Gå til innhold
Hundesonen.no

NKKs rykte


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Jeg synes kanskje ikke Belgerpia skal behøve å stå til rette for alt vi irriterer oss over med nkk altså.

Dessuten er hun ny i jobben og burde vel ikke forventes å kunne alt??

Som man svarer får man spørsmål, elns... :P

Jeg stiller ingen til rette for noe selv om jeg stiller spørsmål. Jeg saumfarer også NKK-sidene for dokumentasjon på organisasjon og prosesser, men synes det er relativt tynt for en såppas stor organisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Henvisningen til troll var på generell basis og myntet på utklippene i startinnlegget, jeg kaller ikke alle som klager for troll.

Dette hørtes da veldig merkelig ut. I følge dogweb var det 5 påmeldte schäfer langhår på NKK Trh i 2013, alle fikk bedømming, og fikk enten vg eller exc. Ingen ck, så ingen cert, cacib eller bir/bim.

Apropos "vi gjør ikke feil", en litt morsom (men også frustrerende) erfaring; En i klubben her tok dommerutdannelsen sin på drevprøver. Det er endel papirer som etterhvert samles sammen; dommerko

Guest Jonna

Som man svarer får man spørsmål, elns... :P

Jeg stiller ingen til rette for noe selv om jeg stiller spørsmål. Jeg saumfarer også NKK-sidene for dokumentasjon på organisasjon og prosesser, men synes det er relativt tynt for en såppas stor organisasjon.

Hva spesifikt leter du etter? Kanskje du skal sende mail til NKK administrasjon så kan de veilede deg inn på rett side?

Feks:

saksbehandlingstider

Stategiske dokumenter

Hovedstyret og årets protokoller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spesifikt leter du etter? Kanskje du skal sende mail til NKK administrasjon så kan de veilede deg inn på rett side?

Feks:

saksbehandlingstider

Stategiske dokumenter

Hovedstyret og årets protokoller

Jeg tror jeg har lest alle hs-dokumenter for de to siste årene, samt det meste av det du linker til ellers. Jeg har ganske mange spørsmål, har stilt noen av dem her i tråden, men har også tenkt å henvende meg til NKK når jeg bare får samlet meg til det, ja. Hvis jeg da ikke må henvende meg til styret i en av klubbene mine, som må bruke tid på å skrive en formell henvendelse til regionen som kan ta det opp i repskapsmøtet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg tror jeg har lest alle hs-dokumenter for de to siste årene, samt det meste av det du linker til ellers. Jeg har ganske mange spørsmål, har stilt noen av dem her i tråden, men har også tenkt å henvende meg til NKK når jeg bare får samlet meg til det, ja. Hvis jeg da ikke må henvende meg til styret i en av klubbene mine, som må bruke tid på å skrive en formell henvendelse til regionen som kan ta det opp i repskapsmøtet...

Er litt vanskelig å finne ut hva du leter etter. For jeg forstår faktisk ikke HVA du ønsker vite, selv ikke på de spørmålene i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt vanskelig å finne ut hva du leter etter. For jeg forstår faktisk ikke HVA du ønsker vite, selv ikke på de spørmålene i denne tråden :)

Først og fremst er jeg interessert i bakgrunnen for vedtaket angående dobbeltstevner i AG/LP/RL, og hvordan man kan gå fram for å få endret på det. Jeg regner dessverre med at å få gjort om på et slikt vedtak kommer til å innebære en masse arbeid som klubbene mine kanskje ikke har ønske om å ta på seg, og jeg ikke kan gjøre av helsemessige årsaker...

Sekundært og generelt er jeg interessert i saksgangen (ikke saksbehandlingstider eller saksbehandling på medlemshenvendelser, som det står utførlig om på websidene) på forskjellige vedtak og prosjekter, og hvilke organer som gjør hva og har hvilket ansvar. Det jeg har greid å finne på nettsidene så langt er ganske diffust og overfladisk.

