Gå til innhold
Hundesonen.no

Mangel på motgift ved hoggormbitt


Recommended Posts

Facebookmelding fra Skien Dyreklinikk lyder som følger (lagt ut for en times tid siden):

"NB!! VIKTIG MELDING TIL ALLE DYREEIERE!!

Det er helt umulig å få tak i motgift (antiserum) til hoggormbitt! Produksjonen hos leverandøren i utlandet har stanset og det finnes ikke å få tak i i Norge for øyeblikket! Det er uvisst når det blir tilgjengelig så VÆR EKSTRA FORSIKTIG!

Dersom ulykken er ute er væskebehandling og øvrig støttebehandling eneste alternativ.

Vi informerer når motgift er tilbake på markedet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig omdiskutert å gi motgift. De kan ha god effekt av det, men det er også mange bivirkninger, så det er ikke noe de pleier å gi uansett ved huggormbitt. Det er slett ikke alle dyreklinikker som pleier å ha dette liggende heller. Det er ganske dyrt, og ikke noe de pleier å bruke særlig ofte.

Ville ikke bekymret meg for dette, men selvsagt er det lurt å følge ekstra godt med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis OT: Har noen linker til artikler om hvor farlig hoggorm bitt er for hunder? En kompis av meg mener nemlig det er helt ufarlig, så jeg ble nysgjerrig.

Forskjell fra hund til hund. Min aller første hund døde av det,en valp på tre måneder.

Uansett ikke noe å ta lett på!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig omdiskutert å gi motgift. De kan ha god effekt av det, men det er også mange bivirkninger, så det er ikke noe de pleier å gi uansett ved huggormbitt. Det er slett ikke alle dyreklinikker som pleier å ha dette liggende heller. Det er ganske dyrt, og ikke noe de pleier å bruke særlig ofte.

Ville ikke bekymret meg for dette, men selvsagt er det lurt å følge ekstra godt med uansett.

1200,- per dose er vel ikke noe å grine på nesen for om hunden virkelig kan trenge antiserum?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis OT: Har noen linker til artikler om hvor farlig hoggorm bitt er for hunder? En kompis av meg mener nemlig det er helt ufarlig, så jeg ble nysgjerrig.

Om jeg har forstått riktig så er det ingen A4 svar, men veldig individuelt.

Noen reagerer lite, mens andre blir veldig dårlig og i verste fall dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200,- per dose er vel ikke noe å grine på nesen for om hunden virkelig kan trenge antiserum?

Nei, det er greit nok, men hvis det veldig sjeldent blir brukt så er det dyrt for dyreklinikken å ha doser til 1200 kr på lager hvis de går ut på dato og må kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått riktig så er det ingen A4 svar, men veldig individuelt.

Noen reagerer lite, mens andre blir veldig dårlig og i verste fall dør.

Det er fordi man reagerer allergisk på slike gifter, og dermed vil det variere. Akkurat som med bie-stikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er greit nok, men hvis det veldig sjeldent blir brukt så er det dyrt for dyreklinikken å ha doser til 1200 kr på lager hvis de går ut på dato og må kastes.

Ja, hvis det må kastes blir det dyrt, men i sommersesongen så er det noe man bør allikevel overveie å ha inne. Det er mange medisiner som er dyre, men det er jo blant annet dette man betaler for når man må behandle dyret sitt hos veterinær.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig omdiskutert å gi motgift. De kan ha god effekt av det, men det er også mange bivirkninger, så det er ikke noe de pleier å gi uansett ved huggormbitt. Det er slett ikke alle dyreklinikker som pleier å ha dette liggende heller. Det er ganske dyrt, og ikke noe de pleier å bruke særlig ofte.

Ville ikke bekymret meg for dette, men selvsagt er det lurt å følge ekstra godt med uansett.

Er dette riktig?

