Gå til innhold
Hundesonen.no

The Rottador


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 224
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bare en bikommentar til at de som driver med fugle/retrieverjakt ikke kjøper renraset labrador - jo de gjør det, men de kjøper fra jaktmeritterte avlsdyr som de har sett/opplevd på simulert eller prak

Jepp. Er veldig vanlig. Så vanlig at man kan få kjøpt ting som det her:

En ting jeg ser går igjen i omtrent alle rasetråder, båder her, på facebook og andre forum, er at, hvor det er en oppdeling av rasen, at man står og kaster stein på hverandre fra hver sine leirer. Jeg

Posted Images

Guest Bølla

Veldig OT men @charlotte jeg synes hundene dine er skikkelig vakre jeg :wub::wub: Synes dere virkelig at jaktlabradorer ikke ligner på labradorer? Det finnes mange familie-labradorer som kanskje heller ikke tilfredstiller standarden men de er da likefullt av rasen labrador?

Det skal godt gjøres at familiehunder ikke tilfredsstiller standarden, det gjør 99 % (gitt at de er solgt via valpelisten og godkjente oppdrettere). Jeg vet ikke hva du tenker på når du mener ikke tilfredstiller standarden?

At hunden har karperygg, en pels som overhodet ikke egner seg for labradorens bruk (tynn, mangler underull), manglende otterhale, snipete hode og alt for store ører, samt feilstilte øyne osv - dette er ting som kan gjøre at en hund ikke tilfredstiller standarden Da får hunden 0.premie eller i beste fall S, som rent teoretisk ikke skal avles på som den rasen eier angir å være. Man kan godt si at hunden har elementer av labrador i seg, men de fleste jaktlabradorer mangler svært mye på standarden. Spesielt ryggpartiet og pelsen pleier å være langt under pari ift standarden. Overlinjen skal være rett av en grunn - svømming i vann. Karperygg gir anlegg for høyere fart på land og dermed bedre egnet som jaktdyr på land, men det skal ikke labradoren ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere virkelig at jaktlabradorer ikke ligner på labradorer? Det finnes mange familie-labradorer som kanskje heller ikke tilfredstiller standarden men de er da likefullt av rasen labrador?

Kommer an på hvilken jaktlabrador du snakker om. Som charlotte har sagt selv, hennes er ekstreme. Så jeg skal slippe å måtte kommentere direkte på noen andres hunder kan man jo bare ta seg en kikk nedom danmark hvor begrepet "formel 1 labrador" er utbredt. Hundene likner mer på en hybrid mellom Pointer og Greyhound - smal snever kropp med litt bolemuskler, snipete ansiktsuttrykk med veldig lav/liten stopp og en veldig snever kroppsstruktur.

For å trekke fram en jaktlabrador-type som jeg synes er mer nærme labradorens rasestandard, så synes jeg at @Poter 's Eine er en fin kandidat. Han er jo en jaktlabrador per definisjon, men jeg synes han er jaktlabrador uten å være ekstrem på noen som helst måte. Han oppfyller mine personlige behov for hvordan en Labrador skal se ut, samtidig som han åpenbart *også* er tilpasset et aktivt liv som jaktende retriever.

Jeg har ikke hatt noen problemer med å ha et visst klasseskille mellom en familielabrador og jaktlabrador, trossalt er labradoren i 90% av tilfellene brukt som en familiehund og er således en av de beste familiehundene som finnes i hele verden. Jeg ville aldri byttet ut den egenskapen. Men skulle man først ha en jaktvariant ser Eine således perfekt ut for det, for han er enda en LABRADOR, i tillegg til å ha en kropp for jakt. Helt uten at han har noen mangler ifht de mer ekstreme jaktlabradorvariantene. De er bare mer ekstreme... Og det skjønner jeg ikke helt poenget med, utover å evt lage en helt annen rase/blandingshund :)

Men det er bare min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik at man har brukt linjer fra andre raser (henholdsvis whippet, border collie m.fl) for å optimere både fart, arbeidslyst og andre ting i jaktlabradoren, og det ser man jo tydelig i både fasong og generelt eksteriør hos enkelte. Det er langt fra alle jaktlabradorer som har 100 % labradorblod i seg helt tilbake til stamboktavlenes spede begynnelse. I tillegg så tilfredsstiller faktisk ikke de fleste jaktlabradorer standarden til selv den originale labrador (nå tenker jeg på de jeg har postet bilde av tidligere i tråden) og i så måte har den oppdretten også vært ekstrem, akkurat som hos showlabradoren. En ekte labrador skal faktisk tilfredsstille standarden på alle måter.

