Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthøsten 2014


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jaktstart for småvilt og melding fra samboer om at første skogsfugl ligger i sekken :-)

Skal vist på villsvin og dådyrjakt i sverige i februar!

Jakthøsten så langt har gitt meg tre rådyr og en flott 12-takker! Sistnevnte kom på lokk og ble skutt på 40 meters hold langt oppe i fjellet. Det var sykt spennende!!

Posted Images

Håper det er ok at jeg spør litt her :) Jeg har aldri gått på jakt før, men jeg har funnet ut i det siste at jeg har egentlig litt lyst til å ta jegerprøven. Jeg er ikke sikker på om jeg vil starte å jakte etter det en gang, men det går jo an å vurdere senere når jeg evt har tatte den.

Hvordan starter man egentlig, etter at man har tatt prøven? Er det bare å gå på jakt, liksom? Gjør man det sammen med noen som har litt mer erfaring, eller..? Tenker på småvilt da. Hadde aldri greit å skyte en elg eller et rådyr tror jeg :P

Edit: og når starter jakta? (altså, når burde jeg begynne å kle opp meg og hunden i neonfarger når vi går i skogen?;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har avlagt jegerprøven så kan du søke om våpentillatelse, f.eks hagle til småvilt. Men allerede da burde du vite HVA du skal jakte ettersom det er normalt å informere om I søknaden. For å få det godkjent kreves det at du er medlem I NJFF, har FG godkjent våpenskap, fri vandal mener jeg også du må ha. Så kan du spørre grunneier om du får leie jakt en viss periode, og dersom du har tilgang på ettersøkshund/apporterende hund som kan stille opp ved evt skadeskyting så kan du jakte innenfor jaktsesongen på de ulike jaktbare artene (du lærer om hva som er jaktbart på jegerprøvekurset).

Jaktsesong på f.eks due og stokkand er 21.aug til 23.desember.

Det er ikke lurt å ha neonfarger når du skal jakte småvilt, f.eks duene spotter deg fra milevis avstand og snur når de ser noe unormalt I terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på dette - verken jeg eller gubben har nemlig aldri vært medlem i NJFF. Da må det være noe som har kommet de siste åra?

Jeg måtte skrive njff medlemsnr da jeg sendte våpensøknad sist. Husker ikke hvordan det var første gang jeg sendte våpensøknad!

I forhold til jakttider så varierer det litt fra sted til sted, et kjapt googlesøk om der du bor bør gi deg en pekepinn på når det er lurt å kle seg synlig:)

Vi starter med revejakt, woop woop :D 15 juli!

Og jeg besto storviltprøven på første forsøk, første gang jeg skøt med riflen jeg skal låne i høst. Var seriøst LIVREDD. Jeg ødela jo skuldern min i fjor, og den jeg skal låne har ikke lyddemper. Dyden ertet meg masse først og sa det var dritmye rekyl i den. (308.). Så første skuddet brukte jeg 5 min på :lol: Var sikker på at jeg bommet, men neida. Og ikke var det spesielt mye rekyl heller. Litt så :P

Jeg gleder meg selvsakt aller mest til fuglejakt med Ymse, jeg har ikke tro på at han er noen superhund i år, ikke før om et par år egentlig. Men det er ikke så farlig. Det viktigste for meg er å jakte med MIN hund. Jeg er ingen god skytter, han er ingen ferdig fuglehund. Vi lærer sammen og det er det viktige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har avlagt jegerprøven så kan du søke om våpentillatelse, f.eks hagle til småvilt. Men allerede da burde du vite HVA du skal jakte ettersom det er normalt å informere om I søknaden. For å få det godkjent kreves det at du er medlem I NJFF, har FG godkjent våpenskap, fri vandal mener jeg også du må ha. Så kan du spørre grunneier om du får leie jakt en viss periode, og dersom du har tilgang på ettersøkshund/apporterende hund som kan stille opp ved evt skadeskyting så kan du jakte innenfor jaktsesongen på de ulike jaktbare artene (du lærer om hva som er jaktbart på jegerprøvekurset).

Jaktsesong på f.eks due og stokkand er 21.aug til 23.desember.

Det er ikke lurt å ha neonfarger når du skal jakte småvilt, f.eks duene spotter deg fra milevis avstand og snur når de ser noe unormalt I terrenget.

