Gå til innhold
Hundesonen.no

Halal kjøtt - hva syns du om det?


Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

.... og jeg er glad for at jeg stort sett skyter min egen mat. Et skudd i hjerte- lungeregion og dyret er dødt innen svært kort tid (sekunder da det blør ut innvendig). Jeg spiser selvsagt vanlig

Halal i Norge har jeg absolutt ikke noe imot! Og heldigvis godtar de fleste det og importerer heller ikke kjøtt fra utlandet! De godtar nemlig at dyret bedøves og da er det egentlig samme for meg hvor

Vandrehistorier? Heldigvis blir de aller fleste avlivet på en human måte, men ulykker skjer også i Norge. Dessverre.

Posted Images

Guest Gråtass

Vi slakter selv og det er helt identisk med halal slakting. Jeg ser ingen problemer med det. De som syns det er grotesk er velkomne hit i oktober.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiksering av dyret synes jeg er helt horribelt. Det må jo påføre uendelig mye frykt og ubehag. Angående snitt uten bedøvelse, så synes jeg det virkelig høres ut som det er på sin plass når jeg leser hva fagfolk formidler. Låner en del av en tekst skrevet av en veterinær, og limer inn her:

"Området der snittet legges er rikelig innervert, (mange nerver) og å legge et slikt dypt snitt på et ikke bedøvd dyr påfører utvilsomt dyret betydelig lidelse (EFSA 2004). Lidelsen for dyret avhenger av også av tiden til tap av sensitivitet og bevissthet. Storfe har en spesiell anatomi der blodtilførselen til hjernen ikke bare skjer via carotis-arteriene (halsarteriene som forsøkes overskåret), men også via arterier som ligger beskyttet av halsvirvlene. Disse karene skades ikke av halssnittet. Storfe kan derfor bevare bevisstheten betydelig lenger enn andre arter slaktedyr. Undersøkelser viser at det tar gjennomsnittlig 55 sekunder (variasjon 20 – 102 sekunder) før dyrets hjerne ikke lenger responderer på synsinntrykk etter overskjæring av begge carotisarteriene og begge jugularvenene. Tid til tap av reaksjon i hjernen på stimulering av hud (som også måles ved hjelp av EEG) etter overskjæring viser tilsvarende et gjennomsnitt på 77 sekunder (variasjon 32 – 126). Det er altså store individuelle forskjeller, og spesielt kalver kan visehjerneaktivitet i mange minutter (Daly et al . 1988). Koageldannelser i karene som forsinker blodtømmingen er trolig en årsak til stor individuell variasjon. I tillegg fikseres dyret og vippes ofte rundt slik at press på lungene gir kvelningsfornemmelser med panikkfølelse."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere misforstår ordet bedøvelse.

Alle dyr "bedøves" før slakt, men det betyr ikke bedøvelsessprøyte eller narkose.

En bolt i pannen er bedøvelse i slaktesammenheng, dyrer mister bevisstheten.

En bolt i pannen betyr ikke at det er avlivet.

Neste steg er å skjære over halsen/pulsåren, slik at dyret blør ut og hjertet stopper.

Veldig human måte for produksjonsdyr å avlives på.

Hender at boltingen går galt, der dyret ikke mister bevisstheten helt, men hører sjeldenheten til. Da boltes dyret igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere misforstår ordet bedøvelse.

Alle dyr "bedøves" før slakt, men det betyr ikke bedøvelsessprøyte eller narkose.

En bolt i pannen er bedøvelse i slaktesammenheng, dyrer mister bevisstheten.

En bolt i pannen betyr ikke at det er avlivet.

Neste steg er å skjære over halsen/pulsåren, slik at dyret blør ut og hjertet stopper.

Veldig human måte for produksjonsdyr å avlives på.

Hender at boltingen går galt, der dyret ikke mister bevisstheten helt, men hører sjeldenheten til. Da boltes dyret igjen

Hva er da forskjellen på halal-slakting og standard slakting (i Norge)? Er det noen annen forskjell enn at en imam leser velsignelser mens pulsåren kuttes over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er da forskjellen på halal-slakting og standard slakting (i Norge)? Er det noen annen forskjell enn at en imam leser velsignelser mens pulsåren kuttes over?