Whippet var ny for meg, men det har jo vært justeringer helt tilbake ved de første generasjonene når de vasket ut newfoundlender og st johns hund med stående fuglehundraser. Det betyr ikke at de linjene som er bevart fra gammelt av ikke er renraset. En golden i 2014 er da renraset selv om de tok inn setter i avlen på 1930 tallet. Kanskje de har tatt newfoundlander tilbake igjen i showlinjene?

Ang jaktlabradorer som ikke er rasetypiske, de aller aller fleste får premiering på utstilling, noen bare grønn men fortsatt bekreftelse på at de er rasetypiske og man må ha sufficiant for å oppnå NJCH. Ettersom det popper opp jaktchampioner hvert år så ser jeg ikke helt den at de ikke er ekte labradorer. Det er heller synsing fra din side. Jeg personlig synes en labrador med 1EK på A prøve og sufficiant er mye mer ekte enn en med 3BK på jakt og BIR.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Whippet var ny for meg, men det har jo vært justeringer helt tilbake ved de første generasjonene når de vasket ut newfoundlender og st johns hund med stående fuglehundraser. Det betyr ikke at de linjene som er bevart fra gammelt av ikke er renraset. En golden i 2014 er da renraset selv om de tok inn setter i avlen på 1930 tallet. Kanskje de har tatt newfoundlander tilbake igjen i showlinjene?

Ang jaktlabradorer som ikke er rasetypiske, de aller aller fleste får premiering på utstilling, noen bare grønn men fortsatt bekreftelse på at de er rasetypiske og man må ha sufficiant for å oppnå NJCH. Ettersom det popper opp jaktchampioner hvert år så ser jeg ikke helt den at de ikke er ekte labradorer. Det er heller synsing fra din side. Jeg personlig synes en labrador med 1EK på A prøve og sufficiant er mye mer ekte enn en med 3BK på jakt og BIR.

Man har ikke brukt andre raser i labradoren fra standarden ble satt, det har man derimot gjort hos jaktlabradoren. Det er også noe av grunnen til at avlen (og dyrene) har helt ekstreme egenskaper sammenlignet med en vanlig labrador - farten (som kommer fra whippet) og arbeidsviljen (collie) kan ingen labrador matche. Jeg er svært negativ til utviklingen i showringen om du ikke har fått med deg det, men jeg er ikke noe mer positiv til hva jakthundmiljøet har gjort heller, denne avlen har skapt mange dyr med anlegg for nervøsitet og andre unoter som man slett ikke vil ha hos labradoren, så begge sider av avlen må ta sin dose kritikk. For meg er den ekte labrador den som var førende i årene før ekstremavlen tok av, og også før utviklingen av jaktlabradoren (viser til bildene tidligere i tråden). Hva en ekte labrador er er et sammensatt bilde av eksteriør, gemytt, bruksegenskaper m.m. En perfekt hund skal klare å få E på utstilling og likevel på 1. pr i AK, der har du mitt svar på det. Jeg hadde aldri avlet på en hund med S, akkurat som jeg aldri hadde avlet på en hund som ikke presterte på jakt eller var skuddredd osv. Begge delene er like viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er jeg litt redd for å kjøpe Labbis, jeg er redd for å ende opp med en tønne av en hund som ikke kan være med på de aktivitetene jeg vil ha den med på. Men så lenge man gjør godt grunnarbeid er det vel stor sjangs for at man kan få tak i en vettug Labrador? Jeg veit hvem jeg skal høre med ihvertfall den tid det blir aktuelt :)

Det "dumme" er jo at jeg liker utstilling, og vil gjerne stille ut hundene mine noen ganger. Men en sånn Labrador jeg ønsker meg kommer vel ikke til å gjøre det noe bra... Ikke det at det er det viktigste da, men litt trist.

