Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjellgjeting?


roxie88
 Share

Recommended Posts

Nei, det ble satt ut ett spørsmål "av ren nysgjerrighet" om alle bønder har GP på sine WK/BC. DET svarte jeg på.. :thumbsup:

Og en GP vil kun vise om en gjeterhund er i stand til å gjøre samme jobben som en BC/WK på SAMME MÅTE som en BC/WK.

Trenger ikke være dårligere selv om man utfører jobben med en annen stil, så hvorfor skal en gjeterhund med en annen stil måtte vise at den kan jobbe på BC vis, når ikke engang BC trenger det...

Nei, en GP er en GP, uansett hvilken rase som står på startstreken. Hunden skal samlet og rolig flytte sau uten å stresse dem eller bite, om det går på lydighet eller instikter er ett fett. Ingen plass i regelverket står det noe om avstamming til hunden eller krav til hvordan arbeidsmåte hunden har, så lenge den får utført jobben ;)

Hvis du ser gjennom resultatlistene til gjeterhundprøver i fjor eller i år, så vil du fint kunne se at iallefall 19/20 hunder med resultat er BC, rasen er kartlagt her til lands når det kommer til å utføre arbeid, i motsetning til feks belgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg syntes det er utrolig synd at dere bare har sett jaging på alt annet enn BC. Og ja, det er forskjell på måten en BC gjeter og en kroppsgjeter gjeter på. En BC bruker EYE for å flytte sauen og e

Dette blir en litt dum diskusjon, egentlig, for det er vel ingen tvil om at hunder som i generasjoner ikke er avlet på gjeteregenskaper har dårligere gjeteregenskaper enn raser som er avlet på gjeting

Virker ikke som om du vet mye om kroppsgjetere, men jeg kan ta feil. Kroppsgjetere skal, i motsetning til BC, kunne gjøre jobben for siden å slappe av til neste gang de skal jobbe. Er ikke mange bøn

Nei, en GP er en GP, uansett hvilken rase som står på startstreken. Hunden skal samlet og rolig flytte sau uten å stresse dem eller bite, om det går på lydighet eller instikter er ett fett. Ingen plass i regelverket står det noe om avstamming til hunden eller krav til hvordan arbeidsmåte hunden har, så lenge den får utført jobben ;)

Og hvis du leser hva belgerdama skriver på post 18 så får du svar hvorfor GP ikke bare er GP uansett rase...

GP er designet for arbeidsmåten til BC, dermed er en GP ikke så piece of cake for en kroppsgjeter.

Legg opp GP på en litt annen måte og "jobben" blir kanskje ikke så enkel for f.eks arbeidsmåten til BC, mens en kroppsgjeter ikke vil ha problemer..

Rasene jobber ulikt og det SKAL de gjøre, men ikke dermed sagt at den ene måten er dårligere en den andre, den er bare forskjellig,

BC er gode på sin måte, og ingen nekter for det, men det vi som har kroppsgjetere vil fram til, er at selv om hundene våre gjeter på en annen måte en BC, så er de fortsatt gjeterhunder med korrekte instinkter.

Litt mer forståelse/åpenhet for at det finnes flere brukanes gjeterhundraser er vel det som er manko hos de fleste BC folk

Og en annen ting- så lenge folk ikke får anledning til å prøve sine kroppsgjetere på sau, få lære både seg selv og hundene om gjeting, hvordan kan man da ta vare på instinktene og jobbe videre med de? Om man ønsker å ta vare på hundens opprinnelige instinkter, så må man faktisk tenke på de i avl, og da må man kartlegge de først.

Man kan ikke regne med å finne gull på første spadetak, ei heller på hvert spadetak. Men om man ikke engang får lov til å sette spaden i jorda, så finner man iallefall ikke gull...

