Gå til innhold
Hundesonen.no

Mitt navn er Tabris og jeg har en hund med skrapmentalitet


Tabris
 Share

Recommended Posts

Man burde ikke ha en metode, etter min mening.

Om man følger metoder, så blokkerer man ofte førerfølelsen. Man låser seg fast i et tankemønster utviklet av noen få personer. Ofte er disse definert på papiret, på en annen måte enn de ser ut IRL.

Så blir man fortvilet fordi metoden ikke fungerer, og man føler man møter veggen, og vet ikke hvordan man skal håndtere det. Om man da løfter blikket og tar et bredere syn på saken, så vil man ofte innse at man kan kombinere kunnskap, og dermed ikke risikere blindveier i så måte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg trur også det er kjekt med litt realitetsorientering her, altså. Selvsagt er det "skuffende" og pinlig når bikkja er teit, men det er jo bare det han er, dust og usikker. Hadde det vært min hund,

Jeg ville bare dratt han med meg videre og belønnet fokus når du får det. Som du sier selv - ikke gjør en greie ut av det. Og slapp av, pust med magen. Han har bjeffet på en dame med barnevogn en gang

Tusen takk @2ne, det var gode ord. Vi tok den vanlige runden på tur i dag. Traff en håndfull joggere og syklister som vi pleier (men ingen barnevogner), og Ozu kunne ikke brydd seg mindre. Han va

Trådstarter var/er frustrert, hun ønsker å få innspill og hun gir også klar beskjed om at hun ikke er komfortabel med å "ta bikkja" på noen måte. Hun jobber målbevisst med en metode som hun har tro på og som hun føler seg komfortabel med.

Hun har da ikke gitt uttrykk for at hun kun ønsker svar som stryker henne etter ryggen eller kun svar fra de som er enige med henne :icon_confused:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og poenget med tråden var - som jeg nevnte - få ut litt frustrasjon, tips og hjelp fra andre med tilsvarende problem samt tips om chippen.

Dette har blitt forsøkt svart på av flere i forskjellig grad og med forskjellige fremgangsmåter, at man raver seg opp noen andre innlegg som er litt utenfor skrinlegger for de som har prøvd å komme med forslag.

Om man er oppheng i metode og læringsteori, som det tydelig kommer frem, og ikke ønsker positiv straff (som selvfølgelig er helt greit) så er det nevnt flere caser, fremgangsmåter og metoder tidligere i tråden som ikke har fått svar eller blitt diskutert :)

*melde seg ut av tråden da den har tatt retning man ikke orker å følge*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er oppheng i metode og læringsteori, som det tydelig kommer frem, og ikke ønsker positiv straff (som selvfølgelig er helt greit) så er det nevnt flere caser, fremgangsmåter og metoder tidligere i tråden som ikke har fått svar eller blitt diskutert :)

Og jeg har tidligere i tråden takket for de tipsene som har kommet. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde ikke ha en metode, etter min mening.

Det er vel ingen her som begrenser seg til én metode. Men jeg kjenner at jeg blir skeptisk når folk mener at de som trener "positivt" kun benytter seg av én metode. Hvor mange metoder mener du det finnes?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier lignende, snakker du da om pigghalsbånd og henging i båndet? Det er i tilfelle noe helt annet enn det som har blitt foreslått av andre som "korrigering" i denne tråden.

Hvis det er sånne metoder du har brukt for utagering på blant annet barn så tror jeg nok jeg ville droppet å la mine unger hilse på hunden din ;-) Men hvorvidt den er en tikkende bombe eller ikke har jeg ingen formening om .. det avhenger selvsagt av hundens følelser overfor andre mennesker, og av hva den tør å gjøre. Nå er det også forskjell på situasjoner. Det at hunden reagerer i en møtesituasjon betyr ikke at den er redd i enhver situasjon.

Det som har blitt foreslått tidligere i tråden er mer diffuse hentydninger av fysisk korreks. Men nettopp - dette er jo et klassisk eksempel på forutinntatthet, hvor du legger mest i dine antagelser, og mindre i hva resultatet faktisk ble ;) (Jeg har ikke brukt pigg, men ja, jeg har "hengt" henne)

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av folk som vil ha Tabris til å bytte metode til tross for at metodene hennes tydeligvis fungerer utmerket.

Har de da det? Jeg har ikke problemer med metodene, men når hunden utagerer voldsomt, så går jeg jo utifra at metoden ikke virker optimalt for denne hunden? Jeg har ikke sagt at ts MÅ bytte metode, eller MÅ bruke straff, men når ting ikke helt virker som de har gjort tidligere, så ja, da kan det kanskje være en idé å endre på noe.

Er det viktigere å korrigere enn at treningen virker?

Nei, men treningen har jo slik jeg har forstått det, tatt en vending og fungerer faktisk ikke lenger slik ts ønsker.

Er metodene viktigere enn resultatet?

Nei, resultatet er viktigere enn metoden, mener jeg. Men ts virker jo ikke direkte positiv i forhold til en del av de rådene hun har fått. Og siden disse rådene går ut på å velge en annen metode enn hun foreløpig har brukt, så vil jeg jo si at det er ts samt en haug andre, som nettopp ER mye mer opptatt av metodevalg enn resultat.

