Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva forventer du inkludert i valpeprisen?


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Dere som forventer vaksine: gir dere oppdretter beskjed om dette siden svært mange nå ikke vaksineres før ved 12 uker?

Jeg spør :) Nå har jeg jo faktisk kjøpt en hund som hverken var vaksinert eller chippa også da (Ekko). Men da var jeg ikke smart nok til å spørre på forhånd, og det var ikke nok til at jeg ikke kjøpte valpen. Men jeg syns det er greit om de er vaksinert og chippa ja. Det er jo ikke krav om vaksine før de er 12 uker, så noe 100% krav er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En kopp kaffe når jeg henter, kanskje? Dessuten er det veldig fint med oppdrettere som er interesserte og kan ringes til om mer eller mindre dumme ting, sånn egentlig alltid.

Jeg forventer ikke å få med noe i tillegg til valpen med papirer og alt i orden.

Jeg forventer ikke annet enn at jeg får valpen med alle papirer i orden. Jeg setter pris på oppfølging og interesse. Får jeg en evt. valpepakke så blir jeg superglad for alt den måtte inneholde.

Nå er det vel krav om chip for å få registrert valpene. Jeg forventer de nødvendige papirer. Vaksine tar jeg ved 3 mnd om da ikke valpen kommer fra et miljø med høyt smittepress. Da bør den ha fått parvovaksinen ved 8 ukers alder. Jeg sjekket godt opp angående vaksine siden jeg hadde leveringsklare valper i slutten av mai. Jeg vaksinerte de ikke og det er vel heller ikke anbefalt lengre om de ikke kommer fra et høyrisiko-miljø.

Jeg syns det er ok med en perm med diverse info, men ingen nødvendighet for min del.

Litt av valpens mat er kjekt inntil man får kjøpt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt av en oppdretter som ikke registrerte valpene, så det tok jeg ikke med i hva jeg forventet, det tar jeg som en selvfølge. Og når de er registrert, må de også være chippet i følge NKKs regler:

ID-merking

Det er også obligatorisk å ID-merke alle valpene. Oppdretter skal sørge for at valpene er ID-merket før de selges til valpekjøper. Registreringsbevis og eierbevis pr. valp vil ikke bli utstedt før ID-merkingen er registrert hos NKK.

Dersom NKK ikke mottar ID-merkingen, må oppdretter kontakte veterinæren som har utført ID-merkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe krav annet enn papirer og helsesjekk og at valpene har fått ormekur når jeg kjøper valp selv.

Selv inneholder min pakke:
Valpen (Selvsagt :P)
Papirer (Stamtavle - eierbevis blir ettersendt fra NKK)
Vaksinasjonskort (første vaksine)
Chip
Helseattest
Bånd og sele
Teppe med mammalukt.
Noen leker.
Tyggeben.
Mat og vannskål

Livslag oppfølging.
Kjøpskontrakt fra NKK + en spesifisert med krav om HD og PL sjekk, samt 1 utstilling utenom.

Tidligere sendte jeg med perm, men den ble stort sett aldri lest, så da gadd jeg rett å slett ikke stresse med det lenger :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som forventer vaksine: gir dere oppdretter beskjed om dette siden svært mange nå ikke vaksineres før ved 12 uker?

Jeg spør oppdretteren om dette :-) Og om den ikke er vaksinert så greier jeg å dra til veterinær å vaksinere den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sikter til valpepakke etc. forventer jeg ikke mer enn det som eventuelt måtte følge med fra förprodusenten vedkommende bruker eller lignende. Fint med en dummy eller fløyte til en retrievervalp f.eks også, men ikke noe must. Satte pris på at min oppdretter spurte om hun skulle fikse pass når valpene var til chipping, hun fikk tilbake penger for det, men da var det liksom i orden med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forventa at kvalpen skulle ha hatt full helsesjekk med ormekur, vaksine og chipping. Alle papir skulle sjølvsagt være i orden, og ei kjøpskontrakt skulle være med. Då eg såg meg om etter kvalpar så ville eg ha ein oppdrettar som miljøtrente og sosialiserte kvalpane sine så langt det lot seg gjere. I tillegg var det viktig at det var noken som var villig til å svare på dumme (og ikkje fullt så dumme) spørsmål i tida etter eg fekk hunden. Som førstegangskjøpar er det veldig betryggande at eg har noken med mykje erfaring å spørre om råd. Dette var ikkje noke eg spurte rett ut om, men hadde eg fått inntrykket av at oppdrettaren ikkje var så veldig interessert å halde seg litt oppdatert etter hunden hadde skifta eigar, så hadde eg nok gått vekk frå dei.
Eg fekk ein god kvalpepakke med, som inneholdt litt for, godbitar, hefte om rasen og hundehold generelt, pluss ein kopp kaffi på flyplassen då eg henta hunden. Den pakken hadde eg ikkje forventa, så det var veldig positivt. :)
Eg syns dette er heilt greie forventingar, spesielt når ein betaler så mykje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