Og som AnetteH sier- ikke engang BC som er renavlet gjeterhund i så mange generasjoner består kun av gull, finnes endel gråstein der også :rofl:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Spørsmålet mitt blir veldig enkelt: hvorfor kan ikke en kroppsgjeter ta en gp, hva er det ved en gjeterprøve klasse 1 som er så spesielt for en hund med eye? Jeg antar at de som mener så mye om dette faktisk har i det minste sett hvordan en klasse1 gjennomføres.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg må si at jeg er skeptisk til all denn "hobby" gjetingen som foregår. Og det er ikke pga kursene, men pga veldig mange ikke vet hva de driver med etterpå.

Ikke minst pga ett helgekurs gjerne tenner og ikke temmer de driftene man setter i gang. Og de forsvinner ikke etter tenning.

Jeg kommer nok aldri mer til å oppsøke ett kurs for å tenne en hund om jeg ikke VET at jeg vil få oppfølging ofte (og det er mer enn en gang i mnd). Det pga jeg har opplevd den økte interessen for klovdyr som har kommet på en voksen hund, som kun ble holdt i sjakk av ren gjennomarbeidet lydighet. (og nei hun gikk aldri i sauen verken på kurs eller senere). Men det har blitt poppis med slike kurs uten at folk bli informert om konskevensene en tenning på sau/vilt faktisk kan ha.

Og jeg har også sett mye stygg jaging, felling, nedlegging og veldig lite gjeting på mange slike kurs hos "pro gjeterhundkurs" med gode rykter (fjellgjeting har jeg ingen erfaring med, men sett og hørt om mange andre kjente som holder kurs for de fleste raser).

Men jeg håper dere som "bare skal prøve" gjeting blir informert om konsekvensene tenning uten temming har for hundeholdet deres. Først da syns jeg faktisk de kan kalle seg dyktige gjeterinstruktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg si at de fleste GP, slik jeg har skjønt det er arrangert av NSG som er en klubb for BC og WK. Og selv i hundesport ble det presisert at NSG sine kurs er åpne for alle gjeterhundraser, SÅFREMST instruktøren syntes det er greit. Kunne like gjerne ha skrevet at det kun var for BC og WK eller i ytterste fall australsk Kelpie, for til og med dem ses på med argusøyne.

Så poenget mitt er at så fort det kommer andre gjeterraser på GP setter de hentet på max og det kan være en utfordring for kroppsgjetere, dog ikke alle. Og det er dette jeg mener er feigt.

Som AussieAllTheWay sier så jobber BC og kroppsgjetere på forskjellige måter og det vil ikke være like naturlig for en kroppsgjeter å ta hent på 100+ meter. Derfor drar en del kroppsgjeterfolk til Sverige og tar herding isteden.

Kan til dels være enig med JeanetteH i at man ikke bør tenne en hund uten å ha oppfølgingen, men igjen er det stor forskjell på å tenne en BC og en kroppsgjeter (tenker da ikke på WK og AK fra brukslinjer for der er driften høy)

På de kursene jeg har vært på har det vært en god del bønder og "hobbybønder" som vil lære seg å gjete med hunden sin for å lette arbeidet på gården. Og de samme går igjen på kurs etter kurs for å få kontinuitet i treningen og lære det som er nødvendig for å kunne styre og bruke hunden uten slike ting som bitt, felling o.l. Og her kommer det bønder med alt fra BC til Aussie, belger, sheltie og cattledog. Ønsket dems er å kunne bruke det redskaper de har. Nemlig hunden.

En annet aspekt er at flere og flere tar opp annleggstest i gjeting i sitt avlsarbeid og ønsker at dette skal bli en del av avlsprogrammet.

Selv er jeg en av de som mener dette burde ligge også for belger fordi det er der de kommer fra. Fokuset har skiftet så mye oppigjennom at mange ikke vet at de sitter med en gruppe 1 hund engang og det er trist.

Så jeg "kjemper" for å få gjeting tilbake i rasen og ikke for at folk skal absolutt gjete med hundene sine, men fordi det er der bruksdelen ligger.

