Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthøsten 2014


Kaja
 Share

Recommended Posts

Det er utrolig artig å se at det er så mange jenter her inne som har lyst å begynne å jakte! Dengang jeg startet var man helst å betrakte som eksotisk fugl eller ekkelt vedheng - og man måtte pinadø ha bein i nesen (eller en kjæreste som dro en med overalt) for å tørre å komme på banen...

Jeg gleder meg veldig til jaktstart 10 august; da er det råbukken som gjelder. Første uka i hjortejakta har jeg klart å ordne meg en ukes ferie, så da drar jeg og kjæresten og bikkjene til fjells og skal kose oss riktig på smyg- og posteringsjakt etter hjorten :) Både Amigo og Storm er godkjente ettersøkshunder og vi satser på at Tara til typen blir godkjent neste uke da hun skal opp til fersksporprøven. Så vi er godt rustet hehe :) Uansett er det veldig greit å ha ei bikkje med seg dersom dyret springer et stykke før det legger seg ned.

Hjort og rådyr blir det å jakte på like fram til jul antakelig; og skulle det dukke opp en rev eller tre mens jeg sitter på post så er det ikke fritt for at den lever farlig da.
Det var meningen at jeg også skulle på en ukes reinsdyrjakt i slutten på august, men det skar seg pga mine ødelagt korsbånd. De tåler ikke å gå milevis med tung sekk dessverre. Hjortejakta i høst blir noe helt annet; da bor vi midt i terrenget og er ute kortere perioder uten å drasse på sekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jaktstart for småvilt og melding fra samboer om at første skogsfugl ligger i sekken :-)

Skal vist på villsvin og dådyrjakt i sverige i februar!

Jakthøsten så langt har gitt meg tre rådyr og en flott 12-takker! Sistnevnte kom på lokk og ble skutt på 40 meters hold langt oppe i fjellet. Det var sykt spennende!!

Posted Images

Vi gleder oss også! Første uken av jakten har vi bestilt jaktkort for en uke ved Trysil (uten hund). Senere i sesongen drar vi til Hardangervidda og jakter en helg (med hund), og så blir det garantert flere småturer. Vi skal også prøve oss på gåsejakt i Tønsberg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er litt forskjell på jakt nordpå og sørpå? At det sørafor gåes mer i jaktlag, mens her, på småvilt, så går man mest alene?

Er så mye folk sørafor at de må gå på jakt i klynge ;D

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakter ikke selv, men håper å få bestått fersksporprøven og dermed kunne gå et ettersøk eller to i løpet av sesongen, og være med i jakten på den måten. Aller helst håper jeg jo selvsagt at ingen blir skadeskutt, men det er litt mye å håpe på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to jakthagler og ikke noe problem med å få godkjent to heller. (noen år siden, men tror det går greit når man begrunner hvorfor man trenger/skal ha to).

I år blir det ikke noe jakt på meg pga babyen som kommer.

Men hundene og gubben skal jakte. Vi starter sesongen med taksering fra 5 august og deretter normal trening og jaktprøver fra 20 august. Gubben skal jakte en uke fra 10 sept når småvilt jakta starter. Så blir det noen jaktturer hjemme og på hytta.

I oktober skal vi til Sverige og jakt fasan + rapphøns 2 dager. Da skal jeg og vesla være med

Gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to jakthagler og ikke noe problem med å få godkjent to heller. (noen år siden, men tror det går greit når man begrunner hvorfor man trenger/skal ha to).

I år blir det ikke noe jakt på meg pga babyen som kommer.

Men hundene og gubben skal jakte. Vi starter sesongen med taksering fra 5 august og deretter normal trening og jaktprøver fra 20 august. Gubben skal jakte en uke fra 10 sept når småvilt jakta starter. Så blir det noen jaktturer hjemme og på hytta.

I oktober skal vi til Sverige og jakt fasan + rapphøns 2 dager. Da skal jeg og vesla være med

Gleder meg.

Men du kan trene hund for det, vettu :D Bæresele er en fin ting til å begynne med, meis etterhvert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er litt forskjell på jakt nordpå og sørpå? At det sørafor gåes mer i jaktlag, mens her, på småvilt, så går man mest alene?