Det burde ikke være et stort problem, hverken å finne en vettug labrador (så lenge du ser på en oppdretter som har litt koll på hva som bor inni hunden av egenskaper), er snill med foring og trimmer hunden din :P Dessuten så er det ikke noe must å ha en 50 kgs labbe for at de skal kunne være med litt i ringen. Kanskje du ikke kvalifiserer til crufts, men du kan faktisk få en ok premie så lenge du har en bra hund. Og de finnes de som ikke ser ut som de du finner flest av i denne tråden, de som er en fin mellomting, ikke for stor, ikke for tung, men fortsatt en labrador. Men som sagt, vil du ha en å bruke til noe så kommer du til å ha mye igjen for å se etter oppdrett som tenker på bruksegenskaper og arbeidskapasitet også. Ikke bare trivelige eller pene hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke brukt andre raser i labradoren fra standarden ble satt, det har man derimot gjort hos jaktlabradoren. Det er også noe av grunnen til at avlen (og dyrene) har helt ekstreme egenskaper sammenlignet med en vanlig labrador - farten (som kommer fra whippet) og arbeidsviljen (collie) kan ingen labrador matche. Jeg er svært negativ til utviklingen i showringen om du ikke har fått med deg det, men jeg er ikke noe mer positiv til hva jakthundmiljøet har gjort heller, denne avlen har skapt mange dyr med anlegg for nervøsitet og andre unoter som man slett ikke vil ha hos labradoren, så begge sider av avlen må ta sin dose kritikk. For meg er den ekte labrador den som var førende i årene før ekstremavlen tok av, og også før utviklingen av jaktlabradoren (viser til bildene tidligere i tråden). Hva en ekte labrador er er et sammensatt bilde av eksteriør, gemytt, bruksegenskaper m.m. En perfekt hund skal klare å få E på utstilling og likevel på 1. pr i AK, der har du mitt svar på det. Jeg hadde aldri avlet på en hund med S, akkurat som jeg aldri hadde avlet på en hund som ikke presterte på jakt eller var skuddredd osv. Begge delene er like viktige.

Hvilet labrador leksikon står dette i, at disse rasene er avlet inn? Farten kommer fra en god labrador, arbeidsviljen kommer fra en god labrador. Det du kaller jaktlabrador er nettopp den klassiske labradoen før utstilling tok av, det finnes 100 talls bilder fra før 1950 som bekrefter det. Jeg er dog enig i at det finnes individer også på jaktsiden som ikke ser ut i måneskinn, som er nervøse eller nervesvake. Disse er ikke brukende som jakthunder og vil aldri gå igjennom kvalifiseringsprøven engang.

Leste noe greier om dårlig rygglinje og dårlig pels osv., merkelig at det kun er de som ikke jakter med labrador som kan fortelle hvordan de skal se ut for å være mest effektive på jakt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken jaktlabrador du snakker om. Som charlotte har sagt selv, hennes er ekstreme. Så jeg skal slippe å måtte kommentere direkte på noen andres hunder kan man jo bare ta seg en kikk nedom danmark hvor begrepet "formel 1 labrador" er utbredt. Hundene likner mer på en hybrid mellom Pointer og Greyhound - smal snever kropp med litt bolemuskler, snipete ansiktsuttrykk med veldig lav/liten stopp og en veldig snever kroppsstruktur.

For å trekke fram en jaktlabrador-type som jeg synes er mer nærme labradorens rasestandard, så synes jeg at @Poter 's Eine er en fin kandidat. Han er jo en jaktlabrador per definisjon, men jeg synes han er jaktlabrador uten å være ekstrem på noen som helst måte. Han oppfyller mine personlige behov for hvordan en Labrador skal se ut, samtidig som han åpenbart *også* er tilpasset et aktivt liv som jaktende retriever.

Jeg har ikke hatt noen problemer med å ha et visst klasseskille mellom en familielabrador og jaktlabrador, trossalt er labradoren i 90% av tilfellene brukt som en familiehund og er således en av de beste familiehundene som finnes i hele verden. Jeg ville aldri byttet ut den egenskapen. Men skulle man først ha en jaktvariant ser Eine således perfekt ut for det, for han er enda en LABRADOR, i tillegg til å ha en kropp for jakt. Helt uten at han har noen mangler ifht de mer ekstreme jaktlabradorvariantene. De er bare mer ekstreme... Og det skjønner jeg ikke helt poenget med, utover å evt lage en helt annen rase/blandingshund :)

Men det er bare min mening :)

Aww, takk for godordene om hoppladoren min :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@charlotte

Hvor har du det fra at jeg ikke jakter? Jeg jakter rype og har gjort det i nesten 10 år. Jeg trenger ikke å gå til en jaktdommer for å få han til å fortelle meg at hunden min duger, det holder at hunden fungerer på jakt. Jaktmiljøet er like spikk spenna gærnt som utstillingsmiljøet, til tider.

