Gå til innhold
Hundesonen.no

Sheltie husren


Angelfeather
 Share

Recommended Posts

Man gjør akkurat det samme som med alle andre raser? Går ut etter soving, lek, mat og når man syns det har gått en tid? Roser når dyret gjør fra seg ute og sier mildt "nei" når dyret gjør fra seg inne.. Fersker man valpen midt i, løfter man den opp og bærer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør akkurat det samme som med alle andre raser? Går ut etter soving, lek, mat og når man syns det har gått en tid? Roser når dyret gjør fra seg ute og sier mildt "nei" når dyret gjør fra seg inne.. Fersker man valpen midt i, løfter man den opp og bærer ut.

Jeg tenkte mer på hvor lang det tok før de ble husrene o.l. :) Virker som om sheltie som rase bruker lenger tid å bli husrene enn andre raser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som svarer! :)

Er det forresten mulig å si noe om omtrent hvor langt i prosessen man har komt når tispen min har omtrent 2-4 uhell inne daglig? :)

Vi tar henne ofte med ut, men mange ganger glemmer hun seg av ute og venter med å tisse til hun kommer inn. Er førstegangseier så har ikke noe å sammenligne med.. Hun er rett over 3 måneder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første sheltie var husrein ca ved 6 mnd, så gikk det fire uker og et uhell inne skjedde. Mener vi regnet henne som husrein fra 7 mnd. Valp nr to, en hannhund, var husrein fra han var 3 mnd gammel og har vel bare hatt et eneste uhell innendørs etter det (og det var ikke hjemme her heller, men hos faren min og hunden hadde stressmage etter bilturen dit...) Han ble altså husrein etter bare fire uker. Han var kjempeflink og skjønte tegninga med det samme.

Alt i alt må jeg vel si at hvis man er påpasselig og har øynene med seg og er raskt ute, så kniper man valpen FØR uhellene skjer og den lærer da rimelig raskt at det er ute sånt skal skje. Husk både ros og belønning etter at den har tisset ute! HVER gang. Stor jubel og en godbit. Ha godbiter i alle lommer så du alltid har en med deg. Viktig at valpen belønnes og virkelig skjønner at "aha, er det SÅNN hun vil at jeg skal gjøre det!". Sheltier er svært intelligente og lettlærte hunder, og det er ingenting som tilsier at de skulle lære husrenhet saktere enn andre hunder. Det er nok litt individuelt, som alle hunder, men generelt tror jeg sheltier lærer fort. Det gjelder bare å være føre var, og ha øynene åpne, så du kan forebygge at uhellene skjer.

Om morgenen: Bær ut valpen som det aller første du gjør om morgenen, ikke la den stå på gulvet. Få noen til å holde valpen i armene mens du hiver på deg en joggedress og et par slippers på beina, så er det rett ut, uten at valpen settes ned. Setter du den ned på gulvet inne, er det stor fare for at den huker seg fort ned og tisser. Vent med å sette ned valpen til du kommer ut på gresset ute. Og så er det ros og godbit i det sekundet den er ferdig med å tisse. Ikke ros mens den sitter og tisser, for det har jeg erfart kan føre til at valpen blir ivrig og glad og reiser seg opp FØR blæren er helt tømt, dvs den tisser seg ikke helt ferdig. Så da kan det fort skje et uhell når dere kommer inn igjen og den husker på at den faktisk var litt mere tissetrengt...

Husk å alltid gå ut med valpen med en gang den er ferdig å spise, eller har drukket vann. Det å innta mat eller drikke, setter i gang tarmbevegelsene, så valpen kjenner ganske raskt at den må på do. Rett ut med dere.

Etter å ha lekt litt med valpen inne, avslutter du med å ta den med ut og la den surre litt rundt på en gressflekk ute. Den vil som regel kjenne at den må tisse etter å ha lekt og herjet litt. Dette gjelder både når den herjer og leker litt på egenhånd inne, eller leker med andre folk eller hunder.

Når valpen har sovet gjelder samme regel som om morgenen; rett ut. La den helst ikke gå selv engang, ikke i starten iallefall, for da huker den seg gjerne ned før du kommer til døra og tisser. Løft opp og gå rett ut når valpen har våknet. Dette gjelder spesielt de første ukene. Etterhvert modnes valpens blære, og i tillegg begynner den å skjønne at den må holde seg til den kommer ut.

Så kort sagt; etter søvn, spising og lek:; rett ut og gå på do.

Hold øye med valpen ellers også. Hvis den begynner å gå litt i sirkel og snuse på gulvet, betyr det gjerne at den har tenkt å gjøre fra seg og leiter etter en plass å gjøre det på. Rett ut!

