Gå til innhold
Hundesonen.no

The Rottador


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

Her er noen store vinnere og standarder for rasen labrador. Er det ikke vakkert å se på?

1658835.jpg

5615167_orig.jpg?0

Hvor vil dette ende? Når vanlige mennesker ikke engang kjenner igjen den vanlige labrador - hva godt gjør oppdretterne for rasen? Og hvor er FCI?

Endret av IW
Fjernet noen bilder med navn på
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 224
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bare en bikommentar til at de som driver med fugle/retrieverjakt ikke kjøper renraset labrador - jo de gjør det, men de kjøper fra jaktmeritterte avlsdyr som de har sett/opplevd på simulert eller prak

Jepp. Er veldig vanlig. Så vanlig at man kan få kjøpt ting som det her:

En ting jeg ser går igjen i omtrent alle rasetråder, båder her, på facebook og andre forum, er at, hvor det er en oppdeling av rasen, at man står og kaster stein på hverandre fra hver sine leirer. Jeg

Posted Images

Guest Bølla

Tja, en del av dem er jo pene hunder, sånn sett bort i fra alt flesket de har på kroppen, men det er jo strengt tatt ikke noe som har med rasen, bygning eller gener å gjøre,.. Og feite hunder er vist noe som er "in" på mange hunderaser...

De har ikke bare flesk, de er bevisst avlet frem med en vannvittig bred ribbeinsbue, kortere ovarm og en voldsom benstruktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke bare flesk, de er bevisst avlet frem med en vannvittig bred ribbeinsbue, kortere ovarm og en voldsom benstruktur.

Vanskelig og se under alt flesket.. Bredde ser jeg ikke fra vinkelen der og bena hadde "sett" lengre ut om magen ikke hadde hengt 10 cm lavere enn den skulle ha. Utover ganske mange kg for mye pr hund ser jeg ingen veldig graverende feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig og se under alt flesket.. Bredde ser jeg ikke fra vinkelen der og bena hadde "sett" lengre ut om magen ikke hadde hengt 10 cm lavere enn den skulle ha. Utover ganske mange kg for mye pr hund ser jeg ingen veldig graverende feil.

Tror du "ser det du vil se", jeg ser noen feite hunder, men også generelt STORE hunder som bare har masse masse. Brystkassen er faktisk så dyp, og med litt lang pels blir hundene seende svære ut. Beina ser korte ut fordi de er korte, og de avles kort… Det er et bygningsmessig problem, det er ikke bare å fore bikkja mindre så ser den annerledes ut…

Her er mestvinnende labrador i norge i 2008:

valiant_juli_2012.jpg

Han er ikke tykk, og rimelig velmuskulert særlig i bakbeina. Men pga kroppens form ser han bare stor og tung ut…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Vanskelig og se under alt flesket.. Bredde ser jeg ikke fra vinkelen der og bena hadde "sett" lengre ut om magen ikke hadde hengt 10 cm lavere enn den skulle ha. Utover ganske mange kg for mye pr hund ser jeg ingen veldig graverende feil.

Du ser det nokså klart på de siste bildene, spesielt det aller siste. Dette er også slik mange av de norske hundene ser ut; trenden er at kraftigere benstruktur er bra og større hunder er bra. Når en labbe veier 50 kg og ser ut som en rottweiler i ansiktet (derav kallenavnet the Rottador) beveger de seg også bort fra det vanlige folk kjenner som en labrador. Spesielt den siste hunden er et godt eksempel på dette.

@Lola Pagola; Jaktlabber er også ekstremt, og de ligner heller ikke på den "originale labrador". Det ble innført både myndeblod, border collie blod og annet til brukslinjen for å maksimere arbeidsmengde. Derav blant annet karperygg, snipete hode og manglende otter-hale. Bildet jeg postet over er for meg den sanne labrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lola Pagola; Jaktlabber er også ekstremt, og de ligner heller ikke på den "originale labrador". Det ble innført både myndeblod, boarder collie blod og annet til brukslinjen for å maksimere arbeidsmengde. Derav blant annet karperygg, snipete hode og manglende otter-hale. Bildet jeg postet over er for meg den sanne labrador.

Ja... finnes noen fine jaktlabber synes jeg, men det blir likevel ikke labrador for meg. Fine hunder, men ikke fine labradorer. En labrador for meg er slik det første bildet jeg postet (oppdaterte innlegget mitt).

Synd det har blitt slik, det er jo en slik flott rase, egentlig.... nå er det dessverre langt mellom de som ikke er ekstreme fleskedyr. Har en hannhund i nabolaget, han er rålekker. Blir alltid glad av å se ham :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg til eksempler fra norge og skandinavia…

Svensk hanne:

catcher--2010-juli15-staende-hemma%20264

Dette er en amerikansk-importert labrador som brukes på et valpekull i norge i sommer. Valpekullet ligger på norsk retrieverklubb sin valpeliste, fordi det oppfyller alle krav helsemessig. Men herregud :cry:

U26.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

sandylandsjustice.jpg

1981725_orig.jpg

6458264.jpg?398

Dette er bilder fra oppdrettere som har vært toneangivende i mange tiår - de høstet store premier på både bruks- og utstillingsfronten og produserte hunder som i dag neppe hadde fått VG av rasedommere engang. Man ser tydelige forskjeller på brystdybde, størrelse på ribbeinsbue, hodet og ikke minst lengden på bena (Når fant man ut at det var fordelaktig med korte ben?). Generelt sett har hundene bare blitt større, men de var jo på ingen måte puslinger før heller.

