Gå til innhold
Hundesonen.no

Hakushu-kull igjen!


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

10485361_512503432215333_343240928779146

Honto-no Kiyomi

HD A, AD A

Kiyomi er ei stødig og miljøsterk tispe. Som japanere flest er hun opptatt av respekt og vil helst ikke ha noe å gjøre med uhøflige hunder. Hun foretrekker tisper fremfor hannhunder, fordi de åpenbart har andre hensikter. Konflikter styrer hun unna, men i eget hjem har hun iblant et behov for å "styre" noen av de som er på besøk, spesielt hannhunder. Hun er meget håndterbar og utrolig glad i mennesker og nærhet.

Hun er meget tilpasningsdyktig med tanke på aktivitet og har vært gjennom lengre perioder med tilnærmet null aktivitet uten at det er noe problem, hun liker selvfølgelig bedre større mengder aktivitet. Kiyomi elsker å jobbe sammen med meg, så med mer trening kunne vi fått til mye mer. I løpet av årene har vi også forsøkt en hel del sammen, vi har for eksempel såvidt trent litt rally og har startet noen få konkurranser i agility og har tatt både bronsemerke og sølvmerke agility.

Vi har etter hvert blitt ganske drevne på spor og har også forsøkt oss på et par konkurranser. Vi har gått inn til 1. premie m/HP en gang og også en ren 1. premie og mangler dermed kun en 1. premie på Norsk Viltspor Championat.

Kiyomi er en pen velbygd og pen tispe som har gjort det ganske greit på utstilling. Hun to ganger vunnet åpen klasse på spesialen i stor konkurranse. Hun har også stått som 2BTK ved med rundt 70 påmeldte, men hun aldri har nått helt opp. Ellers flere CK, men også et par VG.

Fra tidligere har hun to kull som jeg er veldig fornøyd med, både mentalt og eksteriørt. Og med hennes avkom fikk jeg i år 2. beste oppdretterklasse på spesialen og ikke minst BIS avlsklasse + BIS2 avlsklasse.

1557576_10153640843080532_1568485350_n.j

Bilde-2.jpg

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 187
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Først så var jeg ganske sikker på at hun ikke var drektig, men siste uken har jeg blitt ganske sikker på at hun var det. I helgen forsøkte jeg meg på å palpere og se om jeg kjente noe og var ganske si

Honto-no Kiyomi HD A, AD A Kiyomi er ei stødig og miljøsterk tispe. Som japanere flest er hun opptatt av respekt og vil helst ikke ha noe å gjøre med uhøflige hunder. Hun foretrekker tisper fremf

Posted Images

oskar2-M.jpg

Hannhunden heter Sutamuroku Naoko.

Han er etter en tispe jeg liker veldig godt, S UCH Stämmlocks Kochou. Hun har bestått anleggsprøven i viltspor og har også fått en 1. premie i åpen klasse. Hun har titlene RLD N og RLD F og er mentalbeskrevet. Moren hennes er en japanimport Homare No Kochou Go Takahirasou og faren hennes er vakre We-sedo Unryuu importert fra Tyskland, som også er Yari's farfar.

Faren hans heter N SE UCH Dragon House Ichiro Suzuki og er en fantastisk vakker og ikke minst utrolig trivelig hannhund som har fått mange flotte avkom. Han er importert fra USA og halvbroren hans er fantastisk flotte GCH Dragon House Mr. Jones som ikke bare er Amerikansk champion, men også har blitt verdensvinner to ganger.

Oskar som han kalles er rtg med A hofter og det er generelt veldig gode statistikker på hofter på tispelinjen til moren, dette er noe av grunnen til at valget har falt på han. Jeg tror at jeg i denne kombinasjonen kan få mye av det jeg ønsker meg i en shiba både med tanke på gemytt, eksteriør og bruksegenskaper.

IMG_3742-L.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiyomi har som sagt hatt to kull tidligere.

