Gå til innhold
Hundesonen.no

Å finne en hund som passer min farmor


ka9n4ever
 Share

Recommended Posts

Synes man må tenke seg veldig nøye om før man kjøper seg valp i den alderen der. Hvor mange år man faktisk har igjen før man blir pleietrengende når den gjennomsnittlige levealderen i Norge ligger på litt over 81 år, og at man jo regner med at valpen (av de fleste raser) blir opptil 13-15+ år gamle.

Ville helt klart heller anbefalt en godt voksen omplasseringshund, ellers mener jeg at det er nødvendig å ha en plan med familiemedlem etc.

Og med det mener jeg ikke at eldre ikke burde ha hund, langt ifra er det ofte de som faktisk har mye tid å gi en hund, men som alltid med kjøp av hund (eller dyr generelt) burde man ha planlagt langt frem i tid før anskaffelse.

Du, 70 år er da ingen alder, en er ikke "oldis" bare fordi man har bikka 70. :ahappy:

Det andre er at ingen av oss, uansett alder, vet noe om fremtiden verken når det gjelder ens livssituasjon, helse eller noe. Heldigvis. :)

Og dersom man har fulgt med litt her på Hundesonen gjennom noen år så ser man at selv om folk er 20-30-40 år eller hva som helst, så er det ingen garanti for at man beholder en hund fra den er 8 uker til den er 12-13-17 år. Av forskjellige årsaker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Du, 70 år er da ingen alder, en er ikke "oldis" bare fordi man har bikka 70. :ahappy:

Det andre er at ingen av oss, uansett alder, vet noe om fremtiden verken når det gjelder ens livssituasjon, helse eller noe. Heldigvis. :)

Og dersom man har fulgt med litt her på Hundesonen gjennom noen år så ser man at selv om folk er 20-30-40 år eller hva som helst, så er det ingen garanti for at man beholder en hund fra den er 8 uker til den er 12-13-17 år. Av forskjellige årsaker.

Nei, man er ikke "oldis" når man er 70 og enda sprek, er jo ikke pr. nå jeg snakker om heller, men når man alt i denne alderen begynner å skrante litt, hvor mange gode år kan man regne med å ha igjen før man behøver hjelp?

Det kalles å være realistisk spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nei, man er ikke "oldis" når man er 70 og enda sprek, er jo ikke pr. nå jeg snakker om heller, men når man alt i denne alderen begynner å skrante litt, hvor mange gode år kan man regne med å ha igjen før man behøver hjelp?

Det kalles å være realistisk spør du meg.

Og de fleste folk på 70 år har fikset evt folk som tar over hunden om det skulle skje noe. Iallefall de jeg kjenner som er i den aldersgruppen :)

Forøvrig fikk en venn av meg en eldre omplasserings gronnis til sin mor (som kjører sånn el-greie når hun lufter for hun er dårlig til bens). Hunden har det gull og har aldri fått så mye tur i sitt liv.

Kanskje det kunne vært noe? En hund i aldersklassen 6-8år, de er jo fortsatt sprek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man er ikke "oldis" når man er 70 og enda sprek, er jo ikke pr. nå jeg snakker om heller, men når man alt i denne alderen begynner å skrante litt, hvor mange gode år kan man regne med å ha igjen før man behøver hjelp?

Det kalles å være realistisk spør du meg.

Ting kan skje oss alle uansett alder. Siri fikk seg en alvorlig dult av Chewbaccaen på 40 kg i går, det kunne veldig godt blitt 6 uker med gips og krykker og nevnte hund + valpen. Sånt kan man heldigvis ikke spå. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ting kan skje oss alle uansett alder. Siri fikk seg en alvorlig dult av Chewbaccaen på 40 kg i går, det kunne veldig godt blitt 6 uker med gips og krykker og nevnte hund + valpen. Sånt kan man heldigvis ikke spå. :ahappy:

Ser du virkelig ikke forskjellen på at ulykker kan skje oss alle, og noe som er helt uunngåelig?

