Gå til innhold
Hundesonen.no

Høner - litt detaljespørsmål


TonjeM
 Share

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aaaaaw... verdens fineste små høner og nusselige lille hane Bikkjene er mer "Se de har satt super-middag i bur, sikkert en Nina Ottesen leke, bare å finne ut av hvordan man får tak i godsakene"! Få

Vi har hatt en del raser etter hvert, bl.a. skånske blommehøns, sussex i vanlig og dverg, dvergaustralorps, dvergkochin, brun italiener, plymouth rock, silkehøns, minorka, hvit italiener, lohmann etc.

Fikk du deg høner? Ble nysgjerrig -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fant ikke anne

Posted Images

Litte granne bilder fra idag. De er fremdeles litt nervøse for å bevege seg for langt fra løpegården sin, men det kommer seg. Idag fant de et søkk som visstnok var perfekt for jordbad (ja, jordbad, ikke sandbad.. bare Isolde som driver med sandbad), og ett lite søkk og 4 stk som skulle rulle seg rundt samtidig.. ikke så praktisk orientert akkurat.

Så litt bilder:

alle_zpsc9d66125.jpg

Alle på en gang - fra venstre Siegfried,Hedwig (ja hun het egentlig helmwige men det ble for tungvint), Isolde og Brünnhilde.

isolde_zpscdd862c5.jpg

Isolde. Hun er egentlig kremhvit, også på hodet. Men det var nå dette med sandbadene hvor hun dusjer hodet og tydeligvis ikke tar bort sanden etterpå.. alltid skitten rundt øra hun!

is_br_zpsad6233b1.jpg

Isolde og Brünnhilde :wub:

brunnhilde_zps8cb0f3c6.jpg

Brünnhilde på tur!

De er urkomiske de hønene altså.. de har litt sånne flaks&løp raptuser og noen ganger driver Siegfreid og Brünnhilde og ypper mot hverandre med oppsperrede halskrager.. trodde ikke høner yppet seg mot haner jeg?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

OK – det blir høner på oss! Hvor, hva, hvordan?

EDIT: Jeg er særlig ute etter egg, så gode verpehøner – hvilke raser?

EDIT2: Jeg har selvsagt lyst å bygge et hønsehus selv – god idé?

Yey! Så gøy!

Først:

http://www.fuglepraten.no/ Et forum med masse erfarne mennesker som har gode råd å dele.

http://www.hobbyfjaerfe.com/ God informativ hønseside med bilder og informasjon om en hel haug hønseraser.

http://www.prydfugler.no Side om fjærfe, fuglepraten er en del av denne siden.

Hønsehold i hagen av Steen Larsen er en grei bok.

Så:

Når det gjelder hønseraser så spørs det jo litt hva du er ute etter både med tanke på størrelse, gemytt, verping osv.

Gode eggleggere er f.eks. hvit italiener, brun italiener, sussex, plymouth rock, skånske blommehøns, minorka, australorps, jærhøns og maran.

Vi bygget hønsehus selv. Har ikke noen konkrete råd men tenk på at hønsene bør ha god vagleplass og litt gulvareal (om vinteren hvis det er kaldt og vått så tilbringer de gjerne litt tid inne), god plass til mat og drikke(igjen, om vinteren når vannet fryser ute så er det greit å ha plass til vann inne). Tenk på at det skal være lett å rengjøre.

Lykke til! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt en bok, Keeping Chickens av Jeremy Hobson.

Ellers er australorp, sussex, og faverolle raser jeg har notert meg (stødige raser, tåler litt vær og vind, og gode verpehøns)—men sistnevnte virker litt i største laget, kanskje. Min samboer har to betingelser: Hun skal tørre å håndtere de, og de skal være pene å se på. Det første er kanskje litt begrensende når det gjelder gemytt? Jeg kunne kanskje tenkt meg jærhøns, men kanskje vente litt med det?

Hane eller ikke hane?

