Gå til innhold
Hundesonen.no

Elefant i dyrepark…


Gjest
 Share

Recommended Posts

Leste denne, og jeg ble helt clogged up og begynte å grine :cry:

Skrevet av Liz Tyson:

"Last Friday I visited the U.K.’s most popular animal attraction: Chester Zoo.

In my line of work, as an anti-captivity campaigner, I have to ensure that, from time to time, I visit the very places that I so vehemently oppose in order to ensure that my organization has access to the most up-to-date and relevant information. At the end of last week, it was announced that Chester Zoo had been voted the U.K.’s number one animal attraction and, given that the zoo is less than an hour from my office, I figured there was no time like the present and spent the day there at the end of last week.

I intend to write more about the visit in general and the specific concerns that I had about the zoo, but this post will focus on the very first thing that I registered when I began my visit. The zoo is laid out so that the "charismatic megafauna" are in key positions and, like many zoos, the elephants are one of the first animals that you will find upon entering. As it was just after opening time when I arrived, there were crowds of people in front of the elephant enclosure and so the first thing that grabbed my attention while I waited to look at the animals themselves was a sign with the heading “Why is that elephant moving her head from side to side?”

The very presence of the sign suggests that the elephants swaying from side-to-side is a common enough occurrence to warrant a permanent fixture explaining its meaning. This, in itself, I found intensely worrying before I had even laid eyes on the animals themselves. Let me explain why…

“Stereotypic behaviors” are repetitive behaviors with no obvious function. In animals, they might include rocking, pacing, head-nodding, swaying and over-grooming, amongst other things.

Stereotypic behaviors are widely accepted as being a sign of psychological distress or even the external symptoms of mental illness. In short, the presence of stereotypic behaviors can be a sign that there is something very, very wrong with the state of mind of the animal demonstrating them. Vitally important to note is that stereotypies are not witnessed in animals in the wild. It is therefore thought that it is captivity, or some aspect or aspects of captivity, which are the direct cause of stereotypic behaviors.

To put it in very simple language, keeping certain animals in zoos can make those animals mentally ill.

While I oppose the captivity of all animals in zoos on ethical grounds, I accept that some animals may fare worse than others from a welfare perspective when held captive for their entire lives. This may be due to a number of factors but, for elephants, it can be attributed to factors such as their huge size, their complex and profound social interactions with others, their huge natural geographical range, their high level of cognition and their very specialized biological requirements.

When you consider how elephant societies function in the wild, how elephants live when they are left to experience life as they have adapted to over millennia and compare that to the impoverished existence they eke out in zoos around the world, it is perhaps hardly surprising to find that elephants are one of the animals that are prone to developing stereotypies.

So, to go back to sign that I encountered upon entering Chester Zoo, I was actually rather pleased to see that a zoo was offering an explanation to the visitors about stereotypic behavior. That was, until I read what the zoo had to say about it…

980x.jpg

The sign began with the following statement:

“A bad habit

Do you bite your finger nails or smoke? These are bad habits. An elephant moving its head from side to side is a bad habit. As everyone knows, bad habits are hard to stop.”

The zoo went on to blame any stereotypic behaviors on the elephants’ early life -- saying that these “bad habits” began at the zoos that the elephants were housed in before; implying that no elephant born at Chester displays such behavior. It would be interesting to see if this is the case, given that four of the elephants currently at the zoo were born at Chester.

That aside, it was the description of stereotypies as “bad habits” that struck me. Repetitive, compulsive behavior or stereotypies are recognized in both human and non-human animals. It is particularly apparent in some people with autism. In humans, like in non-human animals, they can be indicators of serious mental distress or impairment and, in and of themselves, may have a marked effect on other areas of development. Stereotypies in children with autism, for example, are suggested to be barriers to attention and learning.

Would the zoo dismiss stereotypic behaviors in autistic children as "bad habits"? I doubt it somehow.

While it is unarguable that bad habits can be both difficult to stop and, like smoking, can threaten our health, describing a recognized mental health issue as a “bad habit” is both misleading and offensive; particularly when the true explanation behind stereotypical behavior in animals in zoos has been accepted, even by the zoo industry, for many years.