Også kan folk gi seg over for at jeg er så teit og ville gjøre dette, men når jeg ser på utviklingen inne belger så ønsker jeg virkelig ikke at den skal ende opp som feks. Utstillingsschæfer. Noen, og ikke alle, er så kroken i ryggen at de knapt kan gå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er skeptisk til all denn "hobby" gjetingen som foregår. Og det er ikke pga kursene, men pga veldig mange ikke vet hva de driver med etterpå.

Ikke minst pga ett helgekurs gjerne tenner og ikke temmer de driftene man setter i gang. Og de forsvinner ikke etter tenning.

Jeg kommer nok aldri mer til å oppsøke ett kurs for å tenne en hund om jeg ikke VET at jeg vil få oppfølging ofte (og det er mer enn en gang i mnd). Det pga jeg har opplevd den økte interessen for klovdyr som har kommet på en voksen hund, som kun ble holdt i sjakk av ren gjennomarbeidet lydighet. (og nei hun gikk aldri i sauen verken på kurs eller senere). Men det har blitt poppis med slike kurs uten at folk bli informert om konskevensene en tenning på sau/vilt faktisk kan ha.

Og jeg har også sett mye stygg jaging, felling, nedlegging og veldig lite gjeting på mange slike kurs hos "pro gjeterhundkurs" med gode rykter (fjellgjeting har jeg ingen erfaring med, men sett og hørt om mange andre kjente som holder kurs for de fleste raser).

Men jeg håper dere som "bare skal prøve" gjeting blir informert om konsekvensene tenning uten temming har for hundeholdet deres. Først da syns jeg faktisk de kan kalle seg dyktige gjeterinstruktører.

Jeg har i grunnen tenkt det samme lenge - men på den annen side: hva er problemet om hunden er tent på sau? Om den ikke omgås sau til daglig, så er det jo ikke et problem verken for sau, hund eller eier? Det er jo først i møte med sau at dette kan bli et problem om man ikke har temmet dyret etterpå..... som f eks Willy *ler*. Han ble jo tent på sau og ble rimelig "høy" i møter med sauer, men uten sau - intet problem liksom :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg si at de fleste GP, slik jeg har skjønt det er arrangert av NSG som er en klubb for BC og WK. Og selv i hundesport ble det presisert at NSG sine kurs er åpne for alle gjeterhundraser, SÅFREMST instruktøren syntes det er greit. Kunne like gjerne ha skrevet at det kun var for BC og WK eller i ytterste fall australsk Kelpie, for til og med dem ses på med argusøyne.

haha, tror du at de lar AK få bli med på noe form for kurs? :lol: jeg blir total ignorert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har i grunnen tenkt det samme lenge - men på den annen side: hva er problemet om hunden er tent på sau? Om den ikke omgås sau til daglig, så er det jo ikke et problem verken for sau, hund eller eier? Det er jo først i møte med sau at dette kan bli et problem om man ikke har temmet dyret etterpå.. som f eks Willy *ler*. Han ble jo tent på sau og ble rimelig "høy" i møter med sauer, men uten sau - intet problem liksom :).

Nei når man verken bor/lever/konkurerer i skog/område med sau e.l. så er det jo ikke ett problem. Men vell verdt å være oppmerksom på. Jeg syns liksom ikke det er noe som blir nevnt så mye at det faktisk er noen negative sider ved å hente fram de instinktene.

En annet aspekt er at flere og flere tar opp annleggstest i gjeting i sitt avlsarbeid og ønsker at dette skal bli en del av avlsprogrammet.

Det er ikke nødvedigvis noe mer som skal til enn en annleggstest for å tenne en hund heller. Det tok min eldste hund 15 min faktisk...

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fåtall av instruktører jeg har pratet med ønsker å ta inn andre gjetere ettersom de ikke ser de gode i praktisk arbeid, med mindre det er en særskilt grunn til at den hunden burde tennes. Det er ikke det at de som driver med BC/WK er sneversynt ifht andre raser, de finner bare arbeidet bedre/lettere/enklere utført på et godt vis med de rasene som det gjennom lang tid er jobbet med å perfeksjonere egenskapene til. Det er en grunn til at flesteparten som holder på med hund på sau har enkelte raser.