Generelt så savner jeg mer konkret informasjon til meg som medlem hvordan ting fungerer i NKK, jeg har virkelig ingen peiling på hva klubbstyrene gjør i forhold til arbeid relatert til NKK, jeg har bare hatt ansvar for stevnearrangering, ingen organisasjonspolitikk. Og jeg mistenker dette gjelder veldig mange som ikke har sittet i et klubbstyre og "bare" er medlem.

Jeg purret forøvrig igjen i går på henvendelsen min til NKK angående registrering av MH-resultater fra to år tilbake, og fikk tilbake et svada-svar som egentlig ikke svarte på det jeg spurte om (når kan jeg forvente at MH-en er registrert på dogweb? - etterhvert...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De erfaringene jeg har med NKK har vært utelukkende negative.. Ting tar tid, ting er vanskelig osv.. Men hvorvidt det er representativt aner jeg ikke. Dog vil jeg tro som flere andre at det dessverre ofte er det negative som kommer frem, uavhengig av hvor mye positivt som skjer.

@Kangerlussuaq

Enhver bedrift i servicenæringen vil vel alltid oppleve negative tilbakemeldinger, og da spesielt innenfor transportsektoren. Jeg vil tro at sidene til Ruter og NSB er betraktelig verre enn hva enkelte flyselskap opplever.. Når det er sagt så mener jeg at NKK faller inn under en helt annen kategori, å ha hund er jo en lystbetont greie og vi pepres av tilbud både når det gjelder utdanning, aktiviteter og andre moroheter. Jeg ser bare ikke hvordan man kan klare å bygge opp et så sterkt og negativt forhold mot en organisasjon som jobber for hundens interesser, og ikke mot?

Jeg er helt enig i at utstillingsmanien og systemet der ofte kan være kritikkverdig, men folk flest er da vanlige hundeeiere som forguder kjæledyrene sine helt likegyldig av hva eller hvem som skjer i NKK, så jeg blir litt forbauset over hvor negativt ladet det meste er.

Min utheving: Det der kommer vell veldig an på øyet som ser, for min del så ville jeg tilført et burde/skulle ha jobbet for... Uavhengig av mine opplevelser i div saker så klarer jeg ikke å være spesielt positiv til NKK som organisasjon.. Jeg synes det er forferdelig mye negativt og jeg synes de gjør ytterst lite, ofte ingenting, i viktige saker. Slike saker som burde vært deres jobb/interesseområde. Jeg er ikke imot det de sier at de skal være, men pr i dag så synes jeg de gjør en ufattelig dårlig jobb.

Og til det siste du skriver, gud og hvermansen som er likegyldig til NKK er vel helst ikke de som kommenterer på siden heller, så de lever nok fortsatt lykkelige uvitende helt uavhengig av NKK og deres facebookside. De som kommenterer er nok de som på en eller annen måte er engasjert i div ting i hundeverdenen deriblant NKK saker/aktiviteter.

Edit: En gang har jeg skrevet på deres facebook side, det var ikke positivt, men det var saklig, flere hang seg på og vips ble det slettet... Uten noen form for tilbakemelding.. Da får man jo virkelig respekt.. Veldig greit og bare slette ting så slipper man å forholde seg til det og så slipper man at andre kan se at ikke alt er bare fint og flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De erfaringene jeg har med NKK har vært utelukkende negative.. Ting tar tid, ting er vanskelig osv.. Men hvorvidt det er representativt aner jeg ikke. Dog vil jeg tro som flere andre at det dessverre ofte er det negative som kommer frem, uavhengig av hvor mye positivt som skjer.

Min utheving: Det der kommer vell veldig an på øyet som ser, for min del så ville jeg tilført et burde/skulle ha jobbet for... Uavhengig av mine opplevelser i div saker så klarer jeg ikke å være spesielt positiv til NKK som organisasjon.. Jeg synes det er forferdelig mye negativt og jeg synes de gjør ytterst lite, ofte ingenting, i viktige saker. Slike saker som burde vært deres jobb/interesseområde. Jeg er ikke imot det de sier at de skal være, men pr i dag så synes jeg de gjør en ufattelig dårlig jobb.