De skal vel også dø mot mekka om jeg husker rett. Jeg har ikke noe i mot det så lenge dyrene ikke lider.

Men, da jeg jobbet på institusjon så hadde vi flere halalspisende barn. Selvsagt fikk de det. Problemet for meg ble da institusjonen bestemte at alle skulle spise det så vi slapp å lage to middager. Og det syns jeg var feil. Halalkjøtt smaker annerledes (tilbredt på andre måter) samt at mye av kjøttet var importert og ikke slaktet på en hyggelig måte. De gjorde det heldigvis om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er da forskjellen på halal-slakting og standard slakting (i Norge)? Er det noen annen forskjell enn at en imam leser velsignelser mens pulsåren kuttes over?

De bedøves og slaktes akkurat som andre dyr, men velsignes av en godkjent muslim

post-6077-1405502526,3457_thumb.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått så er det også imot religionen å bedøve dyrene på forhånd.

Det har jeg vondt for å tro. Religionens regler stammer fra en svunnen tid for mange hundrevis av år tilbake, lenge før mennesket hadde noen form for bedøving hverken til seg selv eller dyr. Så hvordan kan det da finnes regler I MOT det når det ikke fantes bedøvelser?

Tviler derfor på at det finnes noen regler som taler i mot bruk av bedøvelse før halal-slakt, for det er gamle regler de følger.

REDIGERT ved ettertanke;

Men vi vet jo også at mange fantatikere tolker religiøse skrifter slik det passer dem, så hvem vet hva noen har klekket ut og mener det finnes forbud likevel...(gjelder alle religioner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg vondt for å tro. Religionens regler stammer fra en svunnen tid for mange hundrevis av år tilbake, lenge før mennesket hadde noen form for bedøving hverken til seg selv eller dyr. Så hvordan kan det da finnes regler I MOT det når det ikke fantes bedøvelser?

Tviler derfor på at det finnes noen regler som taler i mot bruk av bedøvelse før halal-slakt, for det er gamle regler de følger.

REDIGERT ved ettertanke;

Men vi vet jo også at mange fantatikere tolker religiøse skrifter slik det passer dem, så hvem vet hva noen har klekket ut og mener det finnes forbud likevel...

Hos muslimene kan bedøvelse godtas, men hos jødene skal dyret dø fortest og mest mulig smertefritt og de vil derfor ikke godta verken boltepistol, elektrisitet eller annen bedøvelse! Fordi de stoler på at en kniv som er skarp gjør en langt bedre jobb på mye kortere tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har sett bolting gå galt og det vsr ikke pent! Der måtte de inn med bedøvelse før de endelig traff riktig! Dyret manglet halve hodet før de fikk avlivi :-(

Helt ærlig, dette tror jeg ikke på. Man bruker en 9mm patron i en boltepistol. Den skyter ikke ut skallen på noen. Så det du referer til må være noe helt annet enn boltepistol.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, dette tror jeg ikke på. Man bruker en 9mm patron i en boltepistol. Den skyter ikke ut skallen på noen. Så det du referer til må være noe helt annet enn boltepistol.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Kan se om jeg finner videoen! Var noe vi så på landbruksskolen og var fra et annet land hvor de brukte betydelig større bolter enn 9mm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, dette tror jeg ikke på. Man bruker en 9mm patron i en boltepistol. Den skyter ikke ut skallen på noen. Så det du referer til må være noe helt annet enn boltepistol.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

De kommer i forskjellig kaliber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, dette tror jeg ikke på. Man bruker en 9mm patron i en boltepistol. Den skyter ikke ut skallen på noen. Så det du referer til må være noe helt annet enn boltepistol.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Bruker de bare 9 mm på storfe? Det kan jeg ikke se for meg, kua sitt kranie er jo svært....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en tabell på anbefalt ammunisjon for avlivning av storfe, klarte ikke å lime den inn men på kalver og kyr anbefales det kaliber .22 og på store okser kaliber .25

Link: www.vetinst.no/content/download/422/3465/file/Rapport_10_2007.pdf

Edit: Jeg hadde ikke godt av å lese den rapporten, lærte alt for mye om hvordan det foregår på slakteriet :P Får bare avlive alle sammen hjemme istedet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se om jeg finner videoen! Var noe vi så på landbruksskolen og var fra et annet land hvor de brukte betydelig større bolter enn 9mm!

