Gå til innhold
Hundesonen.no

Selveier eller andelsleilighet?


Benedicte
 Share

Recommended Posts

I teorien så kjenner jeg til forskjellen mellom selveier og andelsleilighet, og har alltid vært klar over at jeg aller helst ønsker førstnevnte.

Men så har det seg slik at vi har kommet over en andelsleilighet vi liker godt. Borettslaget har en garantiordning i tilfelle noen ikke betaler felleskostnadene sine.

Spørsmål 1: Fellesutgiftene er relativt lave, men bør man forvente store variasjoner i fellesutgiftene i løpet av en 3-5 års periode? Så vidt jeg vet så har ikke borettslaget noen drøye renoveringsplaner med det første.

Spørsmål 2: Vil fellesgjelden overtas med borettslaget lån, eller kan det overføres til vårt eget lån? Sistnevnte har bedre rente.

Spørsmål 3: Et generelt spørsmål. Om tidligere eier er død, er det en ulempe for oss mtp skjulte feil i leiligheten? Jeg tenker at det potensielt kan være skader på leiligheten som eier kjente til, men som megler og advokat ikke får kjennskap til. Er man forsikret mot dette på noen måte? Leiligheten selges "som den er".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jippi! Vi er boligeiere!!!!!!!!!!! :D Link: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=51233823&searchclickthrough=true

Og vips har vi kjøpt vår første leilighet 72 kvm å boltre seg på. Deeeet blir en overgang

Shiiiit. I løpet av 24 timer vet vi om vi er eiere av leilighet for første gang i våre liv! kalde føtter, kalde føtter!!!! Stressa!! Vil bo hos mamma for alltid. Hilsen hun på 25 med separasjonsangst

Posted Images

Håper det er mange med erfaring fra andels som svarer. Jeg er og nysgjerrig. Selv er jeg der at jeg ikke engang ser på andels. Liker å evt kunne pusse opp sånn som jeg selv vil o.l. Men det er vel strengt tatt den eneste grunnen. - jo, så liker jeg ikke å måtte være avhengig av at andre gjør det de skal. Jeg hadde sannsynligvis tørna hvis det ble noe krøll med noen :P

ang spørsmål 3- hvis dere virkelig liker leiligheten og er nær å legge inn et bud ville jeg brukt noen kroner på å ta med en profesjonell snekker eller et eller annet på visning, som går igjennom leiligheten skikkelig. Aner ikke hvem man ringer, eller hva sånt koster, men en som ikke har noe på å vinne på at dere kjøper leiligheten tenker jeg. Man hører jo om disse skrekkhistoriene hvor folk på pusse opp hele dritten fordi det var noe rart under taket, gulvet osv osv. Det er skummelt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien så kjenner jeg til forskjellen mellom selveier og andelsleilighet, og har alltid vært klar over at jeg aller helst ønsker førstnevnte.

Men så har det seg slik at vi har kommet over en andelsleilighet vi liker godt. Borettslaget har en garantiordning i tilfelle noen ikke betaler felleskostnadene sine.

Spørsmål 1: Fellesutgiftene er relativt lave, men bør man forvente store variasjoner i fellesutgiftene i løpet av en 3-5 års periode? Så vidt jeg vet så har ikke borettslaget noen drøye renoveringsplaner med det første.

Spørsmål 2: Vil fellesgjelden overtas med borettslaget lån, eller kan det overføres til vårt eget lån? Sistnevnte har bedre rente.

Spørsmål 3: Et generelt spørsmål. Om tidligere eier er død, er det en ulempe for oss mtp skjulte feil i leiligheten? Jeg tenker at det potensielt kan være skader på leiligheten som eier kjente til, men som megler og advokat ikke får kjennskap til. Er man forsikret mot dette på noen måte? Leiligheten selges "som den er".

Selveier eller andel er strengt tatt hipp som happ. Med andel så slipper du unna dokumentavgift til staten og ellers er det veldig likt med regler og ansvar.

Spm 1 - Om borettslaget ikke har noen renoveringsplaner så er det kun evt renta på fellesgjelden som regulerer husleien. Men se hvordan det ser ut - selv om de ikke har planer om renovering så kan det være de må likevel?

Spm 2 - i teorien ja, men det er ikke nødvendigvis gunstig. Dere har kanskje ikke tenkt å flytte sånn med en gang men det blir muligens ønske om noe større/hus/rekkehus osv etterhvert, og da kan det bli litt balete.

Spm 3 - Det er jo noen som står som eier på leiligheten? En arving eller fem? Det er de som er ansvarlige, og de har like stort ansvar selv om de ikke har bodd der selv. Har takstmann vært inne og sett?

