Gå til innhold
Hundesonen.no

Halal kjøtt - hva syns du om det?


Recommended Posts

Poenget var vel at ved bruk av boltepistol, så blir ikke kraniet vanligvis mos. Men det er klart det er mye viktigere å fortelle vandrehistoriene om de få gangene det har skjært seg enn om alle de hundretusen som ha blitt humant avlivet ved boltepistol..

Halalslakt i Norge er ikke noe mindre eller mer humant enn noe annen slakting som pågår. Jeg personlig mener at hjemmeslakt er det mest humane som er med tanke på at dyra slipper stress, redsel og transport.

Vandrehistorier?

Heldigvis blir de aller fleste avlivet på en human måte, men ulykker skjer også i Norge. Dessverre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

.... og jeg er glad for at jeg stort sett skyter min egen mat. Et skudd i hjerte- lungeregion og dyret er dødt innen svært kort tid (sekunder da det blør ut innvendig). Jeg spiser selvsagt vanlig

Halal i Norge har jeg absolutt ikke noe imot! Og heldigvis godtar de fleste det og importerer heller ikke kjøtt fra utlandet! De godtar nemlig at dyret bedøves og da er det egentlig samme for meg hvor

Vandrehistorier? Heldigvis blir de aller fleste avlivet på en human måte, men ulykker skjer også i Norge. Dessverre.

Posted Images

Her er en video som forklarer forskjellene ved halalslakt og vanlig slakt i Storbritannia:

MEN, det er altså viktig å merke seg at det er forskjeller innen halalslakt som tidligere nevnt i tråden. Noen godkjenner at dyret bedøves på forhånd, andre godtar det ikke. Det er jo da slakt uten at dyret er bevisstløs før det blør ut som er det man protesterer mot.

Når det gjelder griser så brukes det først og fremst gass eller elektrisk bedøvelse. Grisen har en tykk skalle med store bihuler(avhengig av alder) og slaktebolt er derfor ikke foretrukket bedøvelsesmåte på gris.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Video fra Gaza som viser muslimene under en festival (Festival of Sacrifice)…. Videoen er meget meget visuell og anbefales ikke for sarte sjeler. Festivalen er i sambånd med Eid og alt er selvsagt halal-opplegg. Inhumant deluxe.

http://theync.com/shocking/the-shocking-torture-of-cattle-during-a-barbaric-celebration-called.htm

"Shocking footage of cattle exported from Australia being tortured and killed in the streets of Gaza is being described by an Australian animal rights group as the worst animal cruelty case it has ever seen in the live export industry.

Footage shows what has been identified as an Australian bull being “knee-capped” by a man armed with an assault rifle, another stabbed in the eye and others having their throats hacked open in the streets of the Palestinian territory of Gaza."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har vært med på bolting av gris som ikke fungerte som det skulle. Grisen ble ikke bedøvet, men levde videre og skreik. Slakteren boltet en gang til, og den stod forsatt oppreist og skreik. Da jeg ikke ville høre mer hva som hendte, så husker jeg ikke detaljene, men mener den ble tatt med kniv til slutt bare for å få drept den. Dette er en i utgangspunktet veldig god slakter som har slaktet mange mange griser for dem før.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, ting kan skje, feilbolting kan forekomme

Det kan også forekomme at en avlivningssprøyte på hund, ikke får hunden til å dø.

Poenget er at "normale" avvik definerer ikke metoden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ting kan skje, feilbolting kan forekomme

Det kan også forekomme at en avlivningssprøyte på hund, ikke får hunden til å dø.

Poenget er at "normale" avvik definerer ikke metoden

Jeg mente ikke noe annet med å skrive det enn å bare skrive det. Har ikke skrevet noe negativt om metodene jeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halalslakting slik det gjennomføres i utlandet er svært stygt. Storfe har blodårer som går langs ryggraden, som også forsyner hjernen med blod, og dyret vil være bevisst i opptil ett minutt etter at halspulsårene er skåret over, dvs oppleve stor smerte og stor frykt. Dette er overhodet ikke tillatt i Norge, da dyr SKAL bedøves før avliving. Dessverre åpner EUs regelverk opp for at dyret ikke skal bedøves før avliving, og tradisjonell halalslakt kan derfor foregå i Europa. Norsk "halalslakt" er tilnærmet vanlig slakting, bare at dyret velsignes.

Boltepistol er den mest brukte bedøvelsesmetoden på storfe. Dyret dør ikke, og kan potensielt våkne opp igjen som grønnsak, men det mister bevisstheten, og dør raskt etter avblødning. Ved korrekt bruk faller dyret om umiddelbart, respirasjon opphører ummiddelbart, og cornearefleksen forsvinner.

Hos gris brukes boltepistol sjelden, da det fremkaller store kramper. Dyret er selvfølgelig ikke bevisst, men det spreller rundt i opptil flere minutter, og det er derfor fare for skade på slaktepersonell. Gris bedøves derfor ved bruk av CO2. CO2 virker som et anestesimiddel, og pga pH-senkning i hjernen mister dyret bevisstheten. Grisen skal være i "fella" i minst to minutter.

Hos småfe bruker man som regel elektrisk bedøvelse, som medfører at all hjerneaktivitet kobles ut. Dyret er da "stivt" i 4-10 sekunder, før det oppstår en krampefase. Avblødningen bør skje i den første fasen.

Dyrene skal avbløs raskest mulig etter bedøvelse, slik at det ikke er noen sjanse for at de blir bevisste igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og jeg er glad for at jeg stort sett skyter min egen mat. Et skudd i hjerte- lungeregion og dyret er dødt innen svært kort tid (sekunder da det blør ut innvendig).

Jeg spiser selvsagt vanlig kjøtt jeg også, men det er mye fælt der ute som man helst lukker øynene for dessverre.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

... og jeg er glad for at jeg stort sett skyter min egen mat.  Et skudd i hjerte- lungeregion og dyret er dødt innen svært kort tid (sekunder da det blør ut innvendig).

 

Jeg spiser selvsagt vanlig kjøtt jeg også, men det er mye fælt der ute som man helst lukker øynene for dessverre.

Hvis forbrukere hadde vært mer bevisste på hva de kjøpte og hva de var villige til å betale for, så hadde dyrevelferden økt betraktelig for produksjonsdyra også.

Jeg har ingen dårlig følelse for lammekjøttet jeg spiser, dyra er født her, jeg vet alt de har spist mens de lever, noe som ikke inneholder antibiotika, steroider eller noen form for tilsetningsstoffer. De er tilnærmet økologiske, og blir slaktet lykkelig uvitende om sin skjebne. Det betyr null stress= null adrenalin i kjøttet. Det smakes, for de som ønsker det, så finnes det muligheter, men man må betale kostnaden for det.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gruppe på facebook som heter "rett fra gården". Det er ikke så mye aktivitet der(enda?) men det er mulig å komme i kontakt med bønder hvis man ønsker å kjøpe produkter, som kjøtt, direkte fra bonden. Da vet man i alle fall hvor det man spiser kommer fra. Er også en del lokale produsenter rundtom som har hjemmeside og eget gårdsutsalg, hvis man er interessert i å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...