Gå til innhold
Hundesonen.no

MUSH-Barf. Noen erfaringer?


Zoey
 Share

Recommended Posts

Guest Jonna

Jeg har prøvd 6 poser en kort periode og likte det bedre enn V&H med tanke på hard mage o.l. dette inneholder jo grønnsaker o.l. også. Jeg kommer til å kjøpe det igjen om jeg er i Sverige eller ved butikk som selger.

Edit:

jeg fullförer ikke på kjøtt. Så dette er 50/50 föring erfaring.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene dyrebutikken her på Hamar har tatt inn dette nå, men hildrande du for en pris. Det er ikke aktuelt å fôre på dette fast nei, men jeg har brukt et par pølser nå de siste to dagene (men det er jo ingen referanse mht kvaliteten på fôret da *ler*) - og det gikk jo ned på høykant selvsagt (men det gjør jo all mat her i huset, så... :lol:). Det skal være litt bedre holdbarhet på det enn på V&H når det er tint, og ikke så klinete (dog var pølsa med laks som jeg ga veldig grisete da den ble tint).

... men med en pris på mellom 29 og 49 kr for 500 gram (litt avhengig av typen), så er det jo helt uaktuelt å fôre på for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med kvaliteten, men selv til innkjøpspris (jobber i dyrebutikk) så blir det helt uforholdsmessig dyrt å fore på. Om noen selger 500 gr til 29 kr taper de penger for å si det sånn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine nekter å spise det. Har estet alle typer, nuggetsene og pølsene. Ikke en gang reinsdyrbeina vil mine ha. De er ikke spes glad i v&h heller. Andre bikkjer jeg har passet (over lengre tid) og som har fått det, har elsket det og har fungert helt greit på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har kjøpt noen poser nå, og planlegger å prøve det.. Men har to pelser, og har regna ut at de kommer til å spise meg rett ut av huset hvis de skal fullfores på det ?

Likte det dog veldig mye bedre enn V&H.. Whippeten har jo slitt med bukspyttkjertelbetennelse, og nå går hun på Hills LowFat tørrfor, og jeg får jo angst av å lese innholdsfortegnelsen... For å si det Mildt?

Der jeg kjøpte nå kosta det 60(!!) kr posen med Viesto Starter.. Holdt på å tippe baklengs da jeg så hvor lite for jeg fikk for 500kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt noen poser bare for en nytt innslag av snacks, og hunden synes det er veldig godt. Vi holder oss til V&H, litt tørrfòr og innkjøp av rått hos slakter/matbutikk siden det fungerer bra, hunden koser seg med menyen sin, pluss at det koster ikke skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har kjøpt noen poser nå, og planlegger å prøve det.. Men har to pelser, og har regna ut at de kommer til å spise meg rett ut av huset hvis de skal fullfores på det

Likte det dog veldig mye bedre enn V&H.. Whippeten har jo slitt med bukspyttkjertelbetennelse, og nå går hun på Hills LowFat tørrfor, og jeg får jo angst av å lese innholdsfortegnelsen... For å si det Mildt

Der jeg kjøpte nå kosta det 60(!) kr posen med Viesto Starter.. Holdt på å tippe baklengs da jeg så hvor lite for jeg fikk for 500kr

Er det høyt fettinnhold som gjør at hun ikke kan få vom og hundemat, eller er det bare smakelighet? Du kan kanskje prøve å blande inn ren karbonade, fisk eller kyllingkjøttdeig i vom og hundemat for å få ned fettinnholdet. Jeg er ingen ekspert, men om du så blander inn en spiseskje biola e.l., så tror jeg næringssammensetningen skal bli helt grei.

PS.: Min erfaring er at kyllingkjøttdeig har veldig begrenset holdbarhet, så frys eller bruk selv det hunden ikke får. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ja, jeg har kjøpt noen poser nå, og planlegger å prøve det.. Men har to pelser, og har regna ut at de kommer til å spise meg rett ut av huset hvis de skal fullfores på det ?

Likte det dog veldig mye bedre enn V&H.. Whippeten har jo slitt med bukspyttkjertelbetennelse, og nå går hun på Hills LowFat tørrfor, og jeg får jo angst av å lese innholdsfortegnelsen... For å si det Mildt?

