Tren-along utfordring uke 32: Rygge

117 innlegg i emnet

Da starter vi sonens første tren-along utfordring!

Utfordring for første uke (uke 32) er Rygge. Det kan gjøres på flere måte - rygge som i lineføring/fvf (rett bakover, vinkler...) eller at hunden rygger fra fører som et triks.

Det er flere måter å lære inn rygge på. Noen forslag:

- Som triks kan man lære inn rygge ved å få hunden til å gå mellom sofaen og bordet og så sette bordet så tett inntil at hunden må rygge for å komme seg ut (fange atferd). Så belønner man med en gang hunden rygger.

- Rygging ved lineføring kan man lære inn ved å starte med hunden inntil en vegg. Belønn først masse for at hunden står i ro inntil deg og veggen (i stedet for å sette seg i utgangsstilling som den kanskje ofte vil gjøre hvis den er vant med lineføring/fvf). Når du har belønnet nok til at hunden forstår at den skal stå der, så kan du forsøke å gå et steg eller to bakover. Hvis hunden blir med, om så bare et lite trippesteg, belønn masse. Så kan du øke kritieriene derfra.

Kom gjerne med flere forslag!

Utfordringen varer til neste helg, dvs helga i uke 32. Da kan de som ønsker legge ut video av resultatet, evt bilder eller bare skrive en liten "rapport" om hvordan det gikk. Dette er ingen konkurranse, tråden er ment som motivasjon, inspirasjon og gøy.

Hvilken type rygging du ønsker å trene inn, og hvilke kriterier du har er selvsagt helt opp til deg.

Frem til da er tråden selvsagt mer enn åpen for tips, råd, hjelp og spørsmål angående rygging (diskusjon om fremtidige utfordringer og andre treningsproblemer kan man ta i andre tråder).

Gudd løkk!

13 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er med :) Tenkte oss opp i klasse 3 i rally snart, og då må vi lære oss litt rygging..... ;)

Kjekt med tvangsmotiveringstråd, då kan det jo hende vi faktisk må til å trene litt! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er med :) Starter med rygge foran til jeg klikker, og muligens inntil vegg siden vi ikke har startet med fvf.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg starter med å lære han rygging forran meg, men målet er at det skal brukes i rygging i fri ved fot etterhvert :)

(og bare med unghunden, han eldste kan det)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til å skjønne at han skal rygge foran meg, så vi starter ved fot tenker jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

2 av 2 på rygging på lani iallefall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette må vi prøve oss på, blir bare noen få dager men men. Tenkt på å lære inn rygging ordentlig lenge nå så får kanskje endelig lært han det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, kanskje vi skal prøve å være med på dette. Tror Hottie er den som er enklest å få til å tilby rygging. Tenker rygging bort fra meg, shapet inn med innlagt lokking og luring om shapingen slår feil. :lol: leeeeeeeeeeeenge siden jeg har trent noe som helst nå. :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til å skjønne at han skal rygge foran meg, så vi starter ved fot tenker jeg :)

Kjempeenkelt! Sett stuebordet mot soffaen og ha en "smal" åpning som du leder hunden inn i (du holder en godbit foran deg også rygger du inn mens hunden villig følger etter deg). Så stopper du mens hunden enda er "mellom" bord og soffa, og står i ro. Når hunden da tenker "hmm, nei jeg får rygge ut og gå til eiern min" så rooooooser du hunden når den frivillig gjør rygginga. Etterhvert setter du bordet lenger og lenger unna og voila. Ryggende hund. Noe av det enkleste jeg har lært hunden min :P

Ca 0:40 i denne videoen :)

8 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar rygging foran meg. Gjør det ved å gå mot henne, mens hun får godbiter i fleng. Første forsøk tryna hun bakover når jeg gikk på henne. Tippa baklengs over rompa, skulle ha filmet det :P etterhvert gikk det bedre, skjønte raskt at det lønnet seg å følge med for å få godbiten. Etter noen forsøk rygger hun flere skritt mens jeg går mot henne. Neste steg er å kunne rygge lengre, og gjøre henne bevisst på at det rr det hun driver med, før jeg reduserer påvirkningen min ved å gå mot henne. Gøy!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott at så mange er med! Jeg skal ha rygging i lineføring. Har begynt, men har ikke kommet lenger enn at vi kan ta noen få skritt, så må øke det til det blir lenger og mer flyt over det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er med! Jobber med rygging foran og under fvf :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Me er med, har trent rygging foran førar før (sjølv om det er lenge sidan), så då prøver me ved fot tenker eg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi skal prøve å hive oss med! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er med! Vi har begynt innlæringen av rygging fra før, men han rygger ikke mange skrittene vekk fra meg, så målet vårt blir å prøve å forlenge hvor langt han rygger før han stopper.

Kjempeidé med en slik tråd altså, det er jo en kjempemotivasjon til å trene! Når jeg tar med Melvin ut for å trene ellers blir det ofte ikke særlig effektivt da jeg ikke aaner hva jeg skal trene på. Dette blit gøy :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Me er med! Må få inb rygginga Då me er i klasse 3 rally. Prøver både foran og fvf!:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 av 2 på rygging på lani iallefall.

