Gå til innhold
Hundesonen.no

Imagecopys første mellompuddel-kull


Guest 2ne
 Share

Recommended Posts

  • Svar 401
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gratulerer så mye med vel overstått! Høres ut som en perfekt start på livet for kvintetten. Er det bare jeg som tenker at 2ne burde ha et Puddelrock-navnetema? Appetite for Destruction, The Hair

Små fylliker

Posted Images

Siden jeg er litt lat og sånt, så kopierer jeg først litt fra dagens blogg:

Jeg har nemlig nekta å se etter tegn på drektighet, for jeg ønsker meg jo virkelig dette kullet, og når man ønsker noe sterkt, så har man en tendens til å se det man vil se. Litt håp har det jo vært, men noe av det kunne jo tilskrives varmen (hun sover mer når vi er inne – ute er det fortsatt full fres), og noe av det kunne være tilfeldig (hun er mer sulten, Nora får hjelp til å minne meg på at det er på tide med mat nå), og noe av det kunne like gjerne være at hun var innbilt (hun er mer klengete, vil ligge inntil og kose mer enn før). Men i dag har vi slått fast at hun er drektig, så da er jo ikke det noe mer å lure på :D

Og jeg har virkelig nekta å se etter tegn på drektighet, og jeg har nekta å være sikker på at hun var drektig, selv om de tegnene jeg ikke så etter tydet på at hun var det. Sikkert vanskelig å forstå, men hun er (fortsatt) tispe nr 5 jeg planla å bruke i avl, så jeg ville ikke glede meg på forskudd :P

Men hun er altså mer sulten enn hun har vært. Nora er ikke den eneste som minner meg på at det er på tide å gi de middag lenger, innimellom har Leah vært mer pushy på det enn Nora har vært faktisk - og det burde nesten ikke være mulig, for Nora dør av sult hver eneste kveld hun :lol: I tillegg har hun vært mer klengete - Leah altså :P Hun vil helst ligge helt inntil hele tiden, hun ligger til og med rolig når jeg tar henne på fanget (hun er vanligvis ikke en fanghund) når vi breier oss i sofaen på kvelden. Hun sover og er roligere når vi er inne enn hun har pleid, men det har jeg tilskrevet varmen altså, hun er ikke spesielt slapp når vi er ute, så jeg har tenkt at det tar litt energi av henne å være aktiv i sommervarmen. Det kan ha forklart økt spiselyst også - og ja, jeg har hatt forklaringer for alle tegn på drektighet som har vært *flir*

Hun har lagt på seg 200 gram allerede (hun har jo blitt veid 2 ganger i våres i forbindelse med markkur fordi vi skulle til Sverige), men om det kan tilskrives drektighet er jeg litt usikker på.. hehe ;) Med tanke på at valpene veier omtrent så mye (eller lite.. Og mindre :P ) ved fødsel, så er jo det i så fall en grei vektøkning. Leahs oppdretter mener hun skal gå opp ca 3 kg i løpet av drektigheten (da regner hun vel med en 6-7 valper), så da er det bare 2.8 kg igjen - det er jo omtrent det de veier ved levering :lol: Leahs oppdretter syns forøvrig hun så "tjukkere" ut på klippebildene fra i går, jeg må innrømme at jeg ikke la merke til det sjøl :lol:

Navntema er ikke helt klart enda. Jeg har 3 alternativer, så jeg må bestemme meg for ett av de før jeg bestemmer meg for navn :P

Alternativ 1 er å følge Imagecopy-systemet, der tispa får et prefix og valpene Adobe-fontnavn på en bokstav. Dinas valper het f.eks Dancing, alle sammen, med fontnavn på D og E, Imagecopy Dancing Deliverance (Emma) og Imagecopy Dancing Engine (Lilli) f.eks. I utgangspunktet syns jeg at systemet er bra, det er veldig kjekt med tispeprefix så man enkelt kan finne søsken og halvsøsken i Dogweb eller på kullsiden, men adobefonter på G.. Det er ikke så mange fine, liksom :P

