Gå til innhold
Hundesonen.no

Høner - litt detaljespørsmål


TonjeM
 Share

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aaaaaw... verdens fineste små høner og nusselige lille hane Bikkjene er mer "Se de har satt super-middag i bur, sikkert en Nina Ottesen leke, bare å finne ut av hvordan man får tak i godsakene"! Få

Vi har hatt en del raser etter hvert, bl.a. skånske blommehøns, sussex i vanlig og dverg, dvergaustralorps, dvergkochin, brun italiener, plymouth rock, silkehøns, minorka, hvit italiener, lohmann etc.

Fikk du deg høner? Ble nysgjerrig -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fant ikke anne

Posted Images

:) De er mest inne i huset de.. surt ute idag da. Spørsmål: Når man stenger dem inne for natten, behøver de vann og mat da? Kan fort bli søl med vann ser jeg..

Har fått tatt noen bilder med iphone, må pønske ut hvordan jeg får dem videre fra iphonen (ja, den totale amøben her).

Nå er bunnen av sovehuset kledd med avis, og så har de fått høy og på utsiden har jeg satt opp plast over der det er glipper. Det ventilasjonshull så håper de får luft!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det lille huset og gården blir veldig fint ha når alle hønene deres i den nye store hønsegården og det store fine hønsehuset får småkyllinger som er litt for små til å bo med de store :D fine småpipper :D

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Får håpe Strider ikke har arvet sin bestemor sine egenskaper med fugl *host*

Gleder meg til å komme miljøtrene valpekull og titte på hønepøne :D

Og, nei, jeg hadde ingen tro på at dere kom til å kverke en høne. Jeg lo litt inni meg når jeg leste det i starten *flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe Strider ikke har arvet sin bestemor sine egenskaper med fugl *host*

Gleder meg til å komme miljøtrene valpekull og titte på hønepøne :D

Og, nei, jeg hadde ingen tro på at dere kom til å kverke en høne. Jeg lo litt inni meg når jeg leste det i starten *flirer*

flir... nei Strider er mer lik mammaen sin enn bestemoren sin når det kommer til omgang med fugl heldigvis, Shy derimot.. Jeg vet ikke om Shy noen gang vil kunne omgåes løs med løse høner altså. Muligens hvis man er tilstede og aldri snur ryggen til (Shy er jo en myk sjel), og ikke all verdens "Onkel" trening vil fikse det tror jeg. Strider har jeg mer forhåpninger til, han bryr seg ikke om de der suicidale troste-ungene han møter ute på tur tross alt, men på den annen side så er han veldig "gjetete" av seg, kan bli verdens mest veltrimma høner ut av det!

Kan bli spennende med valpekull og hønepøner ja :D

Og vedr hønekverking - meg ikke forstå :icon_confused: (Kan jo avsløre vi har en nabo som er utdannet slakter.. hadde tenkt han kunne bistått litt med grunnleggingen av raguen.. men nå er jeg ikke så sikker på det heller..)

Godt vi vil kunne bruke det morkne lille hønsehuset til noe senere ihvertfall!

Gubben er ute og bygger overbygd løpegård til pippene, og det er kaldt og blåser fælt idag, så pippene fyker bare ut og spiser og så går de inn i huset igjen. Jeg skal ut og finne ut av å sette opp en le-vegg mot nordavinden, så kanskje de vil være mer ute da.

Og så må jeg få tatt litt oppstillingsbilder av dem, de har jo fått navn og all ting. Tema "Die Walküre", opera av Wagner:

Hanen - Siegfried (Siegmund egentlig i operaen tror jeg)

Høne 1 - Isolde

Høne 2 - Brünnhilde

Høne 3 - Helmwige

(En kollega jeg har, er gift med en opera-sangerinne.. og akkurat den operaen er befengt med tonnesvis av odde navn..)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søte de er. :ahappy:

Nevø har forøvrig vært i lære hos Onkel de siste fire årene uten at det har hjulpet. :icon_redface:

Høns tåler forsåvidt kulde greit(men er ikke så glad i sne, blir jo kald og våt på føttene!), men de er ikke så veldig glad i vind, nei. Liker ikke når det blåser i fjærene.

Jeg liker navnene! :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vet ikke hvorfor, men akkurat denne hønetråden må man følge med på :)

Jeg tror det kommer til å bli en føljetong på linje med dynastiet jeg!