Stereotypical behavior is caused by captivity. It is zoos themselves that cause stereotypical behaviors.

The wording of the sign stuck with me for the five hours I was at the zoo and, before I left, I went back to the elephant enclosure, which was no longer surrounded by people. For ten minutes, I watched a female elephant sway backwards and forwards from side to side. You can see her below:

I don’t know the name of the elephant I was watching but the last elephant to be brought in to Chester from another zoo arrived in 1994 from Flamingo Land. If the offending sign is to be believed and none of the elephants born at Chester show stereotypic behaviors, then it is safe to assume that the female I watched has shown these behaviors for at least 20 years.

Twenty years, and the signs of distress are still painfully apparent.

This elephant may live until she is 70.

Please just take a few moments to think about that.

Think of all that you have done in your lifetime, and the plans you have for the years ahead. Think about a whole lifetime of activity; to be born, grow up, go through school, get a job, make lifelong friends, perhaps have children of your own, perhaps even grandchildren. Think of all the individual experiences you have had and will have, the places you have been and will go, the people you have met and will meet. It’s impossible to capture these thoughts in their entirety. Our lives are just too immense, our experiences too complex.

And now think about the elephant again. In the time it takes for us to live our entire lives, elephants like the one I stood and watched will be stuck in the never-ending monotony of the same routine, in the same zoo enclosure, with the same captive companions. For up to 70 years. Is it any wonder that these complex, intelligent animals go out of their minds?

In twenty years from now, the elephant I saw may well be standing in the same place in the north of England, swaying from side to side, as visitors read the sign telling them about her “bad habit”; the sign which belittles her suffering and consigns it to the same category of importance as “nail biting.”

In truth, it is our bad habit that keeps her there and our bad habit that means that more and more generations of elephants will be born into zoos for decades and decades to come. The bad habit is our desire to see wild animals up close, regardless of the sometimes devastating impact that this desire has on the animals themselves.

It is a habit which really isn’t so hard to stop. If you care about animals, don’t visit the zoo."

Originalen herfra : https://www.thedodo.com/community/Liz_Tyson/if-we-really-care-about-animal-601151421.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrehager og sirkusdyr er ikke noe for meg, og jo større dyrene er, jo vanskeligere er det å dekke deres primære behov som dannes av instinkt. Et naturreservat hvor dyrene får leve ut sine instinkter så langt det går, er noe annet.

Bare innefor akvariehobbyen blir jeg frustrert når folk ikke tilrettelegger vannverdier, artssammensetning, temp, akvarieoppbygging osv tilpasset de fiskene man holder.

Ikke-domestiserte dyr vil ha andre behov enn domestiserte.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paragraf fra Life of Pi som jeg liker veldig godt;

Well-meaning but misinformed people think animals in the wild are “happy” because they are “free”. These people usually have a large, handsome predator in mind…The life of the wild animal is simple, noble and meaningful, they imagine. Then it is captured by wicked men and thrown into tiny jails. Its “happiness” is dashed. It yearns mightily for “freedom” and does all it can to escape. Being denied its “freedom” for too long, the animal becomes a shadow of itself, its spirit broken. So some people imagine.

This is not the way it is."

les resten her;

http://aaronautix.blogspot.ca/2008/12/animals-in-captivity-life-of-pi-yann.html?m=1

Hva denne elefanten i Chester Zoo angår vet jeg ingenting om, så jeg har ingen kommentarer til det.

Ang det skiltet, så er det nok skrevet på en mer forståelig måte slik at alle slags besøkende kan få en forståelse for hva atferden er. Det er ikke kun dyrefolk som besøker en dyrepark og jeg tror overhode ikke det var intensjonen å bagatellisere atferden til elefanten. Jeg syns det i det hele tatt er positivt at de har et skilt oppe for å forklare at dette slettes ikke er normal atferd.

