Gå til innhold
Hundesonen.no

Halal kjøtt - hva syns du om det?


Recommended Posts

Hva syns du om halal kjøtt? Jeg kjenner at jeg kan altfor lite om slaktemetoden til å ha noen egen mening om det. Jeg er "oppvokst" med å tro at halal kjøtt kommer fra dyr som er slaktet på en mer uhuman måte enn det vi vanligvis spiser, men har i ettertid hørt at det bare er tull.

Nå om dagen går det en dyrevern-video rundt på Facebook som viser hvordan dårlig bedøva dyr lider gjennom halal-slaktning, men jeg vet ikke hvor representativ den videoen er eller ikke.

Hva syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

.... og jeg er glad for at jeg stort sett skyter min egen mat. Et skudd i hjerte- lungeregion og dyret er dødt innen svært kort tid (sekunder da det blør ut innvendig). Jeg spiser selvsagt vanlig

Halal i Norge har jeg absolutt ikke noe imot! Og heldigvis godtar de fleste det og importerer heller ikke kjøtt fra utlandet! De godtar nemlig at dyret bedøves og da er det egentlig samme for meg hvor

Vandrehistorier? Heldigvis blir de aller fleste avlivet på en human måte, men ulykker skjer også i Norge. Dessverre.

Posted Images

Etter hva jeg har forstått så blir dyrene i Norge bedøvet først slik at de ikke kjenner noe av selve slaktingen. Hvis dette er riktig, så har jeg ingenting i mot halal-slakting. Hvis dette ikke fungerer og dyrene lider mer enn ved vanlig slakting, så er jeg i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare i islam men også i jødedommen at det kreves at dyrene slaktes slik. Såvidt jeg har forstått så er det også imot religionen å bedøve dyrene på forhånd.

Man skal ha religionsfrihet, imidlertid har jeg veldig tungt for å godta at dyr skal slaktes slik og synes det i bunn og grunn må forbys såfremt ikke dyrene er forsvarlig bedøvet på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Om det gjøres korrekt med bedøvelse og skarp kniv som tar begge hovedpulsårene og struperøret, så ser jeg ikke hvordan det er noe bedre/værre enn vanslig slakt med boltepistol også kutte hovedpulsårer i strupe og innside lår.

Dårlige slaktere og slakt vil du finne uansett metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halal i Norge har jeg absolutt ikke noe imot! Og heldigvis godtar de fleste det og importerer heller ikke kjøtt fra utlandet! De godtar nemlig at dyret bedøves og da er det egentlig samme for meg hvordan dyret avlives! Jeg har sett stygge ulykker med boltepistol, og da blir brått halal en mye bedre måte å slakte på! Strengt tatt kunne slakteriene hatt et opptak av en bønn som ble spilt av kontenuerlig og alt skal vist da kunne kalles halal til en viss grad!

Kosher derimot er noe helt annet! De som spiser dette nekter å godta bedøvelse og alt kjøtt o.l. importeres til Norge!

Må legge til at slaktevidoer av halal, kosher, og evt annet fra andre land må jeg bare se forbi! Andre land har helt andre metoder, og dyr kan bli slaktet på de mest brutale måter uten at verken relgion eller tro spiller inn, det er rett og slett sånn de gjør det der bare!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark har forbudt halalslakt. Dyrevelferd går foran religionsutøvelse, sier de der. Noen som tror at Norge tør å følge etter ?

Men sex med dyr er greit...

(ikke skyt meg om dette har blitt forbud, men prøvde å søke og fant ikke noe om at dette har blitt forbudt i Danmark ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sex med dyr er greit...

(ikke skyt meg om dette har blitt forbud, men prøvde å søke og fant ikke noe om at dette har blitt forbudt i Danmark ennå).

Du finner det nok i referansene i artikkelen @Meg la ut. Der står det at det er forbudt i både Danmark og Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner det nok i referansene i artikkelen @Meg la ut. Der står det at det er forbudt i både Danmark og Finland.

Står det ikke bare om dette med slakting der?

Det jeg mente med det jeg skrev var det utsagnet "Dyrevelferd går foran religionsutøvelse", mens sex med dyr er greit, og det er jo litt spesielt.

(men jeg ble litt usikker OM det har blitt forbud mot dyresex i Danmark, noe jeg ikke fant at det hadde blitt ved en rask googling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vel ikke akkurat at Danmark er et land vi bør se opp til når det kommer til dyrevern, med tanke på de kjøttfabrikkene de har. Om jeg må velge mellom et dyr som lider kort tid før den dør (opp til et minutt før de mister bevissthet, var det ikke?), og et dyr som har blitt holdt i en diger fabrikk med tusenvis av andre, med alt det individuelle stellet de ikke får pga det, så velger jeg den som lider kort før den dør hvilken dag som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedøvelsen ved halal.. Det er bare for at dyret ikke skal merke kuttet? Jeg lurer på hvordan dyret ellers reagerer på at det tømmes for blod. Hvis det kan ta opptil ett minutt før dyret er bevisstløs, hva hjelper da bedøvelsen under selve tømmingen av blod? Det må jo gi en forferdelig følelse/opplevelse uansett...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedøvelsen ved halal.. Det er bare for at dyret ikke skal merke kuttet? Jeg lurer på hvordan dyret ellers reagerer på at det tømmes for blod. Hvis det kan ta opptil ett minutt før dyret er bevisstløs, hva hjelper da bedøvelsen under selve tømmingen av blod? Det må jo gi en forferdelig følelse/opplevelse uansett...?

