Gå til innhold
Hundesonen.no

Hakushu-kull igjen!


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 187
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Først så var jeg ganske sikker på at hun ikke var drektig, men siste uken har jeg blitt ganske sikker på at hun var det. I helgen forsøkte jeg meg på å palpere og se om jeg kjente noe og var ganske si

Honto-no Kiyomi HD A, AD A Kiyomi er ei stødig og miljøsterk tispe. Som japanere flest er hun opptatt av respekt og vil helst ikke ha noe å gjøre med uhøflige hunder. Hun foretrekker tisper fremf

Posted Images

Han er veldig lik på pappaen sin. :wub: Pärlan, farmoren til det kommende kullet, er forresten godkjent ettersøkshund (har ikke bare bestått anleggsprøven), så her er det beviste bruksegenskaper på begge sider i stamtavla! :)

Det visste jeg faktisk ikke (og føler at jeg burde fulgt enda bedre med), men så kult at hun er det!

Jeg hadde forresten med meg alle valpene (unntatt Koyo) etter Kiyomi i skogen på fredag for å spore. Mye bra sporing, jeg gleder meg til å følge disse ekvipasjene de neste årene! Og for en fin gjeng!

F.v: Kaizer, Raiden, Zoko, Kiyomi, Yari, Aino

10575270_522944901171186_809505726610884

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg faktisk ikke (og føler at jeg burde fulgt enda bedre med), men så kult at hun er det!

Joda, så og si alle hundene etter Hana (oldemoren til dette kullet, for dem som ikke er shibanerder) viser både superfin sporatferd og ikke minst førerorientering som er ganske unik for rasen vår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, så og si alle hundene etter Hana (oldemoren til dette kullet, for dem som ikke er shibanerder) viser både superfin sporatferd og ikke minst førerorientering som er ganske unik for rasen vår. :)

Hva skal til for å få godkjent ettersøkshund i Sverige forresten? Er det omtrent likt som her? :) Jeg vet hun har prestert mer enn å bestå anleggsprøven, men får inntrykk av at jeg burde lese meg opp i noen tråder på shibainfo.com. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal til for å få godkjent ettersøkshund i Sverige forresten? Er det omtrent likt som her? :) Jeg vet hun har prestert mer enn å bestå anleggsprøven, men får inntrykk av at jeg burde lese meg opp i noen tråder på shibainfo.com. :P

Jeg kjenner ikke til reglene sånn i detalj, men det er mye vanskeligere enn her, i tillegg konkurrerer de i ulike klasse. Pärlan har såvidt jeg husker fått en 1. premie i åpen klasse, og da har sporet ligget i over 20 timer og har skudd underveis eller noe sånt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til reglene sånn i detalj, men det er mye vanskeligere enn her, i tillegg konkurrerer de i ulike klasse. Pärlan har såvidt jeg husker fått en 1. premie i åpen klasse, og da har sporet ligget i over 20 timer og har skudd underveis eller noe sånt. :)

Mye vanskeligere? Det er jo bare "vanlig blodspor" som her? Er det kun krav om en 1. premie, så er de godkjent ettersøkshund? I Norge er det jo krav om premiering både på blodspor og ferskspor (2. premie + minst 7 poeng). Jeg er klar over at Svensk spor har litt andre momenter enn Norsk, men bortsett fra skuddet så tror jeg ikke det er noe HUNDEN tenker noe særlig over, spor er spor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vanskeligere? Det er jo bare "vanlig blodspor" som her? Er det kun krav om en 1. premie, så er de godkjent ettersøkshund? I Norge er det jo krav om premiering både på blodspor og ferskspor (2. premie + minst 7 poeng). Jeg er klar over at Svensk spor har litt andre momenter enn Norsk, men bortsett fra skuddet så tror jeg ikke det er noe HUNDEN tenker noe særlig over, spor er spor? :)

Som sagt, jeg husker ikke detaljene, men sporet ligger mye lengre, har flere opphold og er generelt mer utfordrende. Hvorvidt bikkja tenker over det eller ikke trenger vi ikke diskutere, det var ikke poenget mitt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg husker ikke detaljene, men sporet ligger mye lengre, har flere opphold og er generelt mer utfordrende. Hvorvidt bikkja tenker over det eller ikke trenger vi ikke diskutere, det var ikke poenget mitt. :P

I Sverige er det ikke sporstart på samme måte som her, det er sporoppsøk i en 25*25 meter rute (det blir nytt her fra 2015, tror jeg). Ingen sårleier. Derav mindre blod brukt (2 dl kontra 3 her), selvfølgelig, siden det meste ligger i start, sårleie og slutt. Liggetiden i åpen klasse er 12-24 timer (akkurat som i Norge). 4 vinkler, 3 blodopphold (20 meter) hvorav to er i vinkler og en av disse er en "tilbakegang". Og selvfølgelig dette skuddet, 50-100 meter før sporslutt. Det er dratt slepespor med skank hele sporet, også der det er blodopphold.