Jeg skal finne frem noen papirer til deg. Karperygg, manglende pels og enorme ører kommer ikke av seg selv forresten.

Og nei, jaktlabradoren ligner ikke så mye på den "originale" labrador. De har et helt annet ansikt, manglende rett o.linje og lende, veldig liten kropp (en labrador skal faktisk være kompakt og fysisk sterk), for store ører, osv osv. Jeg har sett hundrevis av jaktlabber blitt bedømt på utstilling og jeg har sett dem i jaktlag. Ofte er de så utypiske at de ikke ligner på hverandre engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ser går igjen i omtrent alle rasetråder, båder her, på facebook og andre forum, er at, hvor det er en oppdeling av rasen, at man står og kaster stein på hverandre fra hver sine leirer. Jeg ser ikke hvordan det skal gagne rasen på sikt. Man må samarbeide, for i bunn er det jo kjærlighet til rasen som ligger. Men når man skal skrike om hvilken variant som er best, så lukker alle ørene og forsvarer bare seg og sitt. Da kommer man ikke noe videre, tror jeg.

Selvsagt skal man diskutere hvordan rasen skal og bør være og man må ta grep, men jeg har enda til gode å lese hvordan man skal gjøre dette. På labradoren har jeg ikke vært så engasjert og lest, så det kan godt hende det er noen glupe hoder der ute og viktige ting på gang, men som jeg foreløpig ser, så forsvarer man flodhesten eller snipene også blir blir man stående der. Ganske kjedelig i grunn!

Det skulle gått an å funnet noe felles. Men man er kanskje for uenige til det og en formell oppdeling vil være på sin plass?

Også er det like forunderlig å lese i rasetråder hvor de som forsvarer mer tyngre varianter sier at "Men jo, min løper jo fort på tur i skogen, det er ikke noe problem!" som et bevis på at også den hunden og de linjene skal være brukanes, som om det var bevegelighet og tempo i skogen som er arbeidsgrunnlaget til rasen. En jakthund skal kunne holde på jakt lange dager, flere dager i strekk, i mange år. Ikke bare komme seg frem i skogen i et godkjent tempo.

Det er de tankene jeg har gjort meg opp igjennom når det gjelder flere raser, ikke bare labrador og ikke bare ut fra denne tråden.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ser går igjen i omtrent alle rasetråder, båder her, på facebook og andre forum, er at, hvor det er en oppdeling av rasen, at man står og kaster stein på hverandre fra hver sine leirer. Jeg ser ikke hvordan det skal gagne rasen på sikt. Man må samarbeide, for i bunn er det jo kjærlighet til rasen som ligger. Men når man skal skrike om hvilken variant som er best, så lukker alle ørene og forsvarer bare seg og sitt. Da kommer man ikke noe videre, tror jeg.

Selvsagt skal man diskutere hvordan rasen skal og bør være og man må ta grep, men jeg har enda til gode å lese hvordan man skal gjøre dette. På labradoren har jeg ikke vært så engasjert og lest, så det kan godt hende det er noen glupe hoder der ute og viktige ting på gang, men som jeg foreløpig ser, så forsvarer man flodhesten eller snipene også blir blir man stående der. Ganske kjedelig i grunn!

Det skulle gått an å funnet noe felles. Men man er kanskje for uenige til det og en formell oppdeling vil være på sin plass?

Også er det like forunderlig å lese i rasetråder hvor de som forsvarer mer tyngre varianter sier at "Men jo, min løper jo fort på tur i skogen, det er ikke noe problem!" som et bevis på at også den hunden og de linjene skal være brukanes, som om det var bevegelighet og tempo i skogen som er arbeidsgrunnlaget til rasen. En jakthund skal kunne holde på jakt lange dager, flere dager i strekk, i mange år. Ikke bare komme seg frem i skogen i et godkjent tempo.

Det er de tankene jeg har gjort meg opp igjennom når det gjelder flere raser, ikke bare labrador og ikke bare ut fra denne tråden.

Jeg er enig i det du skriver!