Og til det siste du skriver, gud og hvermansen som er likegyldig til NKK er vel helst ikke de som kommenterer på siden heller, så de lever nok fortsatt lykkelige uvitende helt uavhengig av NKK og deres facebookside. De som kommenterer er nok de som på en eller annen måte er engasjert i div ting i hundeverdenen deriblant NKK saker/aktiviteter.

Edit: En gang har jeg skrevet på deres facebook side, det var ikke positivt, men det var saklig, flere hang seg på og vips ble det slettet... Uten noen form for tilbakemelding.. Da får man jo virkelig respekt.. Veldig greit og bare slette ting så slipper man å forholde seg til det og så slipper man at andre kan se at ikke alt er bare fint og flott.

Det om renrasa/blanding eller hva det var? Ligger der fortsatt, eller skrev du det to ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det om renrasa/blanding eller hva det var? Ligger der fortsatt, eller skrev du det to ganger?

Da har jeg antagelig skrevet mer enn en gang (ikke det samme). Tror ikke det var det med renraset/bla nei, men husker ikke helt, det er lenge siden. Jeg vet bare at det forsvant rimelig kjapt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vel... ny i jobben eller ei...

NKK

NKKs øverste organ er REPRESENTANTSKAPET kalt RS.

RS = Raseklubber og andre tilsluttede klubber. Sistnevnte representeres i RS av de regionale NKK avdelingene.

RS velger representanter til HOVEDSTYRET.

HOVEDSTYRET er ansvarlig for driften mellom RS møtene. NKK sin administrasjon er HS hjelpere i forhold til å utføre oppgaver.

Saker som HS behandler og vedtar som omhandler vesentlige endringer innen grener osv. blir lagt frem for HS etter at de er behandlet av rette kompetansegruppe f.eks KG lydighet. Det er HS som godtar medl. i kompetansegruppene.

Hvem som sitter i de forskjellige grupper og komiteer ligger ute på www.nkk.no

Det fungerer jo omtrent som hundeklubbene bare at i mye større skala.

RS = klubbenes generalforsamling

HS = klubbenes styre

Det er klubbene og HS som sender inn saker de ønsker behandlet på RS. Raseklubber sender individuelt. De lokale klubbene må ta sitt via regionene.

Nå kommer snart årsberetningen for i fjor. Fin å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke noen dårlige erfaringer med NKK enda jeg.
Ting pleier å gå smooth, og jeg møter alltid hyggelige og service minded folk når jeg ringer inn/tar kontakt. Jeg tror faktisk aldri NKK har vanskelig gjort seg i det hele tatt på mine henvendelser, det tok litt tid å finne ut hvordan man skulle gjøre det med registrering av 2 kull på en og samme tispe med samme fødselsdato på kullet (2 fedre i ett kull) - men det tok jaggu ikke lengre enn én dag eller to så hadde de funnet en ordning så jeg slapp å gjøre det manuelt å heller kunne gjøre det elektronisk :)

Men jeg tror at holdningen vi som ringer/tar kontakt har - er av betydning - ingen har lyst å være kjempe hyggelige med klagerumper og folk med negative holdninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror at holdningen vi som ringer/tar kontakt har - er av betydning - ingen har lyst å være kjempe hyggelige med klagerumper og folk med negative holdninger :)

Jeg har aldri vært uhøflig på telefonen. Jeg er veldig hyggelig og superhøflig.

Nå er det vel uansett sånn at om du som kundebehandler snakker med dritt av en hundeeier på telefon, så er du vel forpliktet til å oppgi korrekte svar uansett? Det er jo det du er betalt for.