Ellers - @LinL - du står da selvfølgelig fritt til å gjøre hva du vil med din egen leilighet selv om det er andel :) Det er kun utvendig det er restriksjoner og det gjelder det samme for sameie også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelsjekk borettslagets regler for dyrehold! De kan i prinsippet ikke nekte dere dyr, og i hvert fall ikke å flytte inn med dyr dere allerede har, men hvis dere har planer om å bo der noen år og etterhvert kanskje ønsker en valp til, så kan dere gå på en smell om dere er riktig uheldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selveier eller andel er strengt tatt hipp som happ. Med andel så slipper du unna dokumentavgift til staten og ellers er det veldig likt med regler og ansvar.

Spm 1 - Om borettslaget ikke har noen renoveringsplaner så er det kun evt renta på fellesgjelden som regulerer husleien. Men se hvordan det ser ut - selv om de ikke har planer om renovering så kan det være de må likevel?

Spm 2 - i teorien ja, men det er ikke nødvendigvis gunstig. Dere har kanskje ikke tenkt å flytte sånn med en gang men det blir muligens ønske om noe større/hus/rekkehus osv etterhvert, og da kan det bli litt balete.

Spm 3 - Det er jo noen som står som eier på leiligheten? En arving eller fem? Det er de som er ansvarlige, og de har like stort ansvar selv om de ikke har bodd der selv. Har takstmann vært inne og sett?

Ellers - @LinL - du står da selvfølgelig fritt til å gjøre hva du vil med din egen leilighet selv om det er andel :) Det er kun utvendig det er restriksjoner og det gjelder det samme for sameie også.

Se der- jeg aner ikke hva jeg snakker om :P Er bare en greie som henger igjen tydligvis :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen takk for svar dere! :) Line, det er nok noen arvinger som står som eiere ja. Antar at takstmann har vært der, ettersom en megler har lagt ut leiligheten til en prisantydning?

Det med snekker var smart - vi har elektriker/snekker/tømrere i venne- og familiekrets som gjerne hjelper oss der :)

Angående dyrehold så står det at det som "hovedregel er tillatt å holde hund eller katt" sålenge de registreres hos sameiet og man skriver under på en særegen avtale. Så jeg antar at det går bra. Om de allikevel skulle bli vrang fordi vi har tre hunder, så har vel ikke borettslaget egentlig ikke noe de skulle sagt - rent juridisk? Eller tar jeg feil? Hundene er ikke bråkete eller bjeffete og jeg tar alltid hensyn til andre i borettslaget liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel regler om at dyreholdet "ikke skal være til sjenanse" for de andre beboerne. Da tenker de vel oftest på ting som bjeffing, markering/avføring på borettslagets eiendom, at de skal være i bånd på borettslagets eiendom og at ingen av de nærmeste naboene får akutt forverring av evt allergi.

Etter to advarsler kan de i verste fall kreve at dere kvitter dere med dyrene, men da skal "sjenansen" dokumenteres - en påstand fra en nabo holder ikke.

Det er vel sjelden ting går så langt, men det er uansett ikke gøy å bo et sted hvor holdning til dyr er negativ (bor slik selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen takk for svar dere! :) Line, det er nok noen arvinger som står som eiere ja. Antar at takstmann har vært der, ettersom en megler har lagt ut leiligheten til en prisantydning?

Megler setter en prisantydning ut i fra sin egen vurdering av leilighetens markedsverdi. Om en takstmann har vært der så skal det ligge ved en rapport fra denne i prospektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en selveier. Her finner de plutselig ut at de skal ha ny asfalt og kantsten til 15.000 per leilighet, at taket lekker og det er 30.000 per leilighet. Sånn har vi hatt to år på rad. De vil ikke ta opp lån og øke husleien, men at alle setter inn den summen på kontoen. Vi bor i en selveier med 22 leiligheter og alle de andre er godt voksne og godt bemidlede så hva vi sier på generalforsamling har lite å si.

Sånn var det aldri da jeg bodde i borettslag. Da var alle utgifter budsjettert og de økte alltid husleia dersom det kom slike store utgifter. Føltes litt mer organisert å bo i borettslag, men jeg bodde i et meget veldrevet borettslag og det har nok mye å si.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det kom regler for få år siden om det der med å kjøpe ut sin andel slik at det blir selveier (om man ønsker det), mener det ble slik at man hadde krav på å få kjøpe ut. Prøvde og google, men finner ingenting så skal ikke påstå noe.

Uansett hva man velger så er det viktig og sjekke økonomien i sameiet/boretslaget, og rutiner rundt om folk ikke betaler for seg osv. Sameier kan også ha husleie osv til utvendig vedlikehold etc, der jeg bodde så hadde vi pluss på kontoen og lå på forskudd, noe som vil være veldig kjekt når tiden kommer til at noe må gjøres og slike prosjekter vil da ikke påvirke husleia, ligger man i minus/null og må ta opp lån ja så er man like langt med en selveier også.