Der jeg kjøpte nå kosta det 60(!) kr posen med Viesto Starter.. Holdt på å tippe baklengs da jeg så hvor lite for jeg fikk for 500kr?

Har du tittet på innholdet til provit? Og evt tilsette grønnsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått så er det fett som kan by på problemer med bukspyttkjertelen. Nå skal det sier at hun mest sansynlig har fått det pga kortison som hun må gå på pga problemer med luftveiene og lungene ?

Har også forstått det sånn at de skal ha lettere for å bryte ned fettet i rå mat, enn fettet i prossesert mat som tørrfor..

Kyllingkjøttdeig er slett ikke noe dårlig tips, og sper jeg noen måltider i uken med det, samt litt annet snacks så bør jo økonomien i det gå rundt :P

Han andre tassen kan jo få tømme lageret av V&H i mellomtida ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tenkt meg litt om, og det er 800 gr i posene vi selger. Mens det er 500 gr i pølsene som ligger på mellom 29-49. Ser at 59 kr virker å være standardpris for 800 gr posene, også på nettbutikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Ble litt nysgjerrig på dette her når jeg så innlegget, og har prøvd å sette meg inn i råforing.
Så hva er de største forskjellene på dette foret og det å råfore 100% selv? Altså kjøpe kjøtt og avskjær osv fra slakteri og jegere og fiske selv og gi hunden. For eksempel.

Hva er fordelene og ulempene ved å bruke dette foret dersom det skulle kommet til en butikk nær meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ble litt nysgjerrig på dette her når jeg så innlegget, og har prøvd å sette meg inn i råforing.

Så hva er de største forskjellene på dette foret og det å råfore 100% selv? Altså kjøpe kjøtt og avskjær osv fra slakteri og jegere og fiske selv og gi hunden. For eksempel.

Hva er fordelene og ulempene ved å bruke dette foret dersom det skulle kommet til en butikk nær meg? :)

Dyrt :P

Men om du har små hunder som jeg ser i profilen din, så vil jeg tror det er ok å fullföre på. Den følger BARF modellen og har noen typer med også grønnsaker blandet i. Står mye om de forsjellige typene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Dyrt :P

Men om du har små hunder som jeg ser i profilen din, så vil jeg tror det er ok å fullföre på. Den følger BARF modellen og har noen typer med også grønnsaker blandet i. Står mye om de forsjellige typene her.

Så det er det samme som råforing bare at andre har gjort jobben i forkant? :)

Da velger jeg heller det rimeligste alternativet når jeg har kjøpt en større fryseboks. Tviler på at det er noen forhandlere her, så da blir det ikke noen av ferskvarene deres som er tilgjengelige.

Om 3-8 år har vi en Beauceron som skal råfores, så da blir det i hvert fall alt for dyrt. :) Men takk for linken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er det samme som råforing bare at andre har gjort jobben i forkant? :)

Da velger jeg heller det rimeligste alternativet når jeg har kjøpt en større fryseboks. Tviler på at det er noen forhandlere her, så da blir det ikke noen av ferskvarene deres som er tilgjengelige.

Om 3-8 år har vi en Beauceron som skal råfores, så da blir det i hvert fall alt for dyrt. :) Men takk for linken! :)

Du kan jo se på vom og hundemat? Mye billigere. Jeg er litt skeptisk til at folk skal råfore selv. Har du virkelig kompetansen som trengs for å sørge for at hundene får i seg alt de trenger? Er ikke bare å slenge til hunden litt kjøttdeig og kyllinglår og satse på at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Du kan jo se på vom og hundemat? Mye billigere. Jeg er litt skeptisk til at folk skal råfore selv. Har du virkelig kompetansen som trengs for å sørge for at hundene får i seg alt de trenger? Er ikke bare å slenge til hunden litt kjøttdeig og kyllinglår og satse på at det går bra.