Jeg aner heller ikke helt hva slags prefix Leah skulle hatt. Jeg vil ikke ha noe som handler om krøller :P Leah selv heter jo Se Upp Hit and Run, men jeg er ikke kjempehypp på hverken hit(ting) eller run(ning). Jeg kunne godt tenkt meg et prefix som peker til Leahs oppdretter, for hun er for det første en oppdretter jeg har stor respekt for (selvsagt, Imagecopy har jo brått 2 Se Upp-pudler.. hehe), hun har for det andre vært svært behjelpelig, både med informasjon om Leahs linjer (jeg har fått svar på ALT jeg har lurt på og litt til), og med forslag til hannhunder og informasjon om de. Hun er mitt eget lille puddel-leksikon, og hun er alltid imøtekommende og hjelpsom. Dette skriver hun om sitt eget kennelnavn på hjemmesiden sin:

I oktober 2008 fick jag kennelnamnet Se Upp registrerat hos SKK/FCI, ett namn som växt fram under en längre tid. Ett namn som visar att pudlar från min uppfödning är något att ”se upp” för på tävlingsbanorna, pudlar att ”se upp” till och pudlar som är på frammarsch.

Så jeg tenker at om vi skulle ha kjørt prefix-systemet, så vil jeg gjerne ha noe som spiller på hennes kennelnavn, sånn hun forklarer det her. Og jeg er åpen for forslag ;) Husk at det i så fall skal være kort nok til å ha Imagecopy foran og adobefonter på G bak :P Min valp skal i så fall hete Grotesque :lol:

Alternativ 2 er rett og slett navn på G, som Imagecopy Gone Fishing (medoppdretter @Belgerpia og jeg syns det er morsomt :P ). Det gir oss jo et litt kreativt spillerom som vi liker, men da misser vi den enkle oversikten det er med alternativ 1. Men vi har noen forslag på blokka der, så det er vel pr i dag det mest reelle alternativet :)

Alternativ 3 er noe jeg har tenkt på lenge, men som den før nevnte medoppdretteren ikke har helt sansen for :P og det er Linkin Park-sanger. Det er et rotete alternativ for alle som ikke veit at temaet er Linkin Park-sanger, for der starter det ikke nødvendigvis på samme bokstav (og ytterst få av dem på G). Jeg liker sjøl når kulltemaene er forholdsvis åpenbare for folk flest, så jeg måtte ha slengt på en LP (for Linkin Park, ikke lydighet :P ) eller noe lignende så det var lett å se at disse valpene hører til i dette kullet.

*sukk* Alle disse store avgjørelsene man må ta når man skal drive oppdrett, altså :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 3 er noe jeg har tenkt på lenge, men som den før nevnte medoppdretteren ikke har helt sansen for :P og det er Linkin Park-sanger. Det er et rotete alternativ for alle som ikke veit at temaet er Linkin Park-sanger, for der starter det ikke nødvendigvis på samme bokstav (og ytterst få av dem på G). Jeg liker sjøl når kulltemaene er forholdsvis åpenbare for folk flest, så jeg måtte ha slengt på en LP (for Linkin Park, ikke lydighet :P ) eller noe lignende så det var lett å se at disse valpene hører til i dette kullet.

Å, det der er sånn jeg hater maks at andre oppdrettere gjør. Det gir jo overhodet ingen systematikk sånn at man kan spotte hvilket kull valpen/hunden kommer fra bare ved å se på forbokstaven liksom :aww:. Min oppdretter har gjort det der, og det er jo overhodet ingen systematikk å spore og umulig å vite hvilke hunder som kommer fra hvilke kull. Det lager masse krøll i hodet mitt :aww:.

Jeg synes dere skal fortsette rekka sånn som Belgerpia har begynt, jeg, det er morsomt og lett gjenkjennelig :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alternativ en skal være effektivt, forutsetter det jo at en forstår hvem prefixet spiller på, om det ikke er åpenbart gjennom navnet.

Og en må forstå systemet, jeg trodde det var et slags dansetema på Dinas første kull ;)

Hva med å bruke to-tre bokstaver fra far og mors navn og slenge til sist i navnet, som jeg vet noen oppdrettere gjør?

Noen bruker kallenavn, og noen bruker stamtavlenavn.

Slik at det for eksempel ble ImageCopy Gone Fishing MoLe (Morris/Leah) eller ImageCopy Gone Fishing DiHi (Diamant Noir (jeg antok det var hannhundens navn)/Hit and Run)

Ulempen er når de fire bokstavene blir et ord (siden NKK ikke får registrert stor bokstav midt i et ord), for eksempel at dere nå er ute og fisker muldvarper... Men det kan en jo endre med et MorLea, eller noe annet som bare virker gresk og dermed ikke skaper nye setninger.