Det finnes mange kurante andelsleiligheter, men styr unna de med lavt innskudd og høy fellesgjeld. Ofte så kan husleie være dyrere enn det man selv hadde betalt i lån, men så inkl det jo gjerne andre ting også, som tv/internett, brøyting, vaktmester etc.

Fordelen med en selveier er jo selvsagt at du betaler bare til deg selv. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det kanskje an å forhåndsavtale dette med dyrehold før man evt kjøper/legger inn bud på leilighet? Megler vet sikkert. Innmari kjipt å kjøpe noe hvor det plutselig ikke er lov lengre, eller det bare er sånn 1 hund og 1 katt som er lov :P Har en venninne som gjorde dette for en del år tilbake, kjøpte leilighet i brl hvor det var lov med x antall husdyr, men når de var flytteklar så var reglene endret til at det ikke var lov med dyr likevel :/ Skjønner ikke helt at sånt er lov jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det kanskje an å forhåndsavtale dette med dyrehold før man evt kjøper/legger inn bud på leilighet? Megler vet sikkert. Innmari kjipt å kjøpe noe hvor det plutselig ikke er lov lengre, eller det bare er sånn 1 hund og 1 katt som er lov :P Har en venninne som gjorde dette for en del år tilbake, kjøpte leilighet i brl hvor det var lov med x antall husdyr, men når de var flytteklar så var reglene endret til at det ikke var lov med dyr likevel :/ Skjønner ikke helt at sånt er lov jeg?

Vi la inn mye bud på borettslag før vi kjøpte selveier. Når vi fylte ut budsjema skrev vi at vi la inn bud med forbehold om at en hund og tre katter var godtatt. Da tok megler kontakt med borettslaget og vi ble oppringt.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk megler til å ringe til styret og høre at det var greit med dyr før vi la inn bud.

Vårt borettslag er dog veldig dyrevennlig, og finnes nærmere 30 hunder i borettslaget. I tillegg til en del innekatter.

Vi ligger heldigvis på pluss siden så renovasjoner etc går ikke ut over fellesgjelden, vi får blant annet nye sikringskap alle sammen nå, uten at vi må betale noe for det.

Vi har og en del dugnader her, pluss vaktmester og vaskehjelp. Så vi har vært meget heldige med borettslaget vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en selveier. Her finner de plutselig ut at de skal ha ny asfalt og kantsten til 15.000 per leilighet, at taket lekker og det er 30.000 per leilighet. Sånn har vi hatt to år på rad. De vil ikke ta opp lån og øke husleien, men at alle setter inn den summen på kontoen. Vi bor i en selveier med 22 leiligheter og alle de andre er godt voksne og godt bemidlede så hva vi sier på generalforsamling har lite å si.

Sånn var det aldri da jeg bodde i borettslag. Da var alle utgifter budsjettert og de økte alltid husleia dersom det kom slike store utgifter. Føltes litt mer organisert å bo i borettslag, men jeg bodde i et meget veldrevet borettslag og det har nok mye å si.

Men det er jo ikke selveier da, da er det sameie/bofellesskap - hvor dere eier huset selv, men felles-utgifter til utendørsrelaterte ting går på fellespotten. Sånn bor et par tanter og onkler av meg. Det er litt drit når husrekka ovenfor dem får lekkasje i taket og alle må ut med 30,000 midt på sommern for noe de ikke ser sjæl…..

Men samtidig har jeg vært borti så mye ymse med borettslag at jeg enten ville hatt 100% selveie eller bare leid leilighet. Brent barn skyr ilden osv… Men det er mye dritate borettslag i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør man i borettslag også. Husleia går jo til å dekke utgiftene for din andel - ikke andre sin andel.

Joda, men det blir ikke helt på samme måte, ihvertfall ikke alltid, fordi man ikke nødvendigvis får igjen så mye av det man betaler inn i "andelen". Noen har jo utsatt betaling, hvor man en lengre periode bare dekker renter (ergo ikke noe man tjener på ved salg), andelen kan jo bli større om det blir vedtatt oppussing eller andre ting som fører til nye utgifter (ting man kanskje ikke har så mye nytte av selv, men må betale på allikevell om det blir vedtatt) osv, det har vell også forekommet at "andelslag" har gått konkurs, så det er forskjeller, men som sagt så kommer det an på flere ting, så en andel er ikke nødvendigvis ulønnsomt eller dumt sammenlignet med selveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk megler til å ringe til styret og høre at det var greit med dyr før vi la inn bud.

Vårt borettslag er dog veldig dyrevennlig, og finnes nærmere 30 hunder i borettslaget. I tillegg til en del innekatter.

Vi ligger heldigvis på pluss siden så renovasjoner etc går ikke ut over fellesgjelden, vi får blant annet nye sikringskap alle sammen nå, uten at vi må betale noe for det.