Min søster jobbet i sverige på ene djurhospitalet der, og der var det standard å behandle med antiserum. De fleste hundene som døde av huggormbitt døde fordi eier/annen vet hadde gitt kortison, og de derfor ikke kunne gi antiserum. De syns det var veldig rart at antiserum så sjeldent ble tilbudt i norge.

Jeg spør fordi det er noen år siden min søster fortalte dette, så det kan ha blitt endringer, og/eller min hukommelse kan lure meg. Jeg skal ta å høre med henne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke gi motgift om hunden har fått kortison? :o Aldri hørt om.

Ugh huggormbitt er skrekken. Vi bor langt fra veterinærer som er gode på hund, så må bare håpe at ormen holder seg unna, og om det skulle skje noe at hunden (e) takler det fint til vi får tak i kyndig vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke gi motgift om hunden har fått kortison? :o Aldri hørt om.

Fryktelig slurteve skrevet av meg ser jeg.

Som oftest kan man det, men alt avhenger jo av hvor mye hundens kropp tåler av medikamenter. Så man bør ikke gi kortison med mindre det er fare for opphovning i svelg, osv. Så altså en del hunder som kom inn som hadde fått kortisonbehandling, og ikke ville taklet motgiften oppå dette (men kunne vært reddet om de hadde fått motgift med en gang, fremfor kortison).

Men skal ta å høre med min søster igjen angående dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette riktig?

Min søster jobbet i sverige på ene djurhospitalet der, og der var det standard å behandle med antiserum. De fleste hundene som døde av huggormbitt døde fordi eier/annen vet hadde gitt kortison, og de derfor ikke kunne gi antiserum. De syns det var veldig rart at antiserum så sjeldent ble tilbudt i norge.

Jeg spør fordi det er noen år siden min søster fortalte dette, så det kan ha blitt endringer, og/eller min hukommelse kan lure meg. Jeg skal ta å høre med henne igjen.

Jeg fikk samme svar som det Bones gir når min hund ble bitt i starten av april i år

At de svært skjeldent gir motgift og kun om det virkelig står om livet. Som regel holder det med væske og tilsyn.

Det viktigste er å få skylt væske gjennom kroppen og renset alle viktige organer som nyrer/lever etc

Dyrlegen forklarte at flere klinikker ikke har motgift pga lite/aldri i bruk og at den er såpass dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix fikk antiserum, men hun var døden nær. Hennes reaksjon var av det voldsomme slaget. De informerte meg om at de måtte gi henne antiserum (jeg tok det for gitt), og de forklarte det med reaksjonen hennes. Hos henne ville det ikke holdt kun å skylle kroppen for gift.

Kortison er vel bare symptomdempende, trodde ikke det hindret på noen annen måte enn å sløve eiers oppfatning av fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi man reagerer allergisk på slike gifter, og dermed vil det variere. Akkurat som med bie-stikk

Ja, det var dette kompisen min mente også. At de som døde av det av hunder gjerne var allergisk slik noen er mot bier, og er det ikke noen som er allergisk mot vepsestikk også?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme svar som det Bones gir når min hund ble bitt i starten av april i år

At de svært skjeldent gir motgift og kun om det virkelig står om livet. Som regel holder det med væske og tilsyn.

Det viktigste er å få skylt væske gjennom kroppen og renset alle viktige organer som nyrer/lever etc

Dyrlegen forklarte at flere klinikker ikke har motgift pga lite/aldri i bruk og at den er såpass dyr.

At det er vanlig i Norge vet vi jo, det er hvorfor det er vanlig som er interessant. Hvorfor gis bare serumet når det står om liv og død, hvorfor ikke som standard? På djursjukehuset min søster jobbet var standarden å gi motgift. Men det er kanskje prisen som er grunnen, det er rett og slett ikke økonomisk. På et stort dyresykehus får de inn flere pasienter, slik at medisinene de kjøper faktisk da blir brukt - og da spiller det jo ingen rolle om medisinen er dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...