På belger er det forøvrig omvendt, showlinjer som er snipete og brukslinjer som er tunge med grove hoder. Argumentene for at de kan jobbe er de samme da, hunder som kan løpe hele dagen. Eneste rasen jeg har hatt som har vært avlet for å "løpe hele dagen" er alaskan husky, og hverken belger eller labrador er avlet til det bruket de er avlet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal se på gamle bilder av labradoren så har vell både utstillingslinjene og jaktlinjene bommet litt, med tanke på utseende? Men jeg er stor fan av jaktlabrador :) Den vanlige labben blir for tung og treg for min del, og de jeg har møtt har virket dorske... Det er ikke slik en god arbeidshund skal være :/

Jeg har møtt noen få jaktlabradorer! Nydelige :) Noen av de har vært for snipette for min smak, men har også møtt noen med en fint og kraftig hode. Uten valker og løshud! Har dog aldri møtt noen med karperygg!

bramshaw-ben.jpg?w=500&h=375

"The dog in the photo above is Dual Ch. Bramshaw Ben. Not only was he a British field trial champion, but he won Best in Show at Crufts in 1932 and 1933."

sentry1.jpg?w=500&h=296

En gang i fremtiden SKAL jeg ha meg en labrador :) Men da er det ingen tvil om hvilken type labrador jeg skal ha... Selv om jeg da må droppe utstillingsringen!

En labrador skal være kraftig uten å være for tung, den skal ha raske reaksjoner, være våken og klar for jobb, førervennlig og god utholdenhet i mitt hode :) Mange av de jeg ser i utstillingsringen er tjukke hunder, samt med veldig kraftig benstamme og tungt bygd ellers også... Desverre!

Denne er pen:




Stunning-Black-Labrador-Retriever-Gun-Do

akc-labrador-retriever-adult-male-huntin

(kan også være enda lettere bygd enn denne!)

fish-3-Medium.jpg

En SLIK skulle jeg hatt :D :D

k25365d1.jpg

Jeg er jo glad i rottweileren altså, men kjøper jeg en labrador så ønsker jeg en labrador :P ikke en rottis!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal se på gamle bilder av labradoren så har vell både utstillingslinjene og jaktlinjene bommet litt, med tanke på utseende? Men jeg er stor fan av jaktlabrador :) Den vanlige labben blir for tung og treg for min del, og de jeg har møtt har virket dorske... Det er ikke slik en god arbeidshund skal være :/

Jeg har møtt noen få jaktlabradorer! Nydelige :) Noen av de har vært for snipette for min smak, men har også møtt noen med en fint og kraftig hode. Uten valker og løshud! Har dog aldri møtt noen med karperygg!

bramshaw-ben.jpg?w=500&h=375

"The dog in the photo above is Dual Ch. Bramshaw Ben. Not only was he a British field trial champion, but he won Best in Show at Crufts in 1932 and 1933."

sentry1.jpg?w=500&h=296

En gang i fremtiden SKAL jeg ha meg en labrador :) Men da er det ingen tvil om hvilken type labrador jeg skal ha... Selv om jeg da må droppe utstillingsringen!

En labrador skal være kraftig uten å være for tung, den skal ha raske reaksjoner, være våken og klar for jobb, førervennlig og god utholdenhet i mitt hode :) Mange av de jeg ser i utstillingsringen er tjukke hunder, samt med veldig kraftig benstamme og tungt bygd ellers også... Desverre!

Denne er pen:

Stunning-Black-Labrador-Retriever-Gun-Do

akc-labrador-retriever-adult-male-huntin

(kan også være enda lettere bygd enn denne!)

fish-3-Medium.jpg

En SLIK skulle jeg hatt :D :D

k25365d1.jpg

Jeg er jo glad i rottweileren altså, men kjøper jeg en labrador så ønsker jeg en labrador :P ikke en rottis!

Disse likte jeg veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Shlush

Flotte bilder og flott video; akkurat slik en labrador skal være. Den nest nederste sorte hannen er nok litt vel snipete og vever av vekst for min del, men resten er robuste og velfungerende labber slik jeg kjenner dem og akkurat slik jeg liker å ha dem. Det folk flest kjenner igjen som en labbis ligger midt mellom utstillingsmodellene (vinnerne) og jakthundene. Min elskling er nokså lik hunden på filmen, og han apporterer like bra, selv med sine "grusomme" utstillingslinjer (han kommer dog ikke fra de største oppdretterne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sier ifra om at vi har valgt å fjerne noen bilder i førsteposten fordi det stod navn på hunden (fullt navn) og også noen oppdrettere. Dette er kun fordi vi ønsker at dersom en oppdretter eller en konkret navngitt hund blir diskutert, så skal oppdretter/eier få mulighet til å forsvare seg/denne. Håper på forståelse for dette :) . Mesteparten av bildene ellers er ok siden det kun står kallenavn på hunden eller navnet til fotografen.

