Gå til innhold
Hundesonen.no

Tren-along, ukens utfordring eller noe sånt?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Kunne noen her tenkt seg å være med på noe sånt? En ukentlig (eller månedlig) utfordring eller øvelse hvor vi hjelper hverandre med innlæringsmetoder og forteller om resultatene... gjerne med video.

Forslag til opplegg?

Jeg har valp og starter helt på scratch, men det morsomste er jo om vi klarer å lage et opplegg som passer for alle som har lyst :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kunne dette vært spennende og gjøre igjen? ??

Hva med å dele inn i to/tre kategorier, med en ny ukesutfordring i hver gruppe. F.eks nybegynner, viderekommen, øvet. Så kan man velge øvelsen som passer en selv og hundens ferdigheter. F.eks?

Det høres gøy ut jeg er med hvis det er litt tulle-ting og, unyttige triks osv

Posted Images

Jeg er med! Går jo klikkertrenerutdannelsen nå, og har masse grunnferdigheter som skal på plass.

Får ikke til å embedde instagram-videoer, men her er en kort snutt fra i går kveld. Nytt fremskritt på utgangstilling ved hjelp av kassemetoden, himmel, som jeg har slitt med denne! :D

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152182237436721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig lurt ut, @Puttiva :) For min del handler det mye om å få på plass en del grunnferdigheter, dvs ting som må være på plass før jeg kan begynne å bygge opp hele øvelser. Disse er ofte mange av de samme uavhengig om man skal trene lp, ag, bruks, rally etc. Canis har et sånt, og Maria Brandel har et. Det går jo an å plukke begynneratferder fra et sånt iallfall. Hadde det vært noe? For de vidergående og øvede hundene skal de som har disse hundene få uttale seg først (og mest) :-)

Her er et eksempel fra Maria Brandels skjema. Den kan lastes ned gratis fra siden hennes.

post-13050-0-30943400-1406973024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ikke bli for seriøst. Da faller vi ut, hunden har attention span som ei halvdau kråke og jeg er ca. like flink til å trene hund som jeg er til å snakke arabisk :lol:

Det er derfor vi kan ha både grunnferdighet og triks satt opp, eventuelt noe annet også hvis noen vil trene hele øvelser eller noe, så kan folk velge hva de vil trene på alt etter ønske. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, forslag på tulleting som dere har lyst til å lære hundene?

Sitte ekorn (krever sitt og evt. kunne følge en godbit eller target)

Kaste søppel (plukke opp papir og kaste i en søppelbøtte - krever plukke opp, holde, komme tilbake/gå bort til noe)

Gå inn i buret og bli der til jeg sier fri (Krever inn i buret, ligg, bli, og selvkontroll mens vi kaster godbiter, løper forbi, andre hunder leker, osv)

Flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da vil jeg komme med forslaget om at første øvelse er rygging. Der er det flere muligheter - jeg bruker det som en grunnferdiget, dvs fvf/lineføring bare bakover. Men man kan også gjøre det om til et triks og få hunden til å rygge bakover fra fører, f.eks. Videoer legges frem i denne tråden i løpet av neste helg, for de som ønsker det.

Noen som er med på den? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da vil jeg komme med forslaget om at første øvelse er rygging. Der er det flere muligheter - jeg bruker det som en grunnferdiget, dvs fvf/lineføring bare bakover. Men man kan også gjøre det om til et triks og få hunden til å rygge bakover fra fører, f.eks. Videoer legges frem i denne tråden i løpet av neste helg, for de som ønsker det.

Noen som er med på den? :)

Jeg er med, får ikke rotta til å rygge mer enn to små skritt :P
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også med! Men .. for ryddighetens skyld, kan vi starte en ny tråd for hver utfordring? Så blir det både mer oversiktlig og lettere for nye å bli med.

Og metodevalg er helt fritt, selvsagt! Og det er også et viktig poeng at dette skal være konstruktivt og lærerikt, så det er lov å komme med forslag og det er lov å la være å følge forslag, men det er ikke lov å si at forslag er dårlige. Ok? :)

Melder noen med lederegenskaper seg som trådstarter til ryggetråd? Holder det med en uke, eller trenger vi lenger tid?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo bruke denne tråden til å bli enige om utfordringene ?

Rygging kan jo være flere ting ... rygge vekk fra fører (som står stille foran hunden) x antall skritt eller til fører belønner, og rygge i fot-posisjon rett bakover og i vinkler. Skal vi ta den første, med frivillig utvidelse til rygging i fotposisjon for de som har fvf inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...