I Norge; 4 vinkler, 2 blodopphold (10 meter) hvorav ett er i vinkel, 1 sårleie. Kun blod i sporet.

Alt i alt så er det jo relativt likt? Når du skriver at svensk spor er "mye vanskeligere" så høres det nesten ut som en norsk 1. premie ikke er verdt papiret det er skrevet på engang. Om en hund går til en 1. premie her i Norge bør den kunne klare det samme i Sverige, med mindre den dør på seg av skuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, det er ikke vanskeligere, og Pärlan er ikke noe flink. Er det det du ville jeg skulle si? :P

Dust. :D Selvfølgelig er Pärlan flink, det er ikke DET jeg prøver å si. Men å beskrive svensk spor som "mye vanskligere" blir for meg feil. Det er noe annerledes, men det er da ikke så store forskjeller at det kvalifiserer til "mye vanskeligere"?

Jeg skal bare ta championatet med Kiyomi her i Norge først (en Norsk 1. premie er jo tross alt noe alle kan få :lol: ), så skal jeg ta en sverigetur og teste. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dust. :D Selvfølgelig er Pärlan flink, det er ikke DET jeg prøver å si. Men å beskrive svensk spor som "mye vanskligere" blir for meg feil. Det er noe annerledes, men det er da ikke så store forskjeller at det kvalifiserer til "mye vanskeligere"?

Jeg synes mindre blod, sporoppsøk, lengre liggetid og skudd kvalifiserer til mye vanskeligere, men respekterer at du ikke synes det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mindre blod, sporoppsøk, lengre liggetid og skudd kvalifiserer til mye vanskeligere, men respekterer at du ikke synes det. :)

Blodmengden i selve sporet er nok tilnærmet lik. Liggetiden er den samme i følge reglement, 12-24 timer.

Skudd i seg selv er ikke "vanskelig", det er enten greit eller ikke greit.

OT, men drar man ikke skanken i sporet i Norge?

Nei, her ligger den kun som belønning i sporslutt. Det er mer lukt i et svensk spor. :) (Og vi er kanskje litt OT fra før, men shit au. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg synes mindre blod, sporoppsøk, lengre liggetid og skudd kvalifiserer til mye vanskeligere, men respekterer at du ikke synes det. :)

Jeg er ikke enig. Syntes det svenske låt like overkommelig ut. Iallefall Mtp de drar skanken ergo mer fert. Liggetid er lik, mitt prøvespor var på 24 timer. Skudd er skudd.

Mange jeg kjenner til som først er norsk villspor champion drar of blir dansk og svensk så såååå vanskelig kan det ikke være ;-)

Innom for å oppdatere at bikkja begynner å bli ei skikkelig drittbikkje, men at løpetiden lar vente på seg.  :nesevis:

*drysse løpetid støv*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig. Syntes det svenske låt like overkommelig ut. Iallefall Mtp de drar skanken ergo mer fert. Liggetid er lik, mitt prøvespor var på 24 timer. Skudd er skudd.

Mange jeg kjenner til som først er norsk villspor champion drar of blir dansk og svensk så såååå vanskelig kan det ikke være ;-)

*drysse løpetid støv*

Vet du noe om hvordan reglene er i Danmark? Nå har Kiyomi gitt meg så mye ekstra tid til å gå opp til flere prøver, men jeg har ikke kommet så langt. Mulig det bare får vente til neste år. :P

*tenke løpetidtanker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig. Syntes det svenske låt like overkommelig ut. Iallefall Mtp de drar skanken ergo mer fert. Liggetid er lik, mitt prøvespor var på 24 timer. Skudd er skudd.

Mange jeg kjenner til som først er norsk villspor champion drar of blir dansk og svensk så såååå vanskelig kan det ikke være ;-)

*drysse løpetid støv*

Helt riktig; Svenske spor er minst like lett som Norske ;)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...