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynastiet ja.. *fniser litt* De har slått seg til ro i det lille trange buret nå, tilbringer mye mer tid utenfor soveboksen. Gubben bygger løpegård for harde livet, regner med at det kommer opp i løpet av uka. Ikveld prøvde vi å slippe dem ut - biskene i bånd og greier. De måtte lokkes ut med litt brød, men føk fort inn igjen. Holdt på litt sånn inntil de simpelthen gikk inn og la seg, får forsøke mer imorgen.

Ellers så river jeg meg i håret over kostholdet deres. Det står i hønseboka at de må få masse grønt hver dag. Den boka har ikke de lest ihvertfall. Så langt har jeg funnet ut hva de ikke spiser:

vassarv

løvetann

kløver

groblad

gress

revet gulrot

jordbær

banan

Hva de ELSKER:

brød med vann på

kokt potet

mais

lapskaus ( :| )

Men hvordan skal jeg få i dem grøntfor da? Iflg boka burde de være helt crazy over løvetann og kløver feks..

Og så er det moro å kunne fastslå at høner har faktisk personlighet!

Siegfried, hanen. Han blir en flott kar tror jeg når han er utvokst. Jeg synes egentlig han er litt pinglete. Når det gjelder utprøving av ting er han alltid andre mann. Han er andremann ut om morgenen, andre mann til å prøve ny mat, andre mann i det meste faktisk - det er alltid en prøveklut som må gå først! Når det er avklart at noe ikke er farlig, så dytter han unna de andre og trenger seg frem. Er gentlemannen sin det! Det ser ut som han har små oppvisninger for damene sine (som forøvrig er hans søstre, men sånt behøver vi ikke dvele på..) - plutselig bretter han ut vingene og hopper rett opp og ned som en annen masai..Damene pleier å ignorere han men..

Isolde (jeg bør nok korrigere operareferansen her for ikke å virke helt kulturell amøbe, :P . Hun er selvfølgelig oppkallt etter Isolde i Isolde og Tristan, en annen opera av Wagner). Isolde er den modige, den tøffe - hun er førstemann til å prøve ut alt. Uredd og vakker hun (hun er nesten helt hvit). Veldig nysgjerrig er hun, og alltid den som står i front når noe bekymrer dem og de bunter seg sammen og står der i en liten skokk og strekker hals.

Brünnhilde. Hun er sånn gjennomsnittelig hun, ikke først, ikke sist, men veldig veldig sulten - glupsk faktisk! Samtidig er hun den som akker seg mest over maten på en måte - hun grøsser hvis hun ikke liker det... idag smakte hun jordbær feks og det grøss det - da ble det masse BRRRRRR med fjærne :lol:

Og lille Helmwige da. Jeg tror hun har vært hakkekyllingen der hun kom fra, for hun hadde sår i bakhodet og var desidert den minste. Jeg sier var fordi jeg synes hun allerede nå snart er like stor som Brünnhilde. Hun er ikke hakkekylling nå ihvertfall. I det hele tatt kan jeg ikke se at de hakker på hverandre i det hele tatt - kan ikke finne ut av noe hierarki ihvertfall. De dytter hverandre unna men det er helt vilkårlig hvem som dytter unna hvem (jepp jeg har fulgt med).. Helmwige har imidlertid en annen spisestil enn de andre. Jeg har satt ut flere matskåler pga jeg har jo hørt om det med hierarki så jeg tenkte at flere skåler, mindre krangel. Nå er ikke det noe problem da, de kan alle 4 spise fra samme skål samtidig i fred og fordragelighet. Helmwige er imidlertid en rastløs spiser, hun går fra skål til skål fremfor å bli stående å spise fra samme skål som de andre gjør, kanskje fordi hun har vært mobbe-offer?

Strider og Shy er fremdeles ganske fasinerte - det første de gjør når de blir sluppet ut av døra er å fyke bort til hønsehuset og kikke inn. Nå er det ikke bare hønene som lokker, men også hønseforet for det er supersnadder og står jo bare der..