Her er det stort sett bare storviltet det er jaktlag på (men man går eller sitter på post alene som regel uansett.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan trene hund for det, vettu :D Bæresele er en fin ting til å begynne med, meis etterhvert :wink:

Har tenkt å være med litt ja :D

Kua og Ymse strømmet idag, dvs Ymse fikk ikke strømm for han likte ikke sau :lol: skal reteste om en uke. Viser han fortsatt ikke interesse skal vi reise til treningsterreng på løten :D

Så bra

Flott område det friområde på Løten/Nordhue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mye folk sørafor at de må gå på jakt i klynge ;D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha, ja :P

Her er det stort sett bare storviltet det er jaktlag på (men man går eller sitter på post alene som regel uansett.).

Okei. Virker som de sør i Sverige også går i jaktlag på småvilt. Det er vel kanskje ulike kulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående våpensøknad: Man trenger ikke spesifisere hvilken jakt man skal bruke et våpen til. Man kan ganske enkelt skrive "jakt" på denne posten. Myndighetene har ingenting med hva man planlegger å jakte. Er det en rifle til konkurranseskyting, så skrives dette i stedet for.

Man trenger heller ikke å være medlem i NJFF for å søke om våpen, men jegernummer (som man får etter å ha fullført kurset) må oppgis.

Begrensningen er 6 jaktvåpen (dersom man driver konkurranseskyting, kan man ha eget våpen til mange av de ulike disiplinene, og dermed betydlig flere enn 6), og i prinsippet kan alle disse 6 være hagler. Dette med behovsprøving kan være så mangt, og det er ikke noe problem å begrunne 6 våpen av samme type. Det er dog verdt å merke seg at disse søknadene blir behandlet lokalt, og at enkelte politikontorer kan være vanskeligere å ha med å gjøre enn andre. Dermed KAN man komme utfor et saksbehandler som mener at du ikke har behov for 6 "like" våpen, og avvise søknader på grunnlag av dette. Dette er dog ikke noe vanlig problem såvidt jeg forstår.

21. august begynner jakta for min del, og det meste som kan jaktes med wachtelhund står på planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som liker jaktfilmer.

Hunters har begynt å lage en online tjeneste, det kommer mer og mer film :)

http://vod.huntersvideo.com/

En annen tjeneste er jaktflix. Her ligger bla annet Clausen filmen et jaktår nr 1 gratis :)

http://www.jaktflix.se/

Jeg har allerede betalt en film på Hunters, den heter Hunting with pointing dogs. Om noen av dere vil ha den gratis, pm meg med email :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Så er man i gang. Flere fine reveloser med de kortbeinte, men ingen fall så langt. Så langt lettere å få ut rev enn rådyr, da er det nok mikkeler i skogen i hvertfall.

Haren har vi ikke sett. Innjaging av støver er en tolmodighetsprøve, når man venter på at den skal våkne. Men blir god på å drikke kaffe, da...

Må bare dele dette råkule bildet. Begynner å lure på om Brienne har stått modell :P

10322686_844029712288127_391776481537328

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bilde @Pringlen :)

Her teller vi dagene til 25. september. Med unghund som oppdretter har kjempeforventninger til er det litt slik grugledefølelse i magen for tiden :)

Reinsjakta var fort gjort i år, og bukk, simle og kalv ligger fint i fryseren. Ikke takket være meg, men gubben var flink ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gleder oss også! Første uken av jakten har vi bestilt jaktkort for en uke ved Trysil (uten hund). Senere i sesongen drar vi til Hardangervidda og jakter en helg (med hund), og så blir det garantert flere småturer. Vi skal også prøve oss på gåsejakt i Tønsberg :)
Hardangervidda? Hvor? Vidda burde vel strengt tatt vært stengt i noen år slik bestanden fikk komme seg litt. Så lite fugl det har vært der de siste årene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke dere hit også? :)
På jakt? Jeg har ikke jegerprøven. Pappa jakter der heller ikke, såvidt jeg vet, lengre. Han mener vidda burde stenges til bestanden er oppe igjen :) Han var der på taksering for noen uker siden. Har taksert der de siste årene med dårlige tall. Når jeg var 13-14 var det fult av fugl der. Vi var på jakt der hvert år fra jeg var 8-15 med myr fugl.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...