Også håper jeg dere ikke har samme G-navn på deres blokk som jeg har på blokka mi... Holdt på å bruke et av dem som eksempel, og det ville jo vært KATASTROFE om jeg ga bort ideer dere kanskje ikke allerede har tenkt på! :frantics:

:P

Grotesque kan dere jo bruke uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det der er sånn jeg hater maks at andre oppdrettere gjør. Det gir jo overhodet ingen systematikk sånn at man kan spotte hvilket kull valpen/hunden kommer fra bare ved å se på forbokstaven liksom :aww:. Min oppdretter har gjort det der, og det er jo overhodet ingen systematikk å spore og umulig å vite hvilke hunder som kommer fra hvilke kull. Det lager masse krøll i hodet mitt :aww:.

Jeg synes dere skal fortsette rekka sånn som Belgerpia har begynt, jeg, det er morsomt og lett gjenkjennelig :)

Jeg veit, jeg liker ikke når oppdrettere gjør sånt sjøl :P Det er derfor jeg måtte ha noe som gjorde det gjenkjenbart at det var ett og samme kul, som f.eks Imagecopy LP Breaking The Habit og Imagecopy LP One Step Closer. Da vil man få opp alle i kullet om man søkte på Imagecopy LP*, f.eks :) Temaet for neste kull ville i så fall vært Bruce Springsteen-sanger, og da ville vi hatt Imagecopy BS Tougher Than The Rest og Imagecopy BS Dancing In The Dark. Problemet er at da kan jeg gå tom for plass, noen sangtitler er jo lange :P

Giddyup. :lol:

Prefix kunne vært:

Qui Vive

Alert

Beware

Eks:

Imagecopy Qui Vive Gothia

Imagecopy Alert Grotesque

Imagecopy Beware Gujarati

Edit: Og hurra for ditt første kommende kull! Gratulerer! :)

Alert og Beware har jeg allerede under vurdering, men Qui Vive har jeg ikke tenkt på, det likte jeg :ahappy: Takk! :D

Om alternativ en skal være effektivt, forutsetter det jo at en forstår hvem prefixet spiller på, om det ikke er åpenbart gjennom navnet.

Og en må forstå systemet, jeg trodde det var et slags dansetema på Dinas første kull ;)

Hva med å bruke to-tre bokstaver fra far og mors navn og slenge til sist i navnet, som jeg vet noen oppdrettere gjør?

Noen bruker kallenavn, og noen bruker stamtavlenavn.

Slik at det for eksempel ble ImageCopy Gone Fishing MoLe (Morris/Leah) eller ImageCopy Gone Fishing DiHi (Diamant Noir (jeg antok det var hannhundens navn)/Hit and Run)

Ulempen er når de fire bokstavene blir et ord (siden NKK ikke får registrert stor bokstav midt i et ord), for eksempel at dere nå er ute og fisker muldvarper... Men det kan en jo endre med et MorLea, eller noe annet som bare virker gresk og dermed ikke skaper nye setninger.

Også håper jeg dere ikke har samme G-navn på deres blokk som jeg har på blokka mi... Holdt på å bruke et av dem som eksempel, og det ville jo vært KATASTROFE om jeg ga bort ideer dere kanskje ikke allerede har tenkt på! :frantics:

:P

Grotesque kan dere jo bruke uansett?

For meg så var jo Dancing kjempe-logisk, siden Dina var en Sundown Dancer (og mammaen en Crazy Dancer, alle søsknene er dansere også) :P Må innrømme at jeg ikke bryr meg sånn innmari om hvorvidt folk skjønner hvorfor valpene får det prefixet de gjør eller ikke, poenget var mer at det er lettere å leite opp og forstå at dette er et kull, samt halvsøsken når alle har et felles navn :)

Jeg syns jo den måten *peke opp* er enklere og mer logisk enn når man setter sammen bokstaver fra mor og fars navn. For å bruke MorLea må jo folk vite at foreldrene heter Morris og Leah, ikke sant. Det vil heller ikke være tydelig at alle navn som har Lea i seg er halvsøsken, om jeg bruker reserve-reserve-hannen som eksempel, så heter han Rocky, så halvsøsken av disse ville i så fall hett RocLea, evt StHi eller WaHi (Storm Warning) om jeg gikk for stamtavlenavn.