Reaksjoner på dette kan sendes på PM og ikke i tråden :) .

Admin IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for ordens skyld så SKAL ikke en rottis være feit heller, selv om det dessverre virker på mange som at størst er best der også :(

Min hanhund:

img_7277.jpg?w=604&h=402

img_6416.jpg?w=604&h=861

img_6559.jpg?w=604&h=827

I øvrig er jeg helt enig i diskusjonen at det er forferdelig å se disse ekstremt overvektige Labradorene :(

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første bildene, som ble lagt ut, viser amerikanske hunder. Everything is bigger in America - det er helt sant.

Det gjelder kanskje på labrador, men hos endel andre raser er det jo motsatt. Dalmatiner, doberman, boxer f.eks, hundene er mye mindre og spedere der, i motsetning til de mer kraftige nordiske. (Men er nå labrador vi diskuterer da, ville bare nevne det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder kanskje på labrador, men hos endel andre raser er det jo motsatt. Dalmatiner, doberman, boxer f.eks, hundene er mye mindre og spedere der, i motsetning til de mer kraftige nordiske. (Men er nå labrador vi diskuterer da, ville bare nevne det).

FYI: Re dobermann. Det er ikke den samme rasestandard i USA som i europa. Kan ikke gies som eksempel i denne tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYI: Re dobermann. Det er ikke den samme rasestandard i USA som i europa. Kan ikke gies som eksempel i denne tråd.

Nå har jeg ikke studert rasestandardene til verken labrador eller rottis, men FCI og amerikanskje kennelklubben har hver sine standarder på alle raser. Når det gjelder rasen min, boxer, så er ulikhetene i selve standarden ikke store. Likevel så er de amerikanske boxerne og de europeiske ganske så ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke kan historien her: Les boken til Mary Roslin- Williams, en av de engelske toppoppdretterne av dual purpose labradorer. Boken heter Advanced Labrador Breeding (den nye utgaven heter Reaching for the stars.) Hun drev i mange år den berømte Mardas Kennel. De gode, gamle pioneroppdretterne, vanligvis godseiere, brukte labradoren som jakthund den ene dagen og gjorde det skarpt i utstillingsringen den neste. De avlet både på egenskaper og eksteriør. Intil 2. verdenskrig var jakt forbeholldt de rike, men etter krigen ble jaktprøver åpnet for "almuen", som ikke hadde tradisjoner og kunnskapene til de gamle oppdretterne. Prøvene gikk over til å bli konkurransepregede, og dermed kom kravet til fart. Tidligere skulle en labrador gjøre en grundig jobb i et rolig tempo. Nå begynte "almuen " åblande inn mynder, border collie og engelsk foxhound, og de skapte en type labrador om ikke lignet på de gamle dual purposehundene.

Dette var til stor fortvilelse for de gode, gamle oppdretterne, som så at rasen de hadde lagt sjelen og hjertet sitt i , sakte ble del opp i to typer.

Derfor er det forskjell på labradoren fra 30- tallet, og jakttypen vi ser dag, med sine tydelige trekk fra de inblandede rasene.

Boken til MRW er bibelentil alle seriøst intereserte labradorfolk, uansett hvilken type labrador de driver med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt helt helt enig med både Kanger, Bølla og Poter. Labbene "nå for tiden" er ALT for kraftige, og de har ekstremt korte bein. De blir rett og slett alt for tunge for å jobbe ordentlig. Labben i videoen @Shlush postet var nydelig, akkurat sånn jeg tenker at en ordentlig labbe skal være: kompakt og sterk, men likevel atletisk og spretten.

EDIT: Jeg er veldig enig i det Poter sa. Det går ikke framover for rasen når folk står og skuler på folk fra "den andre siden" av rasen. Kjærligheten for rasen er jo det som faktisk ligger til bunn for all kranglinga. Alle vil ha "sin type" labbe, ikke noe annet, og mange ser seg blind på det. Man må jobbe SAMMEN for å få gode og homogene hunder som både arbeider og ser ut som en labbe.

