oppgave å ta loven i egne hender. Maktutøvelse har man politi til. Å ha med seg en løs hund er ikke en forbrytelse som står i stil med henrettelser som skjer i affekt. Jeg kan ikke fatte og begripe at denne bonden kan være "glad i dyr" når han velger å skyte en hund slik. Det skremmer meg at slike folk har våpen tilgjengelig og det skremmer meg at et slikt menneske i det hele tatt driver med dyr.
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest det her inne på hundesonen, tvert i mot leser jeg folk som mener helt ærlig at det er innafor å skyte i selvforsvar mot noe som er en potensiell trussel/noe som er av samme art som evt har skadet din eiendom tidligere...

Ja nå er jo jeg sikkert en av disse amerikaniserte sauebøndene da, men da denne ble funnet for litt over en uke siden (ved en tilfeldighet) så hadde jeg heller skutt en hund i hennes forsvar for at hun skulle få slippe å gjennomgå det hun har gjort. Ble funnet noen dager etter hundeangrep, stor bittskade i bakbeinet som krydde av larver og fluer og egg. Pakket hennet i bilen og skyndte oss hjemover, den forferdelige lukta som fylte bilen unner jeg innen å lukte på - det luktet død og råtnende kjøtt. Etter en uke med en enorm innsats, mange tårer og kosestunder fikk hun slippe i går. Da var hun blitt tynn og sliten, sena i det skadde beinet røk og hun hadde ikke lengre noen sjanse. Verdens skjønneste skapning som bare var snill og god, som skulle bli stor her og leve livet som avlssau var blitt redusert til ingenting. Bare fordi at noen skulle lufte bikkja si uten bånd.

10562922_10152564399316352_3023847771919

Bilder av såret:

1939744_10152564644931352_61244808470557

10553625_10152564648026352_1807498167521

1506438_10152564649831352_55235691487252

Håper ingen dør av bildene, men jeg tenker det kan være en tankevekker å se hva hundene deres er kapable til. De er rovdyr med innstinkter. Det er ikke hunden sin feil at den jager sau, men eieren sin.

Kommer det løshund inn til sauene mine og den ikke reagerer på tilrop så blir den skutt - det snakket vi om her hjemme senest i går når vi i samlet flokk gikk for å ta farvell med frøkna vi alle er blitt glade i. Å måtte avlive henne pga noe så som er så lett unngåelig som et hundeangrep føles bare helt grusomt.

Edit: Tårene triller faktisk mens jeg skriver dette, for mange virker det som det er vanskelig å tro at sauebønder er glade i dyrene sine men mange er faktisk slik som meg som har en stor kjærlighet for de alle.

Endret av IW
Har satt sårbildene i spoiler da de kan oppleves som sterke.
  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen ødelegges en tråd av at noen tror vi snakker om dem, kan hundesonen plis røske opp i dette så vi slipper at alle diskusjoner havareres av emosjonelle historier fra virkeligheten? Umulig å diskutere på slikt.

(NOTAM: onkelen min er sauebonde og jeg har vokst opp med lambilam som jeg koset med og gråt når de ble sendt til slakt - bare så jeg ikke skal ha det på meg at jeg ikke er noe sadistisk monster som elsker å se flådde sauelik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen ødelegges en tråd av at noen tror vi snakker om dem, kan hundesonen plis røske opp i dette så vi slipper at alle diskusjoner havareres av emosjonelle historier fra virkeligheten? Umulig å diskutere på slikt.

(NOTAM: onkelen min er sauebonde og jeg har vokst opp med lambilam som jeg koset med og gråt når de ble sendt til slakt - bare så jeg ikke skal ha det på meg at jeg ikke er noe sadistisk monster som elsker å se flådde sauelik).

Beklager at jeg ødela tråden da, du får rapportere innlegget mitt istedet :) Prøvde å få frem et poeng med at jeg er uenig med deg og hvorfor men hvis det gikk deg hus forbi så beklager jeg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble funnet noen dager etter hundeangrep, stor bittskade i bakbeinet som krydde av larver og fluer og egg.

Kun et nysgjerrig spørsmål - er det en grunn til at sauer ikke blir sett etter oftere (selv om jeg ikke vet hva "noen dager" innebærer)? Mye kan jo skje dem, ikke bare hundeangrep, men ramle nedi sprekker, påkjørt osv osv.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ødela tråden da, du får rapportere innlegget mitt istedet :) Prøvde å få frem et poeng med at jeg er uenig med deg og hvorfor men hvis det gikk deg hus forbi så beklager jeg det :)

Jeg kan da ikke forventes å skulle diskutere rasjonelt med noen som sitter og griner mens de legger ut bilder av kjøttsår. Håper du forstår det. Det blir som å diskutere Israel/Palestina med noen som trøkker bilder av døde barn i auan på deg, og forvente det skal føre til noe matnyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå er jo jeg sikkert en av disse amerikaniserte sauebøndene da, men da denne ble funnet for litt over en uke siden (ved en tilfeldighet) så hadde jeg heller skutt en hund i hennes forsvar for at hun skulle få slippe å gjennomgå det hun har gjort. Ble funnet noen dager etter hundeangrep, stor bittskade i bakbeinet som krydde av larver og fluer og egg. Pakket hennet i bilen og skyndte oss hjemover, den forferdelige lukta som fylte bilen unner jeg innen å lukte på - det luktet død og råtnende kjøtt. Etter en uke med en enorm innsats, mange tårer og kosestunder fikk hun slippe i går. Da var hun blitt tynn og sliten, sena i det skadde beinet røk og hun hadde ikke lengre noen sjanse. Verdens skjønneste skapning som bare var snill og god, som skulle bli stor her og leve livet som avlssau var blitt redusert til ingenting. Bare fordi at noen skulle lufte bikkja si uten bånd.

