Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilsyk og hjemme alene


Angelfeather
 Share

Recommended Posts

Har to ting jeg ønsker innspill på.

1. Valpen blir bilsyk, selv på korte turer. Hun kan både bæsje og kaste opp i buret. Er dette vanlig? Vil det gå over av seg selv?

2. Holder på med hjemme alene-trening. Vi bor i leilighet i første etasje hos moren min, og siden hun nå er på ferie så går jeg opp i andre etasje og sitter under øktene slik at jeg kan høre om valpen er urolig. Hver gang etter 15-20min begynner hun å hyle (regner med det er da hun er ferdig med kongen sin). Det lengste jeg har vært borte er 45min og da hylte hun ett ul ca hvert annet/tredje minutt de siste 25minuttene. Jeg går ut og ned trappen før hun har sluttet å hyle, men går ikke inn døren før hun er rolig.

Vil hylingen sannsynligvis gå over av seg selv, og bør jeg bare fortsette å øke tiden? Eller hva bør jeg gjøre?

Valpen er 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder reisesyken, så ville jeg sørga for at hun ALLTID har fått gå på do før biltur. Og så ville jeg brukt Postafen reisesyketabletter til henne. Dette av to grunner: Nå har bilturene blitt noe kjipt for henne, men ved å sørge for at hun ikke har noe å bæsje ut og ved å gi henne piller som både roer og hindrer kvalme, vil hun forhåpentligvis synes at det er okej etterhvert. En halv pille et par timer før tur og resten ca 30 min før (følg pakningsvedlegget).

Når det gjelder aleinehjemmetreninga, så må du gå TILBAKE på tid heller enn å øke. Nå som du har oversikt over når hennes grense er nådd, så passer du på å gå tilbake til henne FØR hun kaver seg opp. Det er når hun er trygg på dette at du kan øke. Fram og tilbake. Sånn er det med valp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder reisesyken, så ville jeg sørga for at hun ALLTID har fått gå på do før biltur. Og så ville jeg brukt Postafen reisesyketabletter til henne. Dette av to grunner: Nå har bilturene blitt noe kjipt for henne, men ved å sørge for at hun ikke har noe å bæsje ut og ved å gi henne piller som både roer og hindrer kvalme, vil hun forhåpentligvis synes at det er okej etterhvert. En halv pille et par timer før tur og resten ca 30 min før (følg pakningsvedlegget).

Når det gjelder aleinehjemmetreninga, så må du gå TILBAKE på tid heller enn å øke. Nå som du har oversikt over når hennes grense er nådd, så passer du på å gå tilbake til henne FØR hun kaver seg opp. Det er når hun er trygg på dette at du kan øke. Fram og tilbake. Sånn er det med valp. :)

Nå var jeg borte i 15min. Ingen hyling. Hun kom og møtte meg i døra men sprang straks tilbake til kongen sin og virket helt upåvirket. Hvordan vet jeg når hun er trygg og kan begynne å øke tiden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg borte i 15min. Ingen hyling. Hun kom og møtte meg i døra men sprang straks tilbake til kongen sin og virket helt upåvirket. Hvordan vet jeg når hun er trygg og kan begynne å øke tiden? :)

legg ut flere konger? ;) i starten fylte jeg området hjemme med godis og ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg borte i 15min. Ingen hyling. Hun kom og møtte meg i døra men sprang straks tilbake til kongen sin og virket helt upåvirket. Hvordan vet jeg når hun er trygg og kan begynne å øke tiden? :)

Flott, da er hun i alle fall trygg i 15 min. :) Er hun noen gang aleine hjemme utover de gangene du statisk trener på det? Med det mener jeg at du går i postkassa, har et ærend i hagen, går på do med lukka dør osv. Den beste måten å trene valper til å være aleine på er etter min erfaring at folk glir inn og ut av tilværelsen deres, slik at det aldri er noe stress å bli forlatt. Og som Anette sier, å ikke legge igjen EN kong, men mange små prosjekter hun kan holde seg opptatt med mens du er borte 5 minutter til, 10 minutter til osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legg ut flere konger? ;) i starten fylte jeg området hjemme med godis og ting.

Jeg har ikke engang tenkt lenger enn én kong.. Takk for tipset! :D

Flott, da er hun i alle fall trygg i 15 min. :) Er hun noen gang aleine hjemme utover de gangene du statisk trener på det? Med det mener jeg at du går i postkassa, har et ærend i hagen, går på do med lukka dør osv. Den beste måten å trene valper til å være aleine på er etter min erfaring at folk glir inn og ut av tilværelsen deres, slik at det aldri er noe stress å bli forlatt. Og som Anette sier, å ikke legge igjen EN kong, men mange små prosjekter hun kan holde seg opptatt med mens du er borte 5 minutter til, 10 minutter til osv. :)

Takk for nytt svar :)

Hun er alene utenom det ja, men ikke så mye. Det pleier å gå fint så sant hun ikke er i stua og setter seg ved vinduet slik at hun kan se meg - da kan hun begynne å bjeffe.

Når jeg skulle trene igår begynte hun å hyle etter 10-12min (var kanskje litt mindre i kongen, usikker). Så da passet jeg på at kongen var full før jeg la den i frysen, og idag var jeg borte i 14min. Nå gadd hun ikke engang å møte meg i døra, men lå bare i senga som står på gangen og koste seg med kongen sin. :D

Men hvor raskt bør jeg gå frem i treningen? Siden det gikk greit idag - bør jeg begynne å øke allerede imorgen eller ta noen dager med 15min? Hun virker jo helt trygg når jeg kommer ned så det er så vanskelig å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...