Gå til innhold
Hundesonen.no

Tren-along utfordring uke 32: Rygge


Tabris
 Share

Recommended Posts

Hvordan ble det med tidsfrist egentlig, denne helgen eller en uke til? Hvis det ble denne helgen må jeg nemlig ut og filme oss nå :teehe: Hvis det ikke blir før neste helg prøver vi å avansere øvelsen litt til :P

Det blir en uke til. Dvs at fristen blir helgen 16.-17. august. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da starter vi sonens første tren-along utfordring! Utfordring for første uke (uke 32) er Rygge. Det kan gjøres på flere måte - rygge som i lineføring/fvf (rett bakover, vinkler...) eller at hunde

Idag har vi hatt økt nr. 2, og jeg har filmet med klikker, godbiter og kamera i hendene så ble det ganske sjøsykt Siden jeg mangler videoredigeringsverktøy for øyeblikket (forslag til pc?) så

(Får alle sett dette?) https://www.facebook.com/photo.php?v=10152571541482597&set=vb.604812596&type=2&theater Keo har ikke, etter hans mening, bakbein som kan beveges. Så vi har jobbet

Eh, generelt treningsspørsmål egentlig... hva gjør jeg når hunden blander kommandoer og bare vil rygge uansett hva jeg ber om?

Idioten rygga forresten hardt inn i en pidestall og hadde fått en potteplante i hodet hvis ikke samboer var der til å ta den imot :lol:

Hvis du gir kommando rygge og han rygger, så belønner du.

Hvis du gir annen kommando og han rygger, så ignorerer du.

Terp gjerne på andre atferder samtidig. Hvis du trener mye på bare èn ting, så er det naturlig for hunden å tilby dette ofte. Da jeg skulle stille Ozu første gang så var jeg så redd for at han skulle sette seg at jeg totalt ignorerte all "sitt" i et par måneder og brukte heller aldri den kommandoen. Det førte til at "sitt" ble helt utslukket og jeg måtte lære det inn på ny etter utstillingen.

Litt senere synes jeg han hadde en treg dekk, så jeg trente masse på dekk med gode belønninger - noe som har ført til at Ozu fortsatt mener at dekk er løsningen på alle verdensproblemer. Er han usikker på hva jeg vil, så er svaret dekk. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk noen gode økter idag! Begynner å kunne ta steget vekk fra sperrene og kjøre rygging rett bakover! :)

Han er fortsatt noe hjelpeavhengig av meg, men etter 2 rep. med mye hjelp trenger han bare litt hjelp for å tilby rygging. Så det går framover (evt bakover..hehehe)!

Flink valpefis!

Prøvde å filme også, men det funka himelsk dårlig - skal sette opp mac´en i morra, kanskje den klarer å filme litt bedre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er morro altså :D Det har vært litt dårlig med hjernetrim her i huset i sommer, men nå har det kommet seg veldig! Melvin spretter ut i hagen og begynner å rygge når jeg tar frem klikkeren :teehe: Er spent på om jeg får han til å gjøre andre ting når denne utfordringen er over.. Det blir omtrent ikke kveldsmat på han om dagen heller, vi bruker jo opp hele måltidet til trening :P

Men det går fremmover da, vi har to økter på 5-10 min hver dag og jeg blir så overrasket over hvor fort han tar ting. Supervoffs er han :wub:

Har filmet når han rygger vekk fra meg, men skal se om vi får til noe annet kult før neste helg så jeg kan filme og legge ved det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg tror jeg må legge rygging på hylla og fokusere på mer fornuftige ting som sitt, legg deg, og bli. De tingene MÅ frøkna kunne snart, i alle situasjoner, rygge er ikke like nødvendig. Får evt henge meg på senere utfordringer istedenfor dersom frøkna blir boende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Rygginga vår seg ikke like kul ut som disse som ruser bakover (sånn som eldste hunden min også gjør hehe), men jeg fokuserer på å rygge rolig, rett og å SKRITTE bakover. Det er litt utfordring med små tervtroll iblandt :lol: Men det begynner å bli bra. Grunnen til at jeg vil ha rolig rygging som følger mine bevegelser er at rygginga skal brukes i fri ved fot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har jeg børste støv av den såkalte lydighetshunden min:p Assa, vi får det ikke til vi, men det kan se ut som det løsna bittelitt i dag. Jeg har omvendtlokka- brukt mye tid på å få han ut av "sitt" (tidligere- da vi begynte å prøve på rygging). Nå vet han at han skal bakover, men det er vel to skritt. Har sittet foran han men i dag sto jeg (bøyd:p) omvendtlokka med godbiten som han er vant til og samtidig pressa han bakover på en måte, det ble fortsatt bare noen skritt, meget skeive og stygge men likevel bakover da :) Rygging fvf er en blanding av gå/sitt/hump.. Ja, det ser veldig morsomt ut da, og han er superfokusert på det :P

