Gå til innhold
Hundesonen.no

Høner - litt detaljespørsmål


TonjeM
 Share

Recommended Posts

Hvor er det blitt av hønetrådene? Finner ingen jeg!

Uansett, igår var gubben og hentet et "ferdig" hønsehus. Dyrt var det, og ikke veit jeg hvor bra det er men det får duge.

Det ser knøttlite ut, men skal visstnok være til 4 høner.. dverghøns tenker jeg da, og da må de få lov å få gå løse utenfor/ha en større løpegård ved siden av. Det fine med det er at det er dekket med tak overalt, og har en verpekasse i tilknyttning til en "sovekasse".

Så til spørsmålene:

Det finnes visstnok noe slags "loppepulver" eller noe sånt man kan ta på dem, stemmer det? Hvor får man tak i sånt? (Ikke felleskjøpet på Årnes ihvertfall..)

De skal vel ha tilgang til sand/grus - gubben kjøpte grov skjellsand på felleskjøpet men det virker så veldig "grusete", er det bedre med undulat sand?

I sovekassa er det liksom 2 vagler, men de er firkanta og står nesten nede på bunnen i sovekassa (sovekassa er godt opp fra bakken altså), bør det ikke være litt høyde på slike vagler? Burde vi finne på noe annet der?

Og nå må jeg få tak i høns da..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aaaaaw... verdens fineste små høner og nusselige lille hane Bikkjene er mer "Se de har satt super-middag i bur, sikkert en Nina Ottesen leke, bare å finne ut av hvordan man får tak i godsakene"! Få

Vi har hatt en del raser etter hvert, bl.a. skånske blommehøns, sussex i vanlig og dverg, dvergaustralorps, dvergkochin, brun italiener, plymouth rock, silkehøns, minorka, hvit italiener, lohmann etc.

Fikk du deg høner? Ble nysgjerrig -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fant ikke anne

Posted Images

Kan du ikke ta et bilde av huset? Er så nysgjerrig. Vet ikke med loppespørsmålet - @ vet kanskje? Er vel midd de tenker på, ikke lopper tipper jeg.

Hadde visst ikke så mye å komme med. Er huset slik som hønsehusa mine (som er kaninhus) så syns jeg ikke de var no særlig til høns i det heletatt. Men vaglene bør hvertfall være kraftige, ikke tynne, smale og runde - fest fast noen kraftige avkappa greiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det blitt av hønetrådene? Finner ingen jeg!

Uansett, igår var gubben og hentet et "ferdig" hønsehus. Dyrt var det, og ikke veit jeg hvor bra det er men det får duge.

Det ser knøttlite ut, men skal visstnok være til 4 høner.. dverghøns tenker jeg da, og da må de få lov å få gå løse utenfor/ha en større løpegård ved siden av. Det fine med det er at det er dekket med tak overalt, og har en verpekasse i tilknyttning til en "sovekasse".

Så til spørsmålene:

Det finnes visstnok noe slags "loppepulver" eller noe sånt man kan ta på dem, stemmer det? Hvor får man tak i sånt? (Ikke felleskjøpet på Årnes ihvertfall..)

De skal vel ha tilgang til sand/grus - gubben kjøpte grov skjellsand på felleskjøpet men det virker så veldig "grusete", er det bedre med undulat sand?

I sovekassa er det liksom 2 vagler, men de er firkanta og står nesten nede på bunnen i sovekassa (sovekassa er godt opp fra bakken altså), bør det ikke være litt høyde på slike vagler? Burde vi finne på noe annet der?

Og nå må jeg få tak i høns da..

Gamebird.no selger masse ulike parasitt-preparater. Selv bruker jeg Smite, og har aldri hatt utøy i hønsene (drøye tre år).

Hva de trenger av sand/skjellsand kommer an på alder og hva foret inneholder. Kyllinger trenger sand til kråsen (fin skjellsand eller undulatsand), og verpehøns trenger skjellsand dersom det ikke er nok kalk i pelletsen.

Det bør være høyde på sittepinner, da trives de best!