hehe.. Jeg nevnte det G-navnet jeg tror det er minst sannsynlig at noen stjeler for å ikke gi noen andre våre ideer :P Det er jo det mest kreative alternativet, man kan finne på mye morsomt på G, og @Belgerpia og jeg har hatt det morsomt med å finne på navn på våre tidvis lange kjøreturer :ahappy:

Grotesque kan brukes uansett, men om det ikke blir adobe fonter, så tror jeg ikke jeg vil bruke det, det er ikke alle valpekjøpere som har samme humor som meg, og noen kunne kanskje komme til å bli litt fornærma over at jeg kaller valpen deres grotesk *flir*

Giovanni kan en sort krøllhanne hete :lol::D

Edit: Glypha minte meg om glufsa :aww:

:lol: Glypha er avskrevet her av den grunnen :P Greit med navn som er morsomme, men det var mer ekkelt enn morsomt :P Giovanni er vel et forholdsvis mye brukt navn på pudler, er det ikke en eller annen designer som heter det? De liker å bruke designernavn på pudlene sine, det er jo minst to som heter Hugo Boss (mellom-hanner). Men det er med på lista, for det er ikke all verdens av brukbare font-navn på G :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bokstaven for nummeret på kull hos oppdretter og første bokstav i navnet på mor og far før navnet på hunden? Slik er det på våre vorstehhunder.

Feks Ulvesvollen BSI Ani. B kull, sigma og Irgas.

Fjellfantens BMR Brøyt. B kull, Mia og Rex.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jo den måten *peke opp* er enklere og mer logisk enn når man setter sammen bokstaver fra mor og fars navn. For å bruke MorLea må jo folk vite at foreldrene heter Morris og Leah, ikke sant. Det vil heller ikke være tydelig at alle navn som har Lea i seg er halvsøsken, om jeg bruker reserve-reserve-hannen som eksempel, så heter han Rocky, så halvsøsken av disse ville i så fall hett RocLea, evt StHi eller WaHi (Storm Warning) om jeg gikk for stamtavlenavn.

Men da får du med begge foreldrene, det hjelper ikke å kalle opp etter mor om en fremdeles lurer på hvem som er far.

Vi hadde en berneroppdretter som tok den halen bak, og da vet en hvem som er foreldra uten å måtte huske stamtavla - for enten er du så engasjert at du bryr deg om det og vet hva hundene heter, eller så aner du ikke hva oppdretters hunder heter og er ikke så engasjert i rasen. Tenker jeg, men det er kanskje bare jeg som har eksepsjonelt stor harddisk for stamtavler.

For eksempel:

Dale Gudbrand's DeeDee ZaAm - da husker jeg med en gang at faren var Macis Zam Mont Morzy og Dale Gudbrand's Ambi DaLa - som jeg igjen husker at var etter Lovaca's Darak og Lady av Sølvbergstien.

Det er en huskeregel, så en slipper å pugge så mye :D

Men jeg kan jo tråkke meg på tærne, for jeg ville ikke brukt samme systemet selv, siden jeg trenger de bokstavene jeg kan til hele navnet - jeg satser på at jeg ikke har så mange kull at jeg går surr i hvem som er foreldrene.

Grotesque kan brukes uansett, men om det ikke blir adobe fonter, så tror jeg ikke jeg vil bruke det, det er ikke alle valpekjøpere som har samme humor som meg, og noen kunne kanskje komme til å bli litt fornærma over at jeg kaller valpen deres grotesk *flir*

Drit i valpekjøperne! :D

Hvis det hadde kommet ut en skikkelig feiltegnet sak i forrige kullet, og da snakker vi hvitt hode og blå øyne, ikke bare en liten nakkeflekk - da skulle den hete Latrudas Freak of Nature. Ferdig snakka.

Kanskje jeg må adoptere Grotesque, om dere ikke bruker det, og jeg får en sånn i neste kull?

Men det gjør jeg jo ikke, jeg lager bare perfekte valper... :whistle:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er fortsatt veldig for prefix foran navnet, og jeg vil foretrekke at man fortsetter i alle fall på alfabetet. Fonter er jeg mer usikker på - men vi fant da mange kule navn på G på en eller annen biltur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bokstaven for nummeret på kull hos oppdretter og første bokstav i navnet på mor og far før navnet på hunden? Slik er det på våre vorstehhunder.