Jeg er ganske sikker på at dyret skal være bevisstløst ved slakting? Men jeg er ikke sikker...

Lov om dyrevelferd. Kapittel 1. Generelle bestemmelser. § 12:

Avlivning av dyr og håndtering i forbindelse med avlivning skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Den som benytter bedøvnings- eller avlivningsutstyr, skal påse at dette er egnet og vedlikeholdt.

Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avlivning. Bedøvelsesmetoden skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst fra før avlivningen påbegynnes og til døden inntrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at dyret skal være bevisstløst ved slakting? Men jeg er ikke sikker...

Lov om dyrevelferd. Kapittel 1. Generelle bestemmelser. § 12:

Avlivning av dyr og håndtering i forbindelse med avlivning skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Den som benytter bedøvnings- eller avlivningsutstyr, skal påse at dette er egnet og vedlikeholdt.

Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avlivning. Bedøvelsesmetoden skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst fra før avlivningen påbegynnes og til døden inntrer.

Fra avlivingen påbegynnes.. Vil det da si at dyret må være bevisstløs før pulsårene kuttes? For det er jo ikke det om dyret bedøves for å ikke oppleve smerte, men fortsatt er ved bevissthet når pulsårene kuttes. Det er vel DA slakten/avlivingen starter...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedøvelsen ved halal.. Det er bare for at dyret ikke skal merke kuttet? Jeg lurer på hvordan dyret ellers reagerer på at det tømmes for blod. Hvis det kan ta opptil ett minutt før dyret er bevisstløs, hva hjelper da bedøvelsen under selve tømmingen av blod? Det må jo gi en forferdelig følelse/opplevelse uansett...?

Det er vel i samme grad som når vi opererer dyra våres, de kjenner jo ingenting, de er jo helt borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedøvelsen går vel ut på at dyret er bevisstløst. Altså "bedøvet" med f.eks. bolt. Da er jo dyret "borte" med en gang. Dermed tømmes det for blod. Dette er standard prosedyre ved slakt av dyr.. Ved halal-slakt er det vel ønskelig at dyret er ved full bevissthet når strupen kuttes.. Og det er ikke greit spør du meg. Og det er heller ikke lov i Norge, dette står i dyrevernsloven så vidt jeg har fått med meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halal i Norge er garantert underlagt lover og regler som opprettholder, i hvertfall, et minimum av dyrevelferd. Har ingen store betenkninger rundt akkurat det. I utlandet kan det vel sikkert være mye sketchy, men det er det nok på vanlig slakt også. Det eneste jeg syns er feil med halal er at man skal tillate noe på bakgrunn av noens Skybert og røverhistorier fra en tid hvor brynje var et teknologisk fremskritt. Men det er en helt annen debatt.

Syns Danmark er et spenstig land på mange måter. Å tillate sex med dyr er ganske kontroversielt, men i all hovedsak er vel det kun moralsk? Så da kommer det vel an på hva man legger i dyrevelferd. Er det bedre å penetrere ei ku (som jo er vane med okser) eller er det bedre å la den samme kua blø ihjel uten bedøvelse, gitt at det var det som var grunnen. Finnes verre land enn Danmark også forsåvidt. I visse steder i Colombia (tror jeg) får man sitt første øvelsesesel før man når puberteten. (Sorry, jeg har tvangstanker om å gå off topic)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halal i Norge er garantert underlagt lover og regler som opprettholder, i hvertfall, et minimum av dyrevelferd. Har ingen store betenkninger rundt akkurat det. I utlandet kan det vel sikkert være mye sketchy, men det er det nok på vanlig slakt også. Det eneste jeg syns er feil med halal er at man skal tillate noe på bakgrunn av noens Skybert og røverhistorier fra en tid hvor brynje var et teknologisk fremskritt. Men det er en helt annen debatt.

Syns Danmark er et spenstig land på mange måter. Å tillate sex med dyr er ganske kontroversielt, men i all hovedsak er vel det kun moralsk? Så da kommer det vel an på hva man legger i dyrevelferd. Er det bedre å penetrere ei ku (som jo er vane med okser) eller er det bedre å la den samme kua blø ihjel uten bedøvelse, gitt at det var det som var grunnen. Finnes verre land enn Danmark også forsåvidt. I visse steder i Colombia (tror jeg) får man sitt første øvelsesesel før man når puberteten. (Sorry, jeg har tvangstanker om å gå off topic)

Nå er vel litt av greia også at man ikke alltid tar helt hensyn til størrelse, og hvis dyret er for stort bruker man andre hull enn det som er tiltenkt! Googla det i sta for å sjekke, og var jo snakk om skader, dyr som måtte avlives pga innvendige skader, dyr som ble bindt og satt fast o.s.v...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...