Gå til innhold
Hundesonen.no

Hakushu-kull igjen!

Recommended Posts

Forumet fortsetter under annonsen

Han er veldig lik på pappaen sin. :wub: Pärlan, farmoren til det kommende kullet, er forresten godkjent ettersøkshund (har ikke bare bestått anleggsprøven), så her er det beviste bruksegenskaper på begge sider i stamtavla! :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han er veldig lik på pappaen sin. :wub: Pärlan, farmoren til det kommende kullet, er forresten godkjent ettersøkshund (har ikke bare bestått anleggsprøven), så her er det beviste bruksegenskaper på begge sider i stamtavla! :)

Det visste jeg faktisk ikke (og føler at jeg burde fulgt enda bedre med), men så kult at hun er det!

Jeg hadde forresten med meg alle valpene (unntatt Koyo) etter Kiyomi i skogen på fredag for å spore. Mye bra sporing, jeg gleder meg til å følge disse ekvipasjene de neste årene! Og for en fin gjeng!

F.v: Kaizer, Raiden, Zoko, Kiyomi, Yari, Aino

10575270_522944901171186_809505726610884

• Like 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det visste jeg faktisk ikke (og føler at jeg burde fulgt enda bedre med), men så kult at hun er det!

Joda, så og si alle hundene etter Hana (oldemoren til dette kullet, for dem som ikke er shibanerder) viser både superfin sporatferd og ikke minst førerorientering som er ganske unik for rasen vår. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, så og si alle hundene etter Hana (oldemoren til dette kullet, for dem som ikke er shibanerder) viser både superfin sporatferd og ikke minst førerorientering som er ganske unik for rasen vår. :)

Hva skal til for å få godkjent ettersøkshund i Sverige forresten? Er det omtrent likt som her? :) Jeg vet hun har prestert mer enn å bestå anleggsprøven, men får inntrykk av at jeg burde lese meg opp i noen tråder på shibainfo.com. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skal til for å få godkjent ettersøkshund i Sverige forresten? Er det omtrent likt som her? :) Jeg vet hun har prestert mer enn å bestå anleggsprøven, men får inntrykk av at jeg burde lese meg opp i noen tråder på shibainfo.com. :P

Jeg kjenner ikke til reglene sånn i detalj, men det er mye vanskeligere enn her, i tillegg konkurrerer de i ulike klasse. Pärlan har såvidt jeg husker fått en 1. premie i åpen klasse, og da har sporet ligget i over 20 timer og har skudd underveis eller noe sånt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til reglene sånn i detalj, men det er mye vanskeligere enn her, i tillegg konkurrerer de i ulike klasse. Pärlan har såvidt jeg husker fått en 1. premie i åpen klasse, og da har sporet ligget i over 20 timer og har skudd underveis eller noe sånt. :)

Mye vanskeligere? Det er jo bare "vanlig blodspor" som her? Er det kun krav om en 1. premie, så er de godkjent ettersøkshund? I Norge er det jo krav om premiering både på blodspor og ferskspor (2. premie + minst 7 poeng). Jeg er klar over at Svensk spor har litt andre momenter enn Norsk, men bortsett fra skuddet så tror jeg ikke det er noe HUNDEN tenker noe særlig over, spor er spor? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye vanskeligere? Det er jo bare "vanlig blodspor" som her? Er det kun krav om en 1. premie, så er de godkjent ettersøkshund? I Norge er det jo krav om premiering både på blodspor og ferskspor (2. premie + minst 7 poeng). Jeg er klar over at Svensk spor har litt andre momenter enn Norsk, men bortsett fra skuddet så tror jeg ikke det er noe HUNDEN tenker noe særlig over, spor er spor? :)

Som sagt, jeg husker ikke detaljene, men sporet ligger mye lengre, har flere opphold og er generelt mer utfordrende. Hvorvidt bikkja tenker over det eller ikke trenger vi ikke diskutere, det var ikke poenget mitt. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, jeg husker ikke detaljene, men sporet ligger mye lengre, har flere opphold og er generelt mer utfordrende. Hvorvidt bikkja tenker over det eller ikke trenger vi ikke diskutere, det var ikke poenget mitt. :P

