Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund skutt på Hellestø


minstemann
 Share

Recommended Posts

  • Svar 377
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"- Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø." Sauen lider h

Gjeting av dyr på utmarksbeite eller ikke… Bonden har i dette tilfellet overhode ikke loven på sin side. Om sauer blir jaget må man prøve å stoppe hunden (rope el.l.), tilkalle politi og om det ser ut

Jeg diskuterer ikke fly-greier (og er helt usannsynelig lei av at det blir dratt opp i alle debatter, uavhengig av tema). Jeg diskuterer dyr på utmarksbeite og bruk av folk til å gjete. De har krav på

"Eier av hunden som nå er død tenkte ikke over at hunden skulle bli skutt, da hunden ikke hadde gjort noe galt."

Tja nå er det båndtvang da så var hunden løs ved sauene har bonden all rett til å skyte - hvorfor hadde eieren ikke hunden koblet liksom? Det tar bare noen få sekunder der man ikke har øyene på bikkja der den kan stikke avgårde og jage hvis det er sau i nærheten.

Vi avlivde selv et lam i går som vi fant for over ei uke siden med en stor bittskade i foten der det mest sansynlig er hund som er synderen. Har stelt såret og lammet flere ganger for dag den siste uka og sorgen var stor når sena i beinet røk slik at vi måtte avlive. Bittert og trist, og ikke minst fælt for det stakkars lammet som hadde hatt skaden i flere dager før vi fant den, såret krydde av mark og fluer og hele lammet luktet dødt kjøtt.

Ser jeg en løs hund sammen med sauene mine så blir den skutt altså og jeg skjønner godt frustrasjonen til bonden. At lammet han fant som var død var 52 kg har jeg vanskelig for å tro, kanskje journalisten har hørt feil? :P Lammet vi avlivde i går var rundt 20 kg, nå er de sørafor sikkert født før våre men 52 hørtes mye ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprikende forklaringer det her.

Eier hevder han hadde full kontroll på hunden hele tiden. Allikevel lot han hunden løpe mot bonden, som var 15 meter unna. Om ikke bonden er klin hakke gal, så tenker jeg at hunden var ganske nærme han da han skøyt. For om hunden var nærme eieren, så er faren stor for at man treffer eier fremfor hunden. Tenker jeg ...



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig en følelse av at det er bondens historie som stemmer best her ... Litt fordi at Hellestø er et utrolig befolket strandområde, og har han sauene sine såpass nært stranden at han kunne se eieren skal det vel ganske mye til for at han fyrer av et skudd! Men hvem vet ... Uansett er det hunden som er taperen - og eieren sin feil, helt og holdent. Det ER tross alt båndtvang.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

"Når en hund jager eller angriper tamrein eller husdyr som beiter lovlig, eller når hunden uprovosert angriper en annen hund, kan det utsatte dyrets eier, innehaver eller den som passer dyret, gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade, så sant inngrepet ikke går lenger enn nødvendig og ikke utover det forsvarlige.

d) Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer."

Det står virkelig ikke at det er fritt vilt å avlive en hund som jager andre husdyr her!

Blir fysisk uvel av dette, forstår at bonden misliker sterkt løshunder som jager sauene hans, men det er for fanden ikke ok å skyte hundene som jager sau uansett! Det er i mine øyne kun ok om bonden på andre måter virkelig prøver å få kontroll først og ikke minst skal hunden utgjøre en større fare enn skremsel på sau før dette. Det med det døde lammet står det at han ikke visste om før i etterkant, dagen etter, og at han bare antar at det døde av sjokk etter den episoden, er helt umulig å vite dette og han så ikke dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når en hund jager eller angriper tamrein eller husdyr som beiter lovlig, eller når hunden uprovosert angriper en annen hund, kan det utsatte dyrets eier, innehaver eller den som passer dyret, gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade, så sant inngrepet ikke går lenger enn nødvendig og ikke utover det forsvarlige.

d) Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer."

Det står virkelig ikke at det er fritt vilt å avlive en hund som jager andre husdyr her!

Blir fysisk uvel av dette, forstår at bonden misliker sterkt løshunder som jager sauene hans, men det er for fanden ikke ok å skyte hundene som jager sau uansett! Det er i mine øyne kun ok om bonden på andre måter virkelig prøver å få kontroll først og ikke minst skal hunden utgjøre en større fare enn skremsel på sau før dette. Det med det døde lammet står det at han ikke visste om før i etterkant, dagen etter, og at han bare antar at det døde av sjokk etter den episoden, er helt umulig å vite dette og han så ikke dette selv.

Det står jo her at det er lov å avlive hund som jager husdyr?

Selvfølgelig er det ok å skyte hunder som jager sau. Vet du hvor lite som skal til for at en sau sprenges? Er det bonden sin jobb å springe rundt etter løshunder hele dagen? Nei, det er derimot hundeeiers ansvar å holde hunden i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for mange ustabile faktorer i denne saken til å gjøre seg opp en mening om hvem sin skyld dette er, eller hvem som handlet riktig/feil. Det er for stort rom til synsing. En av partene lyver, men hvem? Er det en halvgærn bonde som gjennom sommeren har opparbeidet seg en sterk irritasjon over folk som slipper hundene sine løs på hans eiendom og handlet overilt, eller er jaget faktisk hunden sauene og ble skutt i nødverge? Det er ikke godt å si. Utfallet er uansett kjempetragisk.

