Gå til innhold
Hundesonen.no

Røket korsbånd uten operasjon


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Viser seg at Ozzy har røket korsbåndet i kneet. Er ikke aktuelt med operasjon da den hunden har operert nok ganger i livet sitt. Dyrlegen mente at det var flere hunder som ble ganske bra igjen, selv uten operasjon. Var nylig noe forskning (?) i Tyskland på dette hvor mange av hundene ble ganske bra uten operasjon, og at det var like mange som ikke ble bra med operasjon som uten..

Ozzy vil aldri bli 100% men kan få et fint liv uten smerter, bare litt mer begrenset på løping f.eks.

Noen som har erfaring med røket korsbånd, uten operasjon?

Har fått Rimadyl til 14 dager og skal se hvordan fremgangen er på de dagene. Viser han ikke fremgang på en mnd eller to må han enten avlives, eller opereres. Siden sistnevnte ikke er aktuelt så blir det avlivning..

Dyrlegen er optimistisk, men jeg er bare helt utafor nå, veit ikke hvor jeg skal gjøre av meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vært hos dyrlegen i dag. Han er optimistisk. Ozzy har lite hevelser i beinet, og han responderte ikke like mye når han fremprovoserte smerte hos han. Han bruker også benet mer og det så dyrlegen. Vi f

Røket helt eller delvis?

Vet ikke om du har funnet denne siden @Ozzy men den virket godt oppdatert med råd og tips til de i samme situasjon som deg. Virker som det er et motsvar til veterinærer som mener at det kun er operasj

Viser seg at Ozzy har røket korsbåndet i kneet. Er ikke aktuelt med operasjon da den hunden har operert nok ganger i livet sitt. Dyrlegen mente at det var flere hunder som ble ganske bra igjen, selv uten operasjon. Var nylig noe forskning (?) i Tyskland på dette hvor mange av hundene ble ganske bra uten operasjon, og at det var like mange som ikke ble bra med operasjon som uten..

Ozzy vil aldri bli 100% men kan få et fint liv uten smerter, bare litt mer begrenset på løping f.eks.

Noen som har erfaring med røket korsbånd, uten operasjon?

Har fått Rimadyl til 14 dager og skal se hvordan fremgangen er på de dagene. Viser han ikke fremgang på en mnd eller to må han enten avlives, eller opereres. Siden sistnevnte ikke er aktuelt så blir det avlivning..

Dyrlegen er optimistisk, men jeg er bare helt utafor nå, veit ikke hvor jeg skal gjøre av meg..

Vår blandingshund røk korsbåndet for en god del år siden, som aldri ble operert. Mistenker at han røk det andre korsbåndet også på andre siden noen år etter, men opererte heller ikke dette. Kneet leget seg selv, han haltet i noen uker - men fikk aldri noe smertestillende (i allefall ikke som jeg husker). Hunden ble i allefall "helt frisk" (haltingen avtok) - og han er nå nettopp fylt 14 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sammenlignbart, men katta vår røk korsbåndet or ca em mnd siden. For henne var det ikke aktuelt med operasjon siden hun er gammel (14 år). Gikk på smertestillende i fjorten dager, og har blitt gradvis bedre og bedre. Hun halter fortsatt, men har ikke smerter og er blitt som før i humør :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige boxer røk korsbåndet. Han ble operert. Noen måneder senere røk han korsbåndet i det andre kneet (delvis, ikke helt tror jeg), og det gjorde vi aldri noe med. Han ble gradvis bedre og levde et ok liv med begge knærne. Det var knærne som til sist tok han, men det var faktisk det opererte kneet som med alderen plaget han mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men hvorfor ikke operasjon? Han kan jo klare seg med den enkleste varianten hvor korsbånd erstattes med gummistrikk - liten og lett som han er. En rask operasjon, og rask rekonvalenstid og stor sjanse for suksess. Jeg skjønner greia med at han er operert mye, men om hunden er pigg og frisk ellers så burde det ikke være noe i veien for å operere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har funnet denne siden @Ozzy men den virket godt oppdatert med råd og tips til de i samme situasjon som deg. Virker som det er et motsvar til veterinærer som mener at det kun er operasjon som kan hjelpe :)

"When a dog has been diagnosed with a damaged ligament, there are many vets who routinely recommend immediate surgery. In the majority of cases these surgeries are unnecessary and potentially harmful. Most dogs will recover very well without surgical intervention if given the chance. It is not wise to let a vet rush you into agreeing to surgery. The way to determine if your dog needs surgery is to carefully restrict the dog's activity for a period of 8 weeks as described on the pages of this website. If you see improvement in symptoms during the 8 weeks, this will indicate that your dog is beginning to recover and will restore stability to the joint without surgical intervention. (This does not mean the dog will be fully recovered in 8 weeks.) If you can look back at week 2 from week 8 and see that your dog has been improving during that time, Fido is stabilizing that injured joint. "

http://tiggerpoz.com/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ikke operasjon? Han kan jo klare seg med den enkleste varianten hvor korsbånd erstattes med gummistrikk - liten og lett som han er. En rask operasjon, og rask rekonvalenstid og stor sjanse for suksess. Jeg skjønner greia med at han er operert mye, men om hunden er pigg og frisk ellers så burde det ikke være noe i veien for å operere?

Det er rett og slett fordi han har operert såpass mange ganger og gått igjennom nok smerter. Jeg synes det er nok rett og slett, han har vært under kniven mange ganger og jeg føler ikke at det er greit å operere han mer...

