Gå til innhold
Hundesonen.no

NKKs rykte


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Henvisningen til troll var på generell basis og myntet på utklippene i startinnlegget, jeg kaller ikke alle som klager for troll.

Dette hørtes da veldig merkelig ut. I følge dogweb var det 5 påmeldte schäfer langhår på NKK Trh i 2013, alle fikk bedømming, og fikk enten vg eller exc. Ingen ck, så ingen cert, cacib eller bir/bim.

Apropos "vi gjør ikke feil", en litt morsom (men også frustrerende) erfaring; En i klubben her tok dommerutdannelsen sin på drevprøver. Det er endel papirer som etterhvert samles sammen; dommerko

Guest Kåre Lise

Eh - så lenge dommeren kan grunngi valgene for bedømmingen så har vel både dommer og NKK gjort jobben sin? At enkelte er mer frittalende enn andre endrer jo ikke på det?

På tide å minne om tema, NKK's rykte? Utstilling har aldri vært min greie så jeg blir bare nysgjerrig på hva som gir dommere hyret av nkk rett til å oppføre seg som drittsekker bare de gjør jobben sin?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å minne om tema, NKK's rykte? Utstilling har aldri vært min greie så jeg blir bare nysgjerrig på hva som gir dommere hyret av nkk rett til å oppføre seg som drittsekker bare de gjør jobben sin?

Men kjære vene - om noen utstillere mener at en dommer går over streken så kan man faktisk klage inn vedkommende til NKK. Å furte på internett endrer ikke det spøtt, for NKK hverken kan eller skal utestenge dommere pga rykter og såre tær. Ikke kryr det av frivillige som vil gjøre en innsats på utstillinger heller, så det er ikke akkurat gjennomførbart at NKK fanger opp dette med mindre det blir rapportert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene - om noen utstillere mener at en dommer går over streken så kan man faktisk klage inn vedkommende til NKK. Å furte på internett endrer ikke det spøtt, for NKK hverken kan eller skal utestenge dommere pga rykter og såre tær. Ikke kryr det av frivillige som vil gjøre en innsats på utstillinger heller, så det er ikke akkurat gjennomførbart at NKK fanger opp dette med mindre det blir rapportert.

Jeg oppfattet ikke denne Schäfereierens innlegg som "furting på internett", men en nybegynner som har hatt et uheldig møte med en dommer, og misforstått hele greia. Det ER uheldig at det faktisk finnes dommere som mangler folkeskikk og sosiale antenner. Og det gavner ingen klubb å gi dem oppdrag, aller minst NKK, som gjerne er de eneste som pliktskyldig gir oppdrag til dommere ingen andre vil bruke...

Og vi som har stillt noen år vet jo at noen dommere kan være direkte ufine? Og da gjerne mot uerfarne utstillere. Grovt eksempel; dommer som skjeller ut utstiller for å være feit og gå sakte (ikke rart bikkja var like feit, ble det sagt....)

For et par mnd siden fikk gubben grisekjeft for å bruke gobiter i ringen.(dommeren skrek ut at han måtte få vekk disse gobitene, for hun ble kvalm av å se slikt :P ) Vi vet jo at denne dommeren er sprø i nøtta, og ingen kunne drite mer i det enn gubben. Bare en morsom storry, liksom. Men om en fersk i ringen blir møtt på samme måte? Ikke særlig heldig...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet ikke denne Schäfereierens innlegg som "furting på internett", men en nybegynner som har hatt et uheldig møte med en dommer, og misforstått hele greia. Det ER uheldig at det faktisk finnes dommere som mangler folkeskikk og sosiale antenner. Og det gavner ingen klubb å gi dem oppdrag, aller minst NKK, som gjerne er de eneste som pliktskyldig gir oppdrag til dommere ingen andre vil bruke...

Og vi som har stillt noen år vet jo at noen dommere kan være direkte ufine? Og da gjerne mot uerfarne utstillere. Grovt eksempel; dommer som skjeller ut utstiller for å være feit og gå sakte (ikke rart bikkja var like feit, ble det sagt....)