RED: Noen synes det å skyte hunden er for voldsomt, men sett at hunden faktisk jaget etter sauene og eier ikke får inn hunden. Er flere sauers liv mindre verdt enn et hundeliv? Om man tenker på dyrevelferden her, så vil jo sauene også lide veldig i en slik situasjon. Kanskje flere enn en sau også. Tenk da, løpe i flukt og panikk til man DØR.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det står jo her at det er lov å avlive hund som jager husdyr?

Selvfølgelig er det ok å skyte hunder som jager sau. Vet du hvor lite som skal til for at en sau sprenges? Er det bonden sin jobb å springe rundt etter løshunder hele dagen? Nei, det er derimot hundeeiers ansvar å holde hunden i bånd.

Nei, siterer igjen "gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade, så sant inngrepet ikke går lenger enn nødvendig og ikke utover det forsvarlige"

Det du markerte handler jo om en person og ikke dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår på en måte at bonden kan bli ekstra rask på avtrekkeren, her på øya hvor vi er for tida går det sau på noen holmer, men saueeieren opplever stadig folk som oppsøker de holmene og slipper hundene der - selv om hvilke øyer det går beitedyr på tilogmed er navngitt og du finner lett ut hvilke det er på kartet. Jeg kan forstå at nok blir nok, hvis nå denne hunden jagde sau/så ut som den jagde sau. Men forferdelig er det, like fullt, og det burde jo aldri skjedd :no:

Signerer egentlig @Sprettballen , syns det er umulig å gjøre opp en mening

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, siterer igjen "gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade, så sant inngrepet ikke går lenger enn nødvendig og ikke utover det forsvarlige"

Det du markerte handler jo om en person og ikke dyr.

Glemte å markere "det samme gjelder" - altså det samme gjelder i situasjoner der hund påfører husdyr vesentlig skade. Å bli jaget av hund påfører vesentlig skade, sauen tåler nesten ikke stress og jaging i det hele tatt før den kreperer.

Hvordan stopper man en hund som er i fullt jaktmodus forresten? For det er ingen enkel sak...

Skikkelig trist sak, forferdelig for hunden som bøtte med livet for at eieren ikke fulgte loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Glemte å markere "det samme gjelder" - altså det samme gjelder i situasjoner der hund påfører husdyr vesentlig skade. Å bli jaget av hund påfører vesentlig skade, sauen tåler nesten ikke stress og jaging i det hele tatt før den kreperer.

Hvordan stopper man en hund som er i fullt jaktmodus forresten? For det er ingen enkel sak...

Skikkelig trist sak, forferdelig for hunden som bøtte med livet for at eieren ikke fulgte loven.

Hvis en hund har voldt vesentlig skade på husdyr. Å jage er ikke vesentlig skade og ingen sau tok vesentlig skade av dette da den episoden skjedde, om en sau døde senere av dette er helt umulig å vite da bonden heller ikke gadd å sjekke ut sauene før neste dag.

Om bonden faktisk er den som snakker sant i det hele tatt om at hunden jagde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund har voldt vesentlig skade på husdyr. Å jage er ikke vesentlig skade og ingen sau tok vesentlig skade av dette da den episoden skjedde, om en sau døde senere av dette er helt umulig å vite da bonden heller ikke gadd å sjekke ut sauene før neste dag.

Om bonden faktisk er den som snakker sant i det hele tatt om at hunden jagde.

Uansett om det var slik eller sånn, hunden hadde ikke blitt skutt dersom hundeeier hadde hatt den i bånd. Slik loven sier at man skal. Og hadde hunden vært i bånd, så hadde neppe bonden beskyldt hunden for å jage sau.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bonden ikke så noen annen måte å stoppe hunden på enn å skyte den, så har bonden gjort det den skulle, lovlig. Forutsetter selvsagt at bondens historie stemmer.

Skyte en hund bare fordi den er løs er en smule overkill, den må jo faktisk være en reell trussel for dyra før man har lov til å skyte i nødverge.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund har voldt vesentlig skade på husdyr. Å jage er ikke vesentlig skade og ingen sau tok vesentlig skade av dette da den episoden skjedde, om en sau døde senere av dette er helt umulig å vite da bonden heller ikke gadd å sjekke ut sauene før neste dag.

Om bonden faktisk er den som snakker sant i det hele tatt om at hunden jagde.

Å jage sau er nok til å volde vesentlig skade jo.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Uansett om det var slik eller sånn, hunden hadde ikke blitt skutt dersom hundeeier hadde hatt den i bånd. Slik loven sier at man skal. Og hadde hunden vært i bånd, så hadde neppe bonden beskyldt hunden for å jage sau.