Her er det forsåvidt en liten kort dokumentar som er relativt upartisk og forklarer rundt temaet dyreparker og stereotypisk atferd. Personen som har skrevet artikkelen linket over ang elefanten i Chester Zoo er også intervjuet i denne dokumentaren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er skikkelig dumt at dyreparken vil unngå alle spørsmålene de garantert fikk om vevingen (vi kaller det veving når hester gjør den der bevegelsen) til elefanten med å bagatelisere det med et skilt der det står at dette er en dårlig vane... Hadde blitt mye mer imponert hvis de hadde skrevet at det var en sterotypisk atferd og hva de har gjort for å få henne til å slutte med dette - for jeg vil tro det finnes ting man kan lage til en elefant i fangenskap for at den skal kjede seg mindre og få utfoldet seg mer? Stakkars elefant.

Når vi har hatt dyr på gården med sterotyp adferd prøver vi med en gang å sette i gang tilltak for å hjelpe dyret. Feks henge opp saltsteinsholdere til kyra slik at de har noe å holde på med, fôre mer eller flere ganger om dagen, mer utetid for hestene, div aktivitetsleker til hestene. Jeg mener at man skal ikke bare si "dette dyret har en uvane så det gidder vi ikke å prøve å gjøre noe med" - man må jo legge til rette for et mer naturlig liv for de istedet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paragraf fra Life of Pi som jeg liker veldig godt;

Hva denne elefanten i Chester Zoo angår vet jeg ingenting om, så jeg har ingen kommentarer til det.

Ang det skiltet, så er det nok skrevet på en mer forståelig måte slik at alle slags besøkende kan få en forståelse for hva atferden er. Det er ikke kun dyrefolk som besøker en dyrepark og jeg tror overhode ikke det var intensjonen å bagatellisere atferden til elefanten. Jeg syns det i det hele tatt er positivt at de har et skilt oppe for å forklare at dette slettes ikke er normal atferd.

Life of Pi… Skal det være et sannhetsvitne om hvordan dyr i dyreparker føler seg?

For det andre er det ikke slik at jeg tror en elefant lengter etter friheten og savannen etter 20 år i fangenskap. Det endrer ikke en dritt på hvor innmari trist det er at et oppegående, intelligent dyr holdes i så kummerslige kår at de blir gal.

Det er 20 år hvor elefanten kunne hatt et liv uten psykose, hvor den kunne hatt et naturlig liv med familieliv, sorg, glede, utvikling, smerte, sult, lykke - hva naturen måtte ha å tilby. Hvor den kunne hatt SITT liv.

Jeg er ikke i tvil om at mennesker også slutter å håpe om friheten etter en stund i fangenskap. De glemmer hvordan livet en gang var. Det stopper ikke meg fra å allikevel føle at det er helt forjævlig trist at et individ skal måtte lide og bli psykotisk bare fordi at noen vil dra inn penger på deg… I gamledager ble elefantmannen holdt i bur, damer med skjegg. Det banale i å dra å se på slike "freaks of nature" er åpenbar for oss i dag, gleder meg til den dagen man innser banaliteten av å holde likeverdige individer bak lås og slå for "show og skue" (eller sagt på en annen måte; for penger).

Forøvrig ER det å bagatellisere tvangsatferd pga innestengning og psykose, når man kaller dette for "uvaner". Det er jo hele poenget til artikkelforfatter, at man avskriver det som noe banalt - som å bite negler eller tvinne håret sitt. Å bite negler eller tvinne hår er ikke noe man trenger psykisk helsehjelp for. Å vugge fram og tilbake pga psykose er derimot meget aktuelt for psykisk helsehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er ganske sprøtt å se hvor mye informasjon enkelte klarer å dra ut av ett lite skilt. Igjen så er det åpenlyst hvor lite forståelse du har for seriøse dyreparker.