Jaja, super moro med de fjærkledde altså! Gleder meg sånn til de har ordentlig løpegård!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må inrømme at jeg brydde meg ikke så hardt om det med å gi dem grønt. Nå var mine frittgående når de ville da og fant dem ofte i maten til hestene hvor de hakka rundt, men hadde mer intrykk av at de spiste insekter enn så mye grønt. Ellers fikk de matrester og endel hundemat som hundene ikke ville ha, litt V&H og mais, de elsker mais! Ris er også en slager å spre utover. Men har lest i ettertid at de skal ha tilgang på ensilasj hele året. :|

I tillegg til pellets da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spiser jo masse grønt(finnes jo ikke et eneste gresstrå i hønsegården :P ), men det er klart at andre ting er mye bedre. Og ja, de liker matrester som lapskaus, gryteretter, ris, ost osv. Kjøttdeig er f.eks. skikkelig snadder! De får ikke slikt så ofte da. De pelskledte i husholdningen har førsterett. :P

Ikke stress med å få i dem grøntfôr. Hvis de har pellets så får de jo det de trenger, og så koser de seg jo med det de får av andre ting. :)

Nå er klekkingen i gang hjemme. I går hørte vi at det kom masse pipelyder fra eggene som Pipsqueak ruget på, og nå har de første kyllingene klekket. :wub:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke så mye om høner enn de som er på jobben, men de elsker alle typer meloner, dill (+ andre urter..), blåbær og druer. (de inne..) Oliven fikk de en dag og det var også noe de likte godt.

De ute liker brød, men favoritten deres ser ut som å være så enkelt som gressfrø. Alle andre frø liker de også..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Våre var altetende, men av grønt var de spesielt glad i løvetann og brennesle. Og de raida jordbæråkeren vår når de gikk løs (og min mors rødlakkerte tånegler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våres høns fikk bare kraftfor og brød, men de var frittgående ute hele dagen (ble tatt inn om natten) og da spiste de det som var der. Innimellom pleide de å få melon og litt sånn forskjellig, men det var ikke så ofte. Når de var ute å tuslet så var kattemat, hestemat, grisemat og menneskemat en slager i følge hønene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du vil få noe problem med hakkeordning med en så liten flokk som du har, TonjeM :) Man kan visst ha flere haner også, så lenge de er like gamle/innført samtidig, og opp til 10 høns i en flokk er visst greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tror ikke du vil få noe problem med hakkeordning med en så liten flokk som du har, TonjeM :) Man kan visst ha flere haner også, så lenge de er like gamle/innført samtidig, og opp til 10 høns i en flokk er visst greit :) 

Vi hadde opptil tre haner samtidig i ca ett år. Det var aldri noen slåssing, men den ene var mye større og eldre da. Da de yngste var litt over året hindra reven at det noen gang kunne bli problemer... Så hadde vi plutselig bare den eldste hanen igjen :/

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder haner så hadde vi en stund to brødre. Den ene tok nesten livet av den andre(dvs. at vi fullførte jobben pga skadene den ble påført). Vi hadde tenkt å ta den ene uansett fordi vi ikke ville ha mer enn én hane(hadde uansett bare seks høner på det tidspunktet), men vi var litt for trege. Har hatt to haner av forskjellige størrelse også i en periode, og det gikk bedre fordi den ene helt tydelig var sjefen, men det var jo ikke så kjekt for den lille å bli utestengt fra flokken av den store hanen. Så lenge man ikke har så mange høner så er det greiest å holde seg til én hane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 3 haner i flokken på skolen (smådyrslinja, på agronomlinja hadde vi noen hundre, de var genbank de, men det var ikke løsdrift heller :P ), og med de tre så gikk det bra. Så fikk vi en hane som hadde stått på besøksgård, han prøvde vi ikke innføre i den flokken engang, det ville ikke gått bra, så han fikk et par egne høner et annet sted.

Ingen av flokkene var store, tror det var 9-10 stk i den opprinnelige flokken, og den nye hanen fikk 2 egne høner. Det var sånn akkurat passe i den store flokken i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å her er det mye interessant!