Huset ser ut til å være beregnet på dverghøns kanskje? Høns er kos, lykke til hva enn du velger!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det huset er jo ikke noe jeg ville satset på som permanent bolig, men for en sommer for noen høns så skulle det vel går greit. (Da vi først fikk høns og bare skulle ha dem for en sommer (vi så jo hvordan det endte :whistle: ), så bygget vi om et gammelt kaninbur. Helt enkle greier). Utegården er derimot altfor altfor liten synes jeg. Men det skulle ikke være så vanskelig å lage en større en. :)

Når det gjelder uttøy så hadde vi lus på våre høns for første gang i vinter. Men nå har vi hatt høns i en del år og dette var som sagt første gang. Behandlet dem da, men har aldri brukt noe middel tidligere. Skal du bare ha høns en sommer så hadde jeg ikke tenkt noe mer på det med mindre dere oppdager uttøy på dem.

Grov skjellsand fungerer sikkert fint(men litt vanskelig å vite uten å vite hvor grovt du mener med grovt. :P). De koser seg med sandbad i tillegg til at de spiser litt av det. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det ikke plass til annet enn dverghøns nei. Er nøyaktig samme husa jeg har. Men får de større løpegård så kan du fint ha en liten flokk med dverghøns der vil jeg tro. Er litt begrensa hvor opp i høyden du får vaglene i den der, men de som er med er ikke spesielt brukanes, de er ikke gode for beina og for lave, så ville prøvd å montert noe bedre selv. :)

Og som Bones sier så egner de seg ikke til annet enn sommerbolig. Men jeg mener å huske noe om hønseragu? :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, på fuglepraten.no er det masse gode råd og tips å finne. Ikke det at vi ikke svarer med glede altså, men det er mange flinke folk der inne. :ahappy:

Advarer forresten mot potensielt avhengighetsskapende hobby. :lol: Kjempekoselig med høns! :ahappy:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med tips - tusen takk! Ja, dette er simpelthen en test.. så vi snakker ikke bare hønseragu til høsten, vi snakker faktisk dverghøne-ragu! Da får vi forsøke å finne noen dverghøner.. men det er langt mellom slike i nærheten der vi bor :( Så en for en tid tilbake hvor det var snakk om helt tamme, snille høner og bilder av barn som koste med dem.. kan jo ikke handle sånne "nesten familiemedlemmer" når vi har tenkt å la dem leve herrans glade dager til det blir kjølig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med tips - tusen takk! Ja, dette er simpelthen en test.. så vi snakker ikke bare hønseragu til høsten, vi snakker faktisk dverghøne-ragu! Da får vi forsøke å finne noen dverghøner.. men det er langt mellom slike i nærheten der vi bor :( Så en for en tid tilbake hvor det var snakk om helt tamme, snille høner og bilder av barn som koste med dem.. kan jo ikke handle sånne "nesten familiemedlemmer" når vi har tenkt å la dem leve herrans glade dager til det blir kjølig..

Tenk så heldige de er som har det supert den sommern da, fremfor hønsa som blir brukt som produksjonsdyr. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det blitt av hønetrådene? Finner ingen jeg!

Uansett, igår var gubben og hentet et "ferdig" hønsehus. Dyrt var det, og ikke veit jeg hvor bra det er men det får duge.

Det ser knøttlite ut, men skal visstnok være til 4 høner.. dverghøns tenker jeg da, og da må de få lov å få gå løse utenfor/ha en større løpegård ved siden av. Det fine med det er at det er dekket med tak overalt, og har en verpekasse i tilknyttning til en "sovekasse".

Så til spørsmålene:

Det finnes visstnok noe slags "loppepulver" eller noe sånt man kan ta på dem, stemmer det? Hvor får man tak i sånt? (Ikke felleskjøpet på Årnes ihvertfall..)

De skal vel ha tilgang til sand/grus - gubben kjøpte grov skjellsand på felleskjøpet men det virker så veldig "grusete", er det bedre med undulat sand?

I sovekassa er det liksom 2 vagler, men de er firkanta og står nesten nede på bunnen i sovekassa (sovekassa er godt opp fra bakken altså), bør det ikke være litt høyde på slike vagler? Burde vi finne på noe annet der?

Og nå må jeg få tak i høns da..

Loppepulver trengs ikke hvis ikke dyra har lopper e.l. Som forebygging kan man bruke Stalosan F i strøet.

Undulatsand kan brukes til kyllinger, men til voksne dyr blir det for smått. Det beste er å finne litt grus ute et sted med småstein i. Skjellsand er det kun eggleggende høner som trenger.