Men siden du tar det opp, så burde jo alle ha en nødløsning om noe skulle skje deg, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du virkelig ikke forskjellen på at ulykker kan skje oss alle, og noe som er helt uunngåelig?

Men siden du tar det opp, så burde jo alle ha en nødløsning om noe skulle skje deg, ja.

Jeg er nå helt alvorlig. :) Jeg skulle fulgt tankegangen din dersom farmor var 80 og ikke 70.

Tar høyde for at jeg vanker med feil folk altså (fremdeles helt alvorlig!), men 70 år er normalt ingen alder der man jevnt over begynner å skrante. Jeg har ihvertfall ingen innvendinger mot 70 år og ny hund/valp/stor hund whatever. :)

Edit: Jeg har tenkt på det siste og er enig med deg, man skulle alle hatt en nødløsning om noe skulle skje - ihvertfall når man bor alene med hundene. Der er jeg skikkelig sløv. :icon_redface:

Endret av madam mim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 er jo faktisk en alder hvor man begynner å skrante. Sånn er det jo bare. Men det er individuelt hvor god helse man har og hvor preget av alderen man blir -sånn som det er ellers i livet. Noen er veldig spreke, andre har utfordringer. Når man er 70 så må man jo være realistisk og se at man ikke har så lenge igjen av livet som når man var 20 og at det er vanlig at helsa begynner å skrante, eller det er vel rettere å si at alderen begynner å prege en. Sånn er det jo bare, det er livets realiteter. Det betyr ikke at man ikke kan få seg hund, men man må ta de hensynene man trenger og som er realistiske.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg er nå helt alvorlig. :) Jeg skulle fulgt tankegangen din dersom farmor var 80 og ikke 70.

Tar høyde for at jeg vanker med feil folk altså (fremdeles helt alvorlig!), men 70 år er normalt ingen alder der man jevnt over begynner å skrante. Jeg har ihvertfall ingen innvendinger mot 70 år og ny hund/valp/stor hund whatever. :)

Edit: Jeg har tenkt på det siste og er enig med deg, man skulle alle hatt en nødløsning om noe skulle skje - ihvertfall når man bor alene med hundene. Der er jeg skikkelig sløv. :icon_redface:

Det er såklart forskjell på folk og hvor lenge de holder seg oppegående og spreke, men hvor mange kjenner du som er i midten av 80-årene som er i så god form at de enda klarer å gi en hund et godt liv alene?

Gamle hunder skal ha turer de og, og oftere komme seg på kontroll til dyrlege osv. enn tidligere.

Eneste jeg sier er jo at man må ha planlagt en god løsning om man skal kjøpe valp i den alderen.

(Red: Eller virkelig burde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er såklart forskjell på folk og hvor lenge de holder seg oppegående og spreke, men hvor mange kjenner du som er i midten av 80-årene som er i så god form at de enda klarer å gi en hund et godt liv alene?

Gamle hunder skal ha turer de og, og oftere komme seg på kontroll til dyrlege osv. enn tidligere.

Eneste jeg sier er jo at man må ha planlagt en god løsning om man skal kjøpe valp i den alderen.

(Red: Eller virkelig burde)

det er fortsatt variabler i helse oppetter alderen og hvorfor skal en døme alle over en kam. Hadde en onkel som kunne gi hunder ala labrador et godt liv til han rundet nitti.

TRaff på ei dame på Grorud dyrekliikk som hadde blanding mellom labrador og rottis på 2 år og det så ut til å fungere hun så ut som over 70 ei jeg kjenenr nordpå har gått jaktprøver med en kar på over 80. Men det er også folk på 20 som ikke skulle hatt hund

Men med alderen så tror jeg det blir mer og mer viktig å finne en som harmonerer med gemyttet san at dem blir mest mulig samstemte og a en backup angående dårlige dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg for en gangs skyld fristet til å foreslå min egen rase. Så lenge man ikke lar dem få for mye vekt på seg, er de sporty, men tilpasningsdyktige hunder. De setter tydelig pris på sine mennesker, uten at de blir masete eller påtrengende.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Dere som foreslåt voksne omplasseringshunder. Hvor finner man en voksen, lydig og velfungerende omplasseringshund?