Selv jeg, med renraset BC fra 'arbeidende' foreldre (per nå uten GP) har vanskeligheter med å komme meg inn i 'gamet', da jeg ikke har noe fast plan for hunden lengre enn at han kanskje kan være behjelpelig på gården med kyr og hjemme på gården til slekta ved sanking.

Og det er ikke bare greit, men bra. At ikke alt slippes til på hobbybasis (dog er jo dette ikke tilfellet for TS, som faktisk har gård og sau), 'bare for å sjekke instinkter' eller bare for å gjøre noe uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei når man verken bor/lever/konkurerer i skog/område med sau e.l. så er det jo ikke ett problem. Men vell verdt å være oppmerksom på. Jeg syns liksom ikke det er noe som blir nevnt så mye at det faktisk er noen negative sider ved å hente fram de instinktene.

Det vil nok sikkert også variere hvor negativt det kan bli avhengig av hunden. Hadde jeg visst hvor tent Willy ble - og dermed hvor viktig det er at JEG har kontroll på ham når vi er på tur nå i beitesesongen, så hadde jeg antakelig ikke tatt den gjeterhundprøven (hans far og søster ble ikke like "ivrig" etter å ha tatt testen, så dette varierer nok også).

Det er ikke nødvedigvis noe mer som skal til enn en annleggstest for å tenne en hund heller. Det tok min eldste hund 15 min faktisk...

Et sniff bak på sauen så var det gjort for Willys del :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå må jeg si at de fleste GP, slik jeg har skjønt det er arrangert av NSG som er en klubb for BC og WK. Og selv i hundesport ble det presisert at NSG sine kurs er åpne for alle gjeterhundraser, SÅFREMST instruktøren syntes det er greit. Kunne like gjerne ha skrevet at det kun var for BC og WK eller i ytterste fall australsk Kelpie, for til og med dem ses på med argusøyne.

Så poenget mitt er at så fort det kommer andre gjeterraser på GP setter de hentet på max og det kan være en utfordring for kroppsgjetere, dog ikke alle. Og det er dette jeg mener er feigt.

Som AussieAllTheWay sier så jobber BC og kroppsgjetere på forskjellige måter og det vil ikke være like naturlig for en kroppsgjeter å ta hent på 100+ meter. Derfor drar en del kroppsgjeterfolk til Sverige og tar herding isteden.

Kan til dels være enig med JeanetteH i at man ikke bør tenne en hund uten å ha oppfølgingen, men igjen er det stor forskjell på å tenne en BC og en kroppsgjeter (tenker da ikke på WK og AK fra brukslinjer for der er driften høy)

På de kursene jeg har vært på har det vært en god del bønder og "hobbybønder" som vil lære seg å gjete med hunden sin for å lette arbeidet på gården. Og de samme går igjen på kurs etter kurs for å få kontinuitet i treningen og lære det som er nødvendig for å kunne styre og bruke hunden uten slike ting som bitt, felling o.l. Og her kommer det bønder med alt fra BC til Aussie, belger, sheltie og cattledog. Ønsket dems er å kunne bruke det redskaper de har. Nemlig hunden.

En annet aspekt er at flere og flere tar opp annleggstest i gjeting i sitt avlsarbeid og ønsker at dette skal bli en del av avlsprogrammet.

Selv er jeg en av de som mener dette burde ligge også for belger fordi det er der de kommer fra. Fokuset har skiftet så mye oppigjennom at mange ikke vet at de sitter med en gruppe 1 hund engang og det er trist.

Så jeg "kjemper" for å få gjeting tilbake i rasen og ikke for at folk skal absolutt gjete med hundene sine, men fordi det er der bruksdelen ligger.

Også kan folk gi seg over for at jeg er så teit og ville gjøre dette, men når jeg ser på utviklingen inne belger så ønsker jeg virkelig ikke at den skal ende opp som feks. Utstillingsschæfer. Noen, og ikke alle, er så kroken i ryggen at de knapt kan gå.