Noe helt annet- fikk tre knall gode repetisjoner med innkalling med stå- lever på den en stund da :D rotta liker best øvelser med fart han!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygginga vår seg ikke like kul ut som disse som ruser bakover (sånn som eldste hunden min også gjør hehe), men jeg fokuserer på å rygge rolig, rett og å SKRITTE bakover. Det er litt utfordring med små tervtroll iblandt :lol: Men det begynner å bli bra. Grunnen til at jeg vil ha rolig rygging som følger mine bevegelser er at rygginga skal brukes i fri ved fot :)

Hehe .. vil ha rolig rygging, du liksom ;-) Sånn jeg ser det så har jeg ikke så mye valg på dette tidspunktet .. det blir mao mye ruserygging :D Men kult at du får til konsentrert rygging :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får vi også til rygging nå! :) Men jeg går sammen med han, har lagt inn hånd signal og jobber med at han skal rygge på egenhånd til håndsignalet, når det er i boks legger jeg på kommando.

Det @Tabris sa om å gjøre andre øvelser også for å hindre at den øvelsen man terper på blir den eneste de tilbyr gav meg jo mange svar på hvorfor Keiron alltid tilbyr rull rundt eller spill død når jeg skal ha han ned i ligg. Så vi øvde på litt ligg også, samt øvelser han kan for mestringsfølelse. Han gav alt og fokusen var på topp - kjempegøy å trene. Vi brukte en Dentastix som jeg brøt opp som belønning :D

Endret av MissHeike
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer vårt bidrag! Jeg har fadderuke og skolestart denne uka, så Melvin kommer til å tilbringe mye tid med samboer og ikke så mye meg, da blir det ikke noe særlig mer tid til trening uansett :)

Jeg hadde lyst til å prøve å få han til å rygge sikk-sakk mellom beina mine, men vi kom altså ikke så langt. Det får bli en uke vi har sikk-sakk som tema ;)

Rygging i fot har vi heller ikke blitt så gode på, men han rocker i vanlig rygging synes jeg altså :D

Edit: angående det spreke valget av musikk - iMovie har ikke stort å velge mellom :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer vårt bidrag! Jeg har fadderuke og skolestart denne uka, så Melvin kommer til å tilbringe mye tid med samboer og ikke så mye meg, da blir det ikke noe særlig mer tid til trening uansett :)

Jeg hadde lyst til å prøve å få han til å rygge sikk-sakk mellom beina mine, men vi kom altså ikke så langt. Det får bli en uke vi har sikk-sakk som tema ;)

Rygging i fot har vi heller ikke blitt så gode på, men han rocker i vanlig rygging synes jeg altså :D

Imponerende! Jeg synes det er vanskelig å komme fra et par meter til helt til jeg klikker, så jeg ble mektig imponert av å se hvor bra kontroll du/dere har på atferden. :thumbsup:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende! Jeg synes det er vanskelig å komme fra et par meter til helt til jeg klikker, så jeg ble mektig imponert av å se hvor bra kontroll du/dere har på atferden. :thumbsup:

Tusen takk!

Det er akkurat det vi har jobba med uka som var - Melvin rygga heller ikke mer enn et par skritt før han stoppa og venta på klikket. Jeg bare venta han ut et par ganger, til han tok et skritt til selv og belønnet det. Så forstod han greia rimelig kjapt :)

Han går fortsatt ikke uendelig før han stopper altså (det ser du på klipp nr 3 i videoen) men han går mye lengre enn før hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gneis etterlyste litt kjøkkentrening i dag og brått ble vi også med her. :)

Hun har lært seg å rygge foran meg og i fvf, men det er en stund siden vi jobbet med det. Hun har hatt en tendens til å sprette ut når jeg begynner å bevege venstre foten og det vil jeg bli kvitt. Samtidig ønsker jeg å rette henne litt opp og jobbe videre mot å rygge i en vinkel. Filmen viser begynnelsen og slutten av en økt på omtrent fire minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å skje ting her! Ozu lærte jo konseptet "rygge" veldig fort da jeg forsøkte en gang på tur for en tid tilbake. Så etter det trente jeg en del hjemme langs en vegg, og fikk til min overraskelse ingen fremgang. Vi gikk to skritt bakover, på en god dag klarte han tre, men det ble liksom ikke noe mer enn det uansett hvor jeg trente.

Jeg begynte å tenke litt etter - selve gjennombruddet kom jo ute. Så på tur i dag forsøkte jeg å trene igjen langs en lav fortauskant - og da var Ozu med! Vi gikk fire skritt bakover uten problem, og Ozu var klar for å gå lenger. Til og med når det kom forstyrrelser (barn hoiende og susende forbi oss på sykkel) så var Ozu klar til å jobbe.