Det er jeg fullt klar over. Det er derfor jeg bruker LANG tid på å sette meg inn i ting, fordi det ikke er så enkelt som at en bare tar hva en har ;)

Vom bruker jeg nå sammen med Orijen Regional Red. Fungerer bra det også, men tenker at på sikt så vil det jo bli utrolig dyrt når man skal fore en 45 kg hund på det. Og råforing er og blir sunnere og mer fordelaktig enn all bearbeidet mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er jeg fullt klar over. Det er derfor jeg bruker LANG tid på å sette meg inn i ting, fordi det ikke er så enkelt som at en bare tar hva en har ;) 

Vom bruker jeg nå sammen med Orijen Regional Red. Fungerer bra det også, men tenker at på sikt så vil det jo bli utrolig dyrt når man skal fore en 45 kg hund på det. Og råforing er og blir sunnere og mer fordelaktig enn all bearbeidet mat. 

 

Om du kjøper 20 kgs blokker av vom og hundemat er det vel omtrent det billigste du kan fore på. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Om du kjøper 20 kgs blokker av vom og hundemat er det vel omtrent det billigste du kan fore på. :)

Joda, det er jo sant nok. Men jeg tenkte mer på den blandingen av vom og Orijen ;)

Jada, så klart blir det billigere å bare fore på Vom, men så er det jo flere som mener at det i seg selv ikke er tilstrekkelig. På grunn av at det ikke gir den variasjonen hundene skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Joda, det er jo sant nok. Men jeg tenkte mer på den blandingen av vom og Orijen ;)

Jada, så klart blir det billigere å bare fore på Vom, men så er det jo flere som mener at det i seg selv ikke er tilstrekkelig. På grunn av at det ikke gir den variasjonen hundene skal ha.

Vom og hundemat inneholder ikke bare vom. Regner med du vet det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Du kan jo se på vom og hundemat? Mye billigere. Jeg er litt skeptisk til at folk skal råfore selv. Har du virkelig kompetansen som trengs for å sørge for at hundene får i seg alt de trenger? Er ikke bare å slenge til hunden litt kjøttdeig og kyllinglår og satse på at det går bra.

Nei, det er ikke bare å gi hunden kjøttdeig og kyllinglår, men det er virkelig ikke vanskelig overhodet å sette sammen kostholdet til hunden selv heller, MEN det krever såklart noe innsats og å faktisk ha lyst til å legge inn litt mer arbeid i det enn det er å bare kjøpe ferdigkjøpt fôr såklart.

Bor man nogen lunde sentralt eller har tilgang på variert kjøtt på andre måter, har fryseplass (til liten/medium hund behøver man heller ikke mye plass, men blir lettere med større, og ikke minst billigere å hamster sesongvarer) og interessen for å legge litt ekstra tid i innkjøp og å lese seg opp litt på forhånd, er det ikke noe som stopper deg. :)

Selv kjøper jeg hovedsakelig kun i vanlig matbutikk, og en sjelden gang får jeg litt variasjon enten fra sesongvarer på Meny, en Asiamat-butikk eller fra Sverigehandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Fikk noen prøve - pølser i helgen på D4A og tok opp en pølse til tining i dag.

Serverte en pølse som het "ren med ben" til Mocca som elsker alt som kan spises. Kunne sikkert foret henne med papirlapper liksom. Alt går ned.

Dette bare luktet hun på og ville ikke ha. Byttet ut med V&H igjen og det slukte hun.

Hun råfores og er vant til å spise mye rart. Derfor synes jeg det var litt rart hun ikke ville ha dette.

Tenkte å prøve med en annen variant senere.

Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr ikke prøvd det og eter prisen å dømme så blir det vel aldri gjort heller. Her fores det med 1 kg Vom og Hundemat om dagen i rolige dager. OG det ser ut som ejg m gå opp. Som alternativ når jeg skal ut å reise så bir det provit sitt frysetørkede kjøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen prøve - pølser i helgen på D4A og tok opp en pølse til tining i dag.

Serverte en pølse som het "ren med ben" til Mocca som elsker alt som kan spises. Kunne sikkert foret henne med papirlapper liksom. Alt går ned.

Dette bare luktet hun på og ville ikke ha. Byttet ut med V&H igjen og det slukte hun.

Hun råfores og er vant til å spise mye rart. Derfor synes jeg det var litt rart hun ikke ville ha dette.

Tenkte å prøve med en annen variant senere.

Noen som har opplevd det samme?

Huh, fikk ikke med meg at det var noen som forhandlet (og delte ut prøver på?) Mush der... kunne jo godt tenkt meg å prøvd det til disse to også. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...