Denne "diskusjonen" er allerede kvalmende lik en viss annen diskusjon som eksisterer her på forumet, og hvis det er tilfelle så får du kose deg videre med å kun se saker fra en ekstremist vinkel og kjøre på med hersketeknikker. Det er fullstendig bortkastet forsøke å diskutere dette på et saklig nivå med en som kun har som formål å overkjøre andre som har andre meninger enn en selv. Jeg beklager å måtte si det, men dette er på grensen av latterlig og ikke verdt min tid. Hvis du kun er ute etter å høre din egen stemme på kontroversielle temaer så foreslår jeg deg heller å starte en egen blogg enn å poste på et diskusjonsforum, siden dette er helt klart ikke temaer du er villig til ha en debatt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Cams Det som er fint med diskusjonsforum er jo at en nettopp kan få frem ulike sider på de tema som blir tatt opp, og jeg er interessert i å lese hva du nå skulle sitte inn med som motsvar, for det siste innlegget du skrev nå gjorde ingen forskjell ift temaet, sånn egentlig. Ja takk til flere synspunkter! :) Det verste som kan skje er at vi muligens kan bli en smule klokere, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kanger her jeg... Kvalmt at dyrehagen bagatelliserer atferden. Hadde de ment å være ærlige kunne de bare skrevet rett ut at slikt kalles stereotypisk atferd.

Og jeg er langt fra noen ekstremist, jeg synes dyrehager kan være positivt og ha en viktig samfunnsmessig verdi med det å gjøre mennesker interesserte i dyr. Men det er helt kalrt at ikke alle dyr egner seg i fangenskap da det ER forskjeller på dyr, og det har vel egentlig nå gått ordentlig opp for meg at elefanter er en av de artene som kanskje krever for mye for å noensinne trives i fangenskap. På samme måte som jeg mener delfiner er uegnet. De er for komplekse, intelligente og ikke minst store.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Cams Det som er fint med diskusjonsforum er jo at en nettopp kan få frem ulike sider på de tema som blir tatt opp, og jeg er interessert i å lese hva du nå skulle sitte inn med som motsvar, for det siste innlegget du skrev nå gjorde ingen forskjell ift temaet, sånn egentlig. Ja takk til flere synspunkter! :) Det verste som kan skje er at vi muligens kan bli en smule klokere, er det ikke?

Jeg er veldig enig med deg, men når det gang på gang føles ut som man snakker mot veggen så går man tilslutt lei. Det er trist, fordi dette er prinsipielt temaer jeg elsker å diskutere fordi man lærer så mye og er grobunn for nye tanker rundt kontroversielle og vanskelige temaer, men når tonen er som den er her så er dette helt åpenbart ikke riktig sted for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er ganske sprøtt å se hvor mye informasjon enkelte klarer å dra ut av ett lite skilt. Igjen så er det åpenlyst hvor lite forståelse du har for seriøse dyreparker.

Denne "diskusjonen" er allerede kvalmende lik en viss annen diskusjon som eksisterer her på forumet, og hvis det er tilfelle så får du kose deg videre med å kun se saker fra en ekstremist vinkel og kjøre på med hersketeknikker. Det er fullstendig bortkastet forsøke å diskutere dette på et saklig nivå med en som kun har som formål å overkjøre andre som har andre meninger enn en selv. Jeg beklager å måtte si det, men dette er på grensen av latterlig og ikke verdt min tid. Hvis du kun er ute etter å høre din egen stemme på kontroversielle temaer så foreslår jeg deg heller å starte en egen blogg enn å poste på et diskusjonsforum, siden dette er helt klart ikke temaer du er villig til ha en debatt på?

Hvis du synes dette er kvalmende synes jeg det er trist og sier mer om din "grense" for hva som er kvalmende enn noe annet. Jeg handler kun på empati og medfølelse for levende individer, presis som angående intelligente, store spekkhuggere i små gullfiskboller (SlaveWorld-diskusjonen).

Jeg setter meg i et annet individs posisjon og tenker "hvordan hadde det føltes om jeg var i fangenskap". "Hvordan hadde jeg følt det om det var min familie som ble behandlet slikt". Hvis du synes empati og medfølelse for andre individer er kvalmende så håper jeg du får hjelp for problemet, det kan ikke være bra :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Life of Pi… Skal det være et sannhetsvitne om hvordan dyr i dyreparker føler seg?