I Sverige er det ikke sporstart på samme måte som her, det er sporoppsøk i en 25*25 meter rute (det blir nytt her fra 2015, tror jeg). Ingen sårleier. Derav mindre blod brukt (2 dl kontra 3 her), selvfølgelig, siden det meste ligger i start, sårleie og slutt. Liggetiden i åpen klasse er 12-24 timer (akkurat som i Norge). 4 vinkler, 3 blodopphold (20 meter) hvorav to er i vinkler og en av disse er en "tilbakegang". Og selvfølgelig dette skuddet, 50-100 meter før sporslutt. Det er dratt slepespor med skank hele sporet, også der det er blodopphold.

I Norge; 4 vinkler, 2 blodopphold (10 meter) hvorav ett er i vinkel, 1 sårleie. Kun blod i sporet.

Alt i alt så er det jo relativt likt? Når du skriver at svensk spor er "mye vanskeligere" så høres det nesten ut som en norsk 1. premie ikke er verdt papiret det er skrevet på engang. Om en hund går til en 1. premie her i Norge bør den kunne klare det samme i Sverige, med mindre den dør på seg av skuddet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit, det er ikke vanskeligere, og Pärlan er ikke noe flink. Er det det du ville jeg skulle si? :P

Dust. :D Selvfølgelig er Pärlan flink, det er ikke DET jeg prøver å si. Men å beskrive svensk spor som "mye vanskligere" blir for meg feil. Det er noe annerledes, men det er da ikke så store forskjeller at det kvalifiserer til "mye vanskeligere"?

Jeg skal bare ta championatet med Kiyomi her i Norge først (en Norsk 1. premie er jo tross alt noe alle kan få :lol: ), så skal jeg ta en sverigetur og teste. :P

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dust. :D Selvfølgelig er Pärlan flink, det er ikke DET jeg prøver å si. Men å beskrive svensk spor som "mye vanskligere" blir for meg feil. Det er noe annerledes, men det er da ikke så store forskjeller at det kvalifiserer til "mye vanskeligere"?

Jeg synes mindre blod, sporoppsøk, lengre liggetid og skudd kvalifiserer til mye vanskeligere, men respekterer at du ikke synes det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes mindre blod, sporoppsøk, lengre liggetid og skudd kvalifiserer til mye vanskeligere, men respekterer at du ikke synes det. :)

Blodmengden i selve sporet er nok tilnærmet lik. Liggetiden er den samme i følge reglement, 12-24 timer.

Skudd i seg selv er ikke "vanskelig", det er enten greit eller ikke greit.

OT, men drar man ikke skanken i sporet i Norge?

Nei, her ligger den kun som belønning i sporslutt. Det er mer lukt i et svensk spor. :) (Og vi er kanskje litt OT fra før, men shit au. :P )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er fortsatt ingen løpetid, men jeg kan jo oppdatere med de noe nedslående røntgenresultatene fra Shitenno-kullet.

Kaizer - HD B, AD A

Zoko - HD C/fri, AD A

Raiden - HD C/fri

Sistemann er ikke røntget ennå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke enig. Syntes det svenske låt like overkommelig ut. Iallefall Mtp de drar skanken ergo mer fert. Liggetid er lik, mitt prøvespor var på 24 timer. Skudd er skudd.

Mange jeg kjenner til som først er norsk villspor champion drar of blir dansk og svensk så såååå vanskelig kan det ikke være ;-)

Innom for å oppdatere at bikkja begynner å bli ei skikkelig drittbikkje, men at løpetiden lar vente på seg.  :nesevis:

*drysse løpetid støv*

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke enig. Syntes det svenske låt like overkommelig ut. Iallefall Mtp de drar skanken ergo mer fert. Liggetid er lik, mitt prøvespor var på 24 timer. Skudd er skudd.