Hva er det? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det? :P

Hvis det er i forbindelse med agility: hunden skal ha to labber av feltet og to labber av før de får gå videre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke redigert så lenge etterpå, så det må bli en dobbeltpost:

Når jeg filmer og laster opp på YouTube, holder det å poste linken her for at videoen skal kunne spilles av i tråden, eller må jeg gjøre noe mer fancy da?

Vi kom igang med treningen i går, jeg digger hunden min :wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke redigert så lenge etterpå, så det må bli en dobbeltpost:

Når jeg filmer og laster opp på YouTube, holder det å poste linken her for at videoen skal kunne spilles av i tråden, eller må jeg gjøre noe mer fancy da?

Vi kom igang med treningen i går, jeg digger hunden min :wub:

Post lenken, men fjern selve lenken (merk linjen og trykk på ikonet som bryter en kjetting). Da kommer videoen opp i posten automatisk. :)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Æsj, har ikke fått trent noe mer (går veldig mye i bli-øvelser på frøken-kan-ingen-ting). Får skjerpe meg, og ta noen økter med rygging og!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en økt rygging med loggføring i går. Har kommet til to steg bakover inntil vegg, mer enn det så faller han av, går skjevt eller setter seg. Så får gå tilbake til to skritt og øke kvaliteten på belønningen for å få opp motivasjonen hans til å gå lenger bakover.

Skal også filme, men må vente til vi har kommet lenger først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lover å ta minst en økt i løpet av dagen, og en i kveld! :icon_redface:

Edit:

Økt 1 ble forsøkt påbegynt, men avbrutt pga katten som gjorde det umulig å konsentrere seg om andre ting :sint_01:

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Black Friday Salg til Hund
  • Nye innlegg

• De må ihvertfall klippes jevnlig. Steder som må klippes er ører og poter, og pelsen må børstes jevnlig. Man kan såklart skrelle dem ned, men det er virkelig ikke pent og endrer pelsstrukturen. 

Utstillingsklipp kan ikke jeg uttale meg om da jeg ikke er spesielt dreven selv enda og hunden min er enda ung og har lite pels. Men også her gjelder ører, poter og hals, samt napping av døde hår såvidt jeg har forstått. Er sikkert flere som kan svare bedre på det

Er stor variasjon i mengden pels! Cockeren og amerikansk cocker har ganske ekstrem og krevende pels som samler kvist og annet og floker seg veldig lett, selvom det såklart er individuelle forskjeller her og ulike linjer. Springer, welsh og field har enklere pels.
    • Ja, jeg tror du kan ha rett i det. Litt annen kultur på en måte, og kanskje er hund den eneste interessen vi har til felles, men de kan jo være både ålreite og morsomme å være sammen med likevel. Den beardisoppdretteren jeg liker aller aller best som menneske planlegger kull i begynnelsen av 2018. Gjett om jeg ble ivrig da jeg hørte det! Men så så jeg bilde av foreldredyrene, og likte ingen av dem!  (Jeg kommer til å fjerne dette bildet etter en stund så hun ikke finner det her!  )
    • Det er mye god hjelp og støtte i en (eller flere) firbeint venn og at man sover mye eller er mye inne er ikke nødvendigvis et problem for dem. Dog er min personlige mening at hunder skal være mer enn "bare" selskap og støtte. Vi får mye fra dem, og de fortjener å bli tatt vare på å få sine behov dekt (og da tenker jeg selvsagt på litt mer enn mat, vann og husly), det høres det jo ut som du får til, og om det skorter på i perioder så finnes det jo løsninger og tiltak man kan sette inn, man kan få hjelp, kjøpe hjelp(kennel/hundepass), man kan være litt kreativ for å få til noe som hundene får mest mulig igjen for innenfor de begrensningene man selv har osv, også tåler de selvsagt både variasjoner og dårlige enkeltdager uten at det er noe man trenger å tenke så mye på. Men lange perioder hvor hundene ikke får ut på tur av betydning osv synes ikke jeg er greit da. 

På det du skriver synes jeg det virker som du har et godt utgangspunkt, kanskje være litt selektiv i rasevalg så du får en ny hund som er enkel for deg å leve med i de dårlige periodene, økonomien virker du jo å ha god koll på på tross av at du har begrenset inntekt, og du virker jo også å legge mye ettertanke rundt hundeholdet ditt, og det tenker jeg alltid er positivt  Kjøp deg en ny hund med god samvittighet når den dagen evt kommer, du  

• At jeg ikke kan lære! Kylling, ris, brokkoli og blomkål resulterer i gallopperende tarm dagen derpå. Dere kan tenke dere hvordan det blir å være på jobb på sykehjemmet da? Mistenker at det er brokkolien som er den store, stygge ulven. Og kylling er altfor godt, især det sprøstekte skinnet. Selv om jeg vet at det er med på å lage herk i tarmene mine, så greier jeg ikke å motstå. Selvbeherskelse, hvor får man kjøpt det?
    • Samboeren til min søster fikser noen gode rabatter til meg sånn at jeg får kjøpt en julegave til gubben til en veldig god pris   Har også fått handlet noen gaver på tilbud nå, så da sparte jeg endel kroner på å vente på tilbudene.  Skal lete etter litt flere tilbud i morgen, håper bare jeg finner det andre jeg hadde planlagt. 
  • Nylig opprettede emner