Har du deltatt på en gjeterprøve noen gang? Det virker ikke slik. Klasse1 har ett hent på min 90- max 120 meter. Banen settes opp som regel før noen har møtt opp, hentet er det samme for alle. De aller fleste hunder uansett hvordan de gjeter bør klare å løpe ut 100 meter for å hente sauene. Deretter skal de drives inn mot hundefører. Det skal skje rolig og kontrollert. Det bedømmes ikke om hunden går i rævva på sauene, så lenge det ikke stresses. Deretter skal de rundt pålen og ut gjennom to grinder, da kan man gå bak eller foran og skjerme om hunden ikke kan drive. Så skal sauene inn i et kvee. Fortsatt er det for meg en veldig merkelig tankegang at ikke en gjeterhund skal klare dette, om det er slik at en gruppe1 hund skal inneha de gjeteregenskapene som gjør de egnet til jobben. Som jeg har sagt mange ganger, stå på om dere vil, men det skal være en hensikt med det, ikke underholdning.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hunder som bråtente på sau og da må kontrollere de når de er i nærheten, hva slags raser har dere?

Jeg har en briard. Han gikk gjeteranleggstest i Frankrike der dette er en offisiell prøve som er en av to kvalifiseringsprøver hundene må gjennom for å kunne få fransk championat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du Gråtass er en motstander av å bruke annet enn BC og burde kanskje lese litt i reglementet for hent i klasse 1 er på mellom 100-150 meter avhengig av banen.

Og man melder vel på hunden som i andre konkurranser så er lett å se hva slags hunder det er før prøven starter? Eller møter man bare opp?

Når det er sagt så lurer jeg fælt på hvorfor du er så oppsatt på at vi men gjeterhunder som ikke er BC, ja gjeterhunder, må bevise at de er like gode som BC.

Hvorfor denne fiendtligheten?

Og det er ingen som snakker om å gå på gjeterhundkurs for underholdning. Jeg personlig går på kurs fordi jeg skal bruke min hund både i sanking og for gjeterprøven.

Men jeg skal love deg at til og med når vi har tatt GP så blir vi aldri "bra nok". Fordi det ikke er en BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Skjønner at du Gråtass er en motstander av å bruke annet enn BC og burde kanskje lese litt i reglementet for hent i klasse 1 er på mellom 100-150 meter avhengig av banen. Og man melder vel på hunden som i andre konkurranser så er lett å se hva slags hunder det er før prøven starter? Eller møter man bare opp? Når det er sagt så lurer jeg fælt på hvorfor du er så oppsatt på at vi men gjeterhunder som ikke er BC, ja gjeterhunder, må bevise at de er like gode som BC. Hvorfor denne fiendtligheten? Og det er ingen som snakker om å gå på gjeterhundkurs for underholdning. Jeg personlig går på kurs fordi jeg skal bruke min hund både i sanking og for gjeterprøven. Men jeg skal love deg at til og med når vi har tatt GP så blir vi aldri "bra nok". Fordi det ikke er en BC.
Du tillegger meg meninger jeg ikke har, det nivået gidder jeg ikke bruke tid på. Jeg har både deltatt og arrangert gjeterprøver så jeg vet utmerket godt hvordan de foregår og bedømmes. Det er svært mange som ønsker å gå på gjeterkurs for å underholde hunden sin, med bc og andre raser. Jeg er opptatt av sauen jeg, ikke hundene. Jeg har fortsatt ikke fått svar på spørsmålet mitt, så da antar jeg at du ikke har svar. Sent from my ST27i using Tapatalk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilegnet deg ikke noe du selv ikke har skrevet.

Og det var du som skrev at hent er på 90- Max 120 meter. Jeg refererer til reglene på NSG dine sider.

Jeg har flere ganger svart på ditt spørsmål om GP og kroppsgjeter, men jeg kan ikke se at du har svart på mitt spørsmål?

Hvorfor må de bøndene som velger og bruker kroppsgjetere bevise at dem kan "gjøre jobben" ?