Veterinæren var enig i meg der, og han mente at vi skulle droppe operasjon for å se om han ble bra uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis røket korsbånd kan hele seg selv og bli bra, men et helt røket korsbånd i et kne med patellaluksasjon... Jeg hadde operert tvert eller avlivet, det benet vil aldri bli helt bra, ev være bra en kort stund før det blir verre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har funnet denne siden @Ozzy men den virket godt oppdatert med råd og tips til de i samme situasjon som deg. Virker som det er et motsvar til veterinærer som mener at det kun er operasjon som kan hjelpe :)

"When a dog has been diagnosed with a damaged ligament, there are many vets who routinely recommend immediate surgery. In the majority of cases these surgeries are unnecessary and potentially harmful. Most dogs will recover very well without surgical intervention if given the chance. It is not wise to let a vet rush you into agreeing to surgery. The way to determine if your dog needs surgery is to carefully restrict the dog's activity for a period of 8 weeks as described on the pages of this website. If you see improvement in symptoms during the 8 weeks, this will indicate that your dog is beginning to recover and will restore stability to the joint without surgical intervention. (This does not mean the dog will be fully recovered in 8 weeks.) If you can look back at week 2 from week 8 and see that your dog has been improving during that time, Fido is stabilizing that injured joint. "

http://tiggerpoz.com/

Damaged = skadet

Torn = avrevet

Det er ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damaged = skadet

Torn = avrevet

Det er ganske stor forskjell

Ser at torn og damaged brukes litt om hverandre på den linken, noen historier handler om delvis avrevet og noen om helt avrevhet hvis jeg leser rett. Uansett så mente jeg ikke at det var en fasitside men det kunne være greit å titte litt på den siden jeg regner med Ozzy prøver å suge til seg mest mulig informasjon nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte i utgangspunktet som Tulip, men om veterinæren er positiv, har gjort en grundig utredning og kjenner hundens sykehistorie så er det vel verdt å prøve. GOD BEDRING uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte i utgangspunktet som Tulip, men om veterinæren er positiv, har gjort en grundig utredning og kjenner hundens sykehistorie så er det vel verdt å prøve. GOD BEDRING uansett!

Ja, veterinæren (Morten Tannum) er positiv. Og han er dyktig og har vært veterinær i mange år. Han har hatt positive erfaringer med det tidligere, senest for noen mnd siden med en schæfer hvor eier ikke hadde råd og nektet å avlive. Gikk fint.

Han er ihvertfall positiv til det, og han nevnte ikke operasjon en gang etter at jeg sa jeg ikke ønsket det. Han har trua på at det skal leges fint uten operasjon. Han vil såklart aldri bli 100% men kan få et fint, smertefritt liv med noe begrensninger.

Jeg er litt utafor i dag og tenker nok ikke helt klart på hva jeg skal gjøre. Men enn så lenge så får han Rimadyl og ro, så ser jeg etterhvert. Dro til dyrlegen i dag morges i den tro om at han kanskje hadde forstua beinet. Var ikke helt dette jeg var forberedt på..

Endret av Ozzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veterinæren (Morten Tannum) er positiv. Og han er dyktig og har vært veterinær i mange år. Han har hatt positive erfaringer med det tidligere, senest for noen mnd siden med en schæfer hvor eier ikke hadde råd og nektet å avlive. Gikk fint.

Han er ihvertfall positiv til det, og han nevnte ikke operasjon en gang etter at jeg sa jeg ikke ønsket det. Han har trua på at det skal leges fint uten operasjon. Han vil såklart aldri bli 100% men kan få et fint, smertefritt liv med noe begrensninger.

Jeg er litt utafor i dag og tenker nok ikke helt klart på hva jeg skal gjøre. Men enn så lenge så får han Rimadyl og ro, så ser jeg etterhvert. Dro til dyrlegen i dag morges i den tro om at han kanskje hadde forstua beinet. Var ikke helt dette jeg var forberedt på..

Morten er en bra fyr :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette går fint jeg :) Små og lette hunder har lett for å avlaste den skadde foten frem til det gror seg til :) Se det an et par måneder, er det ikke blitt noe bedre til da - så får du ta en avgjørelse på ka som skal skje. Men som sagt så er det mange hunder som klarer seg fint uten operasjon :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte litt mailer til diverse anerkjente dyrleger og spesialister og har nå fått svar fra en av de. Svaret gjør meg litt mer positiv og letter litt vekt av skuldrene mine.

" Hei,

Leit å høre hunden din har korsbåndskade. Det Morten Tannum melder er riktig. Undersøkelser viser at ca 85% av hunder under 15kg kan bli bra med streng ro og smertestillende. Hunden er da avhengig at en slags fibrose/arrvev danner seg i kneet. Det er derfor viktig at de holdes strengt i ro, jeg anbefaler at hunden er stort sett i bur hvis ikke ute på korte turer i bånd for lufting. Selvfølgenlig ingen hopping eller løping. Det kan vøre aktuelt med fysioterapi. Du kan ta kontakt med Aquadogs fysioterapi på Vear. Hvis ikke hunden viser betydelig bedring over 6 uker eller du lar hunden være aktiv i den perioden er det sannsynlig at den vil trenge en operasjon. Fordi noen eiere ikke har lyst til å hvile hunden sin i seks uker for å se om den blir bedre eller ikke er det noen som velger operasjon med en gang. Det er også påvist noe mer forkalkninger over tid i hunder som ikke er operert kontra de som er.

Håper dette hjelper!

Hilsen, XX Oslo Dyreklinikk "

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan ikke, som mennesker, gå på en fot med røket korsbånd (leddene vil ikke være stabile). Så hunden vil mest sannsynlig fortsette å halte uten operasjon.

EDIT: Ser det som er skrevet ovenfor. Regner med de vet mer enn meg. Jeg regner da med at du må behandle hunden som om den er operert, med mye ro i starten, før rolig opptrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...