Håper ingen dør av bildene, men jeg tenker det kan være en tankevekker å se hva hundene deres er kapable til. De er rovdyr med innstinkter. Det er ikke hunden sin feil at den jager sau, men eieren sin.

Kommer det løshund inn til sauene mine og den ikke reagerer på tilrop så blir den skutt - det snakket vi om her hjemme senest i går når vi i samlet flokk gikk for å ta farvell med frøkna vi alle er blitt glade i. Å måtte avlive henne pga noe så som er så lett unngåelig som et hundeangrep føles bare helt grusomt.

Edit: Tårene triller faktisk mens jeg skriver dette, for mange virker det som det er vanskelig å tro at sauebønder er glade i dyrene sine men mange er faktisk slik som meg som har en stor kjærlighet for de alle.

Bare spør. Men så du hunden som angrep?

Så du er 100% sikker på at det er en hund??

Siden du sier du fant hun ved en tilfeldighet, så får det meg til å mistenke at du ikke har sett noen hund som angrep henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt naturlig at man trekker inn egne erfaringer, uansett hvilken side av saken man er på. Det er det heller ingen regler mot, og strider ikke mot normal nettikette.

Selvfølgeligheter som ikke sier noe om det åpenbare: hva bidrar det til debatten? Hva skal jeg si? Huff så synd? Denne hunden fortjente å bli skutt uten å ha gjort noe, for se her hva den kunne gjort. Egentlig bør vi avlive alle hunder for de har jo potensiale for dette. I samme slengen bør vi muligens vurdere å fjerne alle hagler, når vi ser de groteske skadene de kan påføre dyr, ref bildene av en svært blodig hund. Et par bilder fra Gaza og Israel sier meg at vi også burde slutte å krige med bomber og sånt.

Eller burde vi kunne diskutere sak uten at vi skal ta oss nær av det og drasse inn en masse grafiske bilder som ikke har noe med saken å gjøre? Diskusjonen havarerer iallefall umiddelbart. Nå får vi videre en diskusjon om hvor godt sauebønder tar / ikke tar vare på sauene sine ifht tilsyn per dag/uke, og ikke minst spekulasjoner om hvilket dyr som gjorde dette mot sauen - men ingen ting om det dette handler om, en mentalt ustabil person som holder til på Hellestø og er problematisk for nabolaget. Som nå også har løsnet sine første skudd og antakeligvis ikke de siste har jeg lest rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan da ikke forventes å skulle diskutere rasjonelt med noen som sitter og griner mens de legger ut bilder av kjøttsår. Håper du forstår det. Det blir som å diskutere Israel/Palestina med noen som trøkker bilder av døde barn i auan på deg, og forvente det skal føre til noe matnyttig.

Ja tråden ødelegges ikke av slike saklige innlegg nei :) Jaja du får tro hva du vil om meg Kanger, det jeg ville frem til med mitt innlegg var

A) Ikke alle sauebønder er triggerhappye hundehatende monstre som mener at alle hundedyr i en radius av 1 mil må dø umiddelbart av hagleskudd i magen

B) At hunden er løs på innmark der sau beiter med et jafs kan gå fra at "hunden ikke er truende" til at et lam blir livstruende skadd og må bøte med livet på noen sekunder - og at jeg derfor har forståelse for at løshunder blir skutt selv om denne saken kanskje kunne vært gjort annerledes

C) Bildene la jeg med for å vise hva rovdyrene våre er kapable til - selv om dette var en relativ liten skade ift hva som kunne ha skjedd så viser den hvorfor båndtvangen er så utrolig viktig

D) At sauer også er individer som har følelser, kjenner smerte og redsel og som ikke fortjener å bli sett på som et dyr som er mindreverdige ift hund

Kun et nysgjerrig spørsmål - er det en grunn til at sauer ikke blir sett etter oftere (selv om jeg ikke vet hva "noen dager" innebærer)? Mye kan jo skje dem, ikke bare hundeangrep, men ramle nedi sprekker, påkjørt osv osv.

