Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennel Imagine That planlegger B-kullet


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Ja, da var jeg igang igjen. :)

Kiri som jeg absolutt ikke forventet løpetid på før i september fikk plutselig løpetid 31 mai. Jeg ble sjokkskadd og litt "satt ut" men fikk ballen til å rulle og kabalen gikk opp. Jeg fikk levert tøttien til Trondheim!

Først litt om Kiri;

Kiri heter først og fremst Tangetoppen's Flirting Single Girl på stamtavlen og er en 23 mnd gammel tispe (idag faktisk). Kiri er mors lille bøllefrø og sjarmtroll. Hun elsker lek og lett trening, samt lange turer i skog og mark. Nå i disse båndtvangtider prøver hun stadig vekk og tygge over flexibåndet, så langt uten hell, heldigvis ;) Kiri er stilt ut med varierende resultat, hun er en real artig dame i ringen, men har veldig mye meninger, så noen ganger mener hun passgang eller rulling er passende gangart. Da har hun fått noen blå. Men stort sett siste tiden, når topplokket har modnet har frøkendingsen hentet hjem Excellent og endel CK. I Danmark i fjor ble hun 2 beste juniortispe med CK på Dansk vinner, jeg er veldig stolt av det resultatet, at mitt lille knøtt hevder seg såpass i en så stor konkurranse :wub: Hun har også ett lite Cert her i Norge, og ble da BIM mens hennes onkel, som også er eid av meg ble BIR. Kiri er avlsgodkjent av raseklubben og PL sjekket med 0/0.

Så litt om hannhunden. Hjalis som han heter til hverdags. På stamtavlen heter han Pugbully New Kid In Town, han er en artig skrue med ett fantastisk temperament i både hverdag og show. Han elsker å vise seg frem, enten det er å sitte på fanget og nyte livet eller sprade noen runder i utstillingsringen. Hjallis har flere Cert og endel BIM plasseringer samt ett BIR. Hjallis har også ett dansk cert. Hjallis er en herlig liten fyr med ett fantastisk hode. Han er en hannhund av den mindre skala, men er absolutt innenfor rasestandard. Hjallis er PLsjekket med 0/0 som resultat. Hjallis er avlsgodkjent av raseklubben.

Kullet er forventet født ca i midten av August, så nå teller jeg ned til ultralyd i midten av juli.

10325566_10154220287995161_3357483231614

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva er kravene for avlsgodkjenning hos raseklubben? Jeg googlet avlsgodkjenning + mops, men denne tråden, en side fra hunderaser.org og canis.no uten noe info var de eneste treffene jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kravene for avlsgodkjenning hos raseklubben? Jeg googlet avlsgodkjenning + mops, men denne tråden, en side fra hunderaser.org og canis.no uten noe info var de eneste treffene jeg fikk.

Det er vell nkks retningslinjer for avl bare? klubben har såvidt meg bekjent ingen ekstrakrav eller retningslinjer for avl av mops...

men ot i en valpetråd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell nkks retningslinjer for avl bare? klubben har såvidt meg bekjent ingen ekstrakrav eller retningslinjer for avl av mops...

men ot i en valpetråd :-)

Nå har Synnøve skrevet spesifikt "Kiri er avlsgodkjent av raseklubben" så jeg vil tro hun mener raseklubb og ikke NKK? :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kravene for avlsgodkjenning hos raseklubben? Jeg googlet avlsgodkjenning + mops, men denne tråden, en side fra hunderaser.org og canis.no uten noe info var de eneste treffene jeg fikk.

Kopierer de inn, enig med deg at de er vanskelig å finne på hjemmesiden. Så nå har jeg bedt de som styrer hjemmesiden om å gjøre disse lettere å finne.

Etiske regler for hundehold, Avl og Retningslinjer for oppdrett

av mops

Mops er en selskaps/ familiehund og skal ha sin faste bopel sammen med familien og ikke i et utendørs kennelanlegg.

Det skal kun avles på mopser i henhold til rasestandarden, og som er fysisk samt mentalt evnet til dette. Oppdrettere bør drive sitt oppdrett med nødvendige kunnskaper med hensyn til raselinjer og rasestandard.

Det skal ikke avles tettere en det som tilsvarer parring mellom fetter og kusine, dvs en innavlsgrad på 6,25%

Avlsdyr må være premiert på en offisiell godkjent utstilling. Tisper & Hanner: EXCELLENT

En hannhund bør ikke brukes i avl før han er fylte 12 måneder.

Matadoravl bør unngås. Hannhunden bør i løpet av en 3- års periode ikke ha mer enn 20 avkom etter seg (inkludert frossen sæd). NKK's anbefalte 5 % regel.

En tispe skal ikke parres før tidligst tredje løpetid eller ved fylte 18 mnd.

Dersom en tispe har 2 kull i løpet av et år, skal den ha minst et års pause før neste valpekull fødes.

Det skal kun avles på hunder som er registrerte i NKK eller Kennel Klubb i annet land

Tisper som har hatt 2 keisersnitt bør tas ut av avl.

Alle valper skal ha gjennomgått ormekur, være microchippet og leveres med veterinærattest (ikke eldre enn 7 dager)

Valper skal ikke leveres før 8 ukers alder

Oppdretter plikter å gjøre valpekjøper oppmerksom på ev. feil og mangler ved valpen (jfr. NKK's retningslinjer)

Selv når ovenstående regler er fulgt, er ansvaret for kvaliteten på hver enkelt valp helt og holdent oppdretterens.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk dere!! :D :D

Jeg var såå forberedt på at hun var tom at jeg tror ikke det har gått opp for meg ennå. Jeg har blitt skuffet så mange ganger på rad med Lilla at nå er forhåpningene alltid "i bånn" :lol: Så når vetrinær pekte og da "det er for tidlig for å se slående hjerte, men se her og her og her.. det er valper" så svarte jeg med "Jaja, vi får prøve igjen" før "alle" (flere som så på :lol: ) bare "what?" jeg og bare "åååh! VALPER! jaaa :D "

:lol::ahappy:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...