Gå til innhold
Hundesonen.no

Krok til bagasjerommet og andre lufteløsninger i bil


Recommended Posts

Hva heter sånn krok man bruker til bagasjerommet for å holde det oppe? På engelsk? Tenkte å sjekke hva ebay har... er det noen som er bedre enn andre? Hvordan fungerer de egentlig? Passer de til alle biler?

Og hvilke andre lure lufteløsninger har man til bilen? Sånn gitter til å sette i vinduene har jeg (selv om det blir en bred sprekk siden vinduene ikke er firkantede med har vinkler på sidene.)

(flink og lager nytt emne istedenfor å spørre i akkurat nå :P )

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva heter sånn krok man bruker til bagasjerommet for å holde det oppe? På engelsk? Tenkte å sjekke hva ebay har... er det noen som er bedre enn andre? Hvordan fungerer de egentlig? Passer de til alle

Eg har en fra trixie + denne fra cleanrun. Mener det er 9" eg har. Den fra cleanrun bruker eg kun når buret er helt bak, for lett å få hender inni med så stor åpning. Ellers anbefaler eg silver shade

sånn! Da skal den passe :-) Sent from my LG-P880 using Tapatalk edit: testet i stad, virket som bare det! Bøyde den selv og!

Posted Images

Du har de gitterene som skal passe til de fleste biler, og vifter.

Selv er jeg veldig glad i kroken, men måtte kjøpe to da den første ikke passet vår bil. Hvis kroken er for kort/smal så kan det være mulig å hekte den av festet i bilen uten å skru den opp, og da er hensikten borte.

De koster ikke særlig mye, så du sparer ikke noe på å kjøpe utenlandsfra tror jeg. En hundrelapp? Tror den vi har er fra Trixie og har en "plate" på midten som hindrer at du kan hekte av kroken uten å skru den løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har de gitterene som skal passe til de fleste biler, og vifter.

Selv er jeg veldig glad i kroken, men måtte kjøpe to da den første ikke passet vår bil. Hvis kroken er for kort/smal så kan det være mulig å hekte den av festet i bilen uten å skru den opp, og da er hensikten borte.

De koster ikke særlig mye, så du sparer ikke noe på å kjøpe utenlandsfra tror jeg. En hundrelapp? Tror den vi har er fra Trixie og har en "plate" på midten som hindrer at du kan hekte av kroken uten å skru den løs.

Ja da er det den fra trixie jeg har sett tror jeg, hadde den på buddy,70 kr eller noe. Det var jo ikke så ille. Fant også denne, bare 29 kr, men så jo veldig enkel ut? http://www.hundepoter.no/products/friskluftskrok

Jeg skjønner ikke helt hvordan de er festet jeg, hvis ingen andre skal få den opp så må den stikkes inn i låsen da, også låser den rundt dingsen? (har ikke studert låsen, så vet ikke helt hvordan den er utformet :P )

Synes og de er så korte, hadde det ikke vært mer hensiktsmessig med en lengre krok? Ikke så lang at et menneske kan åle seg inn, men 30cm eller noe iallefall? (så lenge hunden er i bur fra før av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den billige var den vi kjøpte først, som man på noen biler kan hekte av ved å lirke litt. Trixie sin hekter du på stanga i bilen, der låsen fester seg, og så skrur du til det ikke går an å hekte av kroken (plata på midten hindrer). Så lukker du luka slik at du hekter den andre kroken i låsen, og låser bilen.

Åpningen er ikke så stor, men nok til at den slipper inn en del luft. Hvis du gløtter litt på et vindu også så blir det litt trekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den helt enkle på dyrebutikken her for 59 kr. Var ute og testet at jeg fikk til å bruke den før jeg kjøpte. De hadde også en variant der man kunne skru og stille på lengden, men til 300kr. Jeg kjøpte den billigste for å teste nå, vil uansett ikke bli brukt så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da går jeg for trixie eller en annen litt mer robust en enn de første.

Er greit at det ikke er alt for lett å komme seg inn. Blir ikke å ha noe bur bak når vi skal til sverige, siden vi skal ha med to hunder, så da er det forsåvidt greit at kroken ikke er for lang og. Men senere når det blir bur hadde det vært fint med en lengre da, men det går jo kanskje an å lage selv, når vi har den korte å se på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ok, da går jeg for trixie eller en annen litt mer robust en enn de første.

Er greit at det ikke er alt for lett å komme seg inn. Blir ikke å ha noe bur bak når vi skal til sverige, siden vi skal ha med to hunder, så da er det forsåvidt greit at kroken ikke er for lang og. Men senere når det blir bur hadde det vært fint med en lengre da, men det går jo kanskje an å lage selv, når vi har den korte å se på :)

Har brukt den stanga til trixi i mange år på stasjonsvogn og har erfart at den mend den lille glipa det gir er viktigere enn det å lfte mellom vinduer. HAr også gitter til vinduene og de tetter helt. Men den apsolutte viktigste er kroken. Så ja jeg anbefaler på det varmeste å kjøpe kroken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en krok som ligner den fra Trixie med plate på midten, men min var kjøpt på Handlers. Jeg synes den var for kort sånn at lufteglipen ble for liten.