Det jeg leser av dine innlegg så ønsker du at vi med kroppsgjetere skal gå GP for å bevise at de kan jobben like godt som en BC. er det riktig?

Skjønner da bare ikke hvorfor vi må bevise det når vanlige bonden i gata ikke gidder gjøre det?

Må bare få si at for meg så står dyrevelferden faktisk høyt, både for sau og hund. Derfor hadde jeg aldri gått på sank uten tilstrekkelig trening og erfaring.

Jeg reagerte innledningsvis bare på når jeg leste tråden at TS spurte om erfaringer fra folk som hadde vært hos Fjellgjeting og svaret hun fikk var at det finnes flinkere og bedre instruktører å bruke pengene på. Det kan godt tenkes at du har erfaring med kurs hos Fjellgjeting, men hvis ikke så er det litt søkt å anta at instruktøren her er dårligere enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Aussie, og alle de har gått med "sau i hagen" alle har forsøkt seg inne hos sauen (med varierende grad av interesse) og 3 av de har gått kurs.

Og jeg har absolutt ingen negative opplevelser med å "tenne" de på sau. Kun positive erfaringer. Etter kurs har både jeg og hunden lært mye om hvordan vi oppfører oss. Jeg VET nå hvem som kan rusle forbi sauen på beite uten bry seg, og jeg vet hvem som vil hente de til meg (om de får lov), og hvordan de vil gjøre det. De er hverken mer eller mindre interesserte i sauen som går løs i fjellheimen her sammenlignet med hvordan de var før.

jeg har ikke sau selv, men har hatt sauer hjemme, og har søkt mattilsynet om lov til å ha sau, men har ikke mulighet til å skaffe det nå.
Hadde jeg hatt mulighet til å gjete regelmessig så hadde sanking vært målet i tillegg til "ASCA trails" og da både på sau, kyr og ender.

Får jeg råd (Les: ikke bruker opp alle pengene mine på andre hundekurs) så kommer jeg til å reise opp til Fjellgjeting å trene der i sommer. (Bor ikke langt unna sommerresidensen deres)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tilegnet deg ikke noe du selv ikke har skrevet.

Og det var du som skrev at hent er på 90- Max 120 meter. Jeg refererer til reglene på NSG dine sider.

Jeg har flere ganger svart på ditt spørsmål om GP og kroppsgjeter, men jeg kan ikke se at du har svart på mitt spørsmål?

Hvorfor må de bøndene som velger og bruker kroppsgjetere bevise at dem kan "gjøre jobben" ?

Det jeg leser av dine innlegg så ønsker du at vi med kroppsgjetere skal gå GP for å bevise at de kan jobben like godt som en BC. er det riktig?

Skjønner da bare ikke hvorfor vi må bevise det når vanlige bonden i gata ikke gidder gjøre det?

Må bare få si at for meg så står dyrevelferden faktisk høyt, både for sau og hund. Derfor hadde jeg aldri gått på sank uten tilstrekkelig trening og erfaring.

Jeg reagerte innledningsvis bare på når jeg leste tråden at TS spurte om erfaringer fra folk som hadde vært hos Fjellgjeting og svaret hun fikk var at det finnes flinkere og bedre instruktører å bruke pengene på. Det kan godt tenkes at du har erfaring med kurs hos Fjellgjeting, men hvis ikke så er det litt søkt å anta at instruktøren her er dårligere enn andre?

Dette er for meg bortkastet tid, men jeg setter samme krav til alle hunder uansett rase, skal de sanke må de inneha et minimum av kompetanse på hund og fører, Dyrevelferds kurs og GP. Gp er en dokumentasjon på minste krav. Å si at hunden gjeter bra uten å ha noe bakgrunn for det, blir for meg det samme som å si at man ikke trenger å mentalteste fordi eier/oppdretter kjenner sine hunder.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt vi har forskjellig syn på ting. Tror bondenorge hadde slitt hvis dette var et krav når de ikke har GP på sin border, men allikevel bruker den på gården.