Jeg er veldig heldig som endte opp med en Labbe jeg elsker bygningen på, selv om jeg ikke hadde peil da jeg kjøpte henne. Hun er litt slankere enn det jeg tenker er "ordentlig" labrador, men hun er ikke snipete eller spinkel i hverken kroppen eller hodet. Hun er rett og slett skikkelig vakker.

post-11992-0-96055400-1403558161.jpg

post-11992-0-04262700-1403558163.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@patricia

De gamle bildene jeg postet tidligere i tråden er alle hunder direkte fra eller i linjeavl fra MRW. Jeg tror ikke alle "seriøse" oppdrettere bruker dette som bibelen, hadde de gjort det hadde labradoren neppe blitt seende ut som den ofte gjør i dag. De som driver stort mener jo selv at de er veldig seriøse.

Edit; Det du sier om fart er veldig viktig. Dagens konstruksjon og bedømmelse av jaktkonkurranser ligner jo overhodet ikke på normal jakt, og det hele blir veldig konstruert og kunstig ift labradorens naturlige virke. I tillegg har kravene på slike menneskeskapte prøver frembrakt krav om fremgang og egenskaper som labradoren ikke har fra naturens side, og for å hevde seg bedre brakte man altså inn nytt blod for å hevde seg bedre. I mine øyne har både de som avler utelukkende på showhunder og jaktleirene feilet på det aller viktigste punktet; nemlig å bevare rasens særegenhet og funksjonalitet uten å endre på grunnleggende standard - verken mentalt eller eksteriørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Mary Roslin Williams underviser datidens dommere;

http://www.youtube.com/watch?v=kFlng4i8_R4 (denne er litt vel lang for de som ikke har noen spesiell interesse i labradorens historie)

Her er et avsnitt som angår field-trail labradorer @charlotte;

http://www.youtube.com/watch?v=Bkg0PcZVZzg

http://www.youtube.com/watch?v=e2XgvidX7pY

Ære være den damen for all jobben hun gjorde for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@patricia

De gamle bildene jeg postet tidligere i tråden er alle hunder direkte fra eller i linjeavl fra MRW. Jeg tror ikke alle "seriøse" oppdrettere bruker dette som bibelen, hadde de gjort det hadde labradoren neppe blitt seende ut som den ofte gjør i dag. De som driver stort mener jo selv at de er veldig seriøse.

Edit; Det du sier om fart er veldig viktig. Dagens konstruksjon og bedømmelse av jaktkonkurranser ligner jo overhodet ikke på normal jakt, og det hele blir veldig konstruert og kunstig ift labradorens naturlige virke. I tillegg har kravene på slike menneskeskapte prøver frembrakt krav om fremgang og egenskaper som labradoren ikke har fra naturens side, og for å hevde seg bedre brakte man altså inn nytt blod for å hevde seg bedre. I mine øyne har både de som avler utelukkende på showhunder og jaktleirene feilet på det aller viktigste punktet; nemlig å bevare rasens særegenhet og funksjonalitet uten å endre på grunnleggende standard - verken mentalt eller eksteriørt.

