Gå til innhold
Hundesonen.no

Puli


Mud
 Share

Recommended Posts

Siden det er hele 2 pulier på sonen nå, må jo Pulien også få egen tråd.

Pulien er en ungarsk gjeterhund.

Det er en frisk rase og de er kvikke, glade hunder med sterke personligheter.

Noen bilder..

9 uker gammel Puli valp. ( Häxeboets jailhouse rock moves "Nico" )

20140608_110328.jpg

Amaile 14 år

IMG_20120818_163957-1.jpg

IMG_20120818_165430.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Foretrekker de med dreads jeg og, derfor har vår vokst ut pelsen sin

Vår puli var kortklipt når vi fikk ho Den svarte heter Donnie, og vi hadde han som fosterhund et par måneder

Synes de er finest når de får være mopp, jeg. Skikkelig sjarmerende!

Posted Images

Sakset fra svfkur.se

Puli är en mycket gammal ras som kommer från Ungern. I Sverige är puli en ovanlig ras, i dag finns c:a 800 st. Puli är en sund, intelligent och lättlärd hund. Den används mest som sällskapshund men den hänger gärna med på familjens alla aktiviteter. Tvärtemot vad man kan tro, är den speciella pälsen, som bildar långa fotsida snören, inte alls svår att sköta. Puliers päls fäller inte och detta gör att många pälsallergiker kan ha puli.

Allmänt om puli

Puli är en ungersk hund som genom tiderna fungerat som vall- och vakthund på den ungerska pusztan. Den första pulin kom till Sverige i början på 1960-talet. I Sverige används puli mest som renodlad sällskapshund, och fungerar bra i barnfamiljer. En puli har mycket lätt för att anpassa sig till olika miljöer.

Den är en medelstor hund. För hane är önskvärd mankhöjd 41-43 cm och normalvikten är 13-15 kg. För tik är önskvärd mankhöjd 38-40 cm och normalvikten är 10-13 kg. Pulin skall vara kvadratisk till sin byggnad och svansen skall bäras ringlad över ryggen. Tidigare fanns puli i fyra storlekar. Polishundar som var minst 50 cm höga, två typer av vallhundar, den ena upp till 50 cm för vallning av nötboskap och svin, och den mindre, som var runt 40 cm, vallade får. Den allra minsta pulin, som var under 30 cm i mankhöjd, var främst en sällskapshund.

En puli fungerar som förstagångshund, men man skall vara bestämd och konsekvent.

Pälsen

Många som ser en puli tror att pälsen kräver mycket arbete, men det stämmer inte. Den fäller inte och man behöver varken borsta eller kamma den. Pulier föds med lockig eller vågig päls som vid 7-9 månaders ålder börjar sno ihop sig till snören eller band. Det är förhållandet mellan täckhår och underull som gör att pälsen får sin rätta struktur. Man får på vissa pälsar, när snörbildningen börjar, hjälpa till att dela pälsen genom att med fingrarna dra isär pälsen i lagom breda snören. Pulin är fullpälsad när den är mellan 4-5 år, då klipper man den längs med marken. Pälsen över ögonen får inte klippas bort. En fullpälsad puli kräver på sin höjd ett par timmars pälsvård i månaden.

En puli skall naturligtvis badas när den är smutsig, men man gnuggar inte runt i pälsen utan man kramar ur den, ungefär som man behandlar en fin yllekofta. En pulipäls tar ganska lång tid att torka, så en fön är bra att ha till hjälp.

Färger

Den vanligaste färgen är svart och svart med rostrött, men den vita pulin blir allt vanligare. Grå och maskad fakó är fortfarande mycket sällsynt i vårt land.

Till vänster: en ung maskad fakó puli.

Tips till förstagångsägaren

En puli har mycket hjärna och behöver bestämda regler redan som liten valp. Den lär sig snabbt både bra och dåliga saker. Man bör sätta sig väl in i rasens egenskaper, gärna träffa några vuxna pulier i hemmiljö före köpet. Deflesta uppfödare tar emot besök av intresserade. För att lätt komma i kontakt med uppfödare eller puliägare i din närhet, är du välkommen att kontaka rasföreningen Svk FUR.

Eftersom det inte föds så många pulier per år bör man planera sitt puliköp i god tid. Som för alla raser måste man ge valpen tid att successivt lära sig att vara ensam, därför är det bra om man kan vara hemma och träna valpen första tiden. Ju bättre förberedd du är, desto lättare går det att hantera olika situationer som uppstår. Valpen är mottaglig för information redan efter några dagar i hemmet. Social träning är viktigt för att få en trygg hund. Träna valpen redan från början en liten stund varje dag i hantering d.v.s. titta i munnen, undersöka klorna, pilla i öronen med mera. Allt jobb man lägger ned första året har man glädje av hela hundens liv. Att skaffa hund är att få en ny familjemedlem som kommer att finnas under många år.

Pulin och hälsan

Puli är en sund hund och rasen drabbas för närvarande inte av några kända rassjukdomar. Ett och annat höftledsfel kan dyka upp, men en puli är en lätt hund och brukar inte ha några större besvär av detta.

Den är en mycket frisk ras, som i genomsnitt blir tolv till femton år gammal.

Egenskaper och mentalitet

Puli är en snabb, pigg, klok, orädd och glad hund. Den tycker om att lära sig saker. En puli är mycket tillgiven sin familj och det viktigaste för den är att få vara nära sin familj. Promenader utan koppel går oftast utmärkt med en puli eftersom den inte vill lämna sin flock familjen. En puli är till naturen aningen reserverad mot främlingar och en utomordentligt bra vakthund. Det är viktigt att lägga stor vikt vid den sociala träningen hos den unga hunden. Är man medveten om företeelsen så kan man undvika många senare problem.