Jeg tenkte kanskje at jeg kunne begynne med to forskjellige raser, en liten og en litt større, og ha to av hver? Evt. hane i tillegg? Bør man tenke på sammensetning av raser?

Jeg leste også et sted at det er lettere å få de håndtamme hvis man kjøper dagkyllinger? Men da er det uvisst om man får hane eller høne? Hvis jeg hadde gjort det, og kjøpt meg 8 dagkyllinger, og ender opp med 4-5 haner—ville folk syns jeg var svært fæl hvis jeg slaktet hanene (kanskje minus én)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt en bok, Keeping Chickens av Jeremy Hobson.

Ellers er australorp, sussex, og faverolle raser jeg har notert meg (stødige raser, tåler litt vær og vind, og gode verpehøns)—men sistnevnte virker litt i største laget, kanskje. Min samboer har to betingelser: Hun skal tørre å håndtere de, og de skal være pene å se på. Det første er kanskje litt begrensende når det gjelder gemytt? Jeg kunne kanskje tenkt meg jærhøns, men kanskje vente litt med det?

Hane eller ikke hane?

Jeg tenkte kanskje at jeg kunne begynne med to forskjellige raser, en liten og en litt større, og ha to av hver? Evt. hane i tillegg? Bør man tenke på sammensetning av raser?

Jeg leste også et sted at det er lettere å få de håndtamme hvis man kjøper dagkyllinger? Men da er det uvisst om man får hane eller høne? Hvis jeg hadde gjort det, og kjøpt meg 8 dagkyllinger, og ender opp med 4-5 haner—ville folk syns jeg var svært fæl hvis jeg slaktet hanene (kanskje minus én)?

Faverolle er vel ikke de beste eggleggerne, men de holdes mest for kjøttet. Jeg har ikke hatt noen av de rasene du nevner, men de aller fleste har god erfaring med gemyttet på australorps.

Hane: Ja helt klart. En hane holder orden i rekkene. Skal du ha to forskjellige raser med en hane så må hanen være av den minste rasen. Store haner og små/mindre høner er ikke bra da de kan ødelegge hønene.

De er nok lettere å få håndtamme jo yngre de er, men dette igjen avhenge av rase og individ. Norske jærhøns kan man kjønnsbestemme fra dag en så der er det jo enkelt. Laksefaret faverolle kan man kjønnsbestemme etter få dager (når vingefjærene begynner å komme). Tverrstripet Plymouth Rock er det også mulig og kjønnsbestemme tidlig.

Ta kontakt med disse gutta (de bor vel ikke så langt fra deg ifølge profilen din) så får du den hjelpen du trenger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskuddshanene her i hus blir enten menneskemat eller hundemat(eller begge deler).

Så det har jeg ikke noe problem med, tvert imot! Da vet du jo hvor dyret kommer fra og at det har hatt et godt liv. :)

Jeg anbefaler å ha hane med mindre du ikke har mulighet av hensyn til naboer osv.

Når det gjelder sammensetning så er det viktig at du ikke har dverghøner og en hane av en stor rase.

Ellers så kan du stort sett ikke se kjønn på daggamle kyllinger. Det er noen unntak, f.eks. plymouth rock. Det er forresten en av favorittrasene mine. Full av personlighet og gode eggleggere. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Mannen har sagt at han skal bygge dette til meg når vi har fått kjøpt oss større tomt. :D

1553322_10151945281783925_509934027_o.jp

Synes det er litt smått, men man kan jo lage det større. Ser så koselig ut med høner, og det å kunne spise egg og kjøtt med god samvittighet for hvordan dyra har hatt det ville verdt supert.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det håpløs å ha (nesten) frittgående høner? I forhold til bed og planter ellers i hagen? (Kun ute når vi er hjemme, og inne om natten. Mye rev her, og sikkert også noe rovfugl.)

