Gå til innhold
Hundesonen.no

Deres erfaringer?


camillaviborg
 Share

Recommended Posts

Vurderer og gå til anskaffelse av en til hund (Eller skal skaffe meg en til) og da er det Doberman, Engelsk Staffordshire bullterrier eller Bull Terrier som står høyt på lista.
Synes disse rasene er utrolig flotte.
Har lest meg opp mye til disse rasene men jeg foretrekker og høre andre sine erfaringer om rasene.
Gjerne av de som eier en av rasene eller har hatt.
Så hva er deres erfaringer av disse rasene?
Hvordan har dere gjort treningen? :)

Kom gjerne med tips også!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dobermann ( 2 stk). Nydelige hunder, men krevende. De krever mye mental stimuli for å trives, i tillegg til fysisk aktivitet. Så du bør være glad i å trene hund for å ha en slik type hund. Det går an å være aktiv med jogging, turer i skog og mark, sykling osv, men de har generellt sett litt høyt stressnivå så aktiviteter som roer dem ned er en stor fordel (LP eller spor).

De lærer fort og er arbeidsvillige, lett å motivere. Aktive hunder med mye humør og glede. Jeg vil påstå at dobermann er litt annerledes enn de to andre rasene du nevnte, særlig i aktivitetsnivå. (og selvfølgelig størrelsesmessig)

Ellers må man være nøye med oppdretter, både med tanke på helse og gemytt. Ikke lett å finne de som har alt.. Dessverre plages rasen med en del helseplager Så vær obs.

De kan ha samkjønnsagressjon, særlig vanlig på hanner. Reservert ovenfor fremmede, men herlige familiehunder. Knytter seg veldig til de nærmeste.

Jeg personlig klarte ikke å tilfredstille mine dobermenn nok. Mitt type hundehold var rett og slett ikke nok for dem. Og det bestod i vanlige aktiviteter utendørs, men ikke nok hundetrening på generell basis. Det kan resultere i stress og lyd. Men begge mine måtte avlives pga helse problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...