Ki kullet, som nettopp har fylt to år:

SE N UCH FIJV-13 HEJV-13 Hakushu Ki Yari - HD D, AD A, PL u.a, fulltannet, korrekt saksebitt. 2. premie på blodspor.

10517563_10152235568672633_3651555248333

NJV-13 Hakushu Ki Aino - HD A, AD A, PL u.a, fulltannet, korrekt saksebitt. Sparsomt utstilt, 3BHK med res.cert på Norsk vinner og 2BHK på spesialen med ca 60 påmeldt

10501637_512503472215329_832428455168884

Shitenno-kullet, snart 11 mnd:

Hakushu Shitenno Tamonten - Fulltannet, korrekt saksebitt. Utstilt med excellent

10492146_512503492215327_860931849821830

Hakushu Shitenno Zochoten - Fulltannet, korrekt saksebitt. Utstilt med CK.

10533693_512503452215331_665868432047850

Hakushu Shitenno Jikokuten - Fulltannet, korrekt saksebitt. Utstilt med Excellent.

10402660_491470790985264_506724379311712

Hakushu Shitenno Komokuten - Fulltannet, underbitt.

1175181_10152313013578142_1781421348_n.j

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige hunder! :wub:

Takk! :ahappy:

Når jeg så sparsomt skrøt av Kiyomis utstillingskarriere i sta, så glemte jeg å nevne hennes 4*CAC og 4*CACIB.. :icon_redface:

Edit: Kjenner du valpesyken komme krypende, @MaritaS? :lol:

Edit 2: Oskar har forresten sitt første kull i Danmark nå; http://www.misaiko.com/aktuelt-kuld.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine shibaer :wub: Dette blir en gøy tråd å følge med i fremover :ahappy:

Shibaer virker alltid så veldig miljøsterke og rolige!

Takk! Jeg liker godt både henne og det hun har gitt i tidligere kull. :wub:

Jeg skulle ønske du hadde rett i at de alltid var det, men dessverre virker det ikke som alle oppdrettere er like opptatt av det. For å være ærlig er det et par oppdrettere det er vanskelig å forstå hva er opptatt av i det hele tatt, men det er en helt annen sak. :P

Helseundersøkelsen på rasen gjennomført i 2010 viste at kløe/allergi, gemytt og mentalitet er det vi bør jobbe med. Husker ikke akkurate funn, men det finnes både aggresjoner og redsler.

Det må sies at rasen har gjort enorme fremskritt siden den kom til norden, og kan nå karakteriseres som en stort sett trivelig og velfungerende familiehund. Det har jeg inntrykk av at de ofte ikke var den gangen. :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle shibaer jeg har møtt (uten om en) har vært veldig rolig og miljøsterke ihvertfall :)

Det er jo veldig flott! Om jeg husker rett bor jo du i Norges "shibahovedstad", Bergen? Miljøsterke shibaer er ikke mangelvare på noen måte, heldigvis. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig flott! Om jeg husker rett bor jo du i Norges "shibahovedstad", Bergen? Miljøsterke shibaer er ikke mangelvare på noen måte, heldigvis. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det stemmer :) Bergenser! Møtte nylig to vakre shibaer på tur i Bergen :ahappy: Jeg har også vært på besøk hos kennel Enerhaugen ved et tilfelle. Bare positive opplevelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer :) Bergenser! Møtte nylig to vakre shibaer på tur i Bergen :ahappy: Jeg har også vært på besøk hos kennel Enerhaugen ved et tilfelle. Bare positive opplevelser :) 

Det er mange vakre og trivelige shibaer i Bergen som jeg kjenner til. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, må jeg si at dette må være det søteste kennel navnet jeg noen gang har sett. Atsjo, på japansk! :wub: Jeg er jo japan gæærn så dette dro meg hit. Så vil jeg skryte for noen nydelige shibaer, og ønske så mye lykke til :)
Haha, betyr det det også? :lol: Enig, dritsøtt. :wub: Men det betyr også applaus og det er derfor jeg har det. :) Og det er en type japansk sprit. :P Takk for lykkeønskninger. :) Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...