For et par mnd siden fikk gubben grisekjeft for å bruke gobiter i ringen.(dommeren skrek ut at han måtte få vekk disse gobitene, for hun ble kvalm av å se slikt :P ) Vi vet jo at denne dommeren er sprø i nøtta, og ingen kunne drite mer i det enn gubben. Bare en morsom storry, liksom. Men om en fersk i ringen blir møtt på samme måte? Ikke særlig heldig...

Jeg oppfattet ikke henne sånn jeg heller, det var et svar til Joachim :) Men poenget står det - NKK kan ikke basere seg på hear say når de utelukker dommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet ikke henne sånn jeg heller, det var et svar til Joachim :) Men poenget står det - NKK kan ikke basere seg på hear say når de utelukker dommere.

Det er jeg enig i, men jeg vil vel tro at selv de som jobber i NKK kjenner til at enkelte av dommerne ikke oppfører seg sånn himla hyggelig overfor utstillerne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet ikke henne sånn jeg heller, det var et svar til Joachim :) Men poenget står det - NKK kan ikke basere seg på hear say når de utelukker dommere.

Nei, det er klart. Ikke en hear say eller to, men som Siri sier; man vet om de dommerene som er direkte ufine og mangler litt av både det ene og det andre ;)

Red: det er jo slik at når man finner dommere til utstillinger på klubbnivå, så skyr man disse "skrullene", for de gir ikke påmeldinger. NKK vet det godt, men de "må" gi de upopulære et oppdrag i ny og ne, for å sysselsette dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men akkurat denne dommeren har vel like mange fans som de som ikke liker henne har jeg forstått, og sånn er det jo med de fleste. Da blir jo spørsmålet hvor graverende man oppfatter det å være.

Aner ikke hvilken dommer dette er. Men det finnes jo de som ikke har fans ut over nære venner, liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Noterte meg hvem som dømte. Hun er jo ikke akkurat kjent for å gi ved dørene, men gloser deler hun gjerne ut og de trenger ikke være så trivelige. Hun kan vel lett ha funnet på å si at hun ikke likte langhårsutgaven :lol:

Men bedømming har hun jo fått, og at enkelte mangler folkeskikk er jo strengt tatt ikke NKK sin feil :)

Men kjære vene - om noen utstillere mener at en dommer går over streken så kan man faktisk klage inn vedkommende til NKK. Å furte på internett endrer ikke det spøtt, for NKK hverken kan eller skal utestenge dommere pga rykter og såre tær. Ikke kryr det av frivillige som vil gjøre en innsats på utstillinger heller, så det er ikke akkurat gjennomførbart at NKK fanger opp dette med mindre det blir rapportert.

Men kjære vene, se hva du selv skrev om denne dommeren over. NKK har ingen forpliktelse til å bruke hva som helst av skrap og primadonnanykker av dommere. Akkurat som det ikke er noen menneskerett å få oppdrag som dommer bare "fordi"...

Jeg oppfattet ikke henne sånn jeg heller, det var et svar til Joachim :) Men poenget står det - NKK kan ikke basere seg på hear say når de utelukker dommere.

Som over, NKK kan gjøre hva de vil de, det er her noen har misforstått fundamentalt. Det er arrangøren's ansvar å utelukke dommere. Når du skriver som du gjør over så er det nok ingen ukjent historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nkk kan inne gjøre hva de vil. Om raseklubben går sammen og mener en dommer er ubrukelig på en rase så kan man "svarteliste" den i forhold til NKK og sende inn at denne dommeren er ikke ønsket på vår rase.

om det er den dommeren jeg tror det er så er hun flink til å dømme hund som dommer, streng, gode begynnelsen for valgene-men Desverre litt sleiv kjeftet.

