Gå til innhold
Hundesonen.no

Bestilt lidelse - hjertesukk fra en veterinær


Artemis
 Share

Recommended Posts

Gener blir ikke borte på 1-2-3 og med mindre rasenshjemmland sier seg villig til å blande inn andre raser så tar der generasjoner.

Og jeg forstår at de som faktisk prøver forbedre dette på rasene slutter diskutere fram til de har resultatet å vise til, og som nevnt så vil det ta generasjoner.

Det har jeg veldig forståelse for! Jeg forklarte det kanskje litt dårlig, men på min rase bla er det hvertfall ikke noe stemmning for kjent mentalstatus før avl. Det synes jeg er så rart, hva er argumentene i mot dette? Kanskje litt OT da det gjelder mer gemytt og ikke er knyttet til flatnese hunder. Og det gjelder absolutt ikke alle oppdrettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 415
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt ærlig synes jeg alle som avler på deformiteter og sykdom bør påberegne å måtte forsvare seg. Hvorfor skulle de ikke det? Man har tatt et bevisst valg på å drive oppdrett på raser som har mye

Var på utstilling i sommer og stod å kikka i på bulldogringen, mange triste sjebner der. På noen av hundene gikk nesa nesten innover, men jeg ble så glad da en av tispene med "ordentlig" snute fikk h

Men jeg skjønner faktisk at de som har flatnesa hunder ikke vil delta i debatten jeg. De opplever jo rene lynsjemobben når de åpner slike diskusjoner. Det er vanskelig å få en god debatt med oppdrette

Posted Images

men det er totalt irrelevant om EN mops kan jogge 2 mil hver dag liksom, det er gjerne Ikke det man diskuterer.

Hvis en eventuell oppdretter bruker det som argument er det på sin plass at man får noen motargumenter.

Ikke hvis den mopsen blir brukt i avl. Da synes jeg det er et glimrende argument :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er totalt irrelevant om EN mops kan jogge 2 mil hver dag liksom, det er gjerne Ikke det man diskuterer.

Hvis en eventuell oppdretter bruker det som argument er det på sin plass at man får noen motargumenter.

Totalt irrelevant at det er friske individer av flateneseraser som kan og orker det samme som langnese-hunder? Da er det vel strengt tatt bare igjen å forby flatneseraser da.

- Og igjen - hva er det da å diskutere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mud, on 27 Jul 2014 - 11:39 AM, said:snapback.png

men det er totalt irrelevant om EN mops kan jogge 2 mil hver dag liksom, det er gjerne Ikke det man diskuterer.
Hvis en eventuell oppdretter bruker det som argument er det på sin plass at man får noen motargumenter.

Ikke hvis den mopsen blir brukt i avl. Da synes jeg det er et glimrende argument :)

Her er vi inne på den store løgnen/misforståelsen i hundeavl. Mange ser ut til å tro at avl er en slags lineær øvelse, som at om man parrer to mopser som kan jogge to mil så er man fint i gang med å avle fram friske, funksjonelle hunder. Dette er feil. Selvfølgelig øker sannsynligheten noe for å få friskere hunder, men i en rase med så mange ulike dysfunksjonelle trekk er det fortsatt mest sannsynlig at hundene får helseproblemer. Det betyr at det vil følge mye lidelse med på veien frem til sunnere hunder, og det er stor sannsynlighet for at nye problemer oppstår når man begynner å selektere på lengre nese osv.

Veterinæren har helt rett. Det er å bestille lidelse,og det er uetisk. Skjønner ikke at folk bidra til lidelsene ved å kjøpe sånne raser. Jeg synes heller ikke de er søte. Får vondt langt inne i sjela av å se hunder med så store misdannelser.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi inne på den store løgnen/misforståelsen i hundeavl. Mange ser ut til å tro at avl er en slags lineær øvelse, som at om man parrer to mopser som kan jogge to mil så er man fint i gang med å avle fram friske, funksjonelle hunder. Dette er feil. Selvfølgelig øker sannsynligheten noe for å få friskere hunder, men i en rase med så mange ulike dysfunksjonelle trekk er det fortsatt mest sannsynlig at hundene får helseproblemer. Det betyr at det vil følge mye lidelse med på veien frem til sunnere hunder, og det er stor sannsynlighet for at nye problemer oppstår når man begynner å selektere på lengre nese osv.

Men du sier jo selv at det er rett i setningen etterpå? :)

Det betyr ikke at den automatisk blir frisk og sunn, men det er det jo ingen som har påstått. Det man sier at det er veien å gå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sier jo selv at det er rett i setningen etterpå? :)

Det betyr ikke at den automatisk blir frisk og sunn, men det er det jo ingen som har påstått. Det man sier at det er veien å gå.

Mulig jeg skreiv det litt klønete, men du må lese det som står etter kommaet:

"Selvfølgelig øker sannsynligheten noe for å få friskere hunder, men i en rase med så mange ulike dysfunksjonelle trekk er det fortsatt mest sannsynlig at hundene får helseproblemer.

Det at man sporadisk klarer å avle fram noen enkeltindivider som er nokså friske rettferdiggjør absolutt ikke all lidelse som rammer rasen totalt sett. Såkalt seriøse oppdrettere fremavler også en menge syke og dysfunksjonelle hunder, selv om de kanskje kan vise frem en litt større andel nokså friske individer. Dermed er det fortsatt slik at tanken om å "avle tilbake" vil føre til mye lidelse for veldig mange hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg skreiv det litt klønete, men du må lese det som står etter kommaet:

"Selvfølgelig øker sannsynligheten noe for å få friskere hunder, men i en rase med så mange ulike dysfunksjonelle trekk er det fortsatt mest sannsynlig at hundene får helseproblemer.

Det at man sporadisk klarer å avle fram noen enkeltindivider som er nokså friske rettferdiggjør absolutt ikke all lidelse som rammer rasen totalt sett. Såkalt seriøse oppdrettere fremavler også en menge syke og dysfunksjonelle hunder, selv om de kanskje kan vise frem en litt større andel nokså friske individer. Dermed er det fortsatt slik at tanken om å "avle tilbake" vil føre til mye lidelse for veldig mange hunder.

Jeg så det også jeg, men du ser jo selv også at det er veien og gå. For om man tror at disse rasene vil forsvinne av seg selv så tar man veldig feil tror jeg. Da står man igjen med å enten forby rasene totalt, eller å prøve førstnevnte, nettopp å bruke de friskeste, de som kan være med på joggetur osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det også jeg, men du ser jo selv også at det er veien og gå. For om man tror at disse rasene vil forsvinne av seg selv så tar man veldig feil tror jeg. Da står man igjen med å enten forby rasene totalt, eller å prøve førstnevnte, nettopp å bruke de friskeste, de som kan være med på joggetur osv :)

Nei, jeg ser IKKE at det er veien å gå. Jeg kan ikke forsvare den lidelsen som oppstår på veien, og jeg har heller ingen tro på at det er mulig å "avle tilbake" uheldige rasemessige trekk når de er så omfattende. Det vil garantert føre til andre uheldige bivirkninger, nettopp fordi avl ikke er lineær som jeg skrev ovenfor.

Det beste måten å få slutt på lidelsene er å forby rasene. Avlen er uansett forbudt ifølge dyrevelferdsloven, men dette er dessverre en lov som ikke håndheves:

§ 25.Avl

Avl skal fremme egenskaper som gir robuste dyr med god funksjon og helse.

Det skal ikke drives avl, herunder ved bruk av genteknologiske metoder, som:

a) endrer arveanlegg slik at de påvirker dyrs fysiske eller mentale funksjoner negativt, eller som viderefører slike arveanlegg, b) reduserer dyrs mulighet til å utøve naturlig atferd, eller c) vekker allmenne etiske reaksjoner.

Dyr med arveanlegg som nevnt i andre ledd, skal ikke brukes i videre avl.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om avl av dyr i strid med prinsippene i denne bestemmelsen.

Hovedregelen er at "Avl skal fremme egenskaper som gir robuste dyr med god funksjon og helse". Det er uansett umulig med det utgangspunktet man har med f.eks. rasen mops, og hvordan man vrir og vrenger på det vil avl på for eksempel mops og engelsk bulldog være en "videreføring av arveanlegg" "som påvirker dyrs fysiske eller mentale funksjoner negativt". Selv om man tar de to friskeste individene i disse to rasene så vil avkommet uansett bli født med misdannelser som unormal hodefasong, sammentrykt snuteparti, utstående øyne, forkrøplete ben, for stram ringlet hale osv.osv., og de vil være sterkt disponert for mange sykdommer og plager.

Det du har rett i er at rasene ikke vil forsvinne av seg selv, men det er fordi folk aksepterer de lidelsene hundene påføres. Folk bestiller disse lidelsene akkurat sånn veterinæren skriver.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AlfaMamma skriver på slutten at

Det du har rett i er at rasene ikke vil forsvinne av seg selv, men det er fordi folk aksepterer de lidelsene hundene påføres.

Sidespor, jepp, noe så langt utenfor sporet også!! :whistle: Men jeg klarer ikke å dy meg fordi jeg ser at du har Gordonsetter. Jomen aksepteres det ganske mye lidelser i den leiren også når det gjelder trening og treningsmetoder. Jeg var i mange år nabo med en, antakelig, størrelse i miljøet så et innblikk i dette fikk jeg ganske så ufrivillig og jeg ble (og er fremdeles) virkelig sjokkert over det som aksepteres.

Jeg forsvarer verken hetti eller pretti, men det er noe å ta tak i alle typer hundemiljøer og avl.

Men det var som sagt veldig ot til denne diskusjonen. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AlfaMamma skriver på slutten at

Sidespor, jepp, noe så langt utenfor sporet også! :whistle: Men jeg klarer ikke å dy meg fordi jeg ser at du har Gordonsetter. Jomen aksepteres det ganske mye lidelser i den leiren også når det gjelder trening og treningsmetoder. Jeg var i mange år nabo med en, antakelig, størrelse i miljøet så et innblikk i dette fikk jeg ganske så ufrivillig og jeg ble (og er fremdeles) virkelig sjokkert over det som aksepteres.

Jeg forsvarer verken hetti eller pretti, men det er noe å ta tak i alle typer hundemiljøer og avl.

Men det var som sagt veldig ot til denne diskusjonen. :icon_redface:

Hviske noe om kloløsning hos GS'en også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AlfaMamma skriver på slutten at

Sidespor, jepp, noe så langt utenfor sporet også! :whistle: Men jeg klarer ikke å dy meg fordi jeg ser at du har Gordonsetter. Jomen aksepteres det ganske mye lidelser i den leiren også når det gjelder trening og treningsmetoder. Jeg var i mange år nabo med en, antakelig, størrelse i miljøet så et innblikk i dette fikk jeg ganske så ufrivillig og jeg ble (og er fremdeles) virkelig sjokkert over det som aksepteres.

Jeg forsvarer verken hetti eller pretti, men det er noe å ta tak i alle typer hundemiljøer og avl.

Men det var som sagt veldig ot til denne diskusjonen. :icon_redface:

Ja fyttirakkern, men det at fuglehundfolk bruker jævlige treningsmetoder er IKKE noeargument for å avle fram syke og dysfunksjonelle hunder? Hva mener du egentlig?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å være konstruktiv, hvordan eksakt tenker dere at vi løser problemet med flatnesehunder? Sånn helt konkret, hva burde gjøres, og hvordan får vi det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne, on 27 Jul 2014 - 2:40 PM, said:snapback.png

Mener dere at helsetilstand på GS og på de rasene som omtales i denne artiklen er sånn omtrent den samme?

Som skrevet i mitt langtutenfortema-innlegg:

Jeg forsvarer verken hetti eller pretti, men det er noe å ta tak i alle typer hundemiljøer og avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å være konstruktiv, hvordan eksakt tenker dere at vi løser problemet med flatnesehunder? Sånn helt konkret, hva burde gjøres, og hvordan får vi det til?

I starten var det sånn at på Silken Windhound ble alle valper født med avlssperre og man måtte søke om å få den opphevet,altså oppfylle visse krav. Noe sånt eller rett og slett utstillingsstopp for visse raser. Så blir jo problemet da å plukke ut hvilke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å være konstruktiv, hvordan eksakt tenker dere at vi løser problemet med flatnesehunder? Sånn helt konkret, hva burde gjøres, og hvordan får vi det til?

Ja, la oss være litt konstruktive :)

Når det gjelder de verste rasene som mops og engalsk bulldog så mener jeg at forbud mot rasene er eneste måte å få slutt på hundenes lidelser. Disse rasene kan neppe reddes innenfor det som er dyrevelferdsmessig forsvarlig. Dette gjelder forresten flere raser enn kortnesene. For de rasene som ikke er fullt så ekstremt avlet og som ikke har så utbredte helseproblemer vil det antakelig være mulig å avle videre på de friskeste individene, ev. blande inn friskere gener fra liknende friskere raser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere at helsetilstand på GS og på de rasene som omtales i denne artiklen er sånn omtrent den samme?

Jeg prøver å se litt videre enn det. Disse flatnesehundene er åpenbart ikke til å reddes, så de bare forbyr vi, og tvangskastrerer alle hunder med flat nese. Deretter kan vi jo se på disse tunge hundene som knapt kan bevege seg, som har problemer med ledd og alt som er i tilknytning til de, og som dør før de rekker å nå tosifra antall år, de forbyr vi og tvangskastrerer. Så ser vi på alle disse miniatyrhundrasene som har problemer med både øyne, knær og hofter (har de ikke HD så har de LP, ikke sant?), bort med de og. Hunder med hengeører får oftere ørebetennelser, så det er heller ikke lov lenger.. Så legger vi ned utstilling som konkurranseform.. Da begynner det å hjelpe? Kanskje vi skal bare oppheve hele rase-begrepet, og heller avle for bruks, så slipper man innsnevra genpooler og alt som hører til der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å se litt videre enn det. Disse flatnesehundene er åpenbart ikke til å reddes, så de bare forbyr vi, og tvangskastrerer alle hunder med flat nese. Deretter kan vi jo se på disse tunge hundene som knapt kan bevege seg, som har problemer med ledd og alt som er i tilknytning til de, og som dør før de rekker å nå tosifra antall år, de forbyr vi og tvangskastrerer. Så ser vi på alle disse miniatyrhundrasene som har problemer med både øyne, knær og hofter (har de ikke HD så har de LP, ikke sant?), bort med de og. Hunder med hengeører får oftere ørebetennelser, så det er heller ikke lov lenger.. Så legger vi ned utstilling som konkurranseform.. Da begynner det å hjelpe? Kanskje vi skal bare oppheve hele rase-begrepet, og heller avle for bruks, så slipper man innsnevra genpooler og alt som hører til der også.

:shocked: Du får det til å høres ut som ekstreme tiltak, men gjerne for meg. Ekstremavlen på hunder er virkelig helt beyond sunn fornuft og skaper mye lidelse. Jeg tror vi forsvarer det fordi vi er så vant til at det skal være sånn. Vi mennesker skal liksom kunne velge helt fritt blant de sprøeste rariteter og abnormiteter. Så jeg synes du skisserer en god løsning, bortsett fra siste setning kanskjke .Bruksavlen er i ferd med å bli minst like ekstrem som utseendeavlen så det kunne godt strammes godt inn der også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å være konstruktiv, hvordan eksakt tenker dere at vi løser problemet med flatnesehunder? Sånn helt konkret, hva burde gjøres, og hvordan får vi det til?

Helt konkret? La de dø ut. Slutt med all avl. Det er nok av hunderaser å velge mellom som har en sunn konstruksjon. Men det kommer aldri til å skje.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shocked: Du får det til å høres ut som ekstreme tiltak, men gjerne for meg. Ekstremavlen på hunder er virkelig helt beyond sunn fornuft og skaper mye lidelse. Jeg tror vi forsvarer det fordi vi er så vant til at det skal være sånn. Vi mennesker skal liksom kunne velge helt fritt blant de sprøeste rariteter og abnormiteter. Så jeg synes du skisserer en god løsning, bortsett fra siste setning kanskjke .Bruksavlen er i ferd med å bli minst like ekstrem som utseendeavlen så det kunne godt strammes godt inn der også.

Det høres ut som ekstreme tiltak fordi det er ekstreme tiltak.

Om du ikke vil avle for bruksegenskaper heller, hva eksakt skal avlskriteriene være da? Hvordan kan jeg som valpekjøper forsikre meg om at den valpen jeg kjøper, får de egenskapene jeg ønsker når den vokser opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt konkret? La de dø ut. Slutt med all avl. Det er nok av hunderaser å velge mellom som har en sunn konstruksjon. Men det kommer aldri til å skje.

Sunn konstruksjon er ikke det samme som frisk hund. Når stopper vi med "la de dø ut"-taktikken? Hvor syk kan en rase få være, for at den skal være liv laga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som ekstreme tiltak fordi det er ekstreme tiltak.

Om du ikke vil avle for bruksegenskaper heller, hva eksakt skal avlskriteriene være da? Hvordan kan jeg som valpekjøper forsikre meg om at den valpen jeg kjøper, får de egenskapene jeg ønsker når den vokser opp?

Avlskriterier? Kanskje starte med helse og gemytt som de viktigste avlskriteriene? For øvrig kan man godt avle på bruksegenskaper, men hvorfor skal det være så ekstremt? Enkelte bruksavlete hunder er rett og slett blitt så klin gærne at de til og med undertrykker overlevelsesmekanismer når de er på jobb. Hundens opphav ulven er først og fremst kjennetegnet ved sin allsidighet og tilpasningsdyktighet. Vi kan gjerne ha raseavl som avler fram visse egenskaper, men det jeg reagerer på er at det skal være så ekstremt at det blir sykt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...