Har sett en annen variant som er nesten dobbel så lang men jeg husker ikke hvem som produserer de. Om noen vet hvilke jeg mener, så skrik ut! :)

Er også godt fornøyd med burvifte, da får de firbeinte litt sirkulasjon inne i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg min først bil, og bestilt hundebur..
Jeg bekymrer meg litt over at d kan bli dårlig luft i bagasjerommet.

Men er denne kroken noe dere bruker under kjøre turen eller
er det sånn at man kan ha hunden i bilen når den står stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har nettopp kjøpt meg min først bil, og bestilt hundebur..

Jeg bekymrer meg litt over at d kan bli dårlig luft i bagasjerommet.

Men er denne kroken noe dere bruker under kjøre turen eller

er det sånn at man kan ha hunden i bilen når den står stille?

Kroken brukes når du står stille. I Astra stasjonsvogna har det trekt så ørene har flagra baki når jeg ahr hatt vinduene oppe forran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Silver shade duken er den beste investeringen jeg noen gang har gjort. Om du kjøper den som dekker hele bilen og har baklulen oppe og vinduer på gløtt så er temp i bilen som om den hadde stått i skyggen.

Ellers burvifter og krok, jeg bruker den lille trixi kroken til sidedør og en lengre på bakluken. Ellers har jeg lås på burene så luken står for det meste helt oppe.

Og dere med dårlig ventilasjon/sirkulasjon: det fins vifter å sette i sigarett tenneren på co/Biltema. Jeg brukte det på caddyen min uten ac. Veldig greit å bruke både under kjøring og når bilen står stille (jeg skjøtet på ledningen og hadde den helt bak mot burene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! Jeg skjønner ikke hvordan jeg fester?? post-3921-1402589057,8969_thumb.jpgpost-3921-1402589079,7897_thumb.jpg

Det er jo ikke noe sted å stikke inn dingsen?

Edit: eeeller erstatter liksom kroken den nederste kroken som låsen egentlig hekter seg fast i, så jeg må presse eller noe? *ut å prøve*

edit 2

fakkings dritt... dyttet låsen innover, og da kom det frem et hull jeg kunne tre den igjennom. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal få lukket bagasjerommet med kroken da... fester man øverst eller nederst først? Og den kan jo tres av lett som en plett og, uansett hvor stramt jeg skrur den dingsen.

Og ikke nok med det, nå får jeg ikke lukket bagasjeromsdøren, fordi jeg fikk frem noe som blokkerer, så den trer seg ikke på ringen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kroken skal inn i det sporet. Hender noen ganger at mekanikken i sporet blir tregt så da er det lurt med smøring. Er det tregt så får du ikke låst og her hører jeg en feil lyd, det blir ikke smekt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over av seg selv, panikk avverget :lol: så ja, sikkert smørning som må til :)

Låsen sier klikk og sånn, men var en dings som ikke gled tilbake.

Leverer nok tilbake denne, jeg ser ikke helt hvordan den kan sitte ordentlig jeg da... hvorfor skal den skrus på egentlig? For uansett hvor stramt den skrus kan den jo fortsatt hektes av,

Edit: lese bruksanvisningen ordentlig ja... det er den skrutingen som skal øverst, da kan det hektes av den ene eller andre veien.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den der! Å det ble litt hodebry;) men; den kroken som har den runde plata skal hektes fast i låsfeste i bilen(jeg måtte skru plata nesten helt av for å få hektet den på!), så senker du døra nesten ned, vrir den andre kroken så den passer inn i låsen på døra, og smokk!

Jeg har prøvd å bryte meg inn i min egen bil med den kroken på, og har NULL sjans:)

Edit; den skal altså festes i bilen, og ikke i døra først;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silver shade duken er den beste investeringen jeg noen gang har gjort. Om du kjøper den som dekker hele bilen og har baklulen oppe og vinduer på gløtt så er temp i bilen som om den hadde stått i skyggen.

Ellers burvifter og krok, jeg bruker den lille trixi kroken til sidedør og en lengre på bakluken. Ellers har jeg lås på burene så luken står for det meste helt oppe.

Og dere med dårlig ventilasjon/sirkulasjon: det fins vifter å sette i sigarett tenneren på co/Biltema. Jeg brukte det på caddyen min uten ac. Veldig greit å bruke både under kjøring og når bilen står stille (jeg skjøtet på ledningen og hadde den helt bak mot burene)

Hvor kjøper man det? Silvershade altså
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...