utover en registrert valp- ikke noe.

Som oppdretter så solgte jeg valper som var registrert, chippet (før påbudet), vaksinert mot parvo, med helseattest, og en valpepakke bestående av 5 kg valpefor, boks til å ha maten i, rabattkort på for, teppe fra kassa og et valpekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer valpen.

Min nåværende hund fikk jeg med kopi av foreldrenes stammtavler, helseattest, valpen og en dose markkur i kjeften på valpen idet vi dro. (7 uker gammel) Litt basic info som f.eks at vaksinering skjedde ved 12 uker.
Fikk også på et senere tidspunkt tilbud om å etterregistrere valpen om vi ønsket det, men da måtte vi betale for det selv. Og det ble ikke til at vi drev med noen sporter uansett så da droppet vi det.


Neste gang jeg skal ha hund kommer jeg til å forvente
Vakinasjonskort/pass om den har fått vaksine allerede.
Helseattest
At den har fått markkurene den skal ha.
Stammtavle og chip.
Kjøpskontrakt.

At oppdretteren ikke blir sur om jeg stiller spørsmål i tiden før valpen hentes og etterpå. (Da hadde jeg nok revurdert valpekjøpet om ikke kombinasjonen var for fristende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle papirer og attester, vaksiner og helsesjekker.

Utenom dette så forventer jeg en liten pakke med mat, sånn at valpen skal være sikret å få samme maten i starten.

Når det er sagt, på min første valp hadde oppdretter skrevet et lite hefte om rasen og stell, og hva man kan forvente med valp i hus. Det var også med en liten leke og et nydelig babybledd med stamtavlenavnet brodert i kanten! Det pleddet har aldri vært i bruk, det var det for flott og unikt til. Hunden lever ikke lenger, men pleddet er en av mine kjæreste eiendeler, til minne om dagen hun kom inn i mitt liv.

På min siste hund fikk jeg med et par leker og en pyntenål med rasen på.

Hvis jeg skulle drive med oppdrett så tror jeg at jeg ville lagd et sånn hefte som jeg fikk, og inkludert litt info om hundeloven (båndtvang og sånt), tips til trening, kloklipping, foring, og beroligende råd til eventuelle førstegangskjøpere (eller erfarne folk som kanskje har latt den slitsomme valpetiden gå i glemmeboken). Jeg ville nok ha kost meg med å lage heftet, og jeg tror mange kunne trengt en liten instruksjonsbok som følger med valpen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lys av en digresjon i en annen tråd: Hva forventer du å få når du betaler XX 000,- kroner for en valp?

Fôr nok til 3-4 uker, evt 2 uker minimum, så man rekker en mild og gradvis tilvenning hvis man har tenkt å bytte fôrtype (noe mange har).

Et lite valpehalsbånd og en valpelenke. Trenger ikke være noe fancy-schmanzy greier, bare noe som kan brukes første ukene eller så, til man får kjøpt eget.

Og jeg forventer at valpen er id-chippet hos veterinær! Ville ikke kjøpt valp der oppdretter ikke har giddet det!

Også forventer jeg valpen, selvsagt, hehe :D

Ser at mange valpeselgere på Finn.no "reklamerer" med at de sender med en teppebit med morens lukt...Unødvendig. Trenger ikke noe teppe eller filt med morens lukt, det er bare tull, synes jeg. Ingen av mine to hunder har brydd seg det dugg om det. De har vært mer enn opptatte med å utforske nye omgivelser og ha det gøy og leke :-) Dessuten, hunden ligger uansett ikke der og "trøster seg med" morens lukt og greier. Det er bedre med et "clean cut" fra mors valpekasse, og ferdig med det.

