Gå til innhold
Hundesonen.no

Legger seg på ryggen...


Wheaten terrier

Recommended Posts

Hva er det egentlig et tegn på? At hunden er redd eller underdadig?

Er det et tegn på at eieren bruker positiv straff? Lest i et par hundebøker ved bruk av positiv straff, skal hunden legge seg på ryggen, og det betyr at man har "tatt den hardt nok".

Legger din hund seg på ryggen for deg? Isåfall, i hvilke situasjoner?

For det er vel ikke bare et tegn på at hunden er helt underdadig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aro har heller aldri lagt seg på ryggen, såvidt jeg husker iallefall.

Shaylee derimot legger seg på ryggen hele tiden, har alltid gjordt det. Både for hunder og mennesker. Eller rettere sagt hun setter seg og viser frem magen. I hennes tilfelle tror jeg ikke det har noen forbindelese med PS :wink:

Hvorfor hun gjør det vet jeg ikke, men jeg tror hun skal vise at hun ikke er farlig. Hun tror sikkert hun er like stor som Aro og føler derfor at hun at hun må gjøre seg liten *hihi* :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Ero var mindre la han seg på rygg for eldre tisper, aldri for hannhunder. Nå legger han seg på rygg kun til noen i familien eller folk han er trygg på, og ikke vet jeg hvorfor, mulig for å bli klødd på magen for det elsker han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla gjør det hele tiden.

Hun legger seg på rygg for både mennesker og hunder. Spesielt når hun skal hilse på.

Når en hund har snust ferdig på henne, reiser hun seg opp igjen. Når hun hilser på mennesker gir hun seg ikke før persoenen har klødd henne litt på magen, hvis man ignorerer henne løper hun etter den(hvis vi er inne) og hiver seg foran beina på vedkommende...

Vet ikke hvorfor hun gjør det...

Lisa legger seg bare på ryggen hvis hun vil at folk skal klø henne der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eso legger seg på rygg for alle hunder han hilser på (bortsett fra nabohunden, Pongo) Han kryper alltid når det kommer hunder mot ham, kryper fort bort til de, legger seg på ryggen.. Åsså reiser han seg opp og vil leke, standard! Jeg prøver å få han til å slutte med den krypingen da.

Han legger seg også på rygg når han vil ha kos,elsker å bli klødd på magen og på innsiden av lårene :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ofte, men jeg trur ikke det er fordi han nødvendigvis underkaster seg, hade en forykende diskusjon med mamma om dette i helga. hun mener hunden er veldig underkuet. men jeg kan ikke se at en hund som legger seg på rygg, logrer og vifter med potene for at du skal klø han på magen, er underkuet. om jeg da overser han, reiser han seg og dytter snuten inn i hånden min, før han igjenn legger seg på rygg.jeg mener han vil jeg skal kose med han, klø han på magen. De gangene ask har vert redd for noe, kryper han. har aldri sett han legge seg på rygg av underkastelse noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan se stor forskjell på hunder som kaster seg på rygg for å dempe eieren, eller for å få kos. Cita kaster seg ned på ryggen for å bli klødd hver gang hun møter fremmede, men hun har aldri blitt fysisk straffet, så hun har aldri kastet seg på ryggen som et dempende signal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De legger seg på ryggen om jeg synger til de. :-o

Ellers kan Nirm legge seg på rygg når vi herjer/leker, men han logrer og spreller med alle beina da, så han virker ikke så kuet akkurat.

Nirm kan legge seg på ryggen ovenfor veldig usikkre hunder. Og valper. Hunder som er selvsikre, har han aldri lagt seg på rygg for.

Et par har vært veldig stolte over at deres hund har "lagt Nirm i bakken", men jeg trur det heller er at Nirm er såpass trygg på seg selv og den andre hunden, at han tillater å vise dempende signaler for å få kontakt med den andre hunden.

Bogar sover mye på ryggen, og ligger mye på ryggen når han koser, og det tar jeg som et trygghetstegn. Ellers legger han seg ikke på ryggen ovenfor hunder eller mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nadia legger seg på rygg om hun treffer store hunder som er litt for voldsomme og lekne for henne. Men jeg har aldri sett det i lek med hunder på samme størrelse.

Ellers hender det hun er i ferd med å legge seg på rygg hvis jeg snakker litt strengt til henne. Det skjer sjelden, men om hun feks står midt på salongbordet og forsyner seg av hva som måtte stå der, hender det jeg blir litt morsk [-X , og da demper hun med en gang Lur jente, for da har jeg ikke hjerte til å være sur lenger :thumbs:

Hun legger seg også gladlig på rygg for å få kos på magen. Tror det er favoritt kose plassen.

Edit: hadde bare feilplassert en smiley :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste gangene Tinka legger seg på ryggen er om vi kommer bort til henne mens hun sløver og nesten sover. Da hender det hun orker å vri seg over for å bli klødd på magen.

Ellers så har det hendt noen få ganger at hun har gjort det til andre hunder for å dempe dem/vise at hun ikke har noe vondt i seg liksom. En gang møtte hun en illsint hund, og da rullet hun seg over på ryggen og lå og slikket seg på snuten til eiern hadde fått bort hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja' date=' ofte, men jeg trur ikke det er fordi han nødvendigvis underkaster seg, hade en forykende diskusjon med mamma om dette i helga. hun mener hunden er veldig underkuet. men jeg kan ikke se at en hund som legger seg på rygg, logrer og vifter med potene for at du skal klø han på magen, er underkuet. om jeg da overser han, reiser han seg og dytter snuten inn i hånden min, før han igjenn legger seg på rygg.jeg mener han vil jeg skal kose med han, klø han på magen. De gangene ask har vert redd for noe, kryper han. har aldri sett han legge seg på rygg av underkastelse noen gang.[/quote']

Odin legger seg og på rygg...men da er han i mongo modus, og vil leke/bli klødd, og det viser han tydelig...å blotte magen er vel og et tegn på trygghet! Det er et av hundens mest utsatte steder,og er hunden så selvsikker at den kan ligge slik å snorke, tar jeg det som et meget positivt tegn...men det er vel bare meg...eller... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de voksne hundene mine legger seg på rygg når de leker med valpen (9 uker). Det samme gjør valpen, de bytter på å være øverst :D

Ellers legger de seg på ryggen for å få kos.

Mopsen har lagt seg på ryggen når han har fått kjeft, må være forsiktig med ham.... Han har aldri blitt "tatt fysisk" hvis han har gjort noe galt, men man skal ikke heve stemmen mye før han reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De legger seg på ryggen om jeg synger til de. :-o  

Hehe, så de demper for harde livet når du synger? :wink:

Boxergutten min sover mye på ryggen, og han liker også å ligge å leke på rygg (mens han holder en leke mellom labbene). Husker han la seg på rygg et par ganger når han var liten og han ble satt på plass av en tispe når han ble litt for voldsom. Ellers kan han rulle over på rygg for å bli klødd på magen hvis vi koser med han. :D

Valpen er på samme måte. Hun sover og leker mye på rygg. Hun elsker å ligge å rulle i kurven sin mens hun biter etter lekene.

Begge to ligger en del på rygg når de leker sammen, da. Når boxeren gjør det, så har han en tendens til å holde rundt valpen med labbene på samme måt som han gjør med leker, bare mye mer forsiktig. :D

Hva med slikking? Slikker hundene deres på hender og ansiktet til folk? Veldig mange hunder jeg hilser på slikker meg på hendene, og lille jenta mi er intens med den slikkinga. Boxeren vår gjør det ALDRI (bortsett fra hvis vi har mat på fingrene), verken på mennesker eller andre hunder. Han er heller ikke så glad i at valpen slikker han. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego legger seg aldri på rygg for noen.

Cody derimot, han kan legge seg på rygg.

Men der er det noen PS involvert. (Ikke meg altså)

Men han gjør det også for å få kos/bli klødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan se stor forskjell på hunder som kaster seg på rygg for å dempe eieren, eller for å få kos. Cita kaster seg ned på ryggen for å bli klødd hver gang hun møter fremmede, men hun har aldri blitt fysisk straffet, så hun har aldri kastet seg på ryggen som et dempende signal

Eh, jeg stusset litt her. Mener du at en hund som kaster seg på rygg for å dempe er blitt fysisk straffet? Eller er det bare hvis de gjør det, dempende, overfor mennesker?

Sofus har jo tydeligvis dempet overfor hunder også... med halen mellom bena, på rygg. Dette skjer ikke når han legger seg på rygg foran mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg stusset litt her. Mener du at en hund som kaster seg på rygg for å dempe er blitt fysisk straffet? Eller er det bare hvis de gjør det, dempende, overfor mennesker?

Neinei, jeg vet om mange hunder som demper eieren sin (evt ved å kaste seg på rygg) selv om de aldri er blitt fysisk straffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...