Idag var det like før Isolde ble hundemat altså.. hver kveld trener vi hunder og høner. Hønene går litt ut av buret mens jeg rydder og ordner, tusler rundt meg og er helt :wub: men de tør ikke våge seg langt ut i den store verden. De siste par dagene har biskene fått lov å være med, Strider kommer med pinnen sin og slipper optimistisk foran hønene - og legger seg så i gjeterpositur - vet ikke om han håper hønene skal kaste pinne eller om han har lyst å gjete dem. Strider har ikke en eneste gang gjort utfall mot dem, selv ikke når de flakser. Shy derimot - har gjort 2 utfall og fått skikkelig beskjed om at det ikke er lov. Så hun har gått i stor bue rundt hønene (hun er så myk lille Shy, oppi all ramperiet sitt) hittil. Idag prøvde hun seg dog en 3. gang - akkurat mens gubben ikke fulgte med på henne (vi har arbeidsdeling - en fikser høner, den andre passer hunder, spesielt Shy). Plutselig føk Shy frem og snappet etter Isolde, men Isolde var kjapp og jeg enda kjappere - så det gikk bra.

Bilder kommer når de tør gå litt lenger ut i verden, så vi kan få litt penere bakgrunn etc!

Men de er så utrolig koselige de små tuppene, Siegfried begynner å bli tøffere også - spiser av hånd og fotfølger i håp om å få litt snask. Idag spiste han forøvrig en edderkopp. De er fortsatt veldig kresne synes jeg, kan sette opp pasta, erter og salat på neimat-lista.. den begynner å bli lang den!

Skjønner godt du savner høner Rak *lurer på langt inni meg om at de kanskje kunne overvintre på Tolga fremfor å bli ragu, eller om vi ender opp med 2 hunder, 4 høner og 2 mennesker i 30 kvm verksted til vinteren*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Å her er det mye interessant!

 

Idag var det like før Isolde ble hundemat altså.. hver kveld trener vi hunder og høner. Hønene går litt ut av buret mens jeg rydder og ordner, tusler rundt meg og er helt  :wub:   men de tør ikke våge seg langt ut i den store verden. De siste par dagene har biskene fått lov å være med, Strider kommer med pinnen sin og slipper optimistisk foran hønene - og legger seg så i gjeterpositur - vet ikke om han håper hønene skal kaste pinne eller om han har lyst å gjete dem. Strider har ikke en eneste gang gjort utfall mot dem, selv ikke når de flakser. Shy derimot - har gjort 2 utfall og fått skikkelig beskjed om at det ikke er lov. Så hun har gått i stor bue rundt hønene (hun er så myk lille Shy, oppi all ramperiet sitt) hittil. Idag prøvde hun seg dog en 3. gang - akkurat mens gubben ikke fulgte med på henne (vi har arbeidsdeling - en fikser høner, den andre passer hunder, spesielt Shy). Plutselig føk Shy frem og snappet etter Isolde, men Isolde var kjapp og jeg enda kjappere - så det gikk bra. 

 

Bilder kommer når de tør gå litt lenger ut i verden, så vi kan få litt penere bakgrunn etc! 

 

Men de er så utrolig koselige de små tuppene, Siegfried begynner å bli tøffere også - spiser av hånd og fotfølger i håp om å få litt snask. Idag spiste han forøvrig en edderkopp. De er fortsatt veldig kresne synes jeg, kan sette opp pasta, erter og salat på neimat-lista.. den begynner å bli lang den! 

 

Skjønner godt du savner høner Rak *lurer på langt inni meg om at de kanskje kunne overvintre på Tolga fremfor å bli ragu, eller om vi ender opp med 2 hunder, 4 høner og 2 mennesker i 30 kvm verksted til vinteren*

Det er kanskje ikke så rart at de ikke tør gå ut når de nesten blir spist av Shy? Jeg ville heller holdt hundene i bånd og latt hønene få fred til å tørre å undersøke og bli trygge før det er tid for hundetrening.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du savner høner Rak *lurer på langt inni meg om at de kanskje kunne overvintre på Tolga fremfor å bli ragu, eller om vi ender opp med 2 hunder, 4 høner og 2 mennesker i 30 kvm verksted til vinteren*

Åååh! Det hadde vært utrolig kos! 4 søte små kan vel få bo en plass i gamlefjøset med en varmelampe eller tre så de holder varmen. :wub: Men vil helst at dere tar dem tilbake igjen når vintern er over og de kan gå ute igjen da, for jeg har ikke noe stor fin løpegård til dem, og de er litt for små til at jeg tørr å ha dem frittgående her med så mye katter og hunder som det er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...