Takk for info :)

Og ja, som SandyEyeCandy skrev over, neonfargene var tiltenkt tur i skogen for å ikke bli skutt på, ikke på jakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er ok at jeg spør litt her :) Jeg har aldri gått på jakt før, men jeg har funnet ut i det siste at jeg har egentlig litt lyst til å ta jegerprøven. Jeg er ikke sikker på om jeg vil starte å jakte etter det en gang, men det går jo an å vurdere senere når jeg evt har tatte den.

Hvordan starter man egentlig, etter at man har tatt prøven? Er det bare å gå på jakt, liksom? Gjør man det sammen med noen som har litt mer erfaring, eller..? Tenker på småvilt da. Hadde aldri greit å skyte en elg eller et rådyr tror jeg :P

Edit: og når starter jakta? (altså, når burde jeg begynne å kle opp meg og hunden i neonfarger når vi går i skogen? ;) )

Det er lurt å gå sammen med noen som har erfarig i starten. Jeg følte meg IKKE klar til å jakte alene, gå ute med våpen alene (man har veldig lite praktisk våpenhåndtering på kurset). Etter en sessong føler jeg meg mye tryggere, fuglejakt kan jeg fint gå på alene. På elgjakta tør jeg ikke sitte helt alene enda, tror jeg. Ikke i starten hvertfall. Rådyr kan jeg sitte på post alene, men det er jo ikke jakt man gjør alene.

Du får komme hit på besøk og gå med meg og Ymse! Jeg kan ikke garantere at han finner noe, men det er jo eventuelt en fin bonus :lol:

Når du har avlagt jegerprøven så kan du søke om våpentillatelse, f.eks hagle til småvilt. Men allerede da burde du vite HVA du skal jakte ettersom det er normalt å informere om I søknaden. For å få det godkjent kreves det at du er medlem I NJFF, har FG godkjent våpenskap, fri vandal mener jeg også du må ha. Så kan du spørre grunneier om du får leie jakt en viss periode, og dersom du har tilgang på ettersøkshund/apporterende hund som kan stille opp ved evt skadeskyting så kan du jakte innenfor jaktsesongen på de ulike jaktbare artene (du lærer om hva som er jaktbart på jegerprøvekurset).

Jaktsesong på f.eks due og stokkand er 21.aug til 23.desember.

Det er ikke lurt å ha neonfarger når du skal jakte småvilt, f.eks duene spotter deg fra milevis avstand og snur når de ser noe unormalt I terrenget.

Det selges jaktkort mange steder, inatur.no bla. Man trenger ikke godkjekt ettersøkshund på småvilt? Det er lurt å ha, men ikke et krav. På storvilt må man ha det, ikke selv men ha dokumentasjon på at man har tilgang på godkjent ettersøkshund innen 4 timer unna.

Man må ikke ha fri vandel, men man kan ikke ha dommer på forskjellige ting (vold, narkotika, edruelighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte skrive njff medlemsnr da jeg sendte våpensøknad sist. Husker ikke hvordan det var første gang jeg sendte våpensøknad!

Sjekket våpenforskriften nå, og det er ikke krav til det der ihvertfall, men man må naturligvis være registert i jegerregisteret. Politi.no sier akkurat det samme.

§ 12.Erverv av våpen til jakt

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler til jakt kan gis til søker som er innført i Jegerregisteret.

Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen. Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov.

Tillatelse gis bare dersom våpenet etter viltlovgivningen er tillatt benyttet til jakt i Norge.

Politimesteren kan dispensere fra kravet i første og tredje ledd dersom særlige grunner foreligger.

@SandyEyeCandy - Ops :lol: minus og minus blir pluss... eh... aldri medlemmer :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bie Jeg vet det er et problem med at veldig mange som tar Jegerprøven aldri kommer seg ut på jakt. Jeg har sett flere JFF som derfor har egne rekrutteringsgrupper eller jentegrupper. Sjekk om det er noe slik i nærheten og hiv deg med :)