Noe jeg virkelig hadde satt pris på som valpeeier ved kjøpet av mine to hunder, er en skikkelig mappe eller tynn perm med diverse papirer. Som f.eks. kontrakten, eierskifteskjema, veterinærpapirene, info om rasen, hundestell for den rasen + generelt for hunder, fôringsforslag fremover med liten valp og senere eldre valp i hus (når trappe ned antall måltider osv), kontaktinfo for raseklubben og NKK, tips om å ta sosialiseringen på alvor og hvordan gå frem, kontaktinfo til deg selv og f.eks. noen vennlige ord som "Ikke nøl med å kontakte meg om det er noe du lurer på i hundens liv" osv, skriv litt om hva valpen har erfart og opplevd i din pleie de ukene den bodde hos deg (så vet man litt om valpens erfaringer). Sånne ting.

Fikk ikke det (ingen perm e.l.) fra noen av mine to hunders ulike oppdrettere, men det var noe jeg savnet, en slik sammensatt mappe. Eneste jeg fikk var papirene løst i hånda. Kontrakten da, selvsagt, veterinærattesten og en reklamefolder for det fôret oppdretterne brukte og likte selv (det trengte jeg ikke...). Og jo, så fikk jeg med en forsikrings-innmeldingsblankett ferdig påtrykt hundens reg nr og navn (fra Agria), som jeg kunne fylle ut og sende inn. Hvilket jeg gjorde samme dagen som jeg hentet valpen(e). Den forsikringsblanketten er viktig, den bør være med i en valpeperm! Den gjør det enkelt for nybakte valpe-eiere og være fornuftige og forsikre hunden sin fra dag en! :)

Uansett, jeg synes det hadde vært greit å slippe å gå derfra med alle papirene løst i hånda, mye bedre å få de samlet på et sikkert sted der de ikke blir krøllete osv, et sted der man kan fortsette å samle papirer i hundens liv senere også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som forventer vaksine: gir dere oppdretter beskjed om dette siden svært mange nå ikke vaksineres før ved 12 uker?

For min del hentet jeg valp ved 15,5 ukers alder, så det var derfor jeg forventet vaksine.

Hadde ikke vært noe problem for meg med en 8 uker uvaksinert valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valp, stamtavle, helsesjekk, chip, pass, et teppe eller noe som har lukt av mor, en liten leke, et lite hefte, litt fôr for de nærmeste dagene.

Det i kursiv er ikke noe jeg blir skuffet over å ikke få altså, men er bare ting jeg anser som veldig vanlig å gi med, og det jeg selv har fått med og, og ville gitt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Valpen vi fikk betalte vi 4000 for.. Ikke mye for en blandings heller men han hadde ikke fått noe vaksine,helseskjekk eller ormekur. mat derfra fikk vi heller ikke, ikke en liten leke fra moren heller. Altså vi fikk ingenting fra dem utenom han, dem nektet neste å svare på spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Pass om man kjøper fra Norge? Skulle fått med kjøpskontrakt, stamtavle og vaksinasjonkort (ser nå at det kanskje ikke er så vanlig å vaksinere så tidlig lenger, krever dog at valpen skal ha vært hos vet. for sjekk). Om hunden hadde vært vant til tørt så ville jeg helst hatt med meg litt av det også da jeg ikke har noen interesse av å kjøpe dette, og fint å ha fått med noe som luktet av mor/søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vi fikk betalte vi 4000 for.. Ikke mye for en blandings heller men han hadde ikke fått noe vaksine,helseskjekk eller ormekur. mat derfra fikk vi heller ikke, ikke en liten leke fra moren heller. Altså vi fikk ingenting fra dem utenom han, dem nektet neste å svare på spm.

Å det fikk ikke varsellampen til å lyse?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôr nok til 3-4 uker, evt 2 uker minimum, så man rekker en mild og gradvis tilvenning hvis man har tenkt å bytte fôrtype (noe mange har).

Et lite valpehalsbånd og en valpelenke. Trenger ikke være noe fancy-schmanzy greier, bare noe som kan brukes første ukene eller så, til man får kjøpt eget.

Og jeg forventer at valpen er id-chippet hos veterinær! Ville ikke kjøpt valp der oppdretter ikke har giddet det!