Ekstraservice blir det vel kanskje dårlig med det får man vel tåle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig medlem har jeg ikke noe å klage på, alltid hyggelig de som tar tlf og prøver å hjelpe så godt de kan.

Men, det er et stort men. I sporten min har vi en saksbehandler vi må kontakte. Og vedkommende er umulig å få tak i! Når vi skulle utsette en lokalprøve purret vi 4 ganger. Og for å få papirer til figurantkurs ble det sendt 2 mailer og tlfsamtale, så de måtte tilslutt sende det som ekspresspakke...

Annet godt eksempel. FCI ønsket at vi i Norge skulle avholde VM i IPO for alle raser. Også schæfer VM. Dette ble sendt til NKK to ganger, uten at de engang svarte. Takk for å støtte sporten liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig medlem har jeg ikke noe å klage på, alltid hyggelig de som tar tlf og prøver å hjelpe så godt de kan.

Men, det er et stort men. I sporten min har vi en saksbehandler vi må kontakte. Og vedkommende er umulig å få tak i! Når vi skulle utsette en lokalprøve purret vi 4 ganger. Og for å få papirer til figurantkurs ble det sendt 2 mailer og tlfsamtale, så de måtte tilslutt sende det som ekspresspakke...

Annet godt eksempel. FCI ønsket at vi i Norge skulle avholde VM i IPO for alle raser. Også schæfer VM. Dette ble sendt til NKK to ganger, uten at de engang svarte. Takk for å støtte sporten liksom.

Høres svært kjent ut, men fra heeelt andre prøvegrener :innocent::P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig medlem har jeg ikke noe å klage på, alltid hyggelig de som tar tlf og prøver å hjelpe så godt de kan.

Men, det er et stort men. I sporten min har vi en saksbehandler vi må kontakte. Og vedkommende er umulig å få tak i! Når vi skulle utsette en lokalprøve purret vi 4 ganger. Og for å få papirer til figurantkurs ble det sendt 2 mailer og tlfsamtale, så de måtte tilslutt sende det som ekspresspakke...

Annet godt eksempel. FCI ønsket at vi i Norge skulle avholde VM i IPO for alle raser. Også schæfer VM. Dette ble sendt til NKK to ganger, uten at de engang svarte. Takk for å støtte sporten liksom.

Tror fortsatt ikke det har kommet noe svar på forespørselen om å arrangere et felles nordisk lc-mesterskap, så det er ikke alene om å ikke få svart, ihvertfall! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hatt positive opplevelser med kontakt av NKK. Eierskifte, overføring av hund (kun på dogweb) fra mamma til meg osv har det vært null problem med. Jeg har ikke hatt så veldig mye kontakt med NKK da, 3-4 ganger på mine 12 år som hundeeier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg hadde med min langhårede schäfertispe da hun var 1 år på NKKs utstilling i Trondheim. Hun fikk ikke være med, for alt var tydeligvis galt med henne, det viste seg at de ikke likte langhårede schäfere.. Det er trist å møte opp, betale for dette og få beskjed om at hunden din er desverre ikke fin nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg hadde med min langhårede schäfertispe da hun var 1 år på NKKs utstilling i Trondheim. Hun fikk ikke være med, for alt var tydeligvis galt med henne, det viste seg at de ikke likte langhårede schäfere.. Det er trist å møte opp, betale for dette og få beskjed om at hunden din er desverre ikke fin nok!

Det handler overhodet ikke om en hund er fin nok eller ikke. Det handler om en rases regelverk. Frem til for ikke så lenge siden, husker ikke når med det gjør sikkert @Margrete eller @Tuvane, så var ikke langhåret schæfer utstillingsmateriale. Det var en feil på rasen med det hårlaget og valpene ble ofte solgt til redusert pris på grunn av denne feilen. I dag kan du stille ut din langhår i egen langhårs klasse og få en bedømmelse og kritikk på hunden.