Jeg mener at så lenge man går kurs hos en utdannet instruktør og får den trening og veiledning man trenger bør ikke hunden være noe dårligere enn andre. Jeg har får mål å prøve på GP med min hund, men må jobbe mye med meg selv før den tid da jeg er litt nærvøs når det blir så mye folk som stirrer. Samme er det i LP. Hunden min kan de aller fleste klasse 1 øvelsene, så det står mer på meg.

Hva tenker dere om ASCA Trails da? Vet mange velger å gå de med sin kroppsgjeter da det er utarbeidet for kroppsgjetere (Aussie).

Jeg påstår ikke at min belger er en ferdig gjeterhund pr idag, men jeg sørger for at vi får jevnlig trening og samtidig forståelse for sau før vi noen gang hadde gått på sau selv.

Målet mitt er å kjøpe et småbruk selv og drive med sau på hobbybasis (kaller det det når man ikke lever av sauen) og vil da ha en hund jeg kan bruke som et hjelpemiddel på gården. Det er mitt mål.

AussieAllTheWay: kanskje vi treffes. Skal selv opp dit 5-6 ganger i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har gått på flere kurs hos Fjellgjeting, både helgekurs og ukeskurs. Og det kan absolutt anbefales. :)

Den såkalte "hobbygjetingen" kan sikkert diskuteres både vidt og bredt. Men for meg er det utrolig givende å se hunden min jobbe med det den faktisk er avlet fram til. Og at Makie trives med det, er det overhode ingen tvil om! Mitt mål med dette, når vi blir gode nok, er å kunne delta på sanking og kanskje satse på en prøve etter hvert. Men dette krever selvsagt en del kurs og regelmessig trening. Ingen ekvipasje er utlært etter et kurs - eller to.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som om du vet mye om kroppsgjetere, men jeg kan ta feil. Kroppsgjetere skal, i motsetning til BC, kunne gjøre jobben for siden å slappe av til neste gang de skal jobbe.

Er ikke mange bønder som slipper til kroppsgjeter nei og mye av grunnen er fordi det finnes så mange som sverger til BC og er blind for annet.

Og når det kommer til sauesankingen så er det litt søkt å si at ingen bonde vil slippe meg til med en terv for der tar du veldig feil. Vi skal på sauesankingen i fjellet til høsten. Blir så provosert av sånne utsagn.

Hvis folk vil bruke BC og WK så er det helt i orden for meg. Det respekteres. Men den respekten går tydeligvis ikke andre veien.

Den respekten, tror jeg, handler om at bc og wk avles for gjeting og ingenting annet, mens ingen av de kroppsgjeterrasene som jeg har vært borti har vært prøvd på sau engang. Du kan rett og slett ikke forvente at en bc (avlet for gjeting) og en terv (avlet for bruks og utstilling) skal være like attraktive å bruke i gjetersammenheng. Det blir det samme som å bli indignert over at australsk kelpie ikke blir sett på som en "skikkelig" gjeterhund (jeg sier ikke at AK ikke kan gjete, men at de jevnt over ikke har det som trengs i forhold til WK). Det er åpenbart at de fleste gjeterhundraser har mye gjeting i seg, men det burde være like åpenbart at mange gjeteregenskaper går tapt så snart man slutter å avle på de. Konklusjon: Ingen grunn til å være indignert :-)

Jeg synes det er kjempebra at interessen gjeting for kroppsgjeterraser øker, men for at dette skal bli interessant for sauebønder så må det nok legges mer vekt på gjeteregenskaper i avlen.

Ang gjeterhundprøven .. er dette den samme som for bc og kelpie? Burde ikke kroppsgjeterne testes på en annen måte? De jobber jo annerledes .. Noe for belgerklubben å ta tak i? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempebra at interessen gjeting for kroppsgjeterraser øker, men for at dette skal bli interessant for sauebønder så må det nok legges mer vekt på gjeteregenskaper i avlen.

Dette er ganske vanskelig når eiere av andre gjeterhundraser blir dømt allerede før noen har møtt de og ikke er velkommen på treninger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...