Gå til innhold
Hundesonen.no

Sunneste måten å "våkne" på


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Jeg har horrible arbeidstider hvor jeg må stå opp klokken 3 om natten, en meget unaturlig tid å våkne på. I tillegg er jeg egentlig B menneske, så jeg elsker å være våken på kvelden, men samtidig hater jeg å sove bort dagen. Dilemma.

For å holde meg våken noen dager på jobb føler jeg at jeg trenger koffein. Men jeg liker kun pingle kaffe som inneholder uhyre store menger sukker (kaffe mocca osv). Dette resulterer i hull i tennene.

Så hva er den sunneste måten å holde seg våken på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk aktivitet. Gå opp trappa istedet for å ta heis, rulletrapp og lignende. Ikke bli sittende helt i ro (med mindre du må selvsagt.). Frukt er mye bedre "sukker" enn sjokolade f.eks. og holder deg visstnok våken lengre også :) Et eple istedet for kaffen er nok ikke dumt

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffeintabletter gir i alle fall ikke hull i tennene. :)

Problemet med koffeintabletter er at de slett ikke alltid bare inneholder koffein. Mange er også tilsatt paracetamol eller ibuprofen, og det er jo ikke så kult å hive i seg hver dag :(
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig og lage rutiner også på nettene, som du har på dagen. Spise faste måltider. Bruk lys! Trekk fra gardiner og sett på belysning der det går. Vær fysisk aktiv om det går, om du blir døsig ta noen spensthopp. Jeg ville som Malamuten skriver holdt meg til sunn mat, frukt, te/kaffe. Blått lys vekker hjernen, altså tv/mobil/pad osv. Bøker er nono!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Min bror nevnte at koffeintabletter ikke var så bra for en. Sikkert pga det Emilie nevner.

Te liker jeg heller ikke uten sukker eller honning etc :P

Jeg spiser faktisk en god del når jeg har tidligvakt.Jeg blir alltid så ekstremt sulten da! Frukt var også en god idé.

Fres har jeg hørt man får syreskader på tennene av, men har kjøpt det nå for en liten periode.

Fysisk aktivitet og lys har jeg tenkt litt på. Jeg må gå 7 min rask gange fra parkeringen opp til jobb (de fleste bruker lengre enn 7 min, så jeg går ganske raskt). Tenkte å bruke pausene på å gå ut i frisk luft fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg har hatt min fair share av nattevakter opp gjennom årene og det som fungerer best for meg er pepsi max og snus (både når jeg må holde meg oppe lenge og når jeg skal våkne om morgenen/"morgenen"), samt å sette på en sykt bra sang og synge og danse som en dust :P

You're my kind of person :D

---

Drikke kald drikke og spise nok! Jeg blir hvert fall mer våken jo kaldere drikke jeg drikker. Type iskaldtsomfuckingsfaen vann. Tenker mat som kanskje inneholder en god del naturlig sukker, som melon må være supert!

Snus er kjekt som en unnskyldning/metode for å holde seg våken (for meg hvert fall, nå er jeg tom til sambis får lønn :no:) og for å roe ned nervene, men for all del, ikke start med den uvanen bare fordi du vil holde deg våken på nattevakt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk faktisk vanlig kaffe med melk for litt siden og det smakte godt! :D Det var en av "butikkene" på flyplassen sin kaffe da, så jeg må høre med de hvilket merke de bruker.

Kjøp deg kunstig søting med smak. Du får stevia-dråper med karamell, vanilje, sjokolade etc på helsekosten. Det og litt melk i kaffen tror jeg burde gjøre susen. Eller rett og slett suketter!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk SleepCycle e.l. for å våkne de dagene (nettene :P ) du skal på jobb. Den hjelper deg med å våkne på et bedre tidspunkt i forhold til kroppens egen søvnrytme, så du føler deg ikke så føkka når du har våkna :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sliter med å VÅKNE så er Tia verdens beste vekkerklokke :ahappy: Hun reagerer på min ringeklokke og hopper dermed opp i sengen og gir deg en rundvask. Leies ut i perioder ;)

Samboeren holder seg våken på nattevakter ved å være flink til å snu døgnrytmen (planlegging!), og drikker sukkerfri energidrikk på de verste dagene. Sistnevnte er nok ikke det beste alternativet, men ellers er han flink til å drikke mye vann. Å spise mye er det dessverre ikke tid til på de vaktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har horrible arbeidstider hvor jeg må stå opp klokken 3 om natten, en meget unaturlig tid å våkne på. I tillegg er jeg egentlig B menneske, så jeg elsker å være våken på kvelden, men samtidig hater jeg å sove bort dagen. Dilemma.

For å holde meg våken noen dager på jobb føler jeg at jeg trenger koffein. Men jeg liker kun pingle kaffe som inneholder uhyre store menger sukker (kaffe mocca osv). Dette resulterer i hull i tennene.

Så hva er den sunneste måten å holde seg våken på?

Drikke med sugerør? :aww:

Ellers signerer jeg @Pim sitt forslag. Sleep Cycle var min bestevenn når jeg måtte opp kl.04 om natta for å kjøre til jobb. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk SleepCycle e.l. for å våkne de dagene (nettene :P ) du skal på jobb. Den hjelper deg med å våkne på et bedre tidspunkt i forhold til kroppens egen søvnrytme, så du føler deg ikke så føkka når du har våkna :ahappy:

Sjekket ut en gratis sleepcycle app som ville at jeg skulle legge meg klokken 15:30, eller 17:30 eller 18:30. Problemet er jo at jeg ikke alltid klarer å legge meg så tidlig :P Ihvertfall ikke 15:30 eller 17:30!

@Benedicte Problemet er ikke å våkne :lol: Men å holde meg våken på jobb. Jeg har kun vibrering på mobilen som alarm, jeg får sjokk om jeg har lyd på. Men snudøgnrytmen er også litt vansklig. En dag kan jeg jobbe 5-13, den neste dagen 13-21. Det er ingen flyt i vaktene. Og har jeg fri så er jeg jo gjerne våken til tolv om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ut en gratis sleepcycle app som ville at jeg skulle legge meg klokken 15:30, eller 17:30 eller 18:30. Problemet er jo at jeg ikke alltid klarer å legge meg så tidlig :P Ihvertfall ikke 15:30 eller 17:30!

Min tvinger meg ikke til å legge meg til noen spesifikk tid :P den bare vekker meg når jeg er i lett søvn, i stedet for når jeg sover på det tyngste, innenfor et intervall jeg selv velger (jeg har 30 min, så om jeg skal opp kl 6 vekker den meg en gang mellom 5.30 og 6.00). Det hjelper overraskende mye på formen utover dagen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tvinger meg ikke til å legge meg til noen spesifikk tid :P den bare vekker meg når jeg er i lett søvn, i stedet for når jeg sover på det tyngste, innenfor et intervall jeg selv velger (jeg har 30 min, så om jeg skal opp kl 6 vekker den meg en gang mellom 5.30 og 6.00). Det hjelper overraskende mye på formen utover dagen :)

Hmm, men er det en gratis app? Hvilken telefon har du?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...