Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor gammel er en "gammel hund"?


Annik
 Share

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lite sidespor, men for noen år siden traff jeg på ei dame med en hund. "Og hva er det den valpen skal bli når den blir stor da? Lhasa?" ....spurte jeg..... Ja det er en Lhasa og den er 15 år sa dama.

Jeg har begynt å tulle med å kalle min hund for "gamlingen", han er 7,5år og den elste hunden i min omkrets. Han har vært overvektig noen år i sine liv når min mor styrte, så jeg syns faktisk han virk

Passert 10 år, sånn ca.

Veldig individuelt og raseavhengig - det er jo en enorm forskjell om rasens gjennomsnitts levealder er 14 eller 8, såklart..

Jeg har tre som teknisk sett da er "gamle" - en på 8, en som blir 10 i oktober og en som er 12,5 - men det er bare den eldste som jeg kaller "gammel". Hun som blir 10 nå har jo såklart begynt å få en "gammel hunds kropp" og man kan kjenne at hun begynner å dra på årene. Men livligheten og aktiviteten viser ikke fnugg av alderen, så..

Men jo - jeg ville nok svart at de to eldste er gamle hunder - han på 8 er bare veteran på utstillinger...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det går ikke an å si generelt, da forventet levealder kan variere med opptil 10 år på forskjellige raser.

En liten hund på 8 år er jo kanskje bare halvveis i livet, så synes ikke man kan si at de er gamle i det hele tatt da.

8-9 år på de største og 12 på de minste ville jeg kanskje ha sagt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på både rase og individ vil jeg si. Jeg har truffet hunder som oppfører seg som "gamlinger" når de passerer 6-7 år, mens andre har vært godt over 10 og sett unge ut og oppført seg "ungt".

Så har man de som ser gamle ut, men som oppfører seg som unghunder og omvendt. Jeg håper mine holder seg unge både til kropp og til sinns lenge. Felix blir 7 år i morgen og det er ingenting ved han som gjør at jeg tenker at han begynner å bli gammel/eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Veldig inviduelt. Blaze var født "gammel" Hun var 9 mnd gammel og oppførte seg som en voksen hund alt da. Hun har alltid vært eldst og mamma/bestemor til "de andre". Hun har alltid oppdratt andre osv osv. Hun har også vært igjennom mye med 4 operasjoner.

Så uten å være fysisk "gammel" så var hun en gammel hund tidlig. Når hun mistet hørselen og ble pensjonist ved 7-8 år så var hun gammel (nå er hun 10,5 år fortsatt fysisk frisk og med på alt)

Talli, hennes datter, er snart 7,5 år. Hun fins ikke gammel. Jeg er ikke i nærheten av å tenke på henne som gammel selv om hun flyttes over i veteranklassen neste år. Hun oppfører seg fortsatt som om hun er 3-4 år og er i sin "livsform" for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange svarer "fra 8 år"... Altså; kjenner dere mange hunder som er "gamle" i kropp og sinn alt ved 8 års alder???

Akkurat nå har jeg to 7 åringer og to 8 åringer. Ingen av dem framstår som noe i nærheten av "gamle". Naturlig nok for de små, som strengt tatt er i sin beste alder. Men den ene 8 åringen er en Canario, hun er heller ikke "gammel". Er det ikke heller dårlig helse generelt som får hunder til å framstå som "gamle" for tidlig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Er det ikke heller dårlig helse generelt som får hunder til å framstå som "gamle" for tidlig?

Kan bare svare for den ene min som jeg kaller gammel:

2 akutte keisersnitt (der hun nesten blødde i hel andre gangen, skulle forøvrig ikke skje to ganger i følge veterinær). Staflykokk infeksjon i ene øyet som tok knekken på tåreproduksjonen i det ene øyet, en operasjon for fjerning av livmor og jusvuls, senere ny operasjon for fjerning av juslist og på toppen av det hele dårlig hørsel har gjort henne litt "tullete" (skade etter å ha nesten daua med anfall pga blodtap(O2 mangel)?) Selv om hennes fysisk form er upåklagelig, så har den kroppen hatt ett tøft liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for den ene min som jeg kaller gammel:

2 akutte keisersnitt (der hun nesten blødde i hel andre gangen, skulle forøvrig ikke skje to ganger i følge veterinær). Staflykokk infeksjon i ene øyet som tok knekken på tåreproduksjonen i det ene øyet, en operasjon for fjerning av livmor og jusvuls, senere ny operasjon for fjerning av juslist og på toppen av det hele dårlig hørsel har gjort henne litt "tullete" (skade etter å ha nesten daua med anfall pga blodtap(O2 mangel)?) Selv om hennes fysisk form er upåklagelig, så har den kroppen hatt ett tøft liv.

Jupp, men da har hun jo hatt div. påkjenninger helsemessig...

Blir vel litt som med 13 åringen jeg har her på ferie. Hadde han ikke vært så sinnsykt overvektig over mange år, så tror jeg neppe det hadde vært en "gammel" hund i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse kalles gamlingen. Han er 11 nå. Mentalt er han litt roligere og sover mer, men han har alltid vært rolig og laidback. Annet enn at han er stivere og litt tregere, så er det lite som tilsier at han er 11. Er lett med på 1 mil eller 2 i skogen liksom :) Men han har lettere for å få kinker o.l, så der må vi helt klart ta litt hensyn! Han er også blitt litt mer muggen, men det er bare i kjeften han har det. Må bare fortelle oss at det ikke er kult å dusje feks :P

Shensi er 4 nå og jeg kan aldri i livet se for meg at jeg vil se på henne som gammel når hun er 7-8 år. Jeg venter fremdeles på at hun skal bli voksen liksom :lol: Hun vil garantert være en helt annen type 11åring enn Bamse.

