Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hundekasse" på veranda?


oeka
 Share

Recommended Posts

Hei.

Vi har bestilt oss valp til starten av juli og har snakket litt om å ha en hundekasse på veranda. Med dette tenker vi en kasse vi lager til med gress (plen). Grunnen til vi tenker på dette er at vi bor i en blokk i 3 etg. uten heis.

Hundekassen vil vel først og fremst bli brukt i startfasen, samt kanskje på nattestid. Grunnen til dette innlegget er vell først å fremst å forhører om andre har gjort lignende, samt om dette er en god eller dårlig ide.

Noe tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 etg er ikke så stress da, vi bor i 5 etg uten heis :P

I starten gikk vi ned uansett, men 10++ turer ut hver dag ble mer slitsomt enn vi så for oss, spesielt på natta eller dersom hun måtte ut med en gang vi kom inn. I tillegg så ble det vanskelig for valpen å holde seg så ned alle trappene, samt koble tissing = ut. Så vi lot etterhvert valpen tisse på terrassen de gangene det ble hast. Gikk veldig fint for oss. Etterhvert som hunden ble eldre ble det mindre og mindre tissing på terrassen, og nå tisser hun aldri der selv om hun er der ute. Tissingen på terrassen er altså ikke noe hun gjør eller får lov til som voksen (hun har aldri prøvd heller, så har ikke vært et tema).

Neste valp skal vi ha kasse til på terrassen, til nødløsning de gangene det er hast + natten.

Så lenge lufting på terrassen ikke kommer på bekostning av utetid og lufting, så syns jeg det er en ok løsning. Det er ikke anderledes enn de som har hage, og kan slippe valpen rett ut utgangsdøren.

Det er sikkert mange som syns det er latmannsløsning, men for oss fungerte det bra. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ser du skal ha liten rase. Legg dem på ryg i armkroken og da klarer de fleste å holde seg lenge nok. Kjøp inn noe natt tøy du kan gå ut og lufte hunden i. Sov i det valpen blir urolig ta den opp i armkroken stapp beina ned i tresko eller croocs elelr lignende ta emd valpen ut

Syntes det er latmannslsning ja. Jeg hadde dog ikke valp i anne enn en trapp ut men jeg ahr hatt beby og bodd i 3 etg uten heis og vognen kunne ikke stå nede for da ble den ramponert så vet litt om å bære opp og ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker forresten bare aviser. Syns det er like greit når det bare er midlertidlig. Enkelt å skifte og renslig, ikke minst :)

Syntes det er latmannslsning ja.

Er ikke noe mer latmanssløsning enn de som kan åpne døren å slippe hunden ut i hagen, sånn strengt tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første valpen min bodde jeg i 4 etasje med. Herregud , for et styr. Det tok 6 mnd før han ble renslig.

Hun jeg har nå har enda ikke hatt et uhell og hun har tilgang til hagen stort sett hele døgnet.

Bor man slik at det tar litt tid å få seg ut VIL det ofte bli flere uhell, da synes jeg det var en god idé å lære den å gjøre det utendørs selv om det er på en veranda.

Om man trenger gress er en jeg ikke så sikker på..

Aviser er sikkert like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som ei grei løsning jeg da...er nok fordi jeg har katter som bruker kasser inne da, så jeg ser ikke helt problemet om en hund gjør det.... Skjønner ikke hvorfor det er latmannsløsning, det blir jo ikke istede for turer og aktivitet med hunden, er jo nødløsning om natta..... Hvis dere synes dette er en bra løsning, så synes jeg dere skal gjøre det, uavhengig om noen andre synes det er latskap.... Deres hund, deres valg :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vi bruker forresten bare aviser. Syns det er like greit når det bare er midlertidlig. Enkelt å skifte og renslig, ikke minst :)

Er ikke noe mer latmanssløsning enn de som kan åpne døren å slippe hunden ut i hagen, sånn strengt tatt.

