Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, skal eksportere valp til Tyskland!


miemichelle
 Share

Recommended Posts

Som nyoppstartet oppdretter og en smule uerfaren når det kommer til eksport av valp, så vender jeg snuten hitover for å spørre om noe har erfaringer med akkurat dette!

Valpene er leveringsklare 5.september, men føler jeg må ha oversikt allerede nå, så alt går så smooth som mulig. :innocent: Valpen skal altså til Tyskland ved leveringsklar alder, og blir hentet av eier her på flyplassen.

Ringte akkurat Mattilsynet men de var til null hjelp. Hun jeg pratet med sa kun at det er opp til Tyskland hvordan det fungerer, og jeg satt vel igjen som et like stort spørsmål etterpå som før denne samtalen. Hun var hyggelig for all del, men visste ingenting om dette.

Hvordan går jeg frem med dette? Noen som vet?? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nyoppstartet oppdretter og en smule uerfaren når det kommer til eksport av valp, så vender jeg snuten hitover for å spørre om noe har erfaringer med akkurat dette!

Valpene er leveringsklare 5.september, men føler jeg må ha oversikt allerede nå, så alt går så smooth som mulig. :innocent: Valpen skal altså til Tyskland ved leveringsklar alder, og blir hentet av eier her på flyplassen.

Ringte akkurat Mattilsynet men de var til null hjelp. Hun jeg pratet med sa kun at det er opp til Tyskland hvordan det fungerer, og jeg satt vel igjen som et like stort spørsmål etterpå som før denne samtalen. Hun var hyggelig for all del, men visste ingenting om dette.

Hvordan går jeg frem med dette? Noen som vet?? :blink:

Du må nok sjekke med MT/tilsvarende i tyskland. Vårt MT styrer jo regler for innførsel hit til Norge, innførsel til andre land er opp til hver enkelt. Om du ikke er dreven i tysk så kan du kanskje få vedkomende som skal ha valp til å sjekke regler for sitt land? Det bør h*n jo uansett, siden det antagelig er hun som skal gjennom toll osv med valpen og det kan være greit å vite hva hun trenger og hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Den enkle løsningen er å spørre valpekjøper om det kreves koe spesielt fra deg i forbindelse med at hun skal ha valpen til Tyskland.

Det er ikke ditt ansvar å finne ut sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå skrevet email til Tollen i Tyskland så venter på svar fra dem. :)

Å si det ikke er mitt ansvar, er jeg selv ikke enig i. Fordi det er "min" valp som blir sendt avgårde, og jeg vil at det skal gå bra uten at den havner i karantene eller noe annet uheldig. Jeg er enig i at eier også må gjøre noe innsats, men det er ikke slik at ny eier ikke har prøvd å finne ut av det. Men jeg ønsker å hjelpe henne siden hun ikke har blitt helt klok på det, fordi hun har fått forskjellige svar fra forskjellige instanser i Tyskland. Men satser på jeg hører fra Tollen til uka, så ordner det seg nok. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...