Min søster har også vært med på bolting som har gått galt. Helt grusomt når det skjer, og som oftest er det fordi folk setter den feil. Hun er veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har vært med på bolting av gris som ikke fungerte som det skulle. Grisen ble ikke bedøvet, men levde videre og skreik. Slakteren boltet en gang til, og den stod forsatt oppreist og skreik. Da jeg ikke ville høre mer hva som hendte, så husker jeg ikke detaljene, men mener den ble tatt med kniv til slutt bare for å få drept den. Dette er en i utgangspunktet veldig god slakter som har slaktet mange mange griser for dem før.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har vært med på bolting av gris som ikke fungerte som det skulle. Grisen ble ikke bedøvet, men levde videre og skreik. Slakteren boltet en gang til, og den stod forsatt oppreist og skreik. Da jeg ikke ville høre mer hva som hendte, så husker jeg ikke detaljene, men mener den ble tatt med kniv til slutt bare for å få drept den. Dette er en i utgangspunktet veldig god slakter som har slaktet mange mange griser for dem før.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Huff ja det finnes mange fæle historier om slakting som har gått galt :(

Griser på slakteri bedøves med gass, kan tenke meg det er fordi de har ganske store solide hoder slik at det kanskje ofte oppstår at bolting ikke fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om halal-slakting, men bolting er vel litt på vei "ut" på gris i Norge i hvert fall. På de nye slakteriene blir grisene bedøvet med gass, før de blir blødd ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om halal-slakting, men bolting er vel litt på vei "ut" på gris i Norge i hvert fall. På de nye slakteriene blir grisene bedøvet med gass, før de blir blødd ut.

Min historie var hjemmeslakting, og der vil vel bolting forsette?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min historie var hjemmeslakting, og der vil vel bolting forsette?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er da svært lite av svin i Norge som hjemmeslaktes? Små "hobbybønder" ja, men ikke de store griseprodusentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja det finnes mange fæle historier om slakting som har gått galt :(

Griser på slakteri bedøves med gass, kan tenke meg det er fordi de har ganske store solide hoder slik at det kanskje ofte oppstår at bolting ikke fungerer?

De gasses svjv sånn at grisene skal være minst mulig stresset. Langtidsstress eller mye stress på kort tid er ikke bra for kjøttkvaliteten. Da jeg jobbet for en grisebonde snakket hun om at en stresset gris hadde høyere nivåer av ett eller annet i seg og derfor var det viktig å holde dem rolige og ikke minst aktiviserte i bingen. (Disse hadde kjettingleke hengende samt fikk aviser og rive å rote i hver dag) En stresset gris smaker ikke godt rett og slett.

Høyt stress = dårlig kjøttkvalitet.

http://www.forskning.no/artikler/2011/desember/308218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da svært lite av svin i Norge som hjemmeslaktes? Små "hobbybønder" ja, men ikke de store griseprodusentene.

Ja, dette var hos min onkel som egentlig har kjøttfe og spælsau, så jeg mener ikke griseprodusenter. Har 4-6 griser annethvert år ca.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Poenget var vel at ved bruk av boltepistol, så blir ikke kraniet vanligvis mos. Men det er klart det er mye viktigere å fortelle vandrehistoriene om de få gangene det har skjært seg enn om alle de hundretusen som ha blitt humant avlivet ved boltepistol..

Halalslakt i Norge er ikke noe mindre eller mer humant enn noe annen slakting som pågår. Jeg personlig mener at hjemmeslakt er det mest humane som er med tanke på at dyra slipper stress, redsel og transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...