På en måte ja på en måte nei. Valpen lærer at den kan gå ut på terrassen og gjøre fra seg og man må innlære ting en gang til. På noen går det lett og på andre går det seint. San som det udyret her har aldri fått mat kl seks på kvelden så lenge han har vært her. Men alikevell så maser han på mat kl 1800. Jeg fikk han fra oppdretter 8,5 uker gammel og han sluttet med dette da han var 16 måneder. Det er en ting som har vært lett å avvenne de andre med men ikke denne. Så ja jeg tar noen netter jeg er trøttere enn vanlig for å få dem ut så dem får tisse fra seg der med en gang. For jeg ahr ikke lyst til å jobbe med avvenning nr to. Her ejg bor er det da utrolig enkel men ja jeg har gått ut i nattøy i tettbygde strøk også der jeg viste at naboen var oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første valpen min bodde jeg i 4 etasje med. Herregud , for et styr. Det tok 6 mnd før han ble renslig.

Hun jeg har nå har enda ikke hatt et uhell og hun har tilgang til hagen stort sett hele døgnet.

Bor man slik at det tar litt tid å få seg ut VIL det ofte bli flere uhell, da synes jeg det var en god idé å lære den å gjøre det utendørs selv om det er på en veranda.

Om man trenger gress er en jeg ikke så sikker på..

Aviser er sikkert like greit.

Jeg hadde valp i 4. etg i høststormer og vinter, og han ble mer eller mindre renslig innen 12 uker. Den første uken var vi ute 20 ganger i døgnet, deretter gikk det raskt nedover til 6-7 ganger ved ca 4 mnd. Peset med å løpe opp og ned motiverte bare mer til å få han raskt renslig. Nesten hunden hadde vi hage til, og han ble like raskt renslig. For meg var ikke peset selve luftingen, men det å passe på å løpe ut med dem før de rakk å gjøre fra seg inne.

For meg var det en viktig faktor å få 100% renslige hunder som verken kom til å gjøre fra seg på verandaer eller inni treningshaller osv, og derfor ville jeg ikke bruke aviser eller veranda eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lyst til å benytte deg av løsningen, så kjør på. :)

På en måte ja på en måte nei. Valpen lærer at den kan gå ut på terrassen og gjøre fra seg og man må innlære ting en gang til. På noen går det lett og på andre går det seint. Så ja jeg tar noen netter jeg er trøttere enn vanlig for å få dem ut så dem får tisse fra seg der med en gang. For jeg ahr ikke lyst til å jobbe med avvenning nr to. Her ejg bor er det da utrolig enkel men ja jeg har gått ut i nattøy i tettbygde strøk også der jeg viste at naboen var oppe.

Innlære ting en gang til?

Poenget er at valpen blir husrein, den lærer at den ikke skal tisse inne. Etterhvert som hunden klarer å holde seg lenger og lenger, så minsker også gangene den har behov for å gjøre fra seg på terrassen. Til slutt holder den seg lenge nok til at den kun gjør fra seg på lufteturene ute. Problemet du lister opp med nyinnlæring er altså ikke eksisterende. Det er ikke sånn at hunden kun skal tisse på terrassen frem til den er husren, terrassen er et hjelpemiddel på veien...

De fleste hunder vil slutte å tisse på terrassen når avis/kasse blir fjernet. Akkurat som at de fleste valper som bruker avismetoden inne også slutter å tisse inne når avisen blir fjernet.

Da vi valgte den løsningen ble vi også forespeilet problemene du lister opp, men kun av folk som aldri hadde benyttet seg av løsningen selv. Viser seg at ingen av de jeg har snakket med som har latt valpen tisse på avis på terrassen har hatt noen problemer med det, tvert om har det heller bidratt på positiv måte. På lik linje med at det er ganske lett å få valper som har tilgang til hage hele tiden husreine.

For meg var det en viktig faktor å få 100% renslige hunder som verken kom til å gjøre fra seg på verandaer eller inni treningshaller osv, og derfor ville jeg ikke bruke aviser eller veranda eller lignende.

Jeg har brukt avismetoden på alle mine valper, og alle er 100% renslige. De tisser ikke på verandaer, i treningshaller (selv ikke i utstillingshaller hvor hunder pisser overalt), eller andre steder som kan minne om inne.

Greit at folk bruker forskjellige metoder, men ikke insinuer at valper ikke blir 100% renslige av å bruke avismetoden...