Labradoren til samboer ble 12, skulle fylt 13 det året. Og han var virkelig haugammel da. Stive ledd, tung og dorsk, vanskelig for å gå i trapper osv. Det var uten tvil en gammel hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange svarer "fra 8 år"... Altså; kjenner dere mange hunder som er "gamle" i kropp og sinn alt ved 8 års alder???

Figo begynte endret noe adferd i åtte års alderen, og ble omtrent over natta mye lysere i ansiktet. Det er så mye lettere å tenke på de som gammel når de begynner å bli grå... men enkelte familiemedlemmer klarer fortsatt ikke tenke på han som gammel, selv om han er 11, ikke orker å gå i trapper noe særlig, blir fort sliten og har utvist tegn på demens det siste året..

gammel er jo ikke det samme som "nær det siste", men er hunden mer grå enn ikke i ansiktet er det på tide å innse at den begynner å dra på åra :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre, kommer helt an på hunden. Mi forrige tispe ble 14 år. Hun døde av akutt sykdom, og før det hadde aldringssymptomene bare såvidt begynt å komme. Folk trodde hun var unghund til hun var 10-12 år gammel, og det eneste jeg så det på selv var at hun ble litt roligere. Ikke daff, men bare mer... normal. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas var overhodet ikke gammel på noen måte når han var 10 år.

Loke fremsto som langt eldre når han var 6.

Man kan ikke sette fasit på sånt.

Jonas er nå over 16 år og LANGT sprekere enn de fleste hunder jeg nøter som er 8 -9-10.

I følge x-svigers tror folk flest fortsatt at man sier feil av måneder og år når man svarer på alder.

Han er grå i fjeset, det er eneste synlige bevis.

Han har aldri Vært syk en dag i hele sitt liv og alltid hatt et fint liv.

Loke var jo en større hund, men jeg tror også at smertene han hadde som ung kom sterkere tilbake og at han rett og slett brukte seg opp litt før på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite sidespor, men for noen år siden traff jeg på ei dame med en hund. "Og hva er det den valpen skal bli når den blir stor da? Lhasa?" ....spurte jeg.... Ja det er en Lhasa og den er 15 år sa dama. :icon_redface::ahappy: Den både så ut som og oppførte seg som en valp. :lol:

Ha ha den var fin :lol:

Jeg syntes også det kommer helt ann på hunden.

Chicka syntes jeg ble mer gammel i måten å være på ifjor vår, det var ikke så mye mer full fart på tur (hun var sinnsyk på tur, så det var nok litt ok å få jekket seg litt ned) og hun begynte å få mer behov for å snuse mer på turene våre...også kom egne meninger og alt det der :pinch:

Hun har blitt endel stivere nå også, men man kan vel ikke forvente seg mer av en hund på 12,5år som har hatt trøbbel med beintøyet siden hun var ca 3år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å tulle med å kalle min hund for "gamlingen", han er 7,5år og den elste hunden i min omkrets. Han har vært overvektig noen år i sine liv når min mor styrte, så jeg syns faktisk han virker yngre i sin væremåte nå når han er slankere enn for noen år siden.

Folk har lurt på hvor gammel den fine eldre herremannen er siden han var 1 år gammel da :lol: Som valp hadde han hvit snute og bittelite snipp/bliss, når han vokste og ble lysere andre plasser, så ble snuta grå istedenfor hvit. :P

Grå bart. (OBS: Selen er tatt av for å ta bilder, han går aldri i langline å strup på tur! Strupen er kun på for å holde IDtagen :P)
10565002_10152183183090423_4520159868554

1433_45747475422_6001_n.jpg?oh=7c7b055b8

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest atiram

vår elste dachs er 8 nå, og folk lurer ennå på om hun er valp;)

hun er ikke gammel overhodet.

dachs nr 2 er 5 år, og hun er nesten mer valpete enn valpen vi har på 3 mnd=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å tulle med å kalle min hund for "gamlingen", han er 7,5år og den elste hunden i min omkrets. Han har vært overvektig noen år i sine liv når min mor styrte, så jeg syns faktisk han virker yngre i sin væremåte nå når han er slankere enn for noen år siden.

Folk har lurt på hvor gammel den fine eldre herremannen er siden han var 1 år gammel da :lol: Som valp hadde han hvit snute og bittelite snipp/bliss, når han vokste og ble lysere andre plasser, så ble snuta grå istedenfor hvit. :P

Grå bart. (OBS: Selen er tatt av for å ta bilder, han går aldri i langline å strup på tur! Strupen er kun på for å holde IDtagen :P)

10565002_10152183183090423_4520159868554

1433_45747475422_6001_n.jpg?oh=7c7b055b8

Han er så søt :wub: Åssen går det med slankingen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er så søt :wub: Åssen går det med slankingen? :)

Jeg er helt enig! :wub: Det går bra, kjenner både ryggrad og ribben nå uten å måtte lete etter dem :P Har gått ned fra 21kg til 18,5kg ca. Nå fokuserer jeg mer på å få bedre musklaturen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Om man ser på gammel som en tilstand vil jeg si det kommer mye ant på individ og deres væremåte og helse. Ellers tenker jeg fra 8 oppover, så vil jeg si at de er, om ikke gamle, men eldre hunder.

Vesla forøvrig for å ta utgangspunkt i min egen hund har jeg vel gått og kalt gammel siden hun var syv. Ikke det at hun faktisk viste så mye tegn på aldring, men startet vel som spøk, og med åra som har gått så er det jo blitt mer og mer realitet. Nå vil jeg si at hun tydelig er gammel, 10 år snart, fortsatt frisk og sprek. Men sover mer, hvitere i ansiktet, litt stiv til tider osv.

Nei, synes dette blir veldig individuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...