Så det jeg trodde var enkelt (trene hjemme langs vegg uten forstyrrelser) viste seg å være mye vanskeligere for Ozu enn å trene ute med forstyrrelser. Det er ikke alltid hunden følger den planen og logikken vi har i eget hode. Noen ganger kan det være lurt å droppe egne forestillinger om hva hunden "burde" gjøre og reagere og heller bare følge den. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli litt stresset, for jeg har trent altfor lite på rygging i løpet av de siste to ukene. Til gjengjeld så har vi vært på hundetreninger, og der får vi ikke gjort så mye annet enn å gire opp over de andre hundene Jeg må mao ta noen skippertak de neste dagene og se om vi kommer litt lenger og får litt bedre flyt.

Gneis etterlyste litt kjøkkentrening i dag og brått ble vi også med her. :)

[snutt]

Hun har lært seg å rygge foran meg og i fvf, men det er en stund siden vi jobbet med det. Hun har hatt en tendens til å sprette ut når jeg begynner å bevege venstre foten og det vil jeg bli kvitt. Samtidig ønsker jeg å rette henne litt opp og jobbe videre mot å rygge i en vinkel. Filmen viser begynnelsen og slutten av en økt på omtrent fire minutter.

Nydelig! Rett og slett :D Når jeg så videosnutten fikk jeg lyst til å starte å lære inn utgangsstilling, for nå blir det så begrenset når alt må skje foran meg.

Nå begynner det å skje ting her! Ozu lærte jo konseptet "rygge" veldig fort da jeg forsøkte en gang på tur for en tid tilbake. Så etter det trente jeg en del hjemme langs en vegg, og fikk til min overraskelse ingen fremgang. Vi gikk to skritt bakover, på en god dag klarte han tre, men det ble liksom ikke noe mer enn det uansett hvor jeg trente.

Jeg begynte å tenke litt etter - selve gjennombruddet kom jo ute. Så på tur i dag forsøkte jeg å trene igjen langs en lav fortauskant - og da var Ozu med! Vi gikk fire skritt bakover uten problem, og Ozu var klar for å gå lenger. Til og med når det kom forstyrrelser (barn hoiende og susende forbi oss på sykkel) så var Ozu klar til å jobbe.

Så det jeg trodde var enkelt (trene hjemme langs vegg uten forstyrrelser) viste seg å være mye vanskeligere for Ozu enn å trene ute med forstyrrelser. Det er ikke alltid hunden følger den planen og logikken vi har i eget hode. Noen ganger kan det være lurt å droppe egne forestillinger om hva hunden "burde" gjøre og reagere og heller bare følge den. :)

Det faller kanskje mer naturlig å gjøre fvf-ting ute enn inne? Bra du fant ut av det iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli litt stresset, for jeg har trent altfor lite på rygging i løpet av de siste to ukene. Til gjengjeld så har vi vært på hundetreninger, og der får vi ikke gjort så mye annet enn å gire opp over de andre hundene Jeg må mao ta noen skippertak de neste dagene og se om vi kommer litt lenger og får litt bedre flyt.

kremt. samme her. :innocent:

valpis er klar for å trene, så da blir det noen økter ikveld! Men først skal jeg prøve å finne en fin vinkel å filme i. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk tatt 3 gode økter, selv om det ble litt varierende stabilitet på rygginga. Jeg endte opp med å stille for høye krav ei økt (det var ikke særlig lurt!) så måtte gå litt tilbake igjen, før han igjen begynte å rygge med bare litt hjelp! Meeeen… nok en gang kom det ei tann ut under lek.. Han har så lyst til å holde på med drakamp, men det ender jo alltid i at tennene fyker ut av kjeften på han så blodet spruter (ja jeg overdriver, men lell…) :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir med i siste liten, så det blir bare et par økter i dag i såfall!

@Tabris hvordan lagrer du filmene i windows programmet? Jeg har aldri klart å lagre de i rett format så jeg kan laste de opp på youtube.

Du må lagre dem som film, og ikke som prosjekt. Tror de blir mp4-filer da, som du kan laste opp til YouTube.

Må få filmet en økt senere i dag, se hvor langt vi klarer å komme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men er det en kelpie du har? :)

Vi har bare trent en gang! Skal se om jeg rekker å trene litt mer i ettermiddag og få ut en film.

Ja, det er en wk på 5 mnd :)

Blir spennende å se hva du har fått til på bare noen økter!

Jeg prøver å trene på ulike ting i tillegg til rygging (og miljøtrene og leke og gå tur), og med en fersk hund (har hatt henne i en mnd) med begrenset utholdenhet så er det egentlig begrenset hvor mye vi klarer å gjøre ut av hver atferd. Det blir noen drypp her og der, men ingenting jeg kan krysse av. Litt skuffende, men det er realiteten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...