For det andre er det ikke slik at jeg tror en elefant lengter etter friheten og savannen etter 20 år i fangenskap. Det endrer ikke en dritt på hvor innmari trist det er at et oppegående, intelligent dyr holdes i så kummerslige kår at de blir gal.

Det er 20 år hvor elefanten kunne hatt et liv uten psykose, hvor den kunne hatt et naturlig liv med familieliv, sorg, glede, utvikling, smerte, sult, lykke - hva naturen måtte ha å tilby. Hvor den kunne hatt SITT liv.

Jeg er ikke i tvil om at mennesker også slutter å håpe om friheten etter en stund i fangenskap. De glemmer hvordan livet en gang var. Det stopper ikke meg fra å allikevel føle at det er helt forjævlig trist at et individ skal måtte lide og bli psykotisk bare fordi at noen vil dra inn penger på deg… I gamledager ble elefantmannen holdt i bur, damer med skjegg. Det banale i å dra å se på slike "freaks of nature" er åpenbar for oss i dag, gleder meg til den dagen man innser banaliteten av å holde likeverdige individer bak lås og slå for "show og skue" (eller sagt på en annen måte; for penger).

Forøvrig ER det å bagatellisere tvangsatferd pga innestengning og psykose, når man kaller dette for "uvaner". Det er jo hele poenget til artikkelforfatter, at man avskriver det som noe banalt - som å bite negler eller tvinne håret sitt. Å bite negler eller tvinne hår er ikke noe man trenger psykisk helsehjelp for. Å vugge fram og tilbake pga psykose er derimot meget aktuelt for psykisk helsehjelp.

Ehhem.... Dette er vel asiatisk elefant? Som aldri har bodd på noen savanne, og forøvrig har vært domestisert i ca 4000 år..... :innocent:

Men de kan selvsagt få stereotyp adferd om livet ikke er helt på topp. I likhet med alle andre husdyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhem.... Dette er vel asiatisk elefant? Som aldri har bodd på noen savanne, og forøvrig har vært domestisert i ca 4000 år.... :innocent:

Men de kan selvsagt få stereotyp adferd om livet ikke er helt på topp. I likhet med alle andre husdyr...

Selvsagt, om vi skal flisespikke er elefanten i videoen en asiatisk elefant. Dessverre tenkte jeg generelt på elefanter når jeg skreiv det, og hodet mitt plasserte den automatisk i afrika. Beklager at du ble forvirret.

På hvilken måte har domestisering noe med saken å gjøre? Som du sier, alle husdyr kan utvikle psykotisk atferd, og vi hadde alle reagert med harme og avsky om en hund ble holdt i en hundegård hele sitt liv. Uten noe mental stimuli, med samme rutine om og om igjen - mens folk betalte for å se den fordi den enten hadde 5 bein, feil farge eller gikk på 2 bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne se noen bevis på at elefantene til Chester Zoo ikke får noe mental stimuli. Siden du kan så mye om deres prosedyrer og arbeid med dyrene sine.

Endret av Cams
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne se noen bevis på at elefantene til Christer Zoo ikke får noe mental stimuli. Siden du kan så mye om deres prosedyrer og arbeid med dyrene sine.

Forskjell på "ikke noe" og "ikke nok". Elefantenes (og andre dyrs atferd) sier mer enn en eneste prosedyre eller "arbeid med dyrene" som denne dyreparken måtte prøve seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, om vi skal flisespikke er elefanten i videoen en asiatisk elefant. Dessverre tenkte jeg generelt på elefanter når jeg skreiv det, og hodet mitt plasserte den automatisk i afrika. Beklager at du ble forvirret.

På hvilken måte har domestisering noe med saken å gjøre? Som du sier, alle husdyr hadde kunnet utvikle psykotisk atferd, og vi hadde alle reagert med harme og avsky om en hund ble holdt i en hundegård hele sitt liv, mens folk betalte for å se den fordi den enten hadde 5 bein, feil farge eller gikk på 2 bein.