Egentlig skjønner jeg ikke at jeg gidder svare i tråden mer, enkelte er så kjørt fast i eget spor at man ikke klarer å forstå at hunder og førere er forskjellige, og at det er flere veier til rom.

Nei, det skjønner ikke jeg heller, men med all respekt å melde - det er ikke "vi andre" som har "kjørt oss fast".

Trådstarter var/er frustrert, hun ønsker å få innspill og hun gir også klar beskjed om at hun ikke er komfortabel med å "ta bikkja" på noen måte. Hun jobber målbevisst med en metode som hun har tro på og som hun føler seg komfortabel med.

Hun har da ikke gitt uttrykk for at hun kun ønsker svar som stryker henne etter ryggen eller kun svar fra de som er enige med henne :icon_confused:

Ikke? Bortsett fra å konsekvent ikke svare på/like innlegg som ikke er støttende og/eller enig med henne. Bortsett fra et og annet innlegg om at hun er mer redd for negative konsekvenser enn positive ved endring til metoder som innebærer positiv straff.

Jeg sitter ikke her og bruker sommerferien min på å prøve å være ekkel og kjip. Jeg skriver her fordi jeg har en hund med issues selv. Jeg svarer fordi jeg har jobbet en god del med slike hunder og jeg svarer fordi jeg oppfatter ikke ts' situasjon som så håpløs og uløslig som hun selv fremstiller den i sitt første innlegg. Jeg betviler ikke at hun har kommer kjempelangt med de fremgangsmåtene hun har benyttet frem til i dag, men nå sitter hun altså litt fast? Tar jeg feil?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Emilie : på hvilken måte mener du at din metode virker bedre? Ts sin hund uttagerte mot en barnevogn EN gang, uttagering mot andre hunder er borte.

Dette er hva du skriver om egen hund :

Jeg har brukt lignende fremgangsmåte på min hund som utagerte på barn og alle andre mennesker, inkludert dem med rullator, sykler og barnevogner. Så i følge ditt resonnement så har jeg gått rundt med en tikkende bombe i åtte år nå. En tikkende bombe som er brukt i behandling for alvorlig hundefobi hos barn, blant annet.

På den annen side, og den er litt mer myntet på deg, @2ne, så finner jeg f eks ikke på å tuppe henne i ræva ute på sykkeltur, for gauling. Da vil jeg bare risikere å få et saftig blåmerke i beinet. Jeg vil heller ikke finne på å kringlevri henne for å knekke sammen når det tordner ute, eller når noen tar bilde med et mobilkamera, eller det blåser (ja, hun er redd for vinden også hun), eller når noen lager en summelyd, eller når det flakser opp en fugl over hodet hennes. Jeg tar henne ikke for usikkerheten, men i gitte situasjoner har jeg tatt henne for reaksjonen - da eksempelvis utagering.

På meg virker det som Tabris har hatt raskere fremgang en deg, hvorfor skal hun bytte metode?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har blitt foreslått tidligere i tråden er mer diffuse hentydninger av fysisk korreks. Men nettopp - dette er jo et klassisk eksempel på forutinntatthet, hvor du legger mest i dine antagelser, og mindre i hva resultatet faktisk ble ;) (Jeg har ikke brukt pigg, men ja, jeg har "hengt" henne)

Hvis det er forutinntatthet å ikke være villig til å bruke ungene mine som forsøksobjekter på din tidligere utagerende hund, ja så velger jeg å være forutinntatt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Emilie : på hvilken måte mener du at din metode virker bedre? Ts sin hund uttagerte mot en barnevogn EN gang, uttagering mot andre hunder er borte.

Dette er hva du skriver om egen hund :

På meg virker det som Tabris har hatt raskere fremgang en deg, hvorfor skal hun bytte metode?

Hvorfor "virker" det sånn da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen etter, og suck it up.

Hva i allverden er dette for en ting å si? Snakk om å oppføre seg usaklig og barnslig! Det gjør jo an å unngå å bli personlig til tross for ulike meninger om ting :no:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at metodene hennes ikke virker pga en episode med uttagering på barnevogn, gjør du ikke?

Les hva du selv skriver om egen hund...

Jeg spør deg om hvorfor det virker som om jeg har hatt mindre fremgang med "min" metode, og dette er svaret? For at jeg skal kunne svare deg ordentlig så må du nesten utdype litt mer hva du mener med det spørsmålet ditt. Virker det som om mine hunder ikke kan oppføre seg? Virker det som om de plager folk og gjør meg flau? Hva er det du prøver å insinuere? Jeg har ikke trent mine hunder etter en spesiell metode for øvrig, så det er ikke noe snakk om "min vs din metode" for min del.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i allverden er dette for en ting å si? Snakk om å oppføre seg usaklig og barnslig! Det gjør jo an å unngå å bli personlig til tross for ulike meninger om ting :no:

Har du lest bare det innlegget i tråden her du, eller? Og fei for din egen dør, frøken "snakk om å oppføre seg usaklig og barnslig" - det er jo slettes ikke personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er herved stengt til den blir ryddet. Advarslen som er lagt inn tidligere er tydeligvis ignorert og tråden trenger rydding. Advarsler vil bli delt ut.

Moderator Raksha

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...