Som du skjønner må du ha øynene på valpen hele tiden i starten, dersom du skal ha en effektiv opplæring i husreinhet. Helst bør ikke valpen få sjanse til uhell inne overhodet, for såfort et slikt uhell skjer, så er en (u)vane etablert og valpen har lært at det går an. Man vil at valpen aldri skal etablere den uvanen, men tvertimot lære at sånt gjør man ALLTID ute. Ideelt sett - men i praksis er det ikke alltid så enkelt å ha øynene på valpen hele tiden :) Men prøv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som svarer! :)Er det forresten mulig å si noe om omtrent hvor langt i prosessen man har komt når tispen min har omtrent 2-4 uhell inne daglig? :) Vi tar henne ofte med ut, men mange ganger glemmer hun seg av ute og venter med å tisse til hun kommer inn. Er førstegangseier så har ikke noe å sammenligne med.. Hun er rett over 3 måneder :)

Nei det er umulig og si, for slikt er for det første veldig individuelt og for det andre så har det ofte like mye med hvor flinke dere er som det har med hva hunden faktisk har lært. Om jeg får meg valp og er flink til og være føre var så kanskje valpen ikke har noen uhell, men det betyr ikke at den er husren enda, bare at jeg er flink med å time luftinga.

At hunden glemmer seg som du sier er jo noe dere må følge med. For å få rask progresjon og forståelse for hva man vil så er det viktig og forhindre at hunden får gjøre feil. Dvs at når dere tar hunden ut fordi dere tror det er på tide så følg med hunden og vær ute helt til den har gjort fra seg. Da blir det mye bedre læring enn at dere setter den ut uten at den gjør noe også kommer den inn og tisser. Noen uhell vil det alltid bli, men mye avhenger på dere som eiere. 2-4 om dagen høres mye ut, så forsøk å legge om litt på deres rutiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to over meg her. Samtidig vil jeg bare nevne at det er ikke krise om valpen har noen uhell inne altså :) Min hadde masse uhell inne, han var likevel husren da han var 4 mnd gammel. Vi bor i 3. etg uten heis og det ble så mye styr av å skulle bære valpen ut hele tiden at det ble mer stress av det enn å tørke litt tiss på gulvet. Men selvsagt prøver en jo å minimere det.

Husrenhet har mye med modning å gjøre, både fysisk (å klare å kontrollere blæra) og mentalt (være klar for å regulere slikt bevisst og å forstå at den skal det). Og slik modning er veldig individuelt. Så gjør som dere har lest her i tråden og ta tiden til hjelp. Det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere sheltie var så og si husren allerede da jeg fikk han som 8 uker gammel. Hadde kun få uhell den første tiden. Berneren jeg har nå derimot, var mye senere ute med å bli husren. Jeg tror det har lite å si hvilken rase hunden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er umulig og si, for slikt er for det første veldig individuelt og for det andre så har det ofte like mye med hvor flinke dere er som det har med hva hunden faktisk har lært. Om jeg får meg valp og er flink til og være føre var så kanskje valpen ikke har noen uhell, men det betyr ikke at den er husren enda, bare at jeg er flink med å time luftinga.

At hunden glemmer seg som du sier er jo noe dere må følge med. For å få rask progresjon og forståelse for hva man vil så er det viktig og forhindre at hunden får gjøre feil. Dvs at når dere tar hunden ut fordi dere tror det er på tide så følg med hunden og vær ute helt til den har gjort fra seg. Da blir det mye bedre læring enn at dere setter den ut uten at den gjør noe også kommer den inn og tisser. Noen uhell vil det alltid bli, men mye avhenger på dere som eiere. 2-4 om dagen høres mye ut, så forsøk å legge om litt på deres rutiner :)

Takk for godt svar :)

Synes dere andre også at 2-4 ganger daglig er mye for ei på 3mnd? De siste dagene har hun gått inne 4-6 ganger, uansett hvor flink jeg har vært til å lufte henne og gjøre alt etter boken... Kjenner jeg blir frustrert da det ser ut som det ikke går noen vei :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det ikke gikk noen vei med renslighetstreningen i perioder når min var valp, og jeg var grundig lei av å tørke tiss, (og tråkke i tiss..) men plutselig var han husren likevel. Slapp av, det går seg til :) Syns egentlig ikke 2 - 4 ganger var så mye, men valper er veldig forskjellige. Noen bruker lang tid, andre kortere. Og uansett, husk at hun ikke gjør det for å være vrang, selv om det føles fryktelig unødvendig når de tisser inne når de nettopp har vært ute :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar :)

Synes dere andre også at 2-4 ganger daglig er mye for ei på 3mnd? De siste dagene har hun gått inne 4-6 ganger, uansett hvor flink jeg har vært til å lufte henne og gjøre alt etter boken... Kjenner jeg blir frustrert da det ser ut som det ikke går noen vei :(

Nei, det er ikke mye for en valp på 3 mnd.