Hvor høyt vaglene bør sitte avhenger av rase, noen vagler seg ikke i det hele tatt. Og vaglene skal være firkantet - ikke runde. Dette er for at hønene skal sitte godt og hvile brystbeinet på vaglen når de sover.

Jeg anbefaler Dagfinn Johansen Husdyrutstyr fremfor Gamebird.

Og vær kritisk når dere skal kjøpe dyr, det er mye rart der ute...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn delvis OT

Jeg får bare mer og mer lyst på høns igjen :ahappy: De er så koselige å ha med å gjøre :wub: Litt usikker på hvilken rase vi hadde men tror kanskje den heter Dverg Kochin. De ligner veldig vertfall.

De hønsene vi hadde bodde i en hesteboks i stallen, og hver morgen åpnet vi for dem og de gikk ute hele dagen (fritt) før vi på kvelden stengte dem inne i boksen igjen.

*la til litt

Endret av Kråka
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en del raser etter hvert, bl.a. skånske blommehøns, sussex i vanlig og dverg, dvergaustralorps, dvergkochin, brun italiener, plymouth rock, silkehøns, minorka, hvit italiener, lohmann etc. Har jo bare høns for kos og egg, så er litt gøy med ulike raser.

Venter snart kyllinger, det er alltid gøy. Har en silkehøne som ligger klukk nå.

Her er noen av våre:

(Sussex, brun italiener, dvergaustralorps og dvergkochin(kyllingene))

Synes at det er veldig kjekt med høns. Trivelige dyr med masse personlighet. :ahappy:

Edit: Fant en av de gamle hønsetrådene: http://hundesonen.no/forum/topic/65372-hoener-hoensehold/

Edit 2: Og noen av de gamle hønsebildene mine :lol:

IMG_2112a.jpg

P1000990frans.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da henter vi 4 dverg kochin i løpet av helgen (venter å høre hvilken dag) :jump: . Gubben er litt stressa da, er ute og kattesikrer selve hønsehuset og så må vi fikse en noenlunde trygg løpegård med tak (musevåk&katter her) i løpet av helgen.

Men så var det så kjølig i natt så jeg lurer på om de vil fryse om natten? Bør vi ta dem inn? Innrede et hundebur med vagler?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da henter vi 4 dverg kochin i løpet av helgen (venter å høre hvilken dag) :jump: . Gubben er litt stressa da, er ute og kattesikrer selve hønsehuset og så må vi fikse en noenlunde trygg løpegård med tak (musevåk&katter her) i løpet av helgen.

Men så var det så kjølig i natt så jeg lurer på om de vil fryse om natten? Bør vi ta dem inn? Innrede et hundebur med vagler?

Hvor gamle er de og hvordan bor de der de kommer fra? Hvis det ikke er små kyllinger så kan de fint være i hønsehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ca 10-11 uker tror jeg, og går ute nå )jeg spurte), bare sovestedet er trekkfritt så går det bra fikk jeg høre. :)

Få tak i høy eller halm og legg i huset, så går det nok fint, er ganske fine de husdelen i hønsehuset du har. Helt trekkfritt er det jo ikke, men de legger seg sammen og holder varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy. :)

Ja, de kan fint være i huset om natten så lenge det er trekkfritt som du sier. Hvis de er 10-11 uker kan dere ikke regne med å få egg med det første. Ville kanskje tro at de begynner å verpe når de er rundt 18-20 uker gamle. Dvergkochin er pleier å være ganske snille og tillitsfulle, og regnes som fine "nybegynnerhøns". :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkfritt skal vi få til *ducktape&glava på utsiden*, og så kjøper vi høy i dyrebutikken! Og blir det kaldt for dem, får de flytte inn i verkstedet vårt, i det som er opprinnelig planlagt som stort hønserom med tid og stunder (bare at vi skal bo der til vinteren mens vi bygger om huset). Gosh som vi gleder oss her.. håper ikke de er så søte og morsomme at hønseraguen blir evig utsatt..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaw... verdens fineste små høner og nusselige lille hane :wub: Bikkjene er mer "Se de har satt super-middag i bur, sikkert en Nina Ottesen leke, bare å finne ut av hvordan man får tak i godsakene"! Får ta litt bilder etterhvert.. bevares så fine de er.. bare å glemme raguen her altså!

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...