@Kangerlussuaq

Sånn apropos.. For å få en brun labbis til å bevare den flotte brunfargen der kan den neste ikke være ute i solen, da blir den nemlig grågul-lysebrun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er såpass mange labradorkjennere her så spør jeg her i stedet for å rote fram standarden på ipaden: hva er det i standarden som gjør at folk vil ha de feite? Står det f.eks "kraftig" eller noe slikt? Dette er jo helt SYKT! Og her syntes jeg am. akita begynte å se lubne ut, det er jo ingenting mot labradorer. Uff :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=_=

En gang i tiden "skulle" jeg ha brun labrador, men i dag er det den siste fargen jeg ville hatt :whistle::P

@MaritaS - godt spørsmål. For meg virker det som det er en del "sterke høye røster" som sitter med mye makt som har direkte influence på ting som gjelder. Bare på Labrador Retriever-Norge gruppen så får man slengt etter seg at man er en sur, negativ, hurpe om man så mye som ymter frampå at en Labrador er overvektig eller for stor. Her forleden kom det en fantastisk uttalelse fra ei dame der inne, quote direkte: "Det finnes ingen bedre ting enn en god, rund labbis!"…. Go figure….

Når alt kommer til alt der det utstillingsdommers valg. Det er han eller hun som plasserer BIR… Og når BIR alltid er en hund med brystkassevolum til en greyhound og beinlengde til en beagle - så blir disse hundene videreavlet på. Og folk lurer på hvorfor jeg har utstilling i vranghalsen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Siden det er såpass mange labradorkjennere her så spør jeg her i stedet for å rote fram standarden på ipaden: hva er det i standarden som gjør at folk vil ha de feite? Står det f.eks "kraftig" eller noe slikt? Dette er jo helt SYKT! Og her syntes jeg am. akita begynte å se lubne ut, det er jo ingenting mot labradorer. Uff :(

Standard

Danskene endret faktisk sin standard for noen år tilbake, den nye ble vel først godkjent i år. Der står det at kraftig overvekt skal slås hardt ned på, og hundene skal ikke være for massive. Men endringene er for minimale til at noe drastisk skjer, og det må nok komme fra FCI for at noe skal skje globalt.

Edit; Haha, til og med eksempelbildet på standarden fraviker fra utseendet på dagens hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo labradorer, på dyrepensjonatet der jeg jobber litt er det en vanvittig flott labradorhannhund nå. Slank, atletisk bygget og lårmuskler til å dø for. :P Jeg er faktisk veldig i tvil om det er en utstillingslabbe eller jaktlabbe, men flott er den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard

Danskene endret faktisk sin standard for noen år tilbake, den nye ble vel først godkjent i år. Der står det at kraftig overvekt skal slås hardt ned på, og hundene skal ikke være for massive. Men endringene er for minimale til at noe drastisk skjer, og det må nok komme fra FCI for at noe skal skje globalt.

Edit; Haha, til og med eksempelbildet på standarden fraviker fra utseendet på dagens hunder.

Haha, jeg dauer. Første setningen på helhetsinntrykk er "kraftig, kompakt og meget aktiv". Lurer på hvor mange av de som er avbildet i startinnlegget her vil gå under kategorien "meget aktiv". Stakkarer :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hundene i første innlegget er kraftig bygd, og har dype brystkasser osv, MEN de er også overvektige! En hund kan helt fint være både kraftig bygd og slank. Det der er bare trist :( Trodde ikke det var så ille... :(

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første bildene, som ble lagt ut, viser amerikanske hunder. Everything is bigger in America - det er helt sant. Amerikanske labbiser ser stort sett helt jævlige ut med sine altfor grove beinstammer, mastifflignende hoder og atfor store, tunge kropper. Hvordan skal en sånn hund klare seg en tur i skauen ? Eller på en jaktprøve, gud forby......Heldigvis er det uhyre sjelden å se slike mastodonter i norske utstillingsringer, men også her fins en del for tunge hunder. De er ikke nødvendigvis feite, de r bare tungt bygget.

Ifølge standarden kal en labrador være kraftig, men så var det tolkningen av ordet kraftig.

I tillegg er mange moderne showlabbiser for korte både i kroppen og i beina, og får et klumpete preg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare trist. Jeg har faktisk helt siden jeg begynte og gå på hundeutstillinger på 90-tallet syntes at labradoren ser tykk ut. Selv de som ikke skal være tykke ser tykke ut. En av grunnene til at jeg aldri har vært interessert i rasen, og jeg synes det er forferdelig trist at en flott og stram apporterende jakthund blir omdannet til en tønne fordi "noen" synes det er pent. (Hvem i alle dager er det egentlig som synes en overvektig tønne-hund er pent?!)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...