Som @Kaja følte jeg meg heller ikke klar for å gå alene på jakt, selv om jeg hadde tatt jegerprøven. Jeg gikk sammen med min daværende kjæreste og det er jo først når man kommer seg ut på jakt at man faktisk skjønner hva det går i :) Nå fortsatte jeg aldri med jakta, men hvis du er interessert anbefaler jeg deg å finne noen å bli med, kanskje det er noen du tar kurset sammen med som kjenner noen du kan være med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne høsten blir spennende! Mannen har nettopp tatt jegerprøven og tenker jakte på småvilt. Ingen av oss har gått på jakt før, så det blir nok en lærerrik høst for oss alle tre. Jeg gleder meg til opplevelsene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges jaktkort mange steder, inatur.no bla. Man trenger ikke godkjekt ettersøkshund på småvilt? Det er lurt å ha, men ikke et krav. På storvilt må man ha det, ikke selv men ha dokumentasjon på at man har tilgang på godkjent ettersøkshund innen 4 timer unna.

Man må ikke ha fri vandel, men man kan ikke ha dommer på forskjellige ting (vold, narkotika, edruelighet).

Aha, ja da kan man jo kjøpe jaktkort. Jeg bor på bygda så her er det gårdene som styrer hvor man får jakte, hehe.

Man må ikke ha ettersøkshund men jeg tror man skal ha tilgang på det, at man har avtale med noen som har hund om at hvis man ringer så kan hundefører komme og hjelpe til. Det er uansett nødvendig for å utøve human jakt, jeg har mange ganger "mistet" ender som dykker eller duer som stuper ned I høygrass på grunn av vingeskudd og har vært helt avhengig av hund for å finne de/hente de inn.

Ang medlemsskap I NJFF, jeg måtte fylle inn dette + mitt nr I Jegerregisteret I søknaden. Husk også kopi av kvittering for innkjøpt våpenskap. Nå holder jeg på med søknad for en ekstra hagle jeg har arvet, det blir spennende å se om jeg får det godkjent å ha 2 jakthagler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ja da kan man jo kjøpe jaktkort. Jeg bor på bygda så her er det gårdene som styrer hvor man får jakte, hehe.

Man må ikke ha ettersøkshund men jeg tror man skal ha tilgang på det, at man har avtale med noen som har hund om at hvis man ringer så kan hundefører komme og hjelpe til. Det er uansett nødvendig for å utøve human jakt, jeg har mange ganger "mistet" ender som dykker eller duer som stuper ned I høygrass på grunn av vingeskudd og har vært helt avhengig av hund for å finne de/hente de inn.

Ang medlemsskap I NJFF, jeg måtte fylle inn dette + mitt nr I Jegerregisteret I søknaden. Husk også kopi av kvittering for innkjøpt våpenskap. Nå holder jeg på med søknad for en ekstra hagle jeg har arvet, det blir spennende å se om jeg får det godkjent å ha 2 jakthagler.

Jeg hadde to en kort periode, de sa ikke noe på det :) en halvauto og en "vanlig" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jegerprøven, men aldri gått på jakt med våpen selv. Har skutt noen kråker her og der og en rev, også går jeg med våpen når jeg er på kadaversøk. Tenker jeg får prøve meg på jakt da, lyst til å gå på rådyr- og hjortejakt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jegerprøven, men aldri gått på jakt med våpen selv. Har skutt noen kråker her og der og en rev, også går jeg med våpen når jeg er på kadaversøk. Tenker jeg får prøve meg på jakt da, lyst til å gå på rådyr- og hjortejakt. :)

Da er det på tide å begynne syns jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på tide å begynne syns jeg! :P

Tenker jeg og hver sommer :P Hele jaktlaget maser på meg under hele skyte- og (elg)jaktsesongen også forøvrig. Har vært relativt stille nå som jeg ikke har skutt på et par år, men frykter det blir like mye med en gang jeg tar frem rifla igjen :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Khela hør på maset :D

Jeg er vrang og trasig og gjør alltid motsatt av hva jeg får beskjed om! :P Neida (joda), men jeg får litt prestasjonsangst oppå angsten for å gå seg vill i skauen alene, det er der det stopper liksom. Kadaversøkene går ganske greit fordi jeg har med Tequila.

Er jo fordi alle hadde så høye forventninger til meg og skytingen min (og at jeg derfor måtte bli med på jakt) at jeg sluttet med skyting i utgangspunktet, men det har jeg vel fortalt deg før tror jeg :P Men ja, jeg var jo bedre enn de fleste på jaktlaget. Forskjell på blink med bilde av et dyr enn et ekte dyr da.

Jeg krisemaksimerer, yup :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...