Valper er forskjellige, noen bruker lang tid på å bli husreine, noen blir aldri 100% husreine, og det er uavhengig av hvilken metode eier har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Om du har lyst til å benytte deg av løsningen, så kjør på. :)

Innlære ting en gang til?

Poenget er at valpen blir husrein, den lærer at den ikke skal tisse inne. Etterhvert som hunden klarer å holde seg lenger og lenger, så minsker også gangene den har behov for å gjøre fra seg på terrassen. Til slutt holder den seg lenge nok til at den kun gjør fra seg på lufteturene ute. Problemet du lister opp med nyinnlæring er altså ikke eksisterende. Det er ikke sånn at hunden kun skal tisse på terrassen frem til den er husren, terrassen er et hjelpemiddel på veien...

De fleste hunder vil slutte å tisse på terrassen når avis/kasse blir fjernet. Akkurat som at de fleste valper som bruker avismetoden inne også slutter å tisse inne når avisen blir fjernet.

Da vi valgte den løsningen ble vi også forespeilet problemene du lister opp, men kun av folk som aldri hadde benyttet seg av løsningen selv. Viser seg at ingen av de jeg har snakket med som har latt valpen tisse på avis på terrassen har hatt noen problemer med det, tvert om har det heller bidratt på positiv måte. På lik linje med at det er ganske lett å få valper som har tilgang til hage hele tiden husreine.

Jeg har brukt avismetoden på alle mine valper, og alle er 100% renslige. De tisser ikke på verandaer, i treningshaller (selv ikke i utstillingshaller hvor hunder pisser overalt), eller andre steder som kan minne om inne.

Greit at folk bruker forskjellige metoder, men ikke insinuer at valper ikke blir 100% renslige av å bruke avismetoden...

Valper er forskjellige, noen bruker lang tid på å bli husreine, noen blir aldri 100% husreine, og det er uavhengig av hvilken metode eier har brukt.

Det er bra du har funent ut at det fungerer jeg ahr funent ut at det er individvariasjoner hvor noen fikser ting lett som em plett og andre tja dem bruker mye lengere tid fordi vi lager veien mer kronglete for dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du har funent ut at det fungerer jeg ahr funent ut at det er individvariasjoner hvor noen fikser ting lett som em plett og andre tja dem bruker mye lengere tid fordi vi lager veien mer kronglete for dem

Litt vanskelig å lese setningen din her. Den er ganske lang, uten komma eller punktum. Tror jeg forstår hva du mener. I såfall er jeg enig. Individvariasjoner er nøkkelen her, valper er forskjellige, og man må legge til rette for akkurat sin valp.

Så ja, individvariasjoner, kombinert med at det enkle er ofte det beste, i veldig mange situasjoner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at folk bruker forskjellige metoder, men ikke insinuer at valper ikke blir 100% renslige av å bruke avismetoden...

Beklager så mye! Ikke meningen å tråkke noen på tærne :-) Jeg har opplevd avismetodehunder som har vært ganske upålitelige som voksne dersom det har ligget aviser på gulvet, og derfor har jeg konkludert med at det er lurt å lære dem å gå ut og gjøre fra seg først som sist. Jeg betviler dog ikke at det er mulig å bli 100% renslig på annet vis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i hvert fall ufattelig glad for at jeg hadde hage rett utafor huset når min lille skulle bli husren, og hadde jeg bodd i blokk hadde jeg helt klart vurdert en lignende løsning med et eller annet på balkongen. Jeg skjønner at det kan muligens ta litt lenger tid hvis man bruker avismetoden inne, men jeg tror de skjønner at ute på balkongen faktisk er ute, og at det ikke nødvendigvis forlenger "få hunden husren"-perioden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange raske og gode svar! Vi kommer først og fremst til å bruke det på nattestid, og i nøden. Vi satser på å kvitte oss med det etter hunder er stueren. :D

Jeg likte godt produktet du linket til her, men finner ikke lignende i norske butikker. Er det noen som har tips? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange raske og gode svar! Vi kommer først og fremst til å bruke det på nattestid, og i nøden. Vi satser på å kvitte oss med det etter hunder er stueren. :D