Jeg regner med at en valp på 2 mnd må tisse en gang i timen på dagtid, og at en på 3 mnd må tisse hver 1,5-2 time på dagtid. Hvorvidt valpen tisser inne eller ute avhenger av hvor flink jeg er til å ta den ut, og hvor flink den er til å gi signaler. Jeg har hatt to valper som var dårlige på å gi signaler, så jeg har bare gått ut med dem hyppig i stedet for å vente på at de skulle si ifra, og sakte strukket ut tiden (og dersom de da hadde uhell, kortet ned intervallene igjen). Da har de vært "husrene" - som i å ikke ha noen uhell inne - etter en uke hjemme, for da hadde vi fått inn rutinene. Men hos mange andre hadde de sikkert tissa inne 6-8 ganger om dagen fram til 3 mnd alder :teehe:

Med mine har det tydelig skjedd noe rundt 4-5 mnd alder, da har de plutselig holdt seg mye lengre (førstemann opp til 12 timer, andre opp til 8 timer på dagtid), og begynte å gi meget klare signaler om de måtte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar :)

Synes dere andre også at 2-4 ganger daglig er mye for ei på 3mnd? De siste dagene har hun gått inne 4-6 ganger, uansett hvor flink jeg har vært til å lufte henne og gjøre alt etter boken... Kjenner jeg blir frustrert da det ser ut som det ikke går noen vei :(

Ikke bli frustrert ihvertfall, det hjelper ingenting ;) Det finnes jo mange tips, feks så kan dere sperre av stua feks, slik at valpen ikke kan gå ut av synsfeltet deres, da er det lettere å se når de evt blir urolige og begynner og tråkke rundt, ser dere de tegnene må dere være kjappe for da sjer det ting hvert øyeblikk. Dere må selvfølgelig også følge godt med for mange ganger så er signalene ørsmå og ser man de ikke så blir det uhell. Lettere er det jo å ikke vente på signaler, men bare ta ut hunden før noe som helst skjer.

Om dere er ute litt hver gang slik at hunden får brukt litt energi og sover når den kommer inn så er jo også jobben deres mye lettere, sover den så har den heller ikke uhell å det er enkelt å se når den våkner og begynner å røre på seg. Er dere på tur ut, feks om morgenen så er det ikke alltid at valper forstår at de må holde seg, om man da løfter de opp på armen eller ber de legge seg/sitte (om de kan det) mens man kler på seg så slipper man uhell der. For ofte så kan de jo holde seg litt til, det er bare at de ikke forstår det helt enda og dermed ikke forstår at de må vente.

Kanskje hjelper det også og gå en liten runde når man først er ute slik at hunden får gjort seg skikkelig ferdig. Når dere først finner nøkkelen som passer dere og deres hund og får brutt (u)vanen så kommer nok progresjonen kjapt, så hold ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode tips her.

Jeg vil legge til at selv om dere skal følge med den inne, så pass på at den ikke føler seg overvåket, da kan den fort bli usikker og forsøke å gjemme seg når den må tisse.

jeg har også merket at med sommer valper så er det fort gjort at de glemmer seg, og venter med å tisse til de kommer inn. Det skjer ofte mye spennende ute, og man er også gjerne ute lenger, så da tisser den kanskje når den kom ut, men er ute så lenge at den egentlig rekker å bli nødt til å tisse igjen før dere går inn, og vips, så tisser den når dere har gått inn og det er ikke så mye spennende som skjer.

Tålmodighet og det å være rask er ofte løsningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli frustrert ihvertfall, det hjelper ingenting ;) Det finnes jo mange tips, feks så kan dere sperre av stua feks, slik at valpen ikke kan gå ut av synsfeltet deres, da er det lettere å se når de evt blir urolige og begynner og tråkke rundt, ser dere de tegnene må dere være kjappe for da sjer det ting hvert øyeblikk. Dere må selvfølgelig også følge godt med for mange ganger så er signalene ørsmå og ser man de ikke så blir det uhell. Lettere er det jo å ikke vente på signaler, men bare ta ut hunden før noe som helst skjer. 