Vi har og en del dugnader her, pluss vaktmester og vaskehjelp. Så vi har vært meget heldige med borettslaget vårt.

Men nå bor dere i et STORT veletablert borettslag.

Selv bor jeg i et lite borettslag med 46 leiligheter, og selv om det er veletablert og har god likviditet er det ikke nok penger til å rehabilitere fasaden uten å måtte ta opp lån for å gjøre det. Dermed øker husleien med 1000kr pga det. Men, det må til. Fortløpende vedlikehold er det selvfølgelig rom for i budsjettet.

Ellers ville jeg vært veldig nøye på at dyrehold er lov, men også ved å snakke med styret er det ikke sikkert alt går knirkefritt.

I 2006 når jeg kjøpte leilighet i Breimyra i Åsane, Bergen ringte megler å spurte om det var lov med dyr i borettslaget. Et soleklart JA var det. Men når vi skulle flytte inn å få godkjent andelen av styret fikk vi den ikke godkjent fordi vi hadde hund. Da bodde det en i naboinngangen som hadde allergi og vi fikk ikke lov å ha med hund. De hadde ikke rett til å gjøre det, men den gang var jeg ung med en ettåring på armen og ikke mulighet til å ta kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En selveier er stort sett alltid inkludert i et sameie, i alle fall når det er snakk om leilighet. Et sameie har gjerne også noen felles regler, selv om det ikke er husregler på samme måte som i et borettslag. Forskjellen er i all hovedsak at et borettslag har noe fellesgjeld knyttet til boligmassen. Som Fillerya påpekte over kan man like gjerne bli pålagt utgifter også i sameie til drift og vedlikehold av hus og område. Da må man enten bruke egne oppsparte midler eller inkludere det i egen gjeld.

En økonomisk fordel med borettslag er at man slipper å betale dokumentavgift til staten ved kjøp, noe som fort blir endel tusenlapper man ikke alltid husker å ta med i beregninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien så kjenner jeg til forskjellen mellom selveier og andelsleilighet, og har alltid vært klar over at jeg aller helst ønsker førstnevnte.

Men så har det seg slik at vi har kommet over en andelsleilighet vi liker godt. Borettslaget har en garantiordning i tilfelle noen ikke betaler felleskostnadene sine.

Spørsmål 1: Fellesutgiftene er relativt lave, men bør man forvente store variasjoner i fellesutgiftene i løpet av en 3-5 års periode? Så vidt jeg vet så har ikke borettslaget noen drøye renoveringsplaner med det første.

Spørsmål 2: Vil fellesgjelden overtas med borettslaget lån, eller kan det overføres til vårt eget lån? Sistnevnte har bedre rente.

Spørsmål 3: Et generelt spørsmål. Om tidligere eier er død, er det en ulempe for oss mtp skjulte feil i leiligheten? Jeg tenker at det potensielt kan være skader på leiligheten som eier kjente til, men som megler og advokat ikke får kjennskap til. Er man forsikret mot dette på noen måte? Leiligheten selges "som den er".

1: Om du ser godt på utvendige fasader i borettslaget så vil du ha en pekepinn på evt økninger. Om borettslaget ser slitt og lite vedlikeholdt ut kan det komme store økninger på husleie. Om det ser velholdt ut er sannsynligheten mindre. Også viktig å se på regnskapet for borettslaget (går de med overskudd? underskudd? hvor mye penger har de på bok?)

2. Fellesgjelden er en del av lånet til borettslaget. Hvorvidt man kan "kjøpe" seg ut og ta over alt selv aner jeg ikke.

3. Det er alltid mulig å hente ut penger om man oppdager store feil og mangler. Men vær obs på at det ofte krever mye tid og ressurser for å få gjennom, i tillegg til at mangelen må utgjøre en vesentlig del. Dvs, at kostnaden for å utbedre feilen må være over 6% av kjøpesummen for å kunne hevde at den er vesentlig. Men selv da er det krevende å få det igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være greit å merke seg at man i et borettslag også kan være med å påvirke hva som skal skje. Viktig å møte opp på generalforsamlinger, om ikke kan man ikke klage på at man ikke er enig i vedtakene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selveier = sameie

Du eier en leilighet i et sameie, fordi dere har felles utvendige fasiliteter, tak, vaskerom, parkeringsplasser, uteområder etc.

Selveier kan da være alt fra en bondegård til en villa og en leilighet i et sameie. Tante bor i en rekkehusleilighet som er 100% selveier, ingen fellesutgifter utover en "dugnadsavgift" på 250kr/året fordi de leier containere til å putte kvist og busk og slikt i hver høst. Den er overhodet ikke et sameie, men den er en selveierleilighet i rekkehus (eller forsåvidt vertikaldelt rekke fordi de er to og to hus som sitter sammen bortover vegen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...