Gå til innhold
Hundesonen.no

Pearls Legacy`s D Kull (Whippet)


Alzenas
 Share

Recommended Posts

Her kommer vårt D Kull!

ffff_zps70c752a4.jpg

Stamtavle: http://thewhippetarchives.net/testmating.php?dam=159828&sire=185654

Denne kombinasjonen skulle egentlig ikke skje i år, men når Dani bestemmer seg for å ikke dele med Muffin i Polen så ble det litt omkalfatring i planene siden Dani og Enya ikke skulle skje før neste eventuelle kull - Noe jeg egentlig er litt glad for nå da Enya bare var villig til ei parring, og det var veeeldig tidlig i løpetiden. Nå kan vi time det bedre neste år. :-)

Center Of Universe "Enya" fra vårt A-Kull:
Enya er ei svært lekker, kompakt lita frøken på 14 ish kg, 47 cm høy og som har gjort det nokså bra i ringen. Hun har plukket med seg CERT, flere res. Cert, CK, BIR og BIG plasseringer både som valp og voksen. Hun er på alle måter en rasetypisk Whippet, både i gemytt og kropp. Hun er vennlig, hengiven og tar det meste på strak arm. Hun er sosial og generelt sett en veldig enkel hund å leve med. Enya ble født i mai 2012 hjemme hos oss som nummer sju i rekka. Hun har 5 søstre og 1 bror spredt over hele Norge, og valpene har gjort det jevnt over veldig bra i ringen med både Cert og flere res. Cert.

Men frøkna er ikke bare pen å se se på, og enkel å leve med: Våren 2014 ble hun også Hjertescreenet med EKG/UL uten anmerkning. Hun ble også Patellasjekket: FRI.

Courtborne Scorpio "Dani"
Dani ble omsider nordlending en dag i mai 2013 født hos herlige Kristin og Jørgen bak Kennel Courtborne i Trondheim. Vi hadde mange tanker og planer med herlige Dani, og han fikk litt å leve opp mot. Han er en forsiktig kar (Noe man sikkert blir av å komme inn i en flokk stappfullt med tisper :-D ) Han er sosial, elsker alt med og uten puls og har vært stilt et par ganger som voksen med Excellent og CK i Sverige. Hans far er No, Se, Dk CH Skyborne Crossing The Atlantic, og hans mor er rålekre No, Se, DK, NORD CH SBIS NV 12, SV 12 Courtborne Hera. Bak på linjene finner vi en rekke velkjente Whippeter, blandt annet verdensvinner i 2011 er bestefar. Dani har to tidligere kull etter seg, et hos Kennel Emprezy hvor vi kjøpte en av hans sønner, og vi har brukt ham i et kull selv her hjemme. :-)

Dani er også Patellasjekket FRI våren 2014.

18. August har Enya termin, og vi er mange spente sjeler som sitter å venter. Ei tispe er allerede reservert fra dette kullet.

10272633_10151990478231968_3446493416093

664962_10151083998061968_1546805210_o_zp


  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Enya er idag 56 dager på vei og sammenlignes med en hval her i huset Slimproppen gikk før i dag, men ingen tegn på at vi er i gang. Så da slapper jeg helt av og tenker at om MINST 2 dager er vi i ga

Da var det nye objektivet kommet og tatt i bruk, her kommer noen bilder av valpene fra i går. Nå har Royal Trippel i dag dratt til sine nye eiere i Tønsberg. Og på fredag drar Royal Hassel til Elveru

Dette må være årets kleineste "family portrait" av hund :lol: Men altså, der er Tress med mamma Enya og pappa Dani:-)

Lykke til med kullet :D

Hva er grunnen til at dere valgte å foreta paringen nå, fremfor å vente til dere har sett hvordan danis valper blir som voksne? Ikke ment som kritikk, bare interessant å vite hva andre tenker :)

Tjukkebolla :D Spent på om det kommer noen hvite :)

Det er vel kun hvite og particolor (med/uten brindle) som kan komme fra en slik kombinasjon? Blir spennende å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurte jeg og litt på, hvorfor bruke en så ung hund, på flere kull allerede?

Dani er superfin da, skulle jeg hatt whippet måtte den hatt sånn kropp :wub: blir spennende å se hvordan han utvikler seg, og hvordan barna hans blir.

Lykke til med kullet, gleder meg til valpebilder etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kun hvite og particolor (med/uten brindle) som kan komme fra en slik kombinasjon? Blir spennende å se :)

Jeg tviler på at det dukker opp noen hvite ja, men selvsagt gøy om det hadde skjedd :)

Parringen nå var ikke planlagt, Dani bestemte seg for at han ikke ønsket å dele og vel, tok saken i egne hender :lol: Det ble ei perfekt parring med heng på godt over 15 min, men veldig tidlig i løpetiden og jeg antok at det ikke ble resultat. Men en veldig fin kombinasjon jeg hadde tenkt å gjøre til neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det dukker opp noen hvite ja, men selvsagt gøy om det hadde skjedd :)

Parringen nå var ikke planlagt, Dani bestemte seg for at han ikke ønsket å dele og vel, tok saken i egne hender :lol:

Men en veldig fin kombinasjon jeg hadde tenkt å gjøre til neste år :)

Aaah, jaja, sånt skjer. Hell i uhell da, siden det uansett sto på planene :)

Er egentlig enya extreme white, eller er hun bare veldig svakt parti-color eller irish-marked?

Går ut i fra at sannsynligheten for hvite valper øker dersom hun er genetisk hvit. Blir veldig spennende å se, farger er interessant :D

Endelig fant jeg igjen denne siden også, fått ny adresse siden sist jeg brukte den:

http://runswiftwhippets.net/Genetics/Charts.html

Hvit x parti: Mulighet for hvit og parti

Parti x parti: Mulighet for hvit og parti

Irsh x parti: Mulighet for enten irish og parti, eller irish og hvit (tror jeg, litt usikker på om jeg har tolket charten rett).

Oj, nå snakket jeg meg bort her... :huh::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også det blikket hun sender til fotografen, da :lol:

Hun er sikkert lei av å bli hånflirt av :D

Jeg ELSKER høygravide whippeter! :teehe:

Du har fortsatt igjen to valper fra forrige kull, sant? Blir du ikke stressa av at det straks kommer nye uten at de har kjøpere alle sammen? Det hadde jeg blitt...

Jeg syns det er veldig sjarmerende :lol:

Nei jeg tar det faktisk veldig rolig, det har vært jevnt over med interesse på begge, jeg bare ikke funnet plassen jeg føler de hører hjemme. Et hjem finner de en eller annen gangen, jeg blir ikke sittende med dem til de er året gamle :)

Også hjelper det jo litt på at vi hadde valp/unghund under to av de forrige kullene våre og det syns jeg gikk helt greit. Og ikke minst er ikke Sheldon og Bernadette "jævelvalpene" i dette kullet, takk lov for det :lol: :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig enya extreme white, eller er hun bare veldig svakt parti-color eller irish-marked?

Går ut i fra at sannsynligheten for hvite valper øker dersom hun er genetisk hvit. Blir veldig spennende å se, farger er interessant :D

Jeg har aldri sett en Extreme white, de aller fleste har en eller annen grad av gulsjatteringer. Enya er intet unntak, hun er svakt beigefarget på hodet, men kameraet fanger det ikke opp, spesielt ikke i sollys. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enya er idag 56 dager på vei og sammenlignes med en hval her i huset :D

Slimproppen gikk før i dag, men ingen tegn på at vi er i gang. Så da slapper jeg helt av og tenker at om MINST 2 dager er vi i gang :)

1980261_10152181158401968_56357048558509

Hahah, herregud :lol: Dette var er hysterisk morsomt bilde!

Lykke til med fødsel! Tipper det er 11 små jævler inni der. 5 tisper og 6 hanner :aww:

Hvem er det Dani har hatt et kull med hos dere fra før av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, herregud :lol: Dette var er hysterisk morsomt bilde!

Lykke til med fødsel! Tipper det er 11 små jævler inni der. 5 tisper og 6 hanner :aww:

Hvem er det Dani har hatt et kull med hos dere fra før av?

Voldsomt som folk skal le av henne stakkar, hun har jo bare fått litt lite trim den siste uka :D

Dani har blitt brukt på vår Lykke, "Emprezy Adamant Design". Hun blir da halvtante til Enya, da Lykke og Pearl (Mor av Enya) er halvsøstre. :)

1012307_10200459208906952_214965611_n.jp

Emprezy Adamant Design - Lykke.Center Of Universe "Enya" og hennes kullsøster Tavi, Nothing Else Matters.

Jeg tipper 12 valper, helt supert fordelt på 6 tisper og 6 hanner :sleep:

12???? Nei, der er mine 6 smågull inni der :D :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...