Men du kan ikke blamere NKK for at du ikke kan reglementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det handler overhodet ikke om en hund er fin nok eller ikke. Det handler om en rases regelverk. Frem til for ikke så lenge siden, husker ikke når med det gjør sikkert @Margrete eller @Tuvane, så var ikke langhåret schæfer utstillingsmateriale. Det var en feil på rasen med det hårlaget og valpene ble ofte solgt til redusert pris på grunn av denne feilen. I dag kan du stille ut din langhår i egen langhårs klasse og få en bedømmelse og kritikk på hunden.

Men du kan ikke blamere NKK for at du ikke kan reglementet.

Mulig jeg vasser ut i gjørma her nå men da var det vel sånn at langhår med underull var godkjent i henhold til rasestandard. Langår uten ulla var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mulig jeg vasser ut i gjørma her nå men da var det vel sånn at langhår med underull var godkjent i henhold til rasestandard. Langår uten ulla var feil.

Det har ikke vært mulig å stille ut langhår tidligere uansett underull eller ikke. I den gamle standarden så sto det at langhår var diskvalifiserende feil, så vidt meg bekjent. Altså man kunne komme på utstilling, betalt for påmeldingen og få beskjed om at hunden har en diskvalifiserende feil og ikke få bedømmelse, slik som et innlegg over her tyder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fridaeh

Ingen sier at alt er galt med hunden din. Utstilling og hundesporter følger egne regler, og for oss som ikke er begeistret for den slags så er det mye man må forholde seg til. Jeg er helt sikker på at de som driver med dette her inne kan svare deg nærmere på det, hva du kan gjøre for å forberede deg og hvem du kan kontakte.

Og selv om hunden din ikke vinner noe så er det den samme fine hunden du har! Det er som regel bare oppdrettere som legger igjen store penger på slik underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler overhodet ikke om en hund er fin nok eller ikke. Det handler om en rases regelverk. Frem til for ikke så lenge siden, husker ikke når med det gjør sikkert @Margrete eller @Tuvane, så var ikke langhåret schæfer utstillingsmateriale. Det var en feil på rasen med det hårlaget og valpene ble ofte solgt til redusert pris på grunn av denne feilen. I dag kan du stille ut din langhår i egen langhårs klasse og få en bedømmelse og kritikk på hunden.

Men du kan ikke blamere NKK for at du ikke kan reglementet.

Mulig jeg vasser ut i gjørma her nå men da var det vel sånn at langhår med underull var godkjent i henhold til rasestandard. Langår uten ulla var feil.

Langhår med underull ble godkjent som egen rase i 2012, og kan stilles ut og avles på på lik linje med normalhår. Det har tidligere blitt avlet på langhår utenfor schäferhundklubben, de ble da registrert som normalhår (NKK registrerer alt med fire bein fra registrerte foreldre). Nå er det kun tillatt å pare normalhår med normalhår, og langhår med langhår, og de er registrert som to ulike raser. Langhår som fødes i normalhårskull registreres som langhår, evt omregistreres de dersom de stilles ut og ikke er registrert som langhår fra før av.

Det var lenge ment at langhår var en feil og at det var noe grusomme greier (og noen mener det fremdeles), men en langhår er i prinsippet en normalhår med lengre dekkhår. Det bærer ikke med seg noen feil og det er ikke større sykdomsforekomst hos langhår enn hos normalhår.

Før langhår ble godkjent ble de ofte solgt til redusert pris (såkalt utstillingsfeilpris), men nå selges de til samme pris, og det er ofte stor etterspørsel etter langhårsvalper.

Langhår uten underull har aldri vært godkjent, og de er en av grunnene til at mange har "fryktet" langhår. Manglende underull gjør pelsen dysfunksjonell, og hunden tåler verken kulde eller varme spesielt godt. Jeg har ennå ikke møtt en langhår uten underull, men de har visst en helt annen pelsstruktur, med blant annet "midtskill" på ryggen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
×
×
  • Opprett ny...