Feks Ulvesvollen BSI Ani. B kull, sigma og Irgas.

Fjellfantens BMR Brøyt. B kull, Mia og Rex.

Nei, det minner meg veldig om jakthund, og selv om jeg satser på å få trent litt retrieverjakt med (forhåpentligvis) frøkna, så er hun ikke en jakthund :)

Men da får du med begge foreldrene, det hjelper ikke å kalle opp etter mor om en fremdeles lurer på hvem som er far.

Vi hadde en berneroppdretter som tok den halen bak, og da vet en hvem som er foreldra uten å måtte huske stamtavla - for enten er du så engasjert at du bryr deg om det og vet hva hundene heter, eller så aner du ikke hva oppdretters hunder heter og er ikke så engasjert i rasen. Tenker jeg, men det er kanskje bare jeg som har eksepsjonelt stor harddisk for stamtavler.

For eksempel:

Dale Gudbrand's DeeDee ZaAm - da husker jeg med en gang at faren var Macis Zam Mont Morzy og Dale Gudbrand's Ambi DaLa - som jeg igjen husker at var etter Lovaca's Darak og Lady av Sølvbergstien.

Det er en huskeregel, så en slipper å pugge så mye :D

Men jeg kan jo tråkke meg på tærne, for jeg ville ikke brukt samme systemet selv, siden jeg trenger de bokstavene jeg kan til hele navnet - jeg satser på at jeg ikke har så mange kull at jeg går surr i hvem som er foreldrene.

Men denne huskereglen din funker bare for nerder som pugger stamtavler :P Disse forkortelsene dine sier jo ikke meg noe, jeg ville jo ikke visst at DaLa sto for Darak og Lady, ikke sant :)

Når jeg søker på Dogweb, går jeg inn på fanene for søsken og avkom, og særlig om man ser på fars avkom, så er det så mye rot i listene at det gjør vondt i kontrollfreaken min, der er det slettes ikke alltid at det er åpenbart hvem som er fra samme kull. Det er ikke alltid det på tisper heller, men de pleier som regel ikke å ha en masse kull. Jeg er veldig for at det skal være tydelig hvem som er søsken og ikke :P

Drit i valpekjøperne! :D

Hvis det hadde kommet ut en skikkelig feiltegnet sak i forrige kullet, og da snakker vi hvitt hode og blå øyne, ikke bare en liten nakkeflekk - da skulle den hete Latrudas Freak of Nature. Ferdig snakka.

Kanskje jeg må adoptere Grotesque, om dere ikke bruker det, og jeg får en sånn i neste kull?

Men det gjør jeg jo ikke, jeg lager bare perfekte valper... :whistle:

Det bør ikke komme noen feilfarga valper i dette kullet (selv om disse party-pudlene er veldig populære), men om det kom en, så ville neppe vedkommende som skulle ha den satt pris på at jeg kalte den grotesk, de er litt såre på det, disse med feilfarga pudler :lol: Så jeg kommer bare til å bruke Grotesque om jeg skal bruke adobe fonter, hvis vi går for bare G-navn, så har jeg et par alternativer til hva min valp skal hete :ahappy:

Jeg er fortsatt veldig for prefix foran navnet, og jeg vil foretrekke at man fortsetter i alle fall på alfabetet. Fonter er jeg mer usikker på - men vi fant da mange kule navn på G på en eller annen biltur :)

Jeg er enig, om vi finner et prefix som funker. Jeg fikk veldig sansen for Qui Vive, fordi det dekker det jeg vil det skal dekke, og fordi det er fransk og spiller litt på rasens opprinnelsesland. Men det blir kanskje litt langt med Imagecopy Qui Vive Gone Fishing? Og Gone Fishing var vel ikke det lengste navnet vi kom på heller? :)

Og vi var på tur til Bø :P Vi er åpenbart mest kreative mellom 4 og 8 om morran :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er disse adobe fontene dere snakker om?

Jeg synes det er spennende å se hvordan dere pønsker ut kullnavn! Jeg er vant til a- anna, aril, anja og arne. b- Bernt, berit og bjarne. :D

Bortsett fra på min, han har indianernavn. Men der har oppdretter brukt indianernavn på to kull! Så det er til å bli forvirra av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...