Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthøsten 2014


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jaktstart for småvilt og melding fra samboer om at første skogsfugl ligger i sekken :-)

Skal vist på villsvin og dådyrjakt i sverige i februar!

Jakthøsten så langt har gitt meg tre rådyr og en flott 12-takker! Sistnevnte kom på lokk og ble skutt på 40 meters hold langt oppe i fjellet. Det var sykt spennende!!

Posted Images

Jeg har fått en treskjeller :lol: Tuva fulgte en fugl fra tre til tre og lagde de mest sinnsyke lydene under treet fuglen satt i (jeg var sikker på hun hadde funnet seg en grevling å sloss med eller no) fant Tiur gjorde hun og :D

Jeg har skutt grevling i stålos for doberman, og canarioen stiller elg, så mye kan brukes til mangt :) Man får ta hva man har :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn en jeg også. Mest på ekorn, men fugl kan også utløse atferden.

Vi får ta en jakttur sammen, med en whippet og en staffe på skogsfugljakt, kunne jo tatt seg ut :D

Da tror jeg folk hadde fått store øyer :lol: Planen er jo at C skulle bruke Tuva, men han får jo aldri ræva i gir :P Så neste år kanskje :)

Jeg har skutt grevling i stålos for doberman, og canarioen stiller elg, så mye kan brukes til mangt :) Man får ta hva man har :P

Allsidige hunder :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg folk hadde fått store øyer :lol: Planen er jo at C skulle bruke Tuva, men han får jo aldri ræva i gir :P Så neste år kanskje :)

Allsidige hunder :D

Jeg har også planer om å komme meg ut på jakt, uten Hermes riktig nok, men er som din samboer litt treig med å komme igang. Har dog meldt meg på opplæringsjakt i Lunner jeger og fisk denne høsten, hare og rådyr først og fremst. Har ikke hørt noe mer om det... hm... kanskje jeg må purre, snakket sist med de i våres.

Jeg har skutt grevling i stålos for doberman, og canarioen stiller elg, så mye kan brukes til mangt :) Man får ta hva man har :P

Stygt redd det bor grevling i uthuset/garasjen til det nye huset vi flytter inn i nå. Men håper ikke Hermes er klar for grevlingjakt...
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi også vært på jakt :D

Var til fjells for to uker siden på rypejakt. Første gang for både hund, eier og jeger. Det var spennende og mye gåing! Det ble desverre ikke noe fugl, selv om vi så to kull.

bilde-4-2_zps1f37389e.jpg

Her er vi oppe på 1200 m høyde.

Håper vi får med oss andejakta før den er over.

PS. Legger ut flere bilder i Eines tråd etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jakt er fryktelig moro, og anbefales:) vi jakter for opplevelsen og hele pakken, det er bonus hvis det faller et dyr, men det skal være riktig dyr og riktig skutt- det er ikke noe snakk om å bare skyte for å skyte, selvfølgelig. Vi jakter rådyr, elg og hjort i hovedsak, og alltid i lag. Det er også koselig, og en stor del av opplevelsen. Her er det ikke kjøp og salg - du må være grunneier eller bli invitert med av grunneier for å jakte. Jeg tror det gjør at det blir mindre troféjakt kanskje, god forvaltning ligger veldig innebygget i de fleste av oss.

På vårt lag har vi ikke fått noe enda, men sesongen er ung;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt en fin sesong med mange fine loser. Ikke så mye fall enda, men gubben har da fått skutt hjort :D

De yngste hundene (Hygen og Strihår på 15 og 13mnd) Har kommet godt i gang begge to, og det er ikke umulig at det blir prøvestarter på dem alt i høst, om de fortsetter like bra :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt spennende dag i skogen i går. Jeg hadde en flott hjort innom på post, men hun hadde det litt for travelt til at det ble noen skuddsjanse. Samboeren hadde en kjempefin elgokse, åttetagger, på post - men vi skal bare ha ungdyr, så han fikk gå videre i fred. Over alt rundt oss var det los på nabolagene, og dagen sluttet med at vi så en elgku med to tvillingkalver. Gleder meg til i dag!!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakthøsten så langt har gitt meg tre rådyr og en flott 12-takker! Sistnevnte kom på lokk og ble skutt på 40 meters hold langt oppe i fjellet. Det var sykt spennende!

DSC_0641.jpg

Så denne på bloggen din - og wow! Kjempeflott! Gratulerer!

Vi må nok revolusjonere jaktmetodene våre litt her i sør. Tradisjonelt er dette et elgområde, det var faktisk verdens tetteste elgbestand på 80- og begynnelsen av 90-tallet. På grunn av alt for mye elg ble det bestemt at man skulle redusere bestanden kraftig, og nå er det en passe stor bestand for området (visstnok, vi som bor her ser vel at kapasiteten i forhold til mat og lignende er stor nok til å øke bestanden endel). I alle fall - hjorten har gjort sitt inntok, og øker hvert år. Om noen år tipper jeg det er mer hjort enn elg, og man kan altså ikke jakte disse på samme måte. De gamle elgjegerne som skravler i vei på radioen (og skravler så høyt at du kunne høre de selv uten radio) - vel - det er dårlige jaktkamerater å ha med på hjortejakt altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...