Gå til innhold
Hundesonen.no

En "lite-røytende" familie hund som er med på det meste?


Chiquita
 Share

Recommended Posts

Og av den grunn, ville jeg gått for en av de større terrierene. De små kan nok ha litt lavere terskel for å bjeffe... :)

ja ser for meg det ja. Valget står egentlig mellom Airedale og Wheaten pr. nå. Mi søster har Wheaten, så vet litt mer hva jeg går til der, enn med Airedale, samt et litt mildere gemytt, slik jeg forstår det. Men- pelsen til Airedalen, er den slik "borrelås" pels- som tar med seg alt inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Okei, takk for svar dere Vi blei enige i dag, etter snakk med oppdrettere og eiere, at vi går for Wheaten- så nå starter jakten på gode oppdrettere Tror det blir veldig bra. Kunne gjerne tenkt meg e

Bedlington terrier er jo fantastiske Min finske lapphund har en god kompis som er bedlington terrier, de er litt av et syn, men makan til herlig og morsom fyr han er!

@WheatenMali har en flott tispe som venter valper om en drøy uke Hun er flink og genuint engasjert og kunnskapsrik om wheatenterrieren

ja ser for meg det ja. Valget står egentlig mellom Airedale og Wheaten pr. nå. Mi søster har Wheaten, så vet litt mer hva jeg går til der, enn med Airedale, samt et litt mildere gemytt, slik jeg forstår det. Men- pelsen til Airedalen, er den slik "borrelås" pels- som tar med seg alt inn?

Nei, det er den ikke. Så lenge den holdes noenlunde nedtrimmet, så har jeg aldri opplevd at det setter seg fast ting i pelsen. Vil tro at det er et større "problem" på Wheaten i så fall, som også har mer pels :)

dsc00018_001.jpg

Her er forresten min forrige hund, litt utrimmet.... Men selv når hun hadde sånn pels, så satt det seg ikke ting fast i pelsen hennes... :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr ei vennine som har en slik en- kjempe søt hund, og kunne gjerne vært aktuell, men det blir sinnsykt mye pels. Om jeg ikke finner noen hunder som har samme kvaliteter hadde saken vært annen, men så lenge det er det, legger jeg dem på hylla ;)

Det finnes helt sikkert andre hunder som har lignende kvaliteter :) Men ettersom du ser på pelsstell raser, så regner jeg med du ikke er redd for pelsstell, og beardisen kan jo klippes "sportsklipp" på samme måte som puddel eller bedlington feks.De må jo fortsatt børstes og stelles (og klippes innimellom) men du slipper den utrolig lange pelsen som drar med seg alt mulig osv. Skal du på utstilling så må/bør de jo være fullpelset, men med mindre jeg har missforstått så er det ikke utstillingsklipp du ser for deg på puddel heller?

Sånn ifht puddel og mannen. Har dere sett på spansk eller portugisisk vannhund? De er ikke helt ulike puddel i utseende, men ihvertfall den spanske er litt kraftigere i ansikt og kropp, og ser litt annerledes ut. Den portugisiske er kanskje noe midt i mellom de to sånn ca i utseende. Lurer på om de er litt annerledes dog, viss jeg ikke husker helt feil så kan det være noe vokt/vakt, vet ikke om det gjelder begge eller en av de. De jeg har truffet har vært veldig trivelige og bare happy-go-lucky hunder.

Ellers så er jo lagotto også en kul sak, full av energi, happy go lucky, kan være med på det meste. Har ikke møtt så mange så har lite erfaring, men mitt begrensede inntrykk er ihvertfall kule hunder.

Eller schapendoes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar dere ;) Vi blei enige i dag, etter snakk med oppdrettere og eiere, at vi går for Wheaten- så nå starter jakten på gode oppdrettere :) Tror det blir veldig bra. Kunne gjerne tenkt meg en Airedale en gang og, men vi begynner med en litt "mildere" terrier denne gangen. Gleder meg! :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Okei, takk for svar dere ;) Vi blei enige i dag, etter snakk med oppdrettere og eiere, at vi går for Wheaten- så nå starter jakten på gode oppdrettere :) Tror det blir veldig bra. Kunne gjerne tenkt meg en Airedale en gang og, men vi begynner med en litt "mildere" terrier denne gangen. Gleder meg! :)

Er det ikke en @WheatenMali her inne da? Hun har sikkert gode kontakter om hun ikke har valper selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrier er jo terrier, samme om den heter wheaten, airdale eller kerry blue. Så lenge man tar det med i betraktningen er det utrolig flotte hunder. Vurderte kerry blue selv men fant at jeg ville ha en litt mildere og mindre hund :)

Terrier er ikke terrier i alle tilfeller. Airdale, kerry og wheaten er tre veldig forskjellige raser når det kommer til gemytt til tross likheten.