Jeg bruker annen taktikk på dommere som jeg finner utrivelig/uhøffelig ringen (det er jo subjektivt, og mange av de er god på nettopp det de skal: dømme hund) jeg melder ikke på om de dømmer eller melder meg av ved dommerbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei nkk kan inne gjøre hva de vil. Om raseklubben går sammen og mener en dommer er ubrukelig på en rase så kan man "svarteliste" den i forhold til NKK og sende inn at denne dommeren er ikke ønsket på vår rase.

Hvis ikke arrangøren setter opp dommerne hvem da?

Jaggu ikke ikke rart det er mye rart i det utstillingssirkuset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke arrangøren setter opp dommerne hvem da?

Jaggu ikke ikke rart det er mye rart i det utstillingssirkuset

Hvert år kan raseklubbene sette krav til dommere når de aksepterer deltagelse av sin rase til arrangør. Feks så har noen raser krav til "nordisk utdannede dommere." Andre leverer liste med x antall navn for dommere de vil ha på sin list.

Så er det opp til arrangøren om de klarer oppfylle de kravene og dermed ta med rasen på sin utstilling.

Det er derfor vi har raseklubben for å kunne ivareta rasen og stille krav til hvordan ting skal gjøres også på utstillings.

Om en raseklubb bare aksepterer uten noen videre krav så blir det ganske enkelt "hvem som helst dommer" som er godkjent på rasen.

Rett og slett forvaltning og organisasjon. Og er man ikke deltagene i klubb organisasjon så forstår jeg godt at dette går hus forbi. Men dette er en liten del av det raseklubben faktisk gjør etter signaler fra sine medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til sirkuset utstilling ja...

Jeg synes flere av dere svarer en ny og uvitende hundeeier både frekt og ufint. Her skal vi oute navnet på hunden, når den er født og i samme slengen avslører vi hvem som var den aktuelle dommeren. Hvordan tror dere dette forplanter seg når dommere - uten å få reaksjoner - kan stå og le av hunder, le av utstillere og si ting som ikke hører hjemme i en faglig begrunnelse overhodet? De fleste som har utstilling på hobbybasis er så blottet for evnen til å tenke selvstendig og kritisk, det er nærmest underholdende å se disse damene som snart står på alle fire med sitt lille perlekobbel over halsen mens den lille lindrakten (som for øvrig bringer assosiasjoner tilbake til 50-tallet) får kjørt seg litt - her skal altså det levende vesenet hund manipuleres for alt det er verdt.

Dere kritiserer i samme sleng andre som har jobbet og IKKE sagt ifra, men sier dere ifra når dere møter disse dommerne selv om utsagnene ikke gjelder DERES hund? Det er ikke greit, uansett.

Det har åpenbart ikke blitt noe mer interessant å stille ut en hund siden det nye systemet ble innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så er det opp til arrangøren om de klarer oppfylle de kravene og dermed ta med rasen på sin utstilling.

Du bekrefter jo bare det jeg sier her, det er til syvende og sist opp til arrangør. Det er ikke til å komme vekk fra.

monkey-see.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke oppfyller kravene raseklubben har satt så får de ikke ha med rasen.

Somoftes er det pga arrangjøren ikke fysisk kan få tak i dommerene som oppfyller kravene som raseklubben har satt. Og da har jo raseklubben lagt en føring som arrangjør må følge om de ønsker påmeldte av denne rasen på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er quote funksjonen helt ødelagt her av en eller annen hund, men ja: jeg har stilt min egen hund til KIP for jeg nektet la dommeren fullføre bedømmelsen av hunden jeg hadde med meg inn i ringen. Nå var dette på bakgrunn av at hunden ikke viste seg håndtere situasjonen og dommeren klarte ikke se dette. Men ja, dommer fikk klar beskjed, på en fine måte, at nå bedømmer du ikke hunden min lengre og jeg kommer til å forlate ringen.

Jeg har somsagt trekt hund etter dommerbytte i protest. Og levert klage på dommer (da ikke utstilling da jeg ikke har selv opplevd dommer over streken der). Dvs tatt de de korrekte veiene til NKK. Og fått pengene igjen for dette.

Men er det angrep på personer å forklare hvordan organisasjonen fungerer?

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...