Jeg likte godt produktet du linket til her, men finner ikke lignende i norske butikker. Er det noen som har tips? :-)

Har ikke sett det på norske nettbutikker men jeg har bestilt mye hundeting gjennom ebay før uten problemer :) Evt kan du jo høre med en hundebutikk om de har mulighet for å ta inn til deg? :)

Edit: Feks her er en selger som har 99.3 % positive feedback. Matta koster ca 151 norske kroner og frakt ca 122 norske kroner :) Hadde jeg skulle bestilt fra ebay ville jeg gjort det hos denne selgeren :)http://www.ebay.com/itm/Dog-Cat-Litter-Potty-Patch-Pad-Mat-Toilet-Trainer-Tray-/400692293769?pt=UK_Home_Garden_Kitchen_Washing_Machines_Dryers&hash=item5d4b1f3089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager så mye! Ikke meningen å tråkke noen på tærne :-) Jeg har opplevd avismetodehunder som har vært ganske upålitelige som voksne dersom det har ligget aviser på gulvet, og derfor har jeg konkludert med at det er lurt å lære dem å gå ut og gjøre fra seg først som sist. Jeg betviler dog ikke at det er mulig å bli 100% renslig på annet vis :-)

Oppfattet det ikke som tråkking på tærne, mer som et litt uheldig utsagn.

Poenget er at hunder er forskjellige. De aller fleste blir 100% husreine uansett metode. Noen blir aldri husreine uansett metode. Det er mange veier til rom, ingen metoder er mer riktige enn andre (innenfor rimelighetens grenser selvsagt). Likevel er det veldig mange som har mange meninger om metoder de gjerne en gang aldri har prøvd.

For meg er aviser et fint hjelpemiddel. De få uhellene som kommer inne kommer da på aviser, fremfor rett på gulvet (i alle fall om valpen er vant til aviser fra valpekassa). Whippetvalpen brydde seg ikke om aviser innendørs, så da kuttet vi det. Igjen, tilpasning til individet.

Jeg har opplevd en hund trent uten aviser som ikke er helt husrein, han kommer mest sannsynlig aldri til å bli det heller. 4 år gammel er han. Eierne har gjort alt etter boken, men må fremdeles lufte mye preventivt, og passe på. Det betyr ikke at jeg dermed trekker konklusjonen at man ikke kan få en valp 100% husrein uten aviser.

Mine hunder har vært husreine fra mellom 10 uker og 7 mnd (sånn ca, husker ikke nøyaktig), de er trent på samme måte. Noen valper bruker rett og slett lengre tid. Så det at det tar tid for en valp, betyr ikke nødvendigvis at det er metoden som er dårlig, det kan rett og slett være hunden som er treig. Tar man hunden ut etter den har spist, sovet, lekt, og dersom det er lenge siden den har tisset, så blir valpen (med få unntak) husrein før eller siden uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble nødt til å ta i bruk tissepad med valpen vår, for han ville ikke være ute i kulden da vi fikk han (kom hjem i desember). Det fungerte helt supert for vår del og selvom han har hatt et uhell en sjelden gang ble han husren innen 16 uker. Kan anbefale å kjøpe slike pad'er på apoteket. Suger opp væske effektivt og blir mindre søl enn med aviser :)http://www.apotek1.no/produkter/attends-cover-dri-60x60cm-50stk-902715p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Valper bæsjer 4 - 6 ganger i døgnet den første tiden, da er det viktig at man tar de ut - tisse gjør de hele tiden, de er fulle av vann.

Min anbefaling om man IKKE har lyst til å løpe ned flere etasjer er tissepad (fra apoteket) foran UTGANGSDØREN, dvs. det punktet i huset dere vil valpen skal gå til når den MÅ på do - da vil dere selv også se når den må tisse og på dagtid kan dere da gå ut med den - og ellers når dere rekker, hvis ikke så tisser valpen på padden - noen uker med pad, og så slutter dere bare med den. De aller fleste valper blir da renslige fordi muligheten til å tisse blir fjernet - dog må dere være flinke til å gå ut når valpen ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...