Denne dukket opp på finn.no. Problemet var at den håndterte ikke så bra bråk fra mange barn og ble stresset. Fungerer bra i det miljøet den er i nå. Var ellers er rolig, lydig og trivelig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en mops? Ja de er flatnesede og alt det der, men det er jo så trivelige og virker så enkle. Kjenner ikke så alt for mange, men det er sånn pensjonist hund føler jeg. Er med på alt, men trenger strengt tatt ikke så mye mer enn å få være sammen med eier :) Som andre sier, så er man jo mer utsatt for sykdom O.l når man blir eldre, så en hund som er med på alt, men likevel tåler rolige perioder og er fornøyd bare den får være sammens med eier er jo flott. Kanskje finnes det en voksen liten/mellomstore hund til omplassering? Noen individer er jo usedvanlig sedate av seg også, sånne naturlige "ruslere" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som foreslått voksne omplasseringshunder. Hvor finner man en voksen, lydig og velfungerende omplasseringshund?

Jeg fikk en sånn hund via en felles bekjent av tidligere eier :)

Nesten 5 år gml labradortispe, enkel og grei hund som var med på "alt og ingenting".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at så mange vil hjelpe og har mange ideer og kommentarer til dette, dette gleder meg :)

Jeg er egentlig veldig skeptisk til å finne en hund til henne for jeg vil at hun skal finne en som passer akuratt henne.

Jeg vil også fortelle dere noe som jeg ikke har fortalt, fordi jeg egentlig ikke vil ha noe negativitet vendt mot hverken meg eller min farmor, men jeg tenker kanskje at det kan hjelpe litt mer med "problem" situasjonen hennes. Hun har per i dag en blanding av labrador og border collie. En hund hun fikk for 3 år siden fordi min tante (som ikke kan noe om hund), fant en valp til 800kr på finn.no og syntes at dette var en super smart idé. Jeg er heller litt halveis irritert på henne når det gjelder akuratt dette. Hunden som heter Mira er en super kjekk hund. Hun er utrolig kosen, rolig inne og bare herlig egentlig. Men jeg og resten av familien føler at hun er en hund for mye for farmor. Jeg bor selv med farmor og merker på henne at det er slitsomt med Mira. Hun er UMULIG på tur. Ja, jeg kan hjelpe og ja jeg har gjort det. Men dette hjelper ikke når farmor ikke klarer å være konsekvent nok. Mira er en hund jeg ikke helt klarer å forstå. Hun bjeffer på absolutt ALT som går forbi huset, hun skal springe etter sykler, biler, hunder, katter osv på tur, og gidder ikke høre. Jeg har prøvd det jeg kan, har hjulpet litt, men ikke godt nok. Mira er også livredd for kjøkkenet, gå i dører og sånt. I fjor vinter dro Mira min farmor over ende så hun ikke kunne gå på noen måneder pga hun slet en sene i ankelen. Jeg er veldig redd for at det kan skje noe værre i vinter. Farmor skulle egentlig omplassere Mira for 1 års tid siden, men når hun skulle levere henne til omplasseringshjemmet klarte hun damen der å få farmor til å ombestemme seg og heller gå på et dyrt kurs hos henne som ikke har hjulpet så mye. Nå vil jeg prøve, om farmor vil, å hjelpe henne å omplassere henne til noen som har lyst å jobbe med Mira. Jeg vet ikke hva dere kan synes om dette, og at noen av dere kanskje vil tro at vi bare bytter ut Mira med en annen hund, men det er ikke sånt vi ser på det. Vi ser at Mira rett og slett ikke passer til hunden, og at denne 800krs hunden ikke var noe for farmor alikevell. Hadde de forhørt seg med meg i begynnelsen hadde det ikke skjedd, men det er nå så.
Nå vil jeg heller hjelpe henne med å finne en passe fin hund som kan passe henne nå. Og tror sånn så dere fleste sier her at hun ikke har så veldig lyst å ha en valp på nytt som også må gå igjennom unghunds alderen.