Ja, det håper jeg virkelig. At man synes det er like ille med hver eneste hest som står på boksen sin og vever eller sluker luft. Og hver eneste hund som løper att og fram på sine 2m luftegård.

Men det gjør ikke folk flest? Det er først når de TROR dette dreier seg om ville dyr, man skriker opp om det? (asiatiske/indiske elefanter er østens arbeidshest, og er ca. like vill som gampen på stallen ;-) ) Jupp, det finnes selvsagt ville stammer av dem, det finnes ville hester og sauer også...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på "ikke noe" og "ikke nok". Elefantenes (og andre dyrs atferd) sier mer enn en eneste prosedyre eller "arbeid med dyrene" som denne dyreparken måtte prøve seg på.

Så du har oversikt over hva som er "nok" stimuli for alle arter i fangenskap? Du har oversikt over berikelsesplanen til chester zoo og hvordan hvert enkelt individ responderer på det som blir tilbudt dem?

Nei, atferden til disse elefantene sier svært lite om den generelle standarden til parker som blant annet chester zoo. Det atferden derimot sier, er å støtte en teori om at enkelte dyr ikke har mulighet for å trives i fangenskap pga flere faktorer. Elefanter og isbjørn er på denne relativt korte listen.

Igjen, jeg har aldri vært i chester zoo eller kjenner personlig noen som jobber der - men jeg vet de er en respektert, moderne dyrepark som ikke bare stuer dyrene sine i stimulifattige omgivelser "for at folk skal ha noe å glo på" uten å tenke på dyrets helse og velvære. Berikelse er en stor del av dyrepassernes daglige jobb hvor alle strever etter å gjøre det beste for dyrene sine, og du må da virkelig ikke tro ett sekund at disse dyrene ikke har mennesker som bryr seg om dem og strever hver dag for å gjøre livet deres godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at Chester zoo ikke har forsøkt å gjøre noe med problemet?

Jeg ser ikke at det står noen steder at de har prøvd å gjøre noe med problemet heller - de bare bagatelliserer det med å skylde på at elefantene har fått denne "dårlige vanen" før de kom dit og at det er ikke farlig at de gjør det - helt normalt ut i fra skiltet....

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke at det står noen steder at de har prøvd å gjøre noe med problemet heller - de bare bagatelliserer det med å skylde på at elefantene har fått denne "dårlige vanen" før de kom dit og at det er ikke farlig at de gjør det - helt normalt ut i fra skiltet...

Det kan være en enkel sak å oppdrive info om hvis det virkelig skulle bli nødvendig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne se noen bevis på at elefantene til Chester Zoo ikke får noe mental stimuli. Siden du kan så mye om deres prosedyrer og arbeid med dyrene sine.

Jeg ser ikke at det står noen steder at de har prøvd å gjøre noe med problemet heller - de bare bagatelliserer det med å skylde på at elefantene har fått denne "dårlige vanen" før de kom dit og at det er ikke farlig at de gjør det - helt normalt ut i fra skiltet.... 

Akkurat! De har nok ikke skrevet noe sted at de ikke får noe mental stimuli, men jeg har ikke lest noe sted at de har det heller..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen linker i farta. Ikke kom her og si at Chester Zoo ikke har det fullt og åpent om hvordan de steller elefantene sine. ;)

Kort og greit beskrevet ang berikelse for elefanter,

http://www.upali.ch/behavioural_en.html

"Unfortunately, even elephant keepers who are highly committed and imaginative in their efforts to keep their elephant group occupied may not be able to completely prevent such stereotypical behaviour.

Thus, behavioural and environmental enrichment is an important component of modern elephant keeping."

Her er noen linker jeg bare har skumlest litt på, men jeg er ganske sikker på at de inneholder svar på det som har blitt diskutert her.

Her er en link til BIAZA ( British & Irish Association of Zoos & Aquariums ) ang stell og hold av elefanter i britiske dyreparker.

http://www.biaza.org.uk/uploads/Animal%20Management/Elephant%20Guidelines%202010.pdf

Søk på ordet "enrichment" så kommer man til de litt mer aktuelle avsnittene om temaet.