Ofta väljer pulier en person till sin ledare i familjen, detta kan undvikas om alla i familjen ägnar sig åt den. Hela dess ungerska arv finns med rasen än idag, och det är ägaren som måste lära pulin när, hur och vad man får vakta och valla. En puli behöver redan som liten valp ha bestämda regler att följa. En puli blir vad man gör den till; den ligger och slöar när man själv ligger på soffan, och den hänger med på allt när man tar sig för olika aktiviteter.

Pulier kan vara med på alla former av motion (som vuxen). Motionerar man ofta och länge hänger den med på det, tar man kortare promenader går det också bra.

Den mår bra av att få använda sin nos, en bra aktivitet är till exempel att gömma saker och låta den leta. Att träna cirkuskonster är också ett uppskattat nöje för en puli.

Avancerad lydnadsträning eller tävlingslydnad är andra aktiviteter som passar pulin bra. Det finns idag ett par lydnadschampion inom rasen. Många pulier tränas och tävlar med stor framgång i lydnad, spår och agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veldig tungt å dra rundt på pelsen? Den må jo veie en del.

Bare når den er våt :) Ellers er det ikke så stor forskjell fra andre langhårshunder egentlig? Det ser i hvertfall ikke ut til å hemme de, og de hadde tøffe lange arbeidsdager.

Pelsen er slik av praktiske årsaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åhhh så utrolig fin Amalie var <3

Pelsen veier omtrent ingenting. Har hatt flere som har trodd den har vært veldig hemmende for de, men etter de har fått kjenne på Hundens "fluff" så har de snudd helt, og ikke syns de ser ut som et tilfelle fra animal rescue lengre :)

Amalie var fin ja :wub:

Du må slenge inn et bilde av Hunden så man ser forskjell på båndpels og snorpels!

Jeg håper jo helt ærlig Nico får snorpels som Hunden, selv om mange foretrekker båndpels pga styrken :P

Snorer tørker så mye fortere, krever mindre når de dannes og jeg synes det er penere..

sambo vil ha båndpels igjen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

*plystre*

imagejpg1_zps52766703.jpg

"Solplassen

Cini er en Ungarsk Puli på 10 år som ønsker seg et nytt hjem

Cini er en veldig rolig, snill og behagelig hund.

Hun elsker å gå lange (helst raske) turer og er også med på joggeturer.

Hun går fint på trikk og buss og ligger rolig hele dagen om hun er med på jobb. Hun kan også være alene hjemme.

Hun er ikke interessert i andre hunder og hun ignorerer de totalt på tur.

Cini er veldig glad i kos og liker å ligge på fanget og bli klødd bak ørene

Cini går fint med barn.

Hun gir de beste klemmer Hun tar labben rundt skuldrene og legger snute godt ned i halsen og blir kjempe glad når fostermammaen kommer hjem, da gjør hun en liten dans

Les mer om rasen her http://www.dyrebar.no/raser/hund/puli

Hvis du ønsker å gi Cini et godt hjem kan du ta kontakt med oss pr telefon eller mail og fortelle om deg selv, om hvordan erfaring du har med hund fra tidligere og om hva du kan tilby Cini. Kontakt Vicky på tlf 922 17 388 eller Silje på tlf 92815032 eller send en mail til solplassenhundeomplassering@gmail.com

Hvis du ønsker å overta en hund fra oss ber vi deg lese dette: http://solplassenhund.org/?page_id=9"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

For en nydelig Puli! 10 år er ikke veldig gammelt for en Puli. Veldig rart den ikke er annonsert i rasemiljøet?

Om du liker Solplassen på FB kan du jo dele statusen på en raseside selv, da, om du ønsker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker Solplassen på FB kan du jo dele statusen på en raseside selv, da, om du ønsker. :)

Nydelig Puli altså! Har delt på klubben for ungarske hunder og prøver å overtale sambo til at vi trenger to. Nå med en gang :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvor mange av rasen finnes i Norge? Så en svart i Oslo forrige uke. Første jeg har sett irl.

Ca 100- 150 minnes jeg å huske?

Nå planlegger den mest erfarne oppdretteren en parring, og hvis noen av de blir i Norge blir det flere valper her :P

Per d.d tror jeg Nico er den eneste valpen her til lands :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Pulipels i utvikling er sjelden et estetisk vakkert syn.

Snordannelsen begynner ved huden og jobber seg utover noe som gir et .. litt ustelt..utseende.

9 mnd gammel Puli.

20150201_073727.jpg

Dårlige bilder av snorer.

De er tydelig definerte, men ikke snoret helt ut enda.

20150201_074118.jpg

20150201_074201.jpg

3 snorer som må deles fra hverandre.

Det gjøres enkelt ved å dra de forsiktig fra hverandre, eller å klippe de opp hvis de sitter for godt.

20150201_073958.jpg

Pelsen må gås over stort sett daglig, men det gjør man under kosen i sofaen i mens man ser på tv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg fant dette bildet på pinterest av en kortklipt Puli. Herregud sier jeg bare. Noe så himla nydelig. Er det virkelig slik de ser ut kortklipt? :wub: For da må jeg nesten vurdere å få meg en, bare fordi den er søt.

a906dc18dbe33ee229e3f4cebd587a4a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de er finest når de får være mopp, jeg. :wub: Skikkelig sjarmerende!

Hos andre er de sjarmerende som mopper :) Jeg hadde bekymra meg altfor mye for hvilke lumskheter som kunne gjemt seg innimellom all pelsen. Derfor har jeg korthåra hund :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...