Også forventer jeg valpen, selvsagt, hehe :D

Ser at mange valpeselgere på Finn.no "reklamerer" med at de sender med en teppebit med morens lukt...Unødvendig. Trenger ikke noe teppe eller filt med morens lukt, det er bare tull, synes jeg. Ingen av mine to hunder har brydd seg det dugg om det. De har vært mer enn opptatte med å utforske nye omgivelser og ha det gøy og leke :-) Dessuten, hunden ligger uansett ikke der og "trøster seg med" morens lukt og greier. Det er bedre med et "clean cut" fra mors valpekasse, og ferdig med det.

Noe jeg virkelig hadde satt pris på som valpeeier ved kjøpet av mine to hunder, er en skikkelig mappe eller tynn perm med diverse papirer. Som f.eks. kontrakten, eierskifteskjema, veterinærpapirene, info om rasen, hundestell for den rasen + generelt for hunder, fôringsforslag fremover med liten valp og senere eldre valp i hus (når trappe ned antall måltider osv), kontaktinfo for raseklubben og NKK, tips om å ta sosialiseringen på alvor og hvordan gå frem, kontaktinfo til deg selv og f.eks. noen vennlige ord som "Ikke nøl med å kontakte meg om det er noe du lurer på i hundens liv" osv, skriv litt om hva valpen har erfart og opplevd i din pleie de ukene den bodde hos deg (så vet man litt om valpens erfaringer). Sånne ting.

Fikk ikke det (ingen perm e.l.) fra noen av mine to hunders ulike oppdrettere, men det var noe jeg savnet, en slik sammensatt mappe. Eneste jeg fikk var papirene løst i hånda. Kontrakten da, selvsagt, veterinærattesten og en reklamefolder for det fôret oppdretterne brukte og likte selv (det trengte jeg ikke...). Og jo, så fikk jeg med en forsikrings-innmeldingsblankett ferdig påtrykt hundens reg nr og navn (fra Agria), som jeg kunne fylle ut og sende inn. Hvilket jeg gjorde samme dagen som jeg hentet valpen(e). Den forsikringsblanketten er viktig, den bør være med i en valpeperm! Den gjør det enkelt for nybakte valpe-eiere og være fornuftige og forsikre hunden sin fra dag en! :)

Uansett, jeg synes det hadde vært greit å slippe å gå derfra med alle papirene løst i hånda, mye bedre å få de samlet på et sikkert sted der de ikke blir krøllete osv, et sted der man kan fortsette å samle papirer i hundens liv senere også.

Enig! Fikk perm med alle de papirer, vaksinasjonskort, kontrakt og utfylt fra Agria. Som du sier- det var veldig lett å bare levere inn og få gjort det med en gang :) Permen har jeg enda. bikkja er 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har spurt min oppdretter og han sier at valper skal vaksineres ved 8 uker også er det ny vaksine ved 12 uker som også noen tar refill av ved 16 uker. Så jeg for min del har alt jeg ønsker og krever med i prisen :)

Den var helt ny for meg.

tidligere så vaksinerte man valpene ved 8 uker for så ved12 uker. Nå så er det ikke alle som tar ved 8 uker men en må ta ved 12 uker og aldri har jeg hørt om 16 uker.

Oppdretteren min vaksinerte for litt ved 8 uker for de fleste valpene var og skulle til hjem hvor det ble stort smittepress. Alle valpene ble vaksinert ved 12 uker hjemme hoss nye eiere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forventer: papirer (reg, vaksinasjonsattest om valpen er vaksinert 8 uker gammel, helseattest) og valpen + fôr valpen er vant til. Forventer videre at valpene er fulgt opp med ormekur hos oppdretter.

Blir glad om jeg får noe mer enn det, men forventer det ikke.

Til våre valper nå har vi laget en liten perm der vi har satt inn alle papirer (helseattest, vaksinasjonskort, kjøpskontrakt, stamtavle (om vi får den før de blir henta da, hvis ikke må vi ettersende), bilder fra fødsel til nå, råd og tips ++. I tillegg får alle en liten leke og en bit av et teppe, samt valpepakke fra RC. Halsbånd følger med (bånd i valpepakken fra RC denne gangen). Valpekjøperne har også fått et hefte om rasen spesielt for valpekjøpere, som raseklubben har utarbeidet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...