Mange jeg kjenner til som først er norsk villspor champion drar of blir dansk og svensk så såååå vanskelig kan det ikke være ;-)

*drysse løpetid støv*

Vet du noe om hvordan reglene er i Danmark? Nå har Kiyomi gitt meg så mye ekstra tid til å gå opp til flere prøver, men jeg har ikke kommet så langt. Mulig det bare får vente til neste år. :P

*tenke løpetidtanker*

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

*drysse løpetid støv*

Helt riktig; Svenske spor er minst like lett som Norske ;)
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uæ! Jeg har så lyst på en shiba! Jeg er sikker på at en liten frøken hadde glidd rett inn med muttene :ahappy: Om et par år *sukk*

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uæ! Jeg har så lyst på en shiba! Jeg er sikker på at en liten frøken hadde glidd rett inn med muttene :ahappy: Om et par år *sukk*

Jeg trodde du hadde slått det fra deg! :P Om et par år! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er lite som frustrerer meg mer, når jeg er ute med bruksschäfervalpen min og treffer random folk som sier at de har SÅÅÅ lyst på en sånn schäfer, fordi de er så mye penere, bedre, friskere, bedre mentalitet etc. en utstillingsschäferen som er "så stygg bak". Når jeg da sier at disse hundene trenger å brukes for å være fornøyde og at de faktisk krever en del, samt har en del mer drifter enn en "vanlig" schäfer, blir det bare feid bort. Håper virkelig at oppdrettere flest på slike raser har innsikt nok til å ikke selge den typen hunder til folk som helst vil ha en slik hund fordi den er penere. Ja, de er pene, men det hjelper lite med en hund du synes er pen om du ikke greier å gi den det den fortjener og har behov for. Jeg har sett hvordan den typen hunder ender opp når de kommer til hjem der eier egentlig vil ha en pen og omgjengelig hund uten å jobbe så mye med det. Det kan bli helt krise faktisk. 
    • Jeg syns selve panikkutløseren til Baggen er litt skummel, for den åpner seg om det blir litt floke med kobbel og sånn. Har opplevd at kobbelet har åpnet utløseren. Jeg har byttet ut Baggen sin med Skjøtekrok eller hva det heter på det ene beltet og med en stor ring på det andre. Så bruker jeg kobbel med enten krok eller ring i enden. 
    • Usikker på hvordan det fungerer her inne, om man helst skal opprette en ny tråd fremfor å stille nye spørsmål i en allerede eksisterende tråd som omhandler samme tema som du lurer på..? Tar sjansen på å spørre her   Er på utkikk etter trekkbelte som er fint å bruke til løping og ski, er ikke så nøye om det er strikk i det eller ikke. Har hatt baggen, men syntes det beveget mye på seg under løping og skigåing. Mulig beinstropper hadde løst det problemet? Vil helst ha et belte med hurtigutløser, er det bare baggen som har det? Er det grunner til å velge krok for feste av kobbelet fremfor hurtigutløser?
    • I dag har vi vært tilskuer på agilitystevne, og for et savn! Nå er det rett på Finn for å se etter ny agilityhund  Neida. Joda. 
    • Hei. Jeg har en liten RT på 13 år som har til og fra hatt luftsmerter/kolikk i noen år men dette har alltid gått over etter en smertestillende. Det kommer gjerne på natta/tidlig morgen. Dette fikk han igjen i natt og nå vil det ikke gå over, har gitt han smertestillende uten noe resultat. Han går på do og avføringen var helt normal. Smertene kommer og går hele tiden så han får sovet i 5 min i mellom ca. Det er en veldig luft aktivitet i magen men han promper ikke og som sagt ingen diaré. Noen som har erfaring med dette og evt hva som kan hjelpe? Vi bor på seilbåt så har ikke tilgang til dyrlege i dag han er ikke oppblåst eller noe. Har ikke ville spist eller drukket noe enda i dag. 
  • Nylig opprettede emner