"It is important to note that standards listed are the MINIMUM mandatory standards required by members; the word MUST is

used for each of these. Members who did not comply with these in 2002 had a minimum period of five years from 2002 within which so to do. "

Chester Zoo er medlem av AZA ( Association of Zoos and Aquariums), her kan du lese om AZA og hva de står for og hva det kreves av dyreparker for at de skal få lov til å bli medlem.

Hvis dyreparker ikke opprettholder standarden som AZA har satt til dem, så blir dyrene sendt til andre parker. AZA eier alle dyr i AZA-registrerte dyreparker, og dyreparken selv har ingen stemme i henhold til hvem som parres med hvem eller hvor dyrene skal bo. AZA bestemmer hvor, når og om dyrene skal flyttes til andre parker. De aller fleste moderne dyreparker er medlem i AZA.

Her kan man lese AZA sine guidelines på hold og stell av elefanter.

https://www.aza.org/uploadedFiles/Conservation/Commitments_and_Impacts/Elephant_Conservation/ElephantStandards.pdf

"Standard: All holding institutions must have a written environmental enrichment plan for their elephants and show evidence of implementation"

For mer dybde i berikelse og stimuli av elefanter i den form AZA krever, så finnes det en bok som kan bestilles her.

http://www.elephanttag.org/professional/professional_ResourceGuide.html

Her er forsåvidt et bilde fra Chester zoo som viser dammen elefantene har. Elefanter elsker jo å bade både for velvære og moro, og dette er en veldig viktig "enviroment enrichment" hvor de også får tilfredsstilt sosial stimuli. Visstnok skal det være dypt nok til at selv de voksne elefantene kan dukke helt under og svømme.

Selv om bilder kan lyve og bilder aldri forteller hele sannheten, så må jeg allikevel si at jeg syns det ser langt ifra ut som at disse elefantene her har et alvorlig psykisk sammenbrudd.

zoo2large.jpg

Så tilslutt er det jo selvfølgelig et stort spørsmål om selv de beste fasilitetene er godt nok for elefanter. Elefanter ER i rødsonen, dette er det overhode ikke lagt skjul på eller "bagatellisert". Dette er forøvrig ikke en debatt jeg har fulgt så veldig tett på.

Jeg anbefaler uansett å se den mini-dokumentaren jeg linket til som handler om stereotypiske atferder hos dyreparkdyr. Bare fordi et dyr viser stereotypisk atferd betyr det ikke nødvendigvis at dyrets livskvalitet er betraktelig minsket. I perioder så hender det at Jack Russell terrieren min spinner rundt på gulvet og jager sin egen hale, men han er generelt en lykkelig hund med en rik hverdag. Han er ikke i "psykose" bare fordi han har denne uvanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tilslutt er det jo selvfølgelig et stort spørsmål om selv de beste fasilitetene er godt nok for elefanter. Elefanter ER i rødsonen, dette er det overhode ikke lagt skjul på eller "bagatellisert". Dette er forøvrig ikke en debatt jeg har fulgt så veldig tett på.

Jeg anbefaler uansett å se den mini-dokumentaren jeg linket til som handler om stereotypiske atferder hos dyreparkdyr. Bare fordi et dyr viser stereotypisk atferd betyr det ikke nødvendigvis at dyrets livskvalitet er betraktelig minsket. I perioder så hender det at Jack Russell terrieren min spinner rundt på gulvet og jager sin egen hale, men han er generelt en lykkelig hund med en rik hverdag. Han er ikke i "psykose" bare fordi han har denne uvanen.

Disse elefantene har det utvilsomt enormt mye bedre enn et hvilke som helst arbeidsdyr i feks. India.... De elefantene som er i rødsonen for å trives blandt mennesker er vel den Afrikanske, som aldri har blitt domestisert som den Asiatiske. Det blir jo nesten som å sammenligne hest og sebra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...