Gå til innhold
Hundesonen.no

Spansk Vannhund


yvonne_89
 Share

Recommended Posts

Har møtt et par av hennes hunder, fikk et veldig godt førsteinntrykk av både hundene og oppdretteren :)

Venninnen min har tispe derfra :-) Jeg har vært hos oppdretteren en gang da de hadde valpetreff med kullet på 9-12 mnd. herlige hunder! Fikk et meget godt inntrykk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi har en spansk vannhund, en kastrert hannhund på 6 år, så har vi møtt mange spanske vannhunder i disse årene.

Som andre her har skrevet, så er variasjonen i mentalitet stor innen rasen. Fra dem som er herlige, sosiale skapninger til dem som er veldig reserverte og som grenser til angstfulle. De er meget lojale mot familien sin og skikkelige brukshunder som er gode både i agility og spor.

Personligen kommer vi ikke til å velge spansk vannhund igjen, hvis vi skal ha en ny hund etter denne. Vi fikk en hund med veldig mange "issues", mye pga et høyt stressnivå fra fødselen av. Det verste har nok vært hans redsel for fremmede mennesker, som har satt store begrensninger i våre liv. Vi har lagt ned mye i arbeidet med å få ham trygg nok, slik at han kan fungere i det normale livet. Nå fungerer han greit, men vi får hele tiden passe på og være i forkant. Jeg tror at det er mange som hadde gitt ham opp for lengst, men man blir jo utrolig glad i disse dyrene, uansett. Han er kjempekoselig når det gjelder folk som han kjenner og det tar ikke lang tid før han blir fortrolig med folk. Han er en super sporhund, og jobber som en helt i sporet.

Jeg har en følelse av at oppdrettere av rasen er blitt mer bevisst på disse problemene i mentalitet som rasen har slitt med. De er mer nøye på hvilke hunder de avler på. Jeg håper at det er riktig, for det kan være en helt herlig hund hvis de er skrudd sammen på riktig måte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært og sett på den spanske vannhunden, og jeg så hva dere mente med reservert. Utfattelig flotte hunder, men kanskje litt for reservert mot fremmede og ukjente ting med tanke på at det skal være min første hund.

Er som mange sier: bare å lete videre og så finner man hunden (og rasen) :-).

Synes ikke at ideen om å gå for en irish soft coated terrier var så gale. Eller DS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært og sett på den spanske vannhunden, og jeg så hva dere mente med reservert. Utfattelig flotte hunder, men kanskje litt for reservert mot fremmede og ukjente ting med tanke på at det skal være min første hund.

Er som mange sier: bare å lete videre og så finner man hunden (og rasen) :-).

Synes ikke at ideen om å gå for en irish soft coated terrier var så gale. Eller DS!

Ville tatt DS, de liker jo pappa så godt og! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål: Vil ikke en "ullhund" som er mye med i stallen dra mange flere allergener med seg hjem enn en korthåret hund klarer å etterlate seg på egenhånd? Jeg ville gått for en glatthåret hund som jeg børstet daglig (gjerne i stallen) og badet månedlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sett på portugisisk vannhund isteden jeg :) er nok litt forskjellig der og, men har inntrykk av at det er mye lettere å finne et bra individ. Flott rase synes jeg, som jeg selv har vurdert på et tidspunkt.... men så har jeg en forkjærlighet for korthårede hunder så andre raser er før den i køen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Vil man ha spansk vannhund - go for it! Det finnes veldig gode individer av rasen. Hvorfor gi seg med å finne disse dersom man ikke engang har prøvd? Kjenner selv ei med rasen som har supre hunder. Synes forskjellen på portis og "perro" ikke er veldig stor, og dårlig avl er det på begge raser. Det er en hel haug med drittbikkjer blant de portugisiske også.. Her er det nok viktig å lene seg tilbake og spørre seg hva man egentlig er på jakt etter tror jeg :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Vil man ha spansk vannhund - go for it! Det finnes veldig gode individer av rasen. Hvorfor gi seg med å finne disse dersom man ikke engang har prøvd? Kjenner selv ei med rasen som har supre hunder. Synes forskjellen på portis og "perro" ikke er veldig stor, og dårlig avl er det på begge raser. Det er en hel haug med drittbikkjer blant de portugisiske også.. Her er det nok viktig å lene seg tilbake og spørre seg hva man egentlig er på jakt etter tror jeg :)

signerer.

Jeg valgte toller en gang fordi "alle" sa at belgere var mentale vrak ( og den ene jeg hadde hatt var et mentalt vrak ) - BIG mistake!!

De fleste belgere er stødige flotte hunder, men folk legger bare merke til den ene som kanskje ikke er så hyggelig.

Samme med Puli. Jeg var skeptisk til Puli fordi de skulle være så reserverte og smånervøse.

Jeg har enda ikke møtt en som faktisk ER det , og hu jeg har nå er tøffeste berta i byen.

Det er ofte linjer, ikke rase som avgjør. Og de fleste raser er langt bedre enn sitt rykte heldigvis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg vært og sett på den spanske vannhunden, og jeg så hva dere mente med reservert. Utfattelig flotte hunder, men kanskje litt for reservert mot fremmede og ukjente ting med tanke på at det skal være min første hund.

Er som mange sier: bare å lete videre og så finner man hunden (og rasen) :-).

Synes ikke at ideen om å gå for en irish soft coated terrier var så gale. Eller DS!

Kanskje @WheatenMali kan si litt om den rasen?

Jeg så ikke denne før nå, men hvis du er interessert i wheaten så er det bare å sende en pm om det er noe spesielt du lurer på :)

Mer kan du lese om de på www.norskterrierklub.no , eller hjemmesiden min, link under her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

 

Jeg er usikker på om du ønsker nettsider med info om akkurat spansk vannhund, da flere raser er blitt omtalt i tråden. Men her er noen nettsider angående rasen til klubber fra ulike land. Den engelske nettsiden synes jeg er grei, da de skriver svært nyansert om rasen.

http://www.spanishwaterdogclub.co.uk/wordpress/about-the-dogs

http://perroklubben.se/?page_id=2882#http://perroklubben.se/?page_id=2882#

http://www.spanskvannhundklubb.com/19123307

 http://www.swdclub.org/index.php?page=breed-information

I Sverige har den svenske klubben latt gjennomføre en omfattende undersøkelse angående adferden til Spansk vannhund. Nedenfor er en link til rapporten.

http://perroklubben.se/wp/wp-content/uploads/2014/11/Rapport_beteendeinventering_PDAE_2014-11-03.pdf

Endret av Perro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...