Det kommer litt an på rase, men de fleste vil nok ødelegge både bed og planter. Ellers vil hagen bli full av hønemøkk.

Det beste er å sette opp netting eller lignende foran bed/planter evt. la de få kun deler av hagen å være i. Når det gjelder rovdyr så kan de også komme på dagtid, hønsehauken har vært her flere ganger til og med når jeg har vært ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er det håpløs å ha (nesten) frittgående høner? I forhold til bed og planter ellers i hagen? (Kun ute når vi er hjemme, og inne om natten. Mye rev her, og sikkert også noe rovfugl.)

Det går strålende å ha frittgående høner. Helt til du begynte å snakke om blomsterbedd :P Våre hadde ihvertfall ingen respekt for blomsterbedd og elska å raide kjøkkenhagen for jordbær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

hønetråd! Jeg har fått litt hønedilla i det siste, og tar snart over et hus med en liten hage på ca 50-60 kvm, som jeg vurderer å putte noen fugler i. Jeg tenker ca 3 høner av en stor rase (har noen store halvville katter løpende rundt her, så dverghøner virker litt skummelt). Det burde gi greit med egg for meg og samboer tror jeg.

Har lest et par hønsebøker og spurt og gravd litt på fugleforumet, men synes ikke det er så mange svar å få egentlig, så jeg prøver meg her istedet ;)

1. Må man ha isolert hønsehus og/eller varmelampe for at hønene skal fortsette å legge egg om vinteren, eller holder det med at de får nok lys?

2. Jeg tenkte å skaffe/lage et lite, flyttbart hønsehus (vi flytter nok om et par år, og da vil vi jo ha med hønene!) med en liten luftegård, men vil gjerne at de skal få komme ut i hagen og strekke på beina litt iblant også. Vi har nærmeste nabo bare få meter unna, og vil ikke være til bry for henne; hvor høyt må hagegjerdet være for å hindre en tung/stor type høne i å rømme?

3. Finnes det en rase som tåler kulde, er rolig og lett å holde gjerdet inne, legger bra med egg, som ikke har spesielt anlegg for å "legge seg klukk"/ruge, OG ikke er blant de mest høylytte? :P Fikk streng beskjed på Facebook at dette var fryktelig urealistiske krav til en stakkars høne, men jeg er så vågal at jeg spør allikevel..

Jeg har allerede falt litt for blant annet orpington og antwerpener skjegghøns, men førstnevnte har vist tendenser til å slutte å legge egg fordi de prøver å ruge frem kyllinger, noe som ikke er så aktuelt for oss, og sistnevnte er kanskje små nok til å bli sett på som leketøy for kattene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

hønetråd! Jeg har fått litt hønedilla i det siste, og tar snart over et hus med en liten hage på ca 50-60 kvm, som jeg vurderer å putte noen fugler i. Jeg tenker ca 3 høner av en stor rase (har noen store halvville katter løpende rundt her, så dverghøner virker litt skummelt). Det burde gi greit med egg for meg og samboer tror jeg.

Har lest et par hønsebøker og spurt og gravd litt på fugleforumet, men synes ikke det er så mange svar å få egentlig, så jeg prøver meg her istedet ;)

1. Må man ha isolert hønsehus og/eller varmelampe for at hønene skal fortsette å legge egg om vinteren, eller holder det med at de får nok lys?

2. Jeg tenkte å skaffe/lage et lite, flyttbart hønsehus (vi flytter nok om et par år, og da vil vi jo ha med hønene!) med en liten luftegård, men vil gjerne at de skal få komme ut i hagen og strekke på beina litt iblant også. Vi har nærmeste nabo bare få meter unna, og vil ikke være til bry for henne; hvor høyt må hagegjerdet være for å hindre en tung/stor type høne i å rømme?