 

Om dere er ute litt hver gang slik at hunden får brukt litt energi og sover når den kommer inn så er jo også jobben deres mye lettere, sover den så har den heller ikke uhell å det er enkelt å se når den våkner og begynner å røre på seg. Er dere på tur ut, feks om morgenen så er det ikke alltid at valper forstår at de må holde seg, om man da løfter de opp på armen eller ber de legge seg/sitte (om de kan det) mens man kler på seg så slipper man uhell der. For ofte så kan de jo holde seg litt til, det er bare at de ikke forstår det helt enda og dermed ikke forstår at de må vente. 

Kanskje hjelper det også og gå en liten runde når man først er ute slik at hunden får gjort seg skikkelig ferdig. Når dere først finner nøkkelen som passer dere og deres hund og får brutt (u)vanen så kommer nok progresjonen kjapt, så hold ut :)

Idag ga hun tegn til at hun måtte ut å tisse (gikk mot døren i høyere tempo enn vanlig, snuste og gikk i ring). Da tok jeg henne ut med en gang. Etter ca 45min utforbi hvor hun pleier tisse når hun gjør det ute hadde hun enda ikke gjort noe og jeg tenkte kanskje hun ikke måtte tisse allikevel. Når vi kom inn kom samme tegn igjen - og jeg gikk ut igjen. Da var vi ute i nye 45 min (altså 1,5 til sammen) i hagen oppe (vi har utgang nede ved gårdsrommet) uten at hun gikk på do. Da var jeg så kald at vi gikk inn igjen. Hun sprang inn i stuen og gjorde igjen tydelige tegn på å tisse; jeg åpnet ytterdøren for at hun skulle gå ut, hun gikk ut - men deretter rett inn i gangen igjen og skulle til å tisse der, men da gikk jeg kjapt bak henne og "husjet" henne ut (på en rask og forsiktig måte såklart) - og først da gikk hun ut og tisset. Masse ros og godbit. Rumpa mi er enda kald :P

Ellers har hun blitt flink til å gi beskjed dersom hun må på do på natten/tidlig på morgenen og da går hun på do ute med en gang som den største selvfølgelighet. Det er bare på dagtid at det er vanskelig og jeg ikke "finner nøkkelen"..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du kan gjøre da er fesk å ta henne med inn å feks be henne ligge. Tisser hun ikke på 45 min så klarer hun å ligge i ro inne en liten stund etterpå, også kan du prøve på nytt senere. Grunnen til å be de ligge er selvfølgelig at de ikke skal gå rundt å tisse inne. (trenger ikke være ligge på plassen sin heller, men kos på fanget eller hva som helst annet enn at hunden får mulighet til å stikke seg unna å tisse.

Det kan være mange grunner til at de ikke vil tisse ute, feks at det er litt utrygt/skumelt, men om de må holde seg litt ekstra så må de jo tisse til slutt å jo raskere de kommer over det jo bedre. Hagen sier du, er det bedre/verre om du går en liten runde i "nabolaget"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du kan gjøre da er fesk å ta henne med inn å feks be henne ligge. Tisser hun ikke på 45 min så klarer hun å ligge i ro inne en liten stund etterpå, også kan du prøve på nytt senere. Grunnen til å be de ligge er selvfølgelig at de ikke skal gå rundt å tisse inne. (trenger ikke være ligge på plassen sin heller, men kos på fanget eller hva som helst annet enn at hunden får mulighet til å stikke seg unna å tisse. 

Det kan være mange grunner til at de ikke vil tisse ute, feks at det er litt utrygt/skumelt, men om de må holde seg litt ekstra så må de jo tisse til slutt å jo raskere de kommer over det jo bedre. Hagen sier du, er det bedre/verre om du går en liten runde i "nabolaget"? 

Har enda ikke lært henne å ligge, så kanskje jeg bør gjøre det snart :P men forstår poenget ditt!

Jeg tror ikke hun er utrygg på eiendommen her - virker iallefall ikke slik til vanlig. Utforbi døren har vi også lagt en liten inngjerding og det er her hun pleier å gå på do dersom hun gjør det når vi er ute. I hagen oppe har hun bare tisset/bæsjet tisset noen få ganger - men hagen er iallefall bedre enn dersom vi går tur i nabolaget, for hun går aldri på do når vi går tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
    • Nå er jeg (enn så lenge) såpass heldig at jeg ikke betaler strøm der jeg leier, så det kan jeg leve med! 🤭 Takk for alle svar! 😃 Det er jo tydelig at vom er "råbillig" kontra tørrfôr+vomkuler, så da har vi en fremtidsplan. Nå skal vi først bruke opp den 12kg sekken og 6kg SMAAK jeg kjøpte før jeg begynte å regne på dette 🤪
    • Ååh..lille Odin!! Vi savner han💖
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...