Såklart, men brudd på båndtvangen er ingen grunn til å avlive en hund. Heller ikke jaging av husdyr før alt annet er prøvd.

Isåfall kan jo enhver sitte med hagle i hagen og vente på neste løshund som kommer for å jage egne dyr som oppholder seg på tomten din, som husdyr som er buret inne eller katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, har bonden lov å bare skyte, hive en pose til eieren og ferdig med det??

Skyting er vel en nødverge ting? Du kan vel ikke skyte fordi hunden tasset rundt? Du kan vel ikke skyte før den faktisk jager sauene og utgjør da en fare for de?

Og hvorfor er ikke politiet kontaktet i forbindelse med hendelsen?? Altså burde ikke bonden kontaktet politiet med en gang??

Jeg liker ikke helt tanken på bønder som flyr rundt med hagle jeg og kan skyte rundt seg.

Nødverge ja, men jeg syns ikke det høres ut som nødverge i det hele tatt utifra noen av de to historiene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig sier jo hundeloven mer....

§ 15.Hund som utgjør klar fare for husdyr, tamrein og hjortevilt

En hund som uten ledsager går løs i utmark eller landbruksområder i båndtvangstid og utgjør en klar fare for husdyr og tamrein, kan opptas av grunneieren, festeren, forpakteren, beiteberettigede, en berørt reineier eller noen som opptrer på vegne av disse. Dersom det ikke lar seg gjøre å oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, kan vedkommende om nødvendig avlive hunden på stedet.

§ 18.Avliving eller omplassering av en hund etter en eller flere uønskede hendelser

En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Det samme gjelder hvis hunden har jaget eller skadet tamrein, husdyr eller hjortevilt, eller hvis den har skadet en annen hund eller kjæledyr.

b) En hund som har angrepet eller vesentlig skadet dyr i landbruket eller tamrein, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det.

Jaget eller skadet altså, de likestilles her i loven. Man kan altså også med loven i hånd be om at hunden avlives i ettertid hvis den har angrepet sauer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bonden jeg, jeg går der ett par ganger i uken, og det er ALLTID løse hunder der, det er ALLTID hunder på vift der, og det er omtrent umulig å gå med bikkje i bånd uten en eller annen jævel som kommer innom å lager kødd.

Båndtvang er båndtvang, brytes den, så må man ta kosekvensene av det, helt enkelt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdbruker Egil Hellestø er han som skjøt hunden, og han gjør det igjen hvis han må. Hellestø har lenge hatt problemer med hunder som tar livet av sauene hans.

- Jeg har opplevd det så mange ganger nå, at denne gang skjøt jeg hunden før det skjedde.

Hellestø likte ikke å gjøre det, men synes det var den riktige tingen å gjøre.

- Det siste året har det vært spesielt mange hunder som har løpt bort til sauene mine. De fleste sauene blir ikke spist, men jaget utfor stup eller dør av skadene de får når de setter seg fast mens de rømmer fra hunden, sier Hellestø.

For to-tre uker siden fikk han en fæl opplevelse. Nok en gang var en hund kommet inn på området.

- Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø.

- Men denne hunden angrep ikke sauene dine. Hvorfor skjøt du den, da?

- Hvor lenge skal jeg vente? Til den har blitt spist? Jeg er ikke villig til å ofre flere sauer på mitt eget område.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sola/Sa-hunden-bli-skutt-pa-15-meters-hold-3478604.html#.U-JezLFeKic

Nei støtter ikke bonden i det hele tatt. :(

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Forøvrig sier jo hundeloven mer....

§ 15.Hund som utgjør klar fare for husdyr, tamrein og hjortevilt

En hund som uten ledsager går løs i utmark eller landbruksområder i båndtvangstid og utgjør en klar fare for husdyr og tamrein, kan opptas av grunneieren, festeren, forpakteren, beiteberettigede, en berørt reineier eller noen som opptrer på vegne av disse. Dersom det ikke lar seg gjøre å oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, kan vedkommende om nødvendig avlive hunden på stedet.

§ 18.Avliving eller omplassering av en hund etter en eller flere uønskede hendelser

En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Det samme gjelder hvis hunden har jaget eller skadet tamrein, husdyr eller hjortevilt, eller hvis den har skadet en annen hund eller kjæledyr.

b) En hund som har angrepet eller vesentlig skadet dyr i landbruket eller tamrein, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det.

Jaget eller skadet altså, de likestilles her i loven. Man kan altså også med loven i hånd be om at hunden avlives i ettertid hvis den har angrepet sauer.

Det står fortsatt ingenting om at det er lov til å avlive hunden selv, uten å ha prøvd å forhindre det på andre måter i forkant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står fortsatt ingenting om at det er lov til å avlive hunden selv, uten å ha prøvd å forhindre det på andre måter i forkant!

Hvordan spesifikk skal man forhindre en hund som jager sau da? :) Prøve å kalle den inn? Hvor mange hunder tror du hører etter det når de gjør det kuleste i verden, nemlig jage sau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...