3. Finnes det en rase som tåler kulde, er rolig og lett å holde gjerdet inne, legger bra med egg, som ikke har spesielt anlegg for å "legge seg klukk"/ruge, OG ikke er blant de mest høylytte? :P Fikk streng beskjed på Facebook at dette var fryktelig urealistiske krav til en stakkars høne, men jeg er så vågal at jeg spør allikevel..

Jeg har allerede falt litt for blant annet orpington og antwerpener skjegghøns, men førstnevnte har vist tendenser til å slutte å legge egg fordi de prøver å ruge frem kyllinger, noe som ikke er så aktuelt for oss, og sistnevnte er kanskje små nok til å bli sett på som leketøy for kattene?

Fikk du deg høner? :) Ble nysgjerrig :D

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fant ikke annen hønetråd så skriver her jeg! :)

Var å hentet meg 11 industrihøner som skulle til Auschwitz for et par uker siden, nå er de desverre bare 10 igjen siden en av de ble syk og døde. Var egentlig litt redd høner før jeg hentet de men nå digger jeg de, tøffe og spennende dyr altså :D De skal vistnok være i myting nå og egentlig slutte å legge egg men jeg har fått mellom 7 og 9 egg hver dag siden de kom :) Fine er de ikke for tiden, ser ut som bavianer i ræva (røde og fjærløse) men håper de blir vakre igjen når de er ferdig med å felle fjær. Og når de får komme ut, når det blir vår skal jeg lage utegård til dem :) Håper de føler seg som vinnere i lotteriet som fikk komme hit istedet for å møte gasskammeret sammen med de 2000 andre hønene de har gått sammen med :) Har en som heter HalteLotta - den fikk jeg gratis fordi de ikke ville avlive henne, de har hatt henne på sykerom pga en skadd fot men det var så fin og flink en høne som la ett egg hver dag fortalte de :) Og hun er ganske tam altså, får klø henne på ryggen og sånt :)

Har litt jobb forran meg med klo-stell, de hadde veldig lange klør når de kom men har klippet en runde på alle så jeg tenker om en to tre runder til så er klørne nok blitt ganske mye finere :ahappy: Håper bare ikke flere blir syke og dør, da blir jeg trist. Har litt problemer med hakking og fjærspising men håper det kommer seg.... Hvem andre på sonen har høner nå? :)

11059676_10153112007181352_3718176914166

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

@roxie88 Håper du har lyst til å oppdatere regelmessig om hvordan hønene har det :) Jeg blir alltid så sjukt rørt når høns blir reddet fra stordriftsgårder og senere har muligheten til å utfolde seg slik høns bør ha muligheten til.

Så koselig at du er interesserte i hvordan de har det :ahappy: Jeg oppdaterer gjerne om gullene mine jeg :D

Tror de koser seg hos meg jeg, de er blitt veldig røde og fine i kammen og de legger godt med egg. Mangler fortsatt en del fjær men tror de myter så fjæra faller av ser jeg. Håper de blir finere når de er ferdige med det og alle fjæra vokser ut igjen :) Nå skal vi starte å lage en luftegård til de så de skal få komme ut for første gang men ting tar tid :)

Ellers plukker jeg løvetann til de hver dag, det elsker de! Første gangen de fikk det skjønte de ikke hva de skulle gjøre med det, virker som de bare er vant med pellets der de kommer fra men nå blir de helt ville når jeg kommer med løvetanna til de :)

Legger ved en liten video av at de har strøbading-seanse ;):)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du deg høner? :) Ble nysgjerrig :D

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gratulerer med høns! :)

Ikke ennå, men til uka blir det bort på Maxbo å kjøpe materialer til et lite hønehus. Mitt forrige snekkerprosjekt var en krakk jeg lagde i sløyden da jeg var 9 år, så dette kan bli spennende...

Forøvrig er det visst hønedag (ja, det eksisterer visst det også :P ) her i byen på mandag, og selv om jeg ikke planlegger å kjøpe noe vet man aldri.. plutselig sitter det jo en blå, fluffy orpington og venter på akkurat meg! :bananas:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...