De fleste ser jo etter sauene sine så ofte som mulig selv om ikke alle sauer desverre har tilsyn hver dag. Dette lammet ble angrepet på innmark og alle i flokken ble observert to dager før - om lammet hadde skaden da er vanskelig å si siden vi ikke pleier å visitere alle sauene og skaden ville ikke vært synlig hvis lammet lå å hvilte når vi var der :)

Ææ, nå tuller quotene med meg så jeg må prøve å svare på de andre spørsmålene i et annet innlegg, sorry på forhånd hvis det blir dobbeltposting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett ikke bondens oppgave å ta loven i egne hender. Maktutøvelse har man politi til. Å ha med seg en løs hund er ikke en forbrytelse som står i stil med henrettelser som skjer i affekt. Jeg kan ikke fatte og begripe at denne bonden kan være "glad i dyr" når han velger å skyte en hund slik. Det skremmer meg at slike folk har våpen tilgjengelig og det skremmer meg at et slikt menneske i det hele tatt driver med dyr.

Det vet jo ikke du noe om all den tid du ikke vet hva som har skjedd(for alt vi vet så skjøt bonden i nødverge og har loven på sin side). Dessuten er det derfor man har loven, for at hvermansen skal få slippe å bestemme hva som er greit og ikke, fordi det vil alltid være forskjellig fra person til person. På mange måter er løs hund på sauejordet mye verre enn en hund som dør kjapt av et skudd, også i flere tilfeller hvor hunden ikke jager eller skader sau. Den kan fortsatt være en stor stressfaktor, med mindre den går "fot" ved eier. Igjen, nei det er ikke lov å ta loven i egne hender, men om man bryter loven så er man selv ansvarlig for hva som blir konsekvensen av det på seg selv og på andre, og bryter man loven selv så bør det jo ikke være utenkelig at andre også kan og vil gjøre det. At andre part bryter loven for å "straffe" første part eller passe på seg og sitt, betyr ikke at det er greit, men det var nå en gang det som ble konsekvensen for førstepart av å bryte loven i utgangspunktet, så får andre part ta sin straff om/når den kommer. Det er ikke mer greit å bryte loven bare fordi noen andre bryter den etter deg, da er begge ansvarlige for sine handlinger, ikke den som handlet sist.

Livet har konsekvenser, noen ganger er det rettsvesnet, noen ganger er det sivile og andre ganger karma. Lov eller ikke handlinger har konsekvenser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgeligheter som ikke sier noe om det åpenbare: hva bidrar det til debatten? Hva skal jeg si? Huff så synd? Denne hunden fortjente å bli skutt uten å ha gjort noe, for se her hva den kunne gjort. Egentlig bør vi avlive alle hunder for de har jo potensiale for dette. I samme slengen bør vi muligens vurdere å fjerne alle hagler, når vi ser de groteske skadene de kan påføre dyr, ref bildene av en svært blodig hund. Et par bilder fra Gaza og Israel sier meg at vi også burde slutte å krige med bomber og sånt.

Eller burde vi kunne diskutere sak uten at vi skal ta oss nær av det og drasse inn en masse grafiske bilder som ikke har noe med saken å gjøre? Diskusjonen havarerer iallefall umiddelbart. Nå får vi videre en diskusjon om hvor godt sauebønder tar / ikke tar vare på sauene sine ifht tilsyn per dag/uke, og ikke minst spekulasjoner om hvilket dyr som gjorde dette mot sauen - men ingen ting om det dette handler om, en mentalt ustabil person som holder til på Hellestø og er problematisk for nabolaget. Som nå også har løsnet sine første skudd og antakeligvis ikke de siste har jeg lest rett.

Hvis du ikke mener innlegget bidrar, så er det fryktelig enkelt å bare la være å kommentere det ;) Men jo, det belyser saken fra en sauebondes side, det viser hvor fort skader skjer, og HVORFOR sauenønder generelt kan finne på å skyte hunder. Det forsvarer ikke en sauebonde som har skutt uten jemmel i loven, noe denne har dersom man tror historien hundeeier kommer med. Men det viser at ikke alle sauebønder bare er triggerhappye rednecks som vil utrydde alle hunder.

Er jeg dust nok til å klare å miste hundene mine, og de jager naboens sau, så forventer jeg faktisk at naboen gjør det han kan for å berge sauene sine på bekostning av mine hunder. Det er en dritkjip tanke å ha når man har en løs hund på vift, men sånn er det.

Til den konkrete saken så mener jo jeg personlig at løs hund i nærheten av sau IKKE er skytegrunn, det må foreligge en reel jaktsituasjon.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare lei meg av å lese saken. For alt kunne vært så annerledes om hundeeier kunne hatt bikkja i bånd :icon_cry: Hvor vanskelig kan det være å være bevisst sitt ansvar. Man har da ikke en fremmed hund løs i nærheten av buskap :no:

Skulle spise middag, og tenkte å lese litt på fb. Det var den maten :hmm: Poppet opp bilde av en blodig Border collie, og den var lik min godeste frøken. Fikk vondt. Leste saken, og kjente jeg ble mer og mer sint. Hundeeieren sviktet hunden sin!

Hvorfor slipper folk hundene sine i området når dem veit det er en triggerhappy sauebonde som er grunneier der? Hadde det vært meg hadde jeg hatt ett sikkert bånd og aldri i verden sluppet hunden min.

Hundeeier får ikke noe sympati fra meg. Han tok ett valg om å ha hunden løs der det var bufe, og da må man ta konsekvensen. Utrolig leit at en nydelig hund måtte bøte med livet :icon_cry:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...