Jeg bor også hos farmor nå med min toller, og vi flytter nok snart til USA. Så om jeg, Aspen (min hund) og Mira skal flytte fra farmor på en gang er jeg redd for at hun skal bli veldig enslig. Så vil prøve å hjelpe henne med dette.

Dette ble mye å skrive, men jeg håper dere forstår :)

Bichon hadde jo kanskje vært noe.

Er glad for flere tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad for flere tips!

Ser du bor i haugesund, Tunge hundepensjonat ligger vel deromkring? Kan de være en ide å ta kontakt med? Disse har jo regelmessig hunder inne til omplassering.

Ellers har du Trikanten.no i Sandnesområdet, svigers har en super hund derifra. :)

EDIT: Ser også det ligger en 5år gammel blandingshund til salgs/omplassering på facebook gruppen "Kjøp og Salg i Rogaland"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ka9n4ever uansett hva du velger å kalle det, det er faktisk helt greit og bytte ut en slik hund, både for hunden og din farmor sin del. Noen ganger så er det verken bra eller trivelig for noen (inkl hunden) å tviholde blindt på et ansvar man føler man har fordi fjortiser og rosabloggere sitter rundt om kring å hyler om det. Ansvar har man, men det ansvaret er ovenfor hunden, og er ikke situasjonen bra så er det eneste ansvarlige å finne et annet hjem (evt avlive om situasjonen krever det). En bc blanding med en desj diller høre absolutt ikke ut som en hund for din farmor, nå er det jo heller ikke hun som har skaffet hunden, så lær av det og gå videre, å legg vekk dårlig samvittighet. Tipper denne hunden kan bli fin i rett hjem, antagelig bare blitt litt kaos med gjeterinstinkter, lite aktivisering ifht hva en slik hund må ha (?) og manglende grenser, noe som raskt kan bli bedre i rett hjem.

Dere som foreslått voksne omplasseringshunder. Hvor finner man en voksen, lydig og velfungerende omplasseringshund?

De finnes, men man må lete, finn.no, facebook grupper og omplasseringstjenester. Jeg har selv omplassert en 100% problemfri hund, en hund alle kunne hatt, fordi jeg hadde en annen hund som ikke var like ukomplisert. Jeg valgte og omplassere den enkle, som hadde størst sannsynlighet for å få et godt hjem, mens jeg fikk mulighet til å jobbe med den andre. Ser jo mange andre også som av forskjellige grunner velger å omplassere hunder av alle raser, aldre og kjønn, uten at det er noe galt med dem. Men ikke alle er enkle selvsagt, så man må lete, hilse på å sjekke ut forskjellige hunder, så finner man nok. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne som også Shlush linker til trenger veldig et nytt hjem: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48852925
Om det er den jeg tror det er, så er den tidligere vanskjøttet. Hadde ikke disse som har tatt ham inn gjort det, hadde den nok endt opp som hittehund hos Trikanten el. (Politi ble kontaktet ved funn altså, og eier ble også funnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt omvendt fra liten hund - hva med en stor, voksen omplasseringshund? Da tenker jeg type leonberger og tilsvarende. De pleier vel å være temmelig bedagelige når de er voksne og godt oppdratt, i tillegg til at de heller ikke lever så lenge som små hunder, og kan dermed kanskje passe bedre for ei på 70.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt omvendt fra liten hund - hva med en stor, voksen omplasseringshund? Da tenker jeg type leonberger og tilsvarende. De pleier vel å være temmelig bedagelige når de er voksne og godt oppdratt, i tillegg til at de heller ikke lever så lenge som små hunder, og kan dermed kanskje passe bedre for ei på 70.

De kan likevel røske en gammel dame overende selv hvor bedagelige de er...

levealder ekke noe jeg ville tatt med i rasevalget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...