Man skal høre mye før ørene detter av. Hvor og når var du på jaktprøve sist, og hva slags prøver har det vært? Jeg stiller aktivt, på WT, B-prøve og A-prøve, til og med mocktrials samtidig som jeg skyter over mine egne hunder og er med som apportør på store og små jakter. Hundens funksjon på prøve og på jakt er den samme: markeringer, dirigeringer og søk. Man må ha hunden i hånd hele tiden, ikke jage opp unødig vilt ved å rase rundt, takle skyttere i feltet, ha hundetoleranse og gå ved fot når de ikke apporterer. De har 1 oppgave: få viltet hjem. Jeg har også dømt WT'er og Flatmesterskap i tillegg til å ha vært skriver og medhjelper for å se andres hunder i feltet. Det er forskjellige grener men alle prøvene måler først og fremst viltfinnerevne, behandling og spontanitet på vilt, stødighet og fotgående rundt eier, passivitet under drev eller simulert drev, samarbeid med fører, selvstendig søk (B-prøve) lydighet og handling i pressa situasjoner - ingenting av dette har noe med fart å gjøre. Tvert i mot blir hunder som bare løper hvor nesa ble lagt igjen hjemme straffet hardt for ineffektivt arbeid - dette hadde du visst hvis du var ute og stilte hund. Det handler ikke bare om å få en dommers kritikk på hvordan hunden jobber, men å følge med på utviklingen, se andre hunder i arbeid og lære noe av andre. Norge begynner å komme på et nivå med England med hvordan vi avprøver hundene, vi har fått vanvittig mye bra hundemateriale av å følge med resten av kontinentet. Tidligere hadde vi prøver som ikke målte hundens passivitet, som ikke belønnet førerorienterte hunder, de skulle slippes på gedigne søk og gjøre selvstendig arbeid som ikke har noe med jakt å gjøre, prøver som slapp hunder med lyd og stress videre bare de kunne bære en and og kunne trippelmarkering. Jeg er glad for at vi har kommet dit at hunder som piper, knekker fugl eller knaller, er urolig eller går ut av hånd må reise hjem med 0pr for det gir oss bedre hunder, mer nervesterke hunder. En labrador med NJCH har alt en labrador skal ha - rasetypisk utseende, godkjent praktisk jaktprøve og 3x1.pr i elite B som viser at den ikke har hatt flaks men er jevnt over bra på både varmt og kaldt vilt. Men du ville ikke brukt denne hunden i avl fordi evt sufficiant (som er ok for championat) er for dårlig.. hvilke hunder skal da brukes for å bidra til denne jakthundrasens utvikling? De som har 1AK og rød sløyfe på utstilling, men aldri avprøvd under skarpe skudd og varmt vilt? Ser for meg hvordan Engelsk setter klubben hadde reagert hvis de fikk beskjed om at de ikke lenger var nødt til å reise fugl for å bli kalt jakthund. Nei gitt - vi kommer aldri til å bli enige. Jeg avslutter med å oppfordre til å stille på jaktprøve igjen, åpne øynene og se hva slags hunder som blir premiert, jeg vedder på at du kommer til å få gåsehund.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@charlotte

Jeg registrerer at du glatt overser hva som postes i denne tråden. La meg bare fastslå dette for deg; jeg har en hund som fungerer på jakt. Det har jeg hatt før også, og det er jeg selv som trener opp hundene. Mine hunder tar alltid retrieverprøven og så lenge de fungerer i jakt har jeg altså ikke noe behov for å stille dem ut, akkurat som om at når jeg har fått bedømt en hund til å være så rasetypisk som de bør så har jeg ingen behov for å stille den igjen.

Jeg har bodd 2 år i England, og under den tiden brukte jeg masse tid på å lære om rasen og dens historie. Jeg har vært med på jakt og prøver, og ikke minst ble jeg tatt under vingene av oppdrettere som har ett mål; å bevare labradoren. Som MRW så fint sier det i lydklippet over; en labrador skal føles som en labrador, den skal se ut som en labrador og den skal jobbe som en labrador. Det er en vannapporterende hund, og derfor skal prøver også inkludere vannarbeid. Tid er av liten interesse så lenge hunden jobber effektivt og med god konstant, drive.

Settere er helt uinteressant i denne diskusjonen da de ikke har delt opp rasen sin, og de har helt andre arbeidsmåter enn hva labradoren skal ha.

Og ja, faktisk. Når jeg har hunder som både fungerer på jakt (i vann også) uten problemer, de ser ut som en labrador skal se ut, de har gemyttet til en labrador - ja, da er dette hunder som kan brukes i avl. Labradoren er en av verdens mest tallrike raser, det gagner den ikke at man skal avle på alt bare fordi man enten finner hunden så utmerket eksteriørmessig eller at prøveresultatene på jakt er så bra. Det er veldig mange hunder som klarer begge deler. I tillegg så er det faktisk slik at jaktlabradoren har fått innført endel annet blod og i så måte stiller den i en helt annen klasse enn en lineær, renavlet labrador. Men dette velger du jo å enten ikke kommentere eller bare gå til angrep i retur?

Du elsker dine hunder og det er det selvfølgelig bra, du gjør en fantastisk jobb med dem. Du er likefullt helt umulig å holde en fruktbar diskusjon med deg da du er like steil som de menneskene som produserer "flodhestlabber" og etter mitt syn bidrar du akkurat like mye til minske muligheten for at man en vakker dag igjen kan få labradoren som vi kjente den (og som mange fortsatt har) både i jakten og på utstillinger.

Hvis du ser på den sorte hunden i videoen som @Shlush postet så ser du min hund. Han er arbeidsvillig, apporterer som en gud, han har en nydelig, tykk dobbelpels med sterk otterhale, han har alle de vinklene han skal ha pga arbeidet, han har et sterkt hode og han er fysisk jevnt over sterk. Så si meg, hva er "galt" med en hund som det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...