Wheaten er absolutt en mildere terrier i forhold til de to andre, og kerryen krever en del mer enn en wheaten både mtp oppdragelse og mosjon.

Er det ikke en @WheatenMali her inne da? Hun har sikkert gode kontakter om hun ikke har valper selv.

@WheatenMali har en flott tispe som venter valper om en drøy uke :) Hun er flink og genuint engasjert og kunnskapsrik om wheatenterrieren :)

Joda, det finnes en wheatenmali, men hun ser så sjelden disse tag'ene, og surfer så sjelden i trådene at hun sjelden ser at noen har spurt om noe som helst :P

Det stemmer at jeg venter valper, og jeg har helt klart kontakter som også planlegger valper, men jeg legger ikke ut her på forumet men send meg gjerne en melding så svarer jeg mer enn gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrier er ikke terrier i alle tilfeller. Airdale, kerry og wheaten er tre veldig forskjellige raser når det kommer til gemytt til tross likheten.

Wheaten er absolutt en mildere terrier i forhold til de to andre, og kerryen krever en del mer enn en wheaten både mtp oppdragelse og mosjon.

Klart det er forskjeller, men wheaten er jo terrier det også selv om den er mildere enn kerry og airdale? Det var det jeg mente med at man må ta det med i betraktningen, det er forskjell på terrier og retriever liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Klart det er forskjeller, men wheaten er jo terrier det også selv om den er mildere enn kerry og airdale? Det var det jeg mente med at man må ta det med i betraktningen, det er forskjell på terrier og retriever liksom :)

Ja, terrier og retriever er det forskjell på.

Poenget mitt var at en terrier er ikke en rase, og derfor er de ulike terrierne veldig ulike i gemytt og temperament :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrier er ikke terrier i alle tilfeller. Airdale, kerry og wheaten er tre veldig forskjellige raser når det kommer til gemytt til tross likheten.

Wheaten er absolutt en mildere terrier i forhold til de to andre, og kerryen krever en del mer enn en wheaten både mtp oppdragelse og mosjon.

Joda, det finnes en wheatenmali, men hun ser så sjelden disse tag'ene, og surfer så sjelden i trådene at hun sjelden ser at noen har spurt om noe som helst :P

Det stemmer at jeg venter valper, og jeg har helt klart kontakter som også planlegger valper, men jeg legger ikke ut her på forumet men send meg gjerne en melding så svarer jeg mer enn gjerne :)

Har allerede sendt deg mail (var vel i går?- du har svart iallefall :) ) Men om du har flere kontakter, sender jeg deg en mail til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lagotto er en fantastisk rase som jeg kan anbefale på det sterkeste. Det er en hund som ikke røyter og som istedet må klippes, så det er jo noe pelsstell. Den er som regel glad og lett å ha med å gjøre. Lett å trene, og holder seg som regel i nærheten av eieren. Selv synes jeg det er særlig positivt at hunden har lite jaktinnstinkt og at jeg kan slippe dem løs i skogen uten å være redd for at de skal jage andre dyr eller stikke av. Dessverre er det en enkelte dårlige oppdrettere der ute. Kennel av nr 35 i Trondheim og Chicabeams i Sverige er to jeg trygt kan anbefale. Hold deg derimot unna kennel Toshikos utenfor Mo i Rana. Jeg tror hundene kommer fra gode linjer helsemessig, men oppdretteren er kjent for å behandle valpekjøpere dårlig. Jeg vurderte selv å kjøpe valp av hun som driver kennelen en gang, men hun var ikke villig til å svare på grunnleggende spørsmål om hundenes gemytt og lydighet. Hun var dessuten ufin både på telefon og mail. Senere har jeg forstått at andre også har lignende erfaringer. Uansett, lykke til med å velge rett rase og finne en seriøs oppdretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...