Gå til innhold
Hundesonen.no

'Meal-prep'


Gjest
 Share

Recommended Posts

Har akkurat åpnet øynene for måltidsplanlegging med tanke på stressende hverdag og umotiverte måltider. Men jeg er litt blank.

Hvor mange dager kan jeg lage om gangen? Kan måltidene fryses? Hva kan man lage og hva kan jeg ikke lage? Hvor finner jeg passende plastbokser å ha maten i?

Noen fine soniser som er flinke i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med det er menneskemat det er snakk om, ikke hundemat? :ahappy:

Du kan i teorien lage mat for så mange dager du bare vil, gitt at du har frysekapasitet til det etterpå :) For det enkleste vil være å lage mat som kan fryses, og så ta opp til tining når du vil spise det senere. Da har det nesten ubegrenset holdbarhet, synes jeg da, selv om jeg vet det sies at ulike ting ikke bør ligge lenger enn et halvt år/et år/flere år i fryseren, men hva som bør ligge hvor lenge har jeg ikke oversikt over, for jeg synes det smaker greit uansett :)

Det som er er veldig enkelt å lage for å fryse er typisk gryteretter ol, men i utgangspunktet kan nesten alt fryses og dermed tines og spises senere. Frossen agurk er ikke å anbefale :teehe:

Ellers så er det jo en del man kan lage halvferdig og fryse, for å gjøre middagslagingen enklere, feks. lage ferdig pizzabunner og fryse.

Plastbokser til å ha maten i finner man "overalt", i matbutikker, kjøkkenutstyrbutikker ol, og et hett tips her er ikea :thumbs:

Når det gjelder konkrete tips til middager vil jeg si nesten alt, men dersom man skal lage store mengder av ting, synes jeg kanskje ulike gryter/supper er det greieste. Det kan jo også varieres i det uendelige, lett å fordele før frysing, lett å tine og varme opp igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall finner du plastbokser på Rema1000. En pakke med mange for en slikk og ingenting. Blått lokk.

Noe som er fint å lage er grønnsaksuppe. Kokt på vann. Lag en diger gryte og frys ned i porsjoner. Ta opp, putt den frosne klædden i kjele og kok opp og tilsett f.eks. gryte- og salatbønner, kylling, oppdelt egg (passer ikke kun til tomatsuppe), reker..... alt etter smak og behag.

Kortversjonen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at min bestemor var flink til dette. Hun var enke og bodde alene, og var nøysom og sparsommelig som mange av hennes generasjon var. Hun kjøpte f.eks en kjøttdeig, stekte hele opp til kjøttkaker og frøs dem i porsjonspakker sammen med brun saus. Gjorde tilsvarende med fiskeboller og fiskepudding i hvit saus.

Så når hun skulle ha middag så satte hun bare på poteter og gulrøtter (evt hva annet du måtte ønske av grønnsaker) også varmet hun kjøtttkakene/fiskepuddingen med sausen i egen gryte. Vips - ferdig middag, hjemmelaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Veldig mye mat kan fint fryses ned. Sparer du på plastbokser av syltetøy, isboks osv. kan dette fint brukes etter vask til dette. Ellers selger mange, hvertfall større, matbutikker også plastbokser med lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å lage opp store porsjoner av f eks kålrotstappe, potetmos eller kålstuing, fordele i porsjonspakker og fryse ned. Superlett å ta opp og ha som tilbehør til ett eller annet (medisterkaker, pølser etc) :). Ellers er det som sagt greit med gryteretter, supper.... Jeg blir alltid veldig glad i meg selv når jeg kommer på at jeg har sånt i fryseren og kan lage en enkel middag til meg selv :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ofte middager fra mandag til fredag. Også drar jeg på butikken igjen på lørdagen og tar for de siste to dagene. Prøver å variere og få i meg fisk minst 2 ganger i uken. Men jeg er ofte matlei og det er ikke alltid at jeg vet hva jeg skal lage. Men da prøver jeg å kikke litt på nettsider for å finne inspirasjon.

Det hender også at jeg lager store porsjoner av enkelte retter og da har jeg gjerne mat i 2 dager. Jeg har bare en liten fryser(og den er hovedsaklig full av hundemat :P ) , men skal kjøpe meg større fryser etterhvert. Da er planen å fryse ned en del mat, sånn at jeg f.eks kan ha det hvis jeg har dårlig råd en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder menneskemat ja, @Gro :)

Jeg prøver å spise sunt, holde meg unna kornprodukter (gluten), pasta/poteter, mye fett og sukker. Men mange fine svar! Gryterett er alltid en god måte å fryse ned mye på rask tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drev mye med meal-prep tidligere men nå lagde jeg istand mat som ikke nødvendigvis var veldig spennende, men sunn og rask å varme. Hadde da søndag som fast matlagningsdag, stekte store mengder kylling med diverse krydder, gjerne mye krydder da det i hovedsak er her smaken til resten av måltiden kommer fra. Så kokte jeg ris, byggryn eller bulgur i en kjele og grønnsaker (veldig ofte brokkoli) i en annen kjele. Lot alt avkjøle seg, veide det og puttet i bokser jeg kjøpte på f.eks rema :) Med hensyn til at jeg lagde for en